Δύο από τις καλύτερες μουσικές ταινίες της χρονιάς στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Δύο από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ο ένας εκ των δύο ιδρυτών του στούντιο Hipgnosis, Όμπρεϊ Πάουελ (αριστερά), και ο δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Squaring the Circle», Άντον Κόρμπειν (δεξιά).
0



ΤΟ ΚΑΘΙΕΡΩΜΕΝΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ
 των φίλων του σινεμά τεκμηρίωσης στη Θεσσαλονίκη θα επαναληφθεί και φέτος. Απο 2 ως 12 Μαρτίου το 25o Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης ανοίγει τις πύλες του και περιμένει τους σινεφίλ. Στο πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, δύο από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς, αν πιστέψουμε τις κριτικές από το εξωτερικό.

Το ένα είναι το «Squaring the circle» του Άντον Κόρμπεϊν. Σε έναν δίκαιο κινηματογραφικό κόσμο, ο Κόρμπεϊν δεν θα χρειαζόταν συστάσεις. Σκηνοθετώντας για χρόνια καλαίσθητα, ευρηματικά βιντεοκλίπ για λογαριασμό των Depeche Mode (και όχι μόνο), ο Ολλανδός σκηνοθέτης ήταν αυτό που λέμε late bloomer, κάνοντας το ντεμπούτο του στο σινεμά σε ηλικία 55 ετών και επιμένοντας μουσικά με το «Control», ένα ασπρόμαυρο, αρμοστά «καταραμένο» biopic του Ίαν Κέρτις, του αδικοχαμένου frontman των Joy Division.

Στο πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, δύο από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς, αν πιστέψουμε τις κριτικές από το εξωτερικό.

Aκολούθησε το «American», ένα μελβιλικό, αδικημένο διαμάντι που γράφει το τελευταίο κεφάλαιο, το ρέκβιεμ, αν θέλεις, της ιστορίας των κινηματογραφικών πληρωμένων εκτελεστών. Στο «Most wanted man» διασκεύασε Τζον Λε Καρέ, συνέλαβε το ύφος του λογοτέχνη και ευτύχησε να έχει και τον Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν στην τελευταία μεγάλη του παράσταση – δύσκολο να μη σας σηκωθεί η τρίχα στο φινάλε.

Δύο από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Στα χρόνια που λειτούργησε, το στούντιο συνεργάστηκε με ονόματα όπως οι Pink Floyd, o Πολ ΜακΚάρτνεϊ, οι Electric Light Orchestra, oι Led Zeppelin, οι Genesis, οι Alan Parsons Project και ο Aλ Στιούαρτ.

Ακολούθησε το «Life», πάλι βιογραφικό δράμα, που αφηγείται τη θρυλική φωτογράφιση του Τζέιμς Ντιν για το περιοδικό LIFE, κλείνοντας έτσι μια άτυπη θρηνητική τετραλογία για τον πάντα διαφεύγοντα παράδεισο. Και μετά σιωπή, ίσως γιατί οι ταινίες πέρασαν σχεδόν απαρατήρητες μέσα στον πληθωρισμό τίτλων και φεστιβαλικών υποχρεώσεων της κριτικής. 

Με χαρά πληροφορηθήκαμε πρόσφατα ότι ο Κόρμπεϊν ετοιμάζει την επόμενη ταινία μυθοπλασίας του, το «Switzerland», με την Έλεν Μίρεν να υποδύεται την Πατρίσια Χάισμιθ. Στο μεταξύ, πρόλαβε να γυρίσει και ένα μουσικό ντοκιμαντέρ, το «Squaring the circle», που αφηγείται την ιστορία τoυ Hipgnosis, του στούντιο που βρίσκεται πίσω από θρυλικά εξώφυλλα δίσκων – αν κυκλοφορείτε με μπλουζάκι «Dark Side of the Moon» κι αν έχετε κρεμασμένη στον τοίχο του δωματίου σας τη χειραψία με τον άλλο μας, φλεγόμενο εαυτό του «Wish you were here» ή τον φόρο τιμής στον Άρθουρ Κλαρκ του «Ηοuses of the Holy», οφείλεται στο Hipgnosis.

Εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι την περίοδο εκείνη οι δισκογραφικές εταιρείες δεν υποδείκνυαν στους καλλιτέχνες πώς πρέπει να είναι το εξώφυλλο του δίσκου τους, oι ιδρυτές του στούντιο Στορμ Θόργκεσον και Πο Πάουελ δημιούργησαν κομψοτεχνήματα, πολλά από τα οποία απέκτησαν τη δική τους, αυτόνομη ζωή – χαρακτηριστικά είναι τα παραπάνω παραδείγματα. Στα χρόνια που λειτούργησε το στούντιο συνεργάστηκαν με ονόματα όπως οι Pink Floyd, o Πολ ΜακΚάρτνεϊ, οι Electric Light Orchestra, oι Led Zeppelin, οι Genesis, οι Alan Parsons Project και ο Aλ Στιούαρτ, επινόησαν ευφάνταστα γραφιστικά κόνσεπτ, σαχλαμάρισαν δημιουργικά –και τους βγήκε–, τα έσπασαν, τα ξαναβρήκαν και αποτέλεσαν ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της μουσικής ιστορίας του εικοστού αιώνα, χωρίς ποτέ να συνθέσουν ούτε ένα riffάκι.

Με δεδομένο ότι το μουσικό «βιογραφικό» του Κόρμπεϊν, πέρα από τη σκηνοθεσία βιντεοκλίπ, περιλαμβάνει και φωτογραφίσεις που κόσμησαν εξώφυλλα δίσκων, ο Ολλανδός σκηνοθέτης ήταν, ίσως, ο καταλληλότερος άνθρωπος για να γυρίσει αυτό το φιλμ. Στο ντοκιμαντέρ μιλούν, μεταξύ άλλων, οι Ντέιβιντ Γκίλμουρ, Ρότζερ Γουότερς, Νικ Μέισον, Τζίμι Πέιτζ, Ρόμπερτ Πλαντ,  Πολ ΜακΚάρτνεϊ και Πίτερ Γκάμπριελ.

Squaring the circle (the story of hipgnosis) | Clip | Anton Corbijn | Raindog Films

Το έτερο μουσικό ντοκιμαντέρ προβάλλεται στο πλαίσιο των «Ανοιχτών Οριζόντων», ενός τμήματος που συγκεντρώνει τις πιο πρωτοποριακές φωνές του σινεμά τεκμηρίωσης και φιλοξενεί ταινίες από την αφρόκρεμα της πρόσφατης παγκόσμιας παραγωγής.

Πρόκειται για το «Little Richard: I am everything», μια προσπάθεια «διόρθωσης» της ροκ ιστορίας μέσα από το σινεμά με την τοποθέτηση του σπουδαίου μαύρου καλλιτέχνη στη θέση που του αξίζει και δικαιούται. «Tutti Frutti», «Long Tall Sally», «Good golly miss Molly», «Τhe girl can’t help it», «Keep a’ knockin'»: τελειωμό δεν έχουν τα χιτ του Little Richard, οι διασκευές των οποίων έδωσαν επιτυχίες και σε άλλους καλλιτέχνες της εποχής του.

Δύο από τα καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Μικ Τζάγκερ στο ντοκιμαντέρ «ήταν ο πρώτος που φόρεσε μάσκαρα, ο πρώτος που έβγαλε το μπλουζάκι του επί σκηνής, ο πρώτος που έπαιξε με τα στερεότυπα των φύλων».

Πέρα από την επίδραση της μουσικής του στο rock ‘n’ roll, αλλά και σε μεταγενέστερα είδη, όπως η funk, ο Little Richard υπήρξε και το πρώτο queer είδωλο της ροκ σκηνής. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Μικ Τζάγκερ στο ντοκιμαντέρ, «ήταν ο πρώτος που φόρεσε μάσκαρα, ο πρώτος που έβγαλε το μπλουζάκι του επί σκηνής, ο πρώτος που έπαιξε με τα στερεότυπα των φύλων».

Μέσα από μαρτυρίες θρύλων της μουσικής, queer και μαύρων ακαδημαϊκών και σπουδαίων ανθρώπων των τεχνών, το ντοκιμαντέρ της Λίζα Κορτές αναδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο ο καλλιτέχνης ακροβατούσε ανάμεσα στο τρίπτυχο «sex - drugs - rock ‘n’ roll», στη θρησκεία και στο «απαγορευμένο» τότε ζήτημα της σεξουαλικότητας, αποκαλύπτοντας, παράλληλα, τη σκοτεινή πλευρά της αμερικανικής μουσικής σκηνής, με τους λευκούς να χειραγωγούν, να εκμεταλλεύονται και να καρπώνονται τον μόχθο και την έμπνευση των μαύρων καλλιτεχνών.

Όπως επισημαίνουν οι άνθρωποι του φεστιβάλ, το «Little Richard: I am everything» έρχεται για να μας υπενθυμίσει ότι «οι περιθωριακοί και οι παρίες διαθέτουν υπερδυνάμεις, οι οποίες, με την κατάλληλη ευκαιρία, μπορούν να δημιουργήσουν νέους κόσμουςμ εντός των οποίων θα χορεύουμε όλοι ανεξαιρέτως».

Το πλήρες πρόγραμμα του 25ου φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα αποκαλυφθεί την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου στις 12:00 στη συνέντευξη Τύπου. Το φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί από τις 2 έως τις 12 Μαρτίου 2023, τόσο σε φυσικούς χώρους όσο και διαδικτυακά.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ