ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Δύο από τις καλύτερες μουσικές ταινίες της χρονιάς στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Δύο από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ο ένας εκ των δύο ιδρυτών του στούντιο Hipgnosis, Όμπρεϊ Πάουελ (αριστερά), και ο δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Squaring the Circle», Άντον Κόρμπειν (δεξιά).
0



ΤΟ ΚΑΘΙΕΡΩΜΕΝΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ
 των φίλων του σινεμά τεκμηρίωσης στη Θεσσαλονίκη θα επαναληφθεί και φέτος. Απο 2 ως 12 Μαρτίου το 25o Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης ανοίγει τις πύλες του και περιμένει τους σινεφίλ. Στο πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, δύο από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς, αν πιστέψουμε τις κριτικές από το εξωτερικό.

Το ένα είναι το «Squaring the circle» του Άντον Κόρμπεϊν. Σε έναν δίκαιο κινηματογραφικό κόσμο, ο Κόρμπεϊν δεν θα χρειαζόταν συστάσεις. Σκηνοθετώντας για χρόνια καλαίσθητα, ευρηματικά βιντεοκλίπ για λογαριασμό των Depeche Mode (και όχι μόνο), ο Ολλανδός σκηνοθέτης ήταν αυτό που λέμε late bloomer, κάνοντας το ντεμπούτο του στο σινεμά σε ηλικία 55 ετών και επιμένοντας μουσικά με το «Control», ένα ασπρόμαυρο, αρμοστά «καταραμένο» biopic του Ίαν Κέρτις, του αδικοχαμένου frontman των Joy Division.

Στο πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, δύο από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς, αν πιστέψουμε τις κριτικές από το εξωτερικό.

Aκολούθησε το «American», ένα μελβιλικό, αδικημένο διαμάντι που γράφει το τελευταίο κεφάλαιο, το ρέκβιεμ, αν θέλεις, της ιστορίας των κινηματογραφικών πληρωμένων εκτελεστών. Στο «Most wanted man» διασκεύασε Τζον Λε Καρέ, συνέλαβε το ύφος του λογοτέχνη και ευτύχησε να έχει και τον Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν στην τελευταία μεγάλη του παράσταση – δύσκολο να μη σας σηκωθεί η τρίχα στο φινάλε.

Δύο από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Στα χρόνια που λειτούργησε, το στούντιο συνεργάστηκε με ονόματα όπως οι Pink Floyd, o Πολ ΜακΚάρτνεϊ, οι Electric Light Orchestra, oι Led Zeppelin, οι Genesis, οι Alan Parsons Project και ο Aλ Στιούαρτ.

Ακολούθησε το «Life», πάλι βιογραφικό δράμα, που αφηγείται τη θρυλική φωτογράφιση του Τζέιμς Ντιν για το περιοδικό LIFE, κλείνοντας έτσι μια άτυπη θρηνητική τετραλογία για τον πάντα διαφεύγοντα παράδεισο. Και μετά σιωπή, ίσως γιατί οι ταινίες πέρασαν σχεδόν απαρατήρητες μέσα στον πληθωρισμό τίτλων και φεστιβαλικών υποχρεώσεων της κριτικής. 

Με χαρά πληροφορηθήκαμε πρόσφατα ότι ο Κόρμπεϊν ετοιμάζει την επόμενη ταινία μυθοπλασίας του, το «Switzerland», με την Έλεν Μίρεν να υποδύεται την Πατρίσια Χάισμιθ. Στο μεταξύ, πρόλαβε να γυρίσει και ένα μουσικό ντοκιμαντέρ, το «Squaring the circle», που αφηγείται την ιστορία τoυ Hipgnosis, του στούντιο που βρίσκεται πίσω από θρυλικά εξώφυλλα δίσκων – αν κυκλοφορείτε με μπλουζάκι «Dark Side of the Moon» κι αν έχετε κρεμασμένη στον τοίχο του δωματίου σας τη χειραψία με τον άλλο μας, φλεγόμενο εαυτό του «Wish you were here» ή τον φόρο τιμής στον Άρθουρ Κλαρκ του «Ηοuses of the Holy», οφείλεται στο Hipgnosis.

Εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι την περίοδο εκείνη οι δισκογραφικές εταιρείες δεν υποδείκνυαν στους καλλιτέχνες πώς πρέπει να είναι το εξώφυλλο του δίσκου τους, oι ιδρυτές του στούντιο Στορμ Θόργκεσον και Πο Πάουελ δημιούργησαν κομψοτεχνήματα, πολλά από τα οποία απέκτησαν τη δική τους, αυτόνομη ζωή – χαρακτηριστικά είναι τα παραπάνω παραδείγματα. Στα χρόνια που λειτούργησε το στούντιο συνεργάστηκαν με ονόματα όπως οι Pink Floyd, o Πολ ΜακΚάρτνεϊ, οι Electric Light Orchestra, oι Led Zeppelin, οι Genesis, οι Alan Parsons Project και ο Aλ Στιούαρτ, επινόησαν ευφάνταστα γραφιστικά κόνσεπτ, σαχλαμάρισαν δημιουργικά –και τους βγήκε–, τα έσπασαν, τα ξαναβρήκαν και αποτέλεσαν ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της μουσικής ιστορίας του εικοστού αιώνα, χωρίς ποτέ να συνθέσουν ούτε ένα riffάκι.

Με δεδομένο ότι το μουσικό «βιογραφικό» του Κόρμπεϊν, πέρα από τη σκηνοθεσία βιντεοκλίπ, περιλαμβάνει και φωτογραφίσεις που κόσμησαν εξώφυλλα δίσκων, ο Ολλανδός σκηνοθέτης ήταν, ίσως, ο καταλληλότερος άνθρωπος για να γυρίσει αυτό το φιλμ. Στο ντοκιμαντέρ μιλούν, μεταξύ άλλων, οι Ντέιβιντ Γκίλμουρ, Ρότζερ Γουότερς, Νικ Μέισον, Τζίμι Πέιτζ, Ρόμπερτ Πλαντ,  Πολ ΜακΚάρτνεϊ και Πίτερ Γκάμπριελ.

Squaring the circle (the story of hipgnosis) | Clip | Anton Corbijn | Raindog Films

Το έτερο μουσικό ντοκιμαντέρ προβάλλεται στο πλαίσιο των «Ανοιχτών Οριζόντων», ενός τμήματος που συγκεντρώνει τις πιο πρωτοποριακές φωνές του σινεμά τεκμηρίωσης και φιλοξενεί ταινίες από την αφρόκρεμα της πρόσφατης παγκόσμιας παραγωγής.

Πρόκειται για το «Little Richard: I am everything», μια προσπάθεια «διόρθωσης» της ροκ ιστορίας μέσα από το σινεμά με την τοποθέτηση του σπουδαίου μαύρου καλλιτέχνη στη θέση που του αξίζει και δικαιούται. «Tutti Frutti», «Long Tall Sally», «Good golly miss Molly», «Τhe girl can’t help it», «Keep a’ knockin'»: τελειωμό δεν έχουν τα χιτ του Little Richard, οι διασκευές των οποίων έδωσαν επιτυχίες και σε άλλους καλλιτέχνες της εποχής του.

Δύο από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Μικ Τζάγκερ στο ντοκιμαντέρ «ήταν ο πρώτος που φόρεσε μάσκαρα, ο πρώτος που έβγαλε το μπλουζάκι του επί σκηνής, ο πρώτος που έπαιξε με τα στερεότυπα των φύλων».

Πέρα από την επίδραση της μουσικής του στο rock ‘n’ roll, αλλά και σε μεταγενέστερα είδη, όπως η funk, ο Little Richard υπήρξε και το πρώτο queer είδωλο της ροκ σκηνής. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Μικ Τζάγκερ στο ντοκιμαντέρ, «ήταν ο πρώτος που φόρεσε μάσκαρα, ο πρώτος που έβγαλε το μπλουζάκι του επί σκηνής, ο πρώτος που έπαιξε με τα στερεότυπα των φύλων».

Μέσα από μαρτυρίες θρύλων της μουσικής, queer και μαύρων ακαδημαϊκών και σπουδαίων ανθρώπων των τεχνών, το ντοκιμαντέρ της Λίζα Κορτές αναδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο ο καλλιτέχνης ακροβατούσε ανάμεσα στο τρίπτυχο «sex - drugs - rock ‘n’ roll», στη θρησκεία και στο «απαγορευμένο» τότε ζήτημα της σεξουαλικότητας, αποκαλύπτοντας, παράλληλα, τη σκοτεινή πλευρά της αμερικανικής μουσικής σκηνής, με τους λευκούς να χειραγωγούν, να εκμεταλλεύονται και να καρπώνονται τον μόχθο και την έμπνευση των μαύρων καλλιτεχνών.

Όπως επισημαίνουν οι άνθρωποι του φεστιβάλ, το «Little Richard: I am everything» έρχεται για να μας υπενθυμίσει ότι «οι περιθωριακοί και οι παρίες διαθέτουν υπερδυνάμεις, οι οποίες, με την κατάλληλη ευκαιρία, μπορούν να δημιουργήσουν νέους κόσμουςμ εντός των οποίων θα χορεύουμε όλοι ανεξαιρέτως».

Το πλήρες πρόγραμμα του 25ου φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα αποκαλυφθεί την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου στις 12:00 στη συνέντευξη Τύπου. Το φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί από τις 2 έως τις 12 Μαρτίου 2023, τόσο σε φυσικούς χώρους όσο και διαδικτυακά.

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ