«Δύο χρόνια μετά, η Κύπρος μετράει ακόμα τις πληγές της»

«Δύο χρόνια μετά, η Κύπρος μετράει ακόμα τις πληγές της» Facebook Twitter
Προσωπικά, θεωρώ πως το κούρεμα των καταθέσεων ήταν σίγουρα ένα άδικο μέτρο αλλά παράλληλα και ένα σύμπτωμα ενός σαθρά δομημένου οικονομικού συστήματος, το οποίο κoινωνικοποιεί τις ζημιές των τραπεζών, μετακυλίζοντας το χρέος στις πλάτες της ευρύτερης κοινωνίας... Φωτο: Γιώργος Πλανάκης / LIFO
1

Έξω από το Ολύμπιον δύο εθελοντές εξηγούν σε μία κυρία που βρίσκεται η αίθουσα «Παύλος Ζάννας». Πίσω τους κάθεται η χαμογελαστή Δανάη. Το προηγούμενο βράδυ είδε το ντοκιμαντέρ της να γεμίζει την αίθουσα και να προβληματίζει ενόψει των επόμενων εξελίξεων στην Ευρωζώνη. «Αυτός δεν είναι, άλλωστε, ο ρόλος του ντοκιμαντέρ;», αναρωτιέται. Η συζήτησή μας ξεκινά.

«Πιστεύω ότι οι άνθρωποι που ασχολούνται με το ντοκιμαντέρ είναι ιδιαίτερα παρατηρητικοί ως προς την ανθρώπινη υπόσταση και διαθέτουν χρόνο να την παρατηρήσουν και να την αξιολογήσουν, ανακαλύπτοντας αίτια και κίνητρα πίσω από διάφορες καταστάσεις. Κάπως έτσι βλέπω τον εαυτό μου ως ντοκιμαντερίστρια. Aυτό που με εμπνέει στη δημιουργία ντοκιμαντέρ είναι η ενασχόληση του δημιουργού με τον άνθρωπο και η παρουσίαση της πραγματικότητας μέσα από δημιουργικούς τρόπους. Κατά κάποιο τρόπο με φέρνει πιο κοντά στον άνθρωπο, τις ανάγκες και τις προτεραιότητές του κι αυτό είναι που αγαπώ πιο πολύ στη διαδικασία αυτή.

Μία εικόνα που δε θα ξεχάσω ποτέ είναι οι χιλιάδες των διαδηλωτών που βγήκαν στους δρόμους για να απαιτήσουν τα δικαιώματά τους. Κάποιοι είπαν πως τόσος πολύς κόσμος είχε να κατέβει στον δρόμο από το 1974.

Το ντοκιμαντέρ «A Haircut Story» γεννήθηκε μέσα στον αναβρασμό των διαδηλώσεων μετά την είδηση του πρώτου Eurogroup για καθολικό κούρεμα των καταθέσεων, τον Μάρτιο του 2013. Γνώριζα από την αρχή ότι αυτό που συνέβαινε ήταν κάτι το πρωτοφανές τόσο για την Κύπρο όσο και για ολόκληρη την Ευρωζώνη και έπρεπε αρχικά να καταγραφεί. Στη συνέχεια, καλλιεργήθηκε η ιδέα για το ντοκιμαντέρ με αφετηρία τα γεγονότα του 2013 και την καταγραφή βιωματικών ιστοριών έναν χρόνο μετά.

H ταινία ξεκινά με μια εισαγωγή στα γεγονότα του Μαρτίου και μια μικρή ιστορική αναδρομή της οικονομίας του Κυπριακού κράτους, που ξεκίνησε τη δεκαετία του '60 ως μια αγροτική οικονομία και κατέληξε στις μέρες μας να είναι μια οικονομία παρασιτική, δημιουργώντας μια τεράστια φούσκα που έσκασε συμπαρασύροντας μαζί της ολόκληρο τον κοινωνικό ιστό. Στην ταινία παρουσιάζονται εφτά ιστορίες, που περιστρέφονται όλες γύρω από τον άξονα «κούρεμα», τόσο με την κυριολεκτική όσο και με τη μεταφορική του έννοια.

«Δύο χρόνια μετά, η Κύπρος μετράει ακόμα τις πληγές της» Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Πλανάκης / LIFO


Θα ήθελα επίσης να αναφέρω ότι φέτος κλείνουν δύο χρόνια από την εφαρμογή του κουρέματος των καταθέσεων, η Κύπρος μετράει ακόμα τις πληγές της και είναι ιδιαίτερα συμβολικό το ότι η διεθνής πρεμιέρα της ταινίας συμπίπτει με αυτή την επέτειο.

Η μεγαλύτερη δυσκολία στην παραγωγή του ντοκιμαντέρ θα έλεγα ήταν η ανεύρεση των συμμετεχόντων. Στην Κύπρο η κοινωνία είναι μικρή και ο κόσμος φοβάται να βγει μπροστά και να μιλήσει. Επίσης, δύσκολη ήταν και η εξακρίβωση διαφόρων δεδομένων λόγω του ότι πρόκειται για ένα πρόσφατο σχετικά γεγονός. Ας μην ξεχνάμε πως, όπως αναφέρεται και στην ταινία, η Κύπρος κατέχει την 70η και τελευταία θέση σε θέματα διαφάνειας, όπως αναφέρει έρευνα του Ιδρύματος Ανοιχτής Γνώσης.

Από τις ιστορίες που μου διηγήθηκαν, πιστεύω πως η μαρτυρία του πρώην τραπεζικού υπαλλήλου είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτική. Πρόκειται για ένα άνθρωπο που ακολουθούσε πιστά τις οδηγίες των αφεντικών του στην Τράπεζα και παρακινούσε τους πελάτες του να μην κάνουν αναλήψεις μεγάλων ποσών πριν από το κούρεμα, με την υπόσχεση ότι κούρεμα δεν θα γινόταν ποτέ. Στην πορεία, το κούρεμα εφαρμόστηκε, αλλά και ο ίδιος έχασε ένα σημαντικό μέρος από το Ταμείο Προνοίας του, το οποίο είχε προεπενδύσει για να αγοράσει ακίνητα. Εδώ πιστεύω κρύβεται μια βασική πτυχή σε ότι αφορά την κατάρρευση της κυπριακής οικονομίας. Πέρα από την κακοδιαχείριση και τις ατασθαλίες των τραπεζιτών και άλλων αξιωματούχων, ο υπερδανεισμός των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων ήταν σχεδόν τριπλάσιος του μεγέθους της οικονομίας. Έτσι λοιπόν, μέσα από την ιστορία του τραπεζικού υπαλλήλου προκύπτει και αυτή η πτυχή.

«Δύο χρόνια μετά, η Κύπρος μετράει ακόμα τις πληγές της» Facebook Twitter
Σκηνή από το "A Haircut Story".


Μία εικόνα που δε θα ξεχάσω ποτέ είναι οι χιλιάδες των διαδηλωτών που βγήκαν στους δρόμους για να απαιτήσουν τα δικαιώματά τους. Κάποιοι είπαν πως τόσος πολύς κόσμος είχε να κατέβει στον δρόμο από το 1974. Δυστυχώς στην πορεία οι κινητοποιήσεις αυτές έχασαν τον παλμό τους και όλοι γύρισαν στην καθημερινότητά τους σαν να μην είχε συμβεί τίποτα. Αφότου αποκλείστηκε η πιθανότητα καθολικού κουρέματος, την επόμενη φορά οι διαδηλωτές ήταν πολύ λιγότεροι. Eίναι απαράδεκτος ο εγωισμός με τον οποίο αντιμετωπίζουμε σαν πολίτες αυτό που συμβαίνει στον διπλανό μας, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε πως αλυσιδωτά και αναπόφευκτα επηρεάζει και εμάς.


Το ντοκιμαντέρ νιώθω ότι πάνω από όλα προκαλεί το συναίσθημα του θυμού. Οι θεατές βγαίνουν από την αίθουσα με έντονα συναισθήματα και πολλές φορές συνειδητοποιώντας ότι παραμένουν αμέτοχοι σε ότι διαδραματίζεται σε πολιτικό επίπεδο, με τους χειρισμούς της πολιτικής και οικονομικής ελίτ.


Προσωπικά, θεωρώ πως το κούρεμα των καταθέσεων ήταν σίγουρα ένα άδικο μέτρο αλλά παράλληλα και ένα σύμπτωμα ενός σαθρά δομημένου οικονομικού συστήματος, το οποίο κoινωνικοποιεί τις ζημιές των τραπεζών, μετακυλίζοντας το χρέος στις πλάτες της ευρύτερης κοινωνίας. Πρόκειται για ένα σύστημα που παράγει συγκεκριμένες πολιτικές ιεραρχήσεις και λειτουργεί με βάση την εκμετάλλευση του Aδύναμου από τον Δυνατό. Η εφαρμογή του κουρέματος των καταθέσεων -για πρώτη φορά σε κράτος της Ευρωζώνης- αποτελεί και έμπρακτα σκληρό διαπραγματευτικό χαρτί των ξένων πιστωτών στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με άλλα κράτη, όπως η Ελλάδα», αναφέρει και στέκεται και στη συμμετοχή της στο 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

«Είναι πάντα με μεγάλη χαρά που συμμετέχω στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που είναι ένα από τα καλύτερα στην Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Έχει κανείς την ευκαιρία να μάθει πολλά λαμβάνοντας μέρος σε μια τέτοια διοργάνωση, ενώ οι προσωπικότητες από τον διεθνή χώρο που βρίσκονται εδώ είναι πολύ προσβάσιμες σε αντίθεση με άλλα φεστιβάλ. Μπορούμε να μάθουμε πολλά από τους δημιουργούς αυτούς, Έλληνες και ξένους και είναι εξαιρετικός ο τρόπος που δένουν οι άνθρωποι στα πλαίσια αυτής της διοργάνωσης.


Αξίζει να σημειωθεί ότι η ταινία θα προβληθεί στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, μετά από τη διεθνή της πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στις 22 και 23 Μαρτίου, στις 8μ.μ. Επιπλέον, τον Μάιο θα προβληθεί στο μακρινό Τρινιδάδ, στο εκεί Φεστιβάλ Ευρωπαϊκών Ταινιών. Στο πλάνο των προβολών υπάρχει επίσης η παρουσίαση σε διεθνή συνέδρια κοινωνιολογίας και παραστατικών τεχνών που έχoυν ως θέμα αφηγηματικές της κρίσης.

Τα μελλοντικά μου σχέδια είναι να κάνω ταινίες με επίκεντρο τον άνθρωπο, που θα καταπολεμούν τη δυστυχία, τη μισαλλοδοξία, τον φασισμό και οτιδήποτε στερεί από τον άνθρωπο την αξιοπρέπειά του», καταλήγει.

«Δύο χρόνια μετά, η Κύπρος μετράει ακόμα τις πληγές της» Facebook Twitter
Είναι πάντα με μεγάλη χαρά που συμμετέχω στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που είναι ένα από τα καλύτερα στην Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο... Φωτο: Γιώργος Πλανάκης / LIFO


Οι συντελεστές του ντοκιμαντέρ A Haircut Story:

Παραγωγή - Σκηνοθεσία - Μοντάζ: Δανάη Στυλιανού

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Mιχάλης Καλοπαίδης

Επεξεργασία Ήχου: Μάρκος Παπαγεωργίου, AV Playroom

Οπερατέρ: Μιχάλης Καλοπαίδης - Σίλβιο Ρουσμίγκο

Οπερατέρ στην Ελλάδα: Χρίστος Γιαννακόπουλος

Κείμενα - Επιστημονική Επιμέλεια: Πέτρος Κοσμάς

Επιστημονικός Σύμβουλος: Αλέξανδρος Λόρδος

Γραφικά - Animation: Zedem Media

Εκφώνηση: Άρις Γεροντάκης

Παραγωγή: Greenroom Productions.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια