«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Facebook Twitter
 Το τετράποδο, «καλό παιδί» του τίτλου βλέπει όντως φαντάσματα.
0


Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΤΡΟΜΟΣ
ζει μέρες δόξας, καθώς κοστίζει λίγο, μπορεί να αποφέρει πολλά και διασφαλίζει ανέξοδο engagement στο TikTok. Και καθώς οι ταινίες πληθαίνουν, οι δημιουργοί πασχίζουν να επινοήσουν κάτι που «δεν έχουμε ξαναδεί», είτε στρεφόμενοι στην πρακτική του εξωφρενικού gore, είτε επενδύοντας στο concept που, κακά τα ψέματα, είναι κι εκείνο που μπορεί να διευρύνει τον κύκλο ζωής της ταινίας και να τραβήξει και ένα κοινό πέρα από τους πιστούς φαν του είδους. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι το concept από μόνο του δεν μπορεί να υποστηρίξει ολόκληρη ταινία. Ναι, μπορεί να αποβεί άκρως αποτελεσματικός ο liminal τρόμος του Skinamarink (2022), για παράδειγμα, αλλά πέρα από την ιδιαιτερότητα του τρόπου της, η ταινία δεν διαθέτει τίποτε άλλο, νιώθεις πως είτε διαρκούσε είκοσι λεπτά είτε εκατό καμία ουσιαστική διαφορά δεν είχε, απλώς στην πρώτη περίπτωση θα κάναμε λόγο για ένα τρομακτικά ενδιαφέρον φιλμ μικρού μήκους, ενώ τώρα το εγχείρημα, καίτοι αξιοπερίεργο, κινείται περισσότερο στη σφαίρα του gimmick – έχουμε γράψει αναλυτικά για το φιλμ εδώ

Κάποιοι ζωόφιλοι έχουν δηλώσει ήδη δισταγμό να παρακολουθήσουν μια ταινία όπου ένα ζώο φοβάται ή κινδυνεύει, δεν έχουμε, όμως, μια ταινία στην οποία το ζώο τρομοκρατείται από τις φαντασματικές παρουσίες. Ο τρόμος προκαλείται από την αντιπαραβολή αυτού που βλέπει ο σκύλος κι εκείνου που αγνοεί ο ιδιοκτήτης του.

Τη φετινή χρονιά είδαμε όχι μία αλλά δύο ταινίες που, αναζητώντας αυτό το «κάτι» που «δεν έχουμε ξαναδεί», έπαιξαν με τη συνταγή της ιστορίας φαντασμάτων, ενός υποείδους που έχει εμπνεύσει μερικές από τις μεγαλύτερες δόξες του κινηματογραφικού τρόμου και προσφέρει ευρύτατο πεδίο για δημιουργία, καθώς η έννοια του φαντάσματος μπορεί να προσδιοριστεί με δεκάδες διαφορετικούς τρόπους – κι αυτή του την πολυσημία το «φάντασμα» τη φοράει περήφανα και στην ετυμολογία του, ως άμεσα συνδεδεμένο με τη «φαντασία». Η μία είναι το Presence του πολύπειρου Στίβεν Σόντερμπεργκ και η άλλη το επερχόμενο Good Boy του πρωτοεμφανιζόμενου Μπεν Λέονμπεργκ.

«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Facebook Twitter
O Λέονμπεργκ εφευρίσκει έναν απλό, αλλά ευφάνταστο τρόπο για να συνδέσει τις μεταφυσικές συναντήσεις του σκύλου με εκείνο τον άφατο δεσμό που συνδέει το ζώο με τον ιδιοκτήτη του.

Στο Presence το διαφορετικό angle, το hook, όπως θα έλεγαν οι φίλοι μας οι διαφημιστές, είναι ότι σε όλη τη διάρκεια της ταινίας παρατηρούμε τα δρώμενα από την οπτική γωνία του φαντάσματος. Το εύρημα θα μπορούσε να αποτελεί gimmick ανάλογο του προαναφερθέντος Skinamarink, αν το POV δεν βρισκόταν σε άμεση συνάρτηση με το περιεχόμενο. Γιατί μέλημα του Σόντερμπεργκ είναι να μας τοποθετήσει στη θέση του φαντάσματος και, παράλληλα με τη '90s ίντριγκα μυστηρίου που έγραψε ο Ντέιβιντ Κεπ, να στοχαστεί γύρω από το επέκεινα, καταλήγοντας σε μια διαπίστωση πιο ανατριχιαστική από δέκα Φρέντι Κρούγκερ και είκοσι Καλόγριες μαζί: η υπαρξιακή μας αγωνία δεν θα καταλαγιάσει ούτε στην άλλη ζωή.

Συνήθως οι καλύτερες ιδέες στο σινεμά τρόμου προκύπτουν από καθημερινές εμπειρίες, από αστικούς μύθους ή από ένα (αδύνατο να εκπληρωθεί) αίτημα προς τους χαρακτήρες να αντισταθούν σε βασική βιολογική ή ψυχολογική τους ανάγκη προκειμένου να επιβιώσουν – στο Nightmare on Elm Street (1984), για παράδειγμα, πρέπει να μείνεις ξύπνιος, αλλιώς πέθανες. Το Good Boy αντλεί έμπνευση από μια παρατήρηση (αλλά και μια σκέψη) που κάθε ιδιοκτήτης ζώου έχει κάνει: μήπως όταν η γάτα μου κοιτάζει επίμονα το ταβάνι και ξαφνικά φεύγει τρέχοντας, τρόμαξε επειδή είδε κάτι που εγώ δεν βλέπω; Μήπως όταν ο σκύλος μου αρχίζει να γαβγίζει στον τοίχο, στην πραγματικότητα δεν γαβγίζει απλώς στο τσιμέντο; Μήπως υπάρχει μια παρουσία στο σπίτι αόρατη σε μένα, αλλά ορατή στο ζώο, που έχει κάποιες αισθήσεις του πιο ανεπτυγμένες; Κοινώς, μήπως ο σκύλος μου βλέπει φαντάσματα;

Ε, λοιπόν, στην ταινία του Μπεν Λέονμπεργκ αυτός ο μεγάλος φόβος ενός ιδιοκτήτη ζώου γίνεται πραγματικότητα. Το τετράποδο, «καλό παιδί» του τίτλου βλέπει όντως φαντάσματα. Και, για να μπορέσουμε να τα δούμε κι εμείς μαζί του, ο Λέονμπεργκ αποφασίζει να αφηγηθεί την ιστορία του αποκλειστικά από την οπτική γωνία του σκύλου. Ο νεόκοπος σκηνοθέτης μένει σε μεγάλο ποσοστό πιστός στο τέχνασμά του. Σε αρκετές σκηνές ο φακός βρίσκεται στο ύψος του γλυκύτατου πρωταγωνιστή και βλέπουμε μόνο ένα μέρος του ιδιοκτήτη του – όπως στον E.T. (1982), που υιοθετεί το παιδικό βλέμμα, τα πρόσωπα των ενηλίκων μένουν συχνά εκτός κάδρου.

«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Facebook Twitter
Η συμπεριφορά του τετράποδου ήρωα προς τις απόκοσμες σκοτεινές φιγούρες είναι όμοια με εκείνη που θα είχε απέναντι σε οποιονδήποτε εισβολέα.

Κάποιοι ζωόφιλοι έχουν δηλώσει ήδη δισταγμό να παρακολουθήσουν μια ταινία όπου ένα ζώο φοβάται ή κινδυνεύει, δεν έχουμε, όμως, μια ταινία στην οποία το ζώο τρομοκρατείται από τις φαντασματικές παρουσίες. Ο τρόμος προκαλείται από την αντιπαραβολή αυτού που βλέπει ο σκύλος κι εκείνου που αγνοεί ο ιδιοκτήτης του. Η συμπεριφορά του τετράποδου ήρωα προς τις απόκοσμες σκοτεινές φιγούρες είναι όμοια με εκείνη που θα είχε απέναντι σε οποιονδήποτε εισβολέα. Θέλει να τις διώξει, ώστε να προστατεύσει τον χώρο του και το αφεντικό του.

Κι εδώ έγκειται το βασικό συστατικό που απεγκλωβίζει την ταινία από τη μέγγενη του gimmick. O Λέονμπεργκ εφευρίσκει έναν απλό αλλά ευφάνταστο τρόπο για να συνδέσει τις μεταφυσικές συναντήσεις του σκύλου με εκείνο τον άφατο δεσμό μεταξύ του ζώου και του ιδιοκτήτη του. Έναν δεσμό τόσο αγνό κι ατόφιο, τόσο στενό και αρραγή που είναι αδύνατο να σπάσει οποιοσδήποτε τρίτος, ερχόμενος είτε από τούτη είτε από την άλλη ζωή. Για τους ζωόφιλους, η συγκίνηση είναι δεδομένη, δεδομένου πως συγγενέστερη ταινία του Good Boy αποδεικνύεται το λαοφιλές μελόδραμα Hachiko (2009).

Όσον αφορά τον τρόμο τώρα, όπως το γέλιο στις κωμωδίες, έτσι και ο φόβος στις ταινίες τρόμου είναι υποκειμενικό ζήτημα – δεν μπορούμε να εγγυηθούμε στον καθένα ξεχωριστά ότι θα τρομάξει με το Good Boy. Υπάρχουν 2-3 jump scares, το ένα, ομολογουμένως, ικανό να σε κάνει να αλλάξεις βρακί, αλλά ο Λέονμπεργκ στηρίζεται κυρίως στη διαστολή του χρόνου και στην αξιοποίηση του χώρου μέσα στο κάδρο, πάντα υπό το πρίσμα (και τους περιορισμούς) του σκυλίσιου POV. Σίγουρα, η κορύφωση του έργου θα μπορούσε να είναι λιγότερο καταδεικτική, δεδομένου του μέτριου CGI που επιστρατεύτηκε, αλλά περί πταίσματος πρόκειται. Εκτιμάται δε η οικονομία του εγχειρήματος στην παράδοση των b-movies του παρελθόντος και σε πείσμα των (συνειδητά) ανοικονόμητων κινηματογραφικών καιρών μας.

Για τον υπογράφοντα, πάντως, που παρακολούθησε την ταινία αρκετούς μήνες πριν, ο τρόμος της μάλλον λειτούργησε, δεδομένου ότι βλέπει καμιά φορά τις γάτες του να κοντοστέκονται στον τοίχο και να γουρλώνουν τα μάτια, ανακαλεί σκηνές του έργου και αγριεύεται. Και, κακά τα ψέματα, οι πιο πετυχημένες ταινίες τρόμου είναι εκείνες των οποίων την τρομακτική επίδραση αντιλαμβανόμαστε όχι την ώρα της προβολής αλλά καιρό μετά.

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Good Boy» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 9 Οκτωβρίου

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το «Skinamarink» είναι η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς – αλλά δεν είναι για όλους

Οθόνες / Το «Skinamarink» είναι η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς – αλλά δεν είναι για όλους

Για κάποιους το «Skinamarink» θα είναι ένα πείραμα ευγενές , για κάποιους ατυχές, ίσως και εξοργιστικό. Για άλλους θα καταστεί μια εμπειρία αγνού τρόμου που ενδέχεται να τους συνοδεύει για καιρό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM