Μάικλ Τζ. Φοξ: «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου»

Μάικλ Τζ. Φοξ: «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου» Facebook Twitter
Καμιά διασημότητα και κανένα χρήμα δεν μπορεί να αλλάξει τις εκδηλώσεις της εκφυλιστικής νευρολογικής πάθησής του, γνωστής ως νόσο του Πάρκινσον.
0

ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ, ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ το μικρό δάχτυλο του Μάικλ Τζ. Φοξ που φτερούγιζε. Χρόνια αργότερα, ολόκληρο το πάνω μέρος του σώματός του πήγαινε διαρκώς μπρος-πίσω. Τώρα, στα 61 του, παλεύει να περπατήσει στο δρόμο χωρίς να πέσει. Καμιά διασημότητα και κανένα χρήμα δεν μπορεί να αλλάξει τις εκδηλώσεις της εκφυλιστικής νευρολογικής πάθησής του, γνωστής ως νόσο του Πάρκινσον. Ο Μάικλ Τζ. Φοξ σπάει τακτικά κάπποιο κόκαλο: στο χέρι του, στο μπράτσο του, στο πρόσωπό του. «Αυτό το παιχνίδι είναι χαμένο», του είπε κάποτε ένας γιατρός.

Με αυτή την περιγραφή, το «Still: A Michael J. Fox Movie», ένα νέο ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τη μάχη του Φοξ με το Πάρκινσον, ακούγεται καταθλιπτικό. Δεν είναι. Από την άλλη, το ντοκιμαντέρ, που κάνει πρεμιέρα στο Apple TV+ αυτή την Παρασκευή, δεν ανήκει ούτε στην κατηγορία των λεγόμενων «εμψυχωτικών» ταινιών.

Επιδιώκει επίσης να απαντήσει σε ένα από τα πιο ακανθώδη ερωτήματα της ζωής: Πώς διατηρεί κανείς την αισιοδοξία σου καθώς τα πράγματα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο;

Το Still είναι γεμάτο νοσταλγία και μοντάζ και βροντερή μουσική της δεκαετίας του '80, αλλά είναι επίσης ένα πορτρέτο της ανθεκτικότητας, απεικονίζοντας τον βαρύ φόρο που πληρώνει εξαιτίας της το μυαλό και το σώμα. Η ταινία δεν θέλει ο θεατής να νιώσει άσχημα για τον Φοξ, αλλά να σκεφτεί απλώς πόσο δεδομένη θεωρεί την ικανότητά του να πλένει τα δόντια του ή να κρατά ένα ποτήρι.

Επιδιώκει επίσης να απαντήσει σε ένα από τα πιο ακανθώδη ερωτήματα της ζωής: Πώς διατηρεί κανείς την αισιοδοξία σου καθώς τα πράγματα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο;

Ο Φοξ ήταν μόλις 23 ετών όταν γύρισε το «Επιστροφή στο μέλλον». Η διάγνωσή του θα ερχόταν έξι χρόνια αργότερα. Ο ίδιος θα προσπαθούσε να αποκρύψει τα συμπτώματά του για άλλα επτά. Καθ' όλη τη δεκαετία του '90, γύριζε σκηνές παίζοντας με ένα στυλό, τρίβοντας το ρολόι του ή βάζοντας διακριτικά το ένα του χέρι στην τσέπη. Εκτός κάμερας, προσπαθούσε να αποστασιοποιηθεί με κάθε τρόπο: έπινε υπερβολικά, κατάπινε χάπια με το κιλό. Η απόκρυψη της διάγνωσής του δεν ήταν απλώς μια εκδήλωση ντροπής, αλλά μια μέθοδος επιβίωσης για να συνεχίσει να εργάζεται σε μια βιομηχανία διαβόητη για τις διακρίσεις της εις βάρος των ατόμων με σωματικές αναπηρίες. Τελικά, αποτοξινώθηκε και το 1998 δημοσιοποίησε την κατάστασή του, ως μέρος της διαδικασίας συμφιλίωσης με αυτό που συνέβαινε στο σώμα του.

Η μαύρη αλήθεια είναι ότι η καθημερινή ζωή του Φοξ με τη νόσο, όπως και όλων των ανθρώπων που πάσχουν από αυτή, γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Η ευγνωμοσύνη του μπορεί να αυξάνεται με την ηλικία, το ίδιο συμβαίνει όμως και με την απογοήτευσή του. Ο Φοξ είχε πάντα έναν φυσικό κωμικό συγχρονισμό και παραμένει εξαιρετικά πνευματώδης, ακόμη και αν η συγκεχυμένη ομιλία του καθιστά όλο και δυσκολότερο να εκφραστούν ιδανικά κάποιες υπέροχες ατάκες του. Για τις ανάγκες της ταινίας, ο Φοξ συμμετείχε στη διάρκεια ενός έτους σε επτά συνεδρίες συνεντεύξεων μπροστά στην κάμερα. Από την αρχή μέχρι το τέλος, μπορεί ακόμα να ακούσει κανείς στο πίσω μέρος του λαιμού του Φοξ, εκείνο το προσιτό παιδί της διπλανής πόρτας που αγαπήσαμε στα ‘80s, ακόμα και όταν καταπίνει τα λόγια του. Συχνά επίσης στην ταινία γίνεται λόγος για το βάρος που πέφτει στην άμεση οικογένεια των ατόμων με τέτοιες παθήσεις – άλλο ένα ακανθώδες θέμα που συχνά παρακάμπτεται σε τέτοιου είδους ταινίες

Για περισσότερες από δύο δεκαετίες, ο Φοξ χρησιμοποιεί την ιστορία της ζωής του για να τραβήξει την προσοχή και τις χορηγίες σε ζητήματα που αφορούν τη νόσο του Πάρκινσον. Σε ένα πιο προσωπικό επίπεδο, φαίνεται να απεχθάνεται την ιδέα να τον βλέπουν ως μια κινούμενη «φιλανθρωπική περίπτωση». Παρ' όλα αυτά, παραμένει το «πρόσωπο» αυτής της ασθένειας, και το ίδρυμά του έχει χρηματοδοτήσει πρωτοποριακές έρευνες που μπορεί μια μέρα να οδηγήσουν σε μια επιτυχημένη ή ακόμη και οριστική θεραπεία. «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου», λέει π Μάικλ Τζ. Φοξ κάποια στιγμή στην ταινία. Ο ίδιος κατανοεί την ανάγκη του κοινού για μια θετική αφήγηση. Θα μπορούσε να επιτευχθεί τέτοια πρόοδος χωρίς έναν τόσο συμπαθή πρωταγωνιστή;

STILL: A Michael J. Fox Movie – Official Trailer | Apple TV+

Πηγή: The Atlantic  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ