Μάικλ Τζ. Φοξ: «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου»

Μάικλ Τζ. Φοξ: «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου» Facebook Twitter
Καμιά διασημότητα και κανένα χρήμα δεν μπορεί να αλλάξει τις εκδηλώσεις της εκφυλιστικής νευρολογικής πάθησής του, γνωστής ως νόσο του Πάρκινσον.
0

ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ, ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ το μικρό δάχτυλο του Μάικλ Τζ. Φοξ που φτερούγιζε. Χρόνια αργότερα, ολόκληρο το πάνω μέρος του σώματός του πήγαινε διαρκώς μπρος-πίσω. Τώρα, στα 61 του, παλεύει να περπατήσει στο δρόμο χωρίς να πέσει. Καμιά διασημότητα και κανένα χρήμα δεν μπορεί να αλλάξει τις εκδηλώσεις της εκφυλιστικής νευρολογικής πάθησής του, γνωστής ως νόσο του Πάρκινσον. Ο Μάικλ Τζ. Φοξ σπάει τακτικά κάπποιο κόκαλο: στο χέρι του, στο μπράτσο του, στο πρόσωπό του. «Αυτό το παιχνίδι είναι χαμένο», του είπε κάποτε ένας γιατρός.

Με αυτή την περιγραφή, το «Still: A Michael J. Fox Movie», ένα νέο ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τη μάχη του Φοξ με το Πάρκινσον, ακούγεται καταθλιπτικό. Δεν είναι. Από την άλλη, το ντοκιμαντέρ, που κάνει πρεμιέρα στο Apple TV+ αυτή την Παρασκευή, δεν ανήκει ούτε στην κατηγορία των λεγόμενων «εμψυχωτικών» ταινιών.

Επιδιώκει επίσης να απαντήσει σε ένα από τα πιο ακανθώδη ερωτήματα της ζωής: Πώς διατηρεί κανείς την αισιοδοξία σου καθώς τα πράγματα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο;

Το Still είναι γεμάτο νοσταλγία και μοντάζ και βροντερή μουσική της δεκαετίας του '80, αλλά είναι επίσης ένα πορτρέτο της ανθεκτικότητας, απεικονίζοντας τον βαρύ φόρο που πληρώνει εξαιτίας της το μυαλό και το σώμα. Η ταινία δεν θέλει ο θεατής να νιώσει άσχημα για τον Φοξ, αλλά να σκεφτεί απλώς πόσο δεδομένη θεωρεί την ικανότητά του να πλένει τα δόντια του ή να κρατά ένα ποτήρι.

Επιδιώκει επίσης να απαντήσει σε ένα από τα πιο ακανθώδη ερωτήματα της ζωής: Πώς διατηρεί κανείς την αισιοδοξία σου καθώς τα πράγματα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο;

Ο Φοξ ήταν μόλις 23 ετών όταν γύρισε το «Επιστροφή στο μέλλον». Η διάγνωσή του θα ερχόταν έξι χρόνια αργότερα. Ο ίδιος θα προσπαθούσε να αποκρύψει τα συμπτώματά του για άλλα επτά. Καθ' όλη τη δεκαετία του '90, γύριζε σκηνές παίζοντας με ένα στυλό, τρίβοντας το ρολόι του ή βάζοντας διακριτικά το ένα του χέρι στην τσέπη. Εκτός κάμερας, προσπαθούσε να αποστασιοποιηθεί με κάθε τρόπο: έπινε υπερβολικά, κατάπινε χάπια με το κιλό. Η απόκρυψη της διάγνωσής του δεν ήταν απλώς μια εκδήλωση ντροπής, αλλά μια μέθοδος επιβίωσης για να συνεχίσει να εργάζεται σε μια βιομηχανία διαβόητη για τις διακρίσεις της εις βάρος των ατόμων με σωματικές αναπηρίες. Τελικά, αποτοξινώθηκε και το 1998 δημοσιοποίησε την κατάστασή του, ως μέρος της διαδικασίας συμφιλίωσης με αυτό που συνέβαινε στο σώμα του.

Η μαύρη αλήθεια είναι ότι η καθημερινή ζωή του Φοξ με τη νόσο, όπως και όλων των ανθρώπων που πάσχουν από αυτή, γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Η ευγνωμοσύνη του μπορεί να αυξάνεται με την ηλικία, το ίδιο συμβαίνει όμως και με την απογοήτευσή του. Ο Φοξ είχε πάντα έναν φυσικό κωμικό συγχρονισμό και παραμένει εξαιρετικά πνευματώδης, ακόμη και αν η συγκεχυμένη ομιλία του καθιστά όλο και δυσκολότερο να εκφραστούν ιδανικά κάποιες υπέροχες ατάκες του. Για τις ανάγκες της ταινίας, ο Φοξ συμμετείχε στη διάρκεια ενός έτους σε επτά συνεδρίες συνεντεύξεων μπροστά στην κάμερα. Από την αρχή μέχρι το τέλος, μπορεί ακόμα να ακούσει κανείς στο πίσω μέρος του λαιμού του Φοξ, εκείνο το προσιτό παιδί της διπλανής πόρτας που αγαπήσαμε στα ‘80s, ακόμα και όταν καταπίνει τα λόγια του. Συχνά επίσης στην ταινία γίνεται λόγος για το βάρος που πέφτει στην άμεση οικογένεια των ατόμων με τέτοιες παθήσεις – άλλο ένα ακανθώδες θέμα που συχνά παρακάμπτεται σε τέτοιου είδους ταινίες

Για περισσότερες από δύο δεκαετίες, ο Φοξ χρησιμοποιεί την ιστορία της ζωής του για να τραβήξει την προσοχή και τις χορηγίες σε ζητήματα που αφορούν τη νόσο του Πάρκινσον. Σε ένα πιο προσωπικό επίπεδο, φαίνεται να απεχθάνεται την ιδέα να τον βλέπουν ως μια κινούμενη «φιλανθρωπική περίπτωση». Παρ' όλα αυτά, παραμένει το «πρόσωπο» αυτής της ασθένειας, και το ίδρυμά του έχει χρηματοδοτήσει πρωτοποριακές έρευνες που μπορεί μια μέρα να οδηγήσουν σε μια επιτυχημένη ή ακόμη και οριστική θεραπεία. «Είσαι τόσο άρρωστος όσο τα μυστικά σου», λέει π Μάικλ Τζ. Φοξ κάποια στιγμή στην ταινία. Ο ίδιος κατανοεί την ανάγκη του κοινού για μια θετική αφήγηση. Θα μπορούσε να επιτευχθεί τέτοια πρόοδος χωρίς έναν τόσο συμπαθή πρωταγωνιστή;

STILL: A Michael J. Fox Movie – Official Trailer | Apple TV+

Πηγή: The Atlantic  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ