«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Facebook Twitter
 Το τετράποδο, «καλό παιδί» του τίτλου βλέπει όντως φαντάσματα.
0


Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΤΡΟΜΟΣ
ζει μέρες δόξας, καθώς κοστίζει λίγο, μπορεί να αποφέρει πολλά και διασφαλίζει ανέξοδο engagement στο TikTok. Και καθώς οι ταινίες πληθαίνουν, οι δημιουργοί πασχίζουν να επινοήσουν κάτι που «δεν έχουμε ξαναδεί», είτε στρεφόμενοι στην πρακτική του εξωφρενικού gore, είτε επενδύοντας στο concept που, κακά τα ψέματα, είναι κι εκείνο που μπορεί να διευρύνει τον κύκλο ζωής της ταινίας και να τραβήξει και ένα κοινό πέρα από τους πιστούς φαν του είδους. Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι το concept από μόνο του δεν μπορεί να υποστηρίξει ολόκληρη ταινία. Ναι, μπορεί να αποβεί άκρως αποτελεσματικός ο liminal τρόμος του Skinamarink (2022), για παράδειγμα, αλλά πέρα από την ιδιαιτερότητα του τρόπου της, η ταινία δεν διαθέτει τίποτε άλλο, νιώθεις πως είτε διαρκούσε είκοσι λεπτά είτε εκατό καμία ουσιαστική διαφορά δεν είχε, απλώς στην πρώτη περίπτωση θα κάναμε λόγο για ένα τρομακτικά ενδιαφέρον φιλμ μικρού μήκους, ενώ τώρα το εγχείρημα, καίτοι αξιοπερίεργο, κινείται περισσότερο στη σφαίρα του gimmick – έχουμε γράψει αναλυτικά για το φιλμ εδώ

Κάποιοι ζωόφιλοι έχουν δηλώσει ήδη δισταγμό να παρακολουθήσουν μια ταινία όπου ένα ζώο φοβάται ή κινδυνεύει, δεν έχουμε, όμως, μια ταινία στην οποία το ζώο τρομοκρατείται από τις φαντασματικές παρουσίες. Ο τρόμος προκαλείται από την αντιπαραβολή αυτού που βλέπει ο σκύλος κι εκείνου που αγνοεί ο ιδιοκτήτης του.

Τη φετινή χρονιά είδαμε όχι μία αλλά δύο ταινίες που, αναζητώντας αυτό το «κάτι» που «δεν έχουμε ξαναδεί», έπαιξαν με τη συνταγή της ιστορίας φαντασμάτων, ενός υποείδους που έχει εμπνεύσει μερικές από τις μεγαλύτερες δόξες του κινηματογραφικού τρόμου και προσφέρει ευρύτατο πεδίο για δημιουργία, καθώς η έννοια του φαντάσματος μπορεί να προσδιοριστεί με δεκάδες διαφορετικούς τρόπους – κι αυτή του την πολυσημία το «φάντασμα» τη φοράει περήφανα και στην ετυμολογία του, ως άμεσα συνδεδεμένο με τη «φαντασία». Η μία είναι το Presence του πολύπειρου Στίβεν Σόντερμπεργκ και η άλλη το επερχόμενο Good Boy του πρωτοεμφανιζόμενου Μπεν Λέονμπεργκ.

«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Facebook Twitter
O Λέονμπεργκ εφευρίσκει έναν απλό, αλλά ευφάνταστο τρόπο για να συνδέσει τις μεταφυσικές συναντήσεις του σκύλου με εκείνο τον άφατο δεσμό που συνδέει το ζώο με τον ιδιοκτήτη του.

Στο Presence το διαφορετικό angle, το hook, όπως θα έλεγαν οι φίλοι μας οι διαφημιστές, είναι ότι σε όλη τη διάρκεια της ταινίας παρατηρούμε τα δρώμενα από την οπτική γωνία του φαντάσματος. Το εύρημα θα μπορούσε να αποτελεί gimmick ανάλογο του προαναφερθέντος Skinamarink, αν το POV δεν βρισκόταν σε άμεση συνάρτηση με το περιεχόμενο. Γιατί μέλημα του Σόντερμπεργκ είναι να μας τοποθετήσει στη θέση του φαντάσματος και, παράλληλα με τη '90s ίντριγκα μυστηρίου που έγραψε ο Ντέιβιντ Κεπ, να στοχαστεί γύρω από το επέκεινα, καταλήγοντας σε μια διαπίστωση πιο ανατριχιαστική από δέκα Φρέντι Κρούγκερ και είκοσι Καλόγριες μαζί: η υπαρξιακή μας αγωνία δεν θα καταλαγιάσει ούτε στην άλλη ζωή.

Συνήθως οι καλύτερες ιδέες στο σινεμά τρόμου προκύπτουν από καθημερινές εμπειρίες, από αστικούς μύθους ή από ένα (αδύνατο να εκπληρωθεί) αίτημα προς τους χαρακτήρες να αντισταθούν σε βασική βιολογική ή ψυχολογική τους ανάγκη προκειμένου να επιβιώσουν – στο Nightmare on Elm Street (1984), για παράδειγμα, πρέπει να μείνεις ξύπνιος, αλλιώς πέθανες. Το Good Boy αντλεί έμπνευση από μια παρατήρηση (αλλά και μια σκέψη) που κάθε ιδιοκτήτης ζώου έχει κάνει: μήπως όταν η γάτα μου κοιτάζει επίμονα το ταβάνι και ξαφνικά φεύγει τρέχοντας, τρόμαξε επειδή είδε κάτι που εγώ δεν βλέπω; Μήπως όταν ο σκύλος μου αρχίζει να γαβγίζει στον τοίχο, στην πραγματικότητα δεν γαβγίζει απλώς στο τσιμέντο; Μήπως υπάρχει μια παρουσία στο σπίτι αόρατη σε μένα, αλλά ορατή στο ζώο, που έχει κάποιες αισθήσεις του πιο ανεπτυγμένες; Κοινώς, μήπως ο σκύλος μου βλέπει φαντάσματα;

Ε, λοιπόν, στην ταινία του Μπεν Λέονμπεργκ αυτός ο μεγάλος φόβος ενός ιδιοκτήτη ζώου γίνεται πραγματικότητα. Το τετράποδο, «καλό παιδί» του τίτλου βλέπει όντως φαντάσματα. Και, για να μπορέσουμε να τα δούμε κι εμείς μαζί του, ο Λέονμπεργκ αποφασίζει να αφηγηθεί την ιστορία του αποκλειστικά από την οπτική γωνία του σκύλου. Ο νεόκοπος σκηνοθέτης μένει σε μεγάλο ποσοστό πιστός στο τέχνασμά του. Σε αρκετές σκηνές ο φακός βρίσκεται στο ύψος του γλυκύτατου πρωταγωνιστή και βλέπουμε μόνο ένα μέρος του ιδιοκτήτη του – όπως στον E.T. (1982), που υιοθετεί το παιδικό βλέμμα, τα πρόσωπα των ενηλίκων μένουν συχνά εκτός κάδρου.

«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Facebook Twitter
Η συμπεριφορά του τετράποδου ήρωα προς τις απόκοσμες σκοτεινές φιγούρες είναι όμοια με εκείνη που θα είχε απέναντι σε οποιονδήποτε εισβολέα.

Κάποιοι ζωόφιλοι έχουν δηλώσει ήδη δισταγμό να παρακολουθήσουν μια ταινία όπου ένα ζώο φοβάται ή κινδυνεύει, δεν έχουμε, όμως, μια ταινία στην οποία το ζώο τρομοκρατείται από τις φαντασματικές παρουσίες. Ο τρόμος προκαλείται από την αντιπαραβολή αυτού που βλέπει ο σκύλος κι εκείνου που αγνοεί ο ιδιοκτήτης του. Η συμπεριφορά του τετράποδου ήρωα προς τις απόκοσμες σκοτεινές φιγούρες είναι όμοια με εκείνη που θα είχε απέναντι σε οποιονδήποτε εισβολέα. Θέλει να τις διώξει, ώστε να προστατεύσει τον χώρο του και το αφεντικό του.

Κι εδώ έγκειται το βασικό συστατικό που απεγκλωβίζει την ταινία από τη μέγγενη του gimmick. O Λέονμπεργκ εφευρίσκει έναν απλό αλλά ευφάνταστο τρόπο για να συνδέσει τις μεταφυσικές συναντήσεις του σκύλου με εκείνο τον άφατο δεσμό μεταξύ του ζώου και του ιδιοκτήτη του. Έναν δεσμό τόσο αγνό κι ατόφιο, τόσο στενό και αρραγή που είναι αδύνατο να σπάσει οποιοσδήποτε τρίτος, ερχόμενος είτε από τούτη είτε από την άλλη ζωή. Για τους ζωόφιλους, η συγκίνηση είναι δεδομένη, δεδομένου πως συγγενέστερη ταινία του Good Boy αποδεικνύεται το λαοφιλές μελόδραμα Hachiko (2009).

Όσον αφορά τον τρόμο τώρα, όπως το γέλιο στις κωμωδίες, έτσι και ο φόβος στις ταινίες τρόμου είναι υποκειμενικό ζήτημα – δεν μπορούμε να εγγυηθούμε στον καθένα ξεχωριστά ότι θα τρομάξει με το Good Boy. Υπάρχουν 2-3 jump scares, το ένα, ομολογουμένως, ικανό να σε κάνει να αλλάξεις βρακί, αλλά ο Λέονμπεργκ στηρίζεται κυρίως στη διαστολή του χρόνου και στην αξιοποίηση του χώρου μέσα στο κάδρο, πάντα υπό το πρίσμα (και τους περιορισμούς) του σκυλίσιου POV. Σίγουρα, η κορύφωση του έργου θα μπορούσε να είναι λιγότερο καταδεικτική, δεδομένου του μέτριου CGI που επιστρατεύτηκε, αλλά περί πταίσματος πρόκειται. Εκτιμάται δε η οικονομία του εγχειρήματος στην παράδοση των b-movies του παρελθόντος και σε πείσμα των (συνειδητά) ανοικονόμητων κινηματογραφικών καιρών μας.

Για τον υπογράφοντα, πάντως, που παρακολούθησε την ταινία αρκετούς μήνες πριν, ο τρόμος της μάλλον λειτούργησε, δεδομένου ότι βλέπει καμιά φορά τις γάτες του να κοντοστέκονται στον τοίχο και να γουρλώνουν τα μάτια, ανακαλεί σκηνές του έργου και αγριεύεται. Και, κακά τα ψέματα, οι πιο πετυχημένες ταινίες τρόμου είναι εκείνες των οποίων την τρομακτική επίδραση αντιλαμβανόμαστε όχι την ώρα της προβολής αλλά καιρό μετά.

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Good Boy» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 9 Οκτωβρίου

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το «Skinamarink» είναι η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς – αλλά δεν είναι για όλους

Οθόνες / Το «Skinamarink» είναι η πιο τρομακτική ταινία της χρονιάς – αλλά δεν είναι για όλους

Για κάποιους το «Skinamarink» θα είναι ένα πείραμα ευγενές , για κάποιους ατυχές, ίσως και εξοργιστικό. Για άλλους θα καταστεί μια εμπειρία αγνού τρόμου που ενδέχεται να τους συνοδεύει για καιρό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ