Bitter Valentine: 10 όχι και τόσο ιδανικές ταινίες για τη σημερινή ημέρα

Bitter Valentine: 10 όχι και τόσο ιδανικές ταινίες για τη σημερινή ημέρα Facebook Twitter
Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ (1966)
1

«Love, despite what they tell you, does not conquer all, nor does it even usually last. In the end, the romantic aspirations of our youth are reduced to, whatever works». ( «Ο έρωτας, παρά τα όσα σου έχουν πει, δεν τα κατακτά όλα, ούτε διαρκεί συνήθως. Στο τέλος, οι ρομαντικές φιλοδοξίες της νεότητας μας περιορίζονται σε...ό, τι κάτσει».) Ο Λάρι Ντέιβιντ, ως alter ego του Γούντι Άλεν στο Whatever Works, περιγράφει σύντομα, περιεκτικά και πάνω απ’ όλα κυνικά ότι οι μεγάλες ρομαντικές ιστορίες που μεγάλωσαν πολλές γενιές κινηματογραφόφιλων, λίγο-πολύ ψεύδονται. Ότι οι υποσχέσεις και οι όρκοι αιώνιας αγάπης, ήταν κενά λόγια. Όχι και τόσο συνηθισμένη άποψη από ένα φιλμ.

Είναι αλήθεια πως η αναλογία των ρομαντικών ταινιών σε σχέση με αυτές που απομυθοποιούν τον έρωτα είναι συντριπτικά μεγάλη υπέρ της πρώτης κατηγορίας. Και είναι λογικό, η τέχνη ανέκαθεν εμπνέονταν πολύ περισσότερο από τον έρωτα, παρά από την απουσία του. Αξέχαστες στιγμές όμως έχουν χαρίσει και οι 2 κατηγορίες, και αν η πρώτη έχει αποτυπωθεί πολλάκις σε δεκάδες αφιερώματα (όχι μόνο στις 14 Φεβρουαρίου), η δεύτερη παίρνει για λίγο της εκδίκησή της. Δέκα ταινίες που μίλησαν για τον έρωτα αλλά από μια διαφορετική οπτική, το πώς δηλαδή αυτός μπορεί σταδιακά να μετατραπεί σε απάθεια ή, ακόμη χειρότερα, σε μίσος.

Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ (1966)

 

Ζευγάρι μεσηλίκων που εκτοξεύουν καθημερινά βιτριολικές ατάκες για τη σχέση τους, καλεί νεαρό ζευγάρι στο σπίτι, το εισάγει στον κόσμο του και του δείχνει το μέλλον. Bonus, το γεγονός πως το πρωταγωνιστικό ζεύγος υποδύεται ένα αληθινό ζευγάρι στη ζωή (που αργότερα χώρισε), ο Richard Burton και η Elizabeth Taylor. Του νεαρού τότε Μάικ Νίκολς.

 

Σκηνές από έναν Γάμο (1974)

Bitter Valentine: 10 όχι και τόσο ιδανικές ταινίες για τη σημερινή ημέρα Facebook Twitter

Η διάσημη, σχεδόν τρίωρη, μελέτη του Bergman πάνω στο τί ακριβώς σημαίνει η έννοια σχέση, με τον φακό σε παντρεμένο ζευγάρι που το πρωτοβλέπουμε, αρκετά ευτυχισμένο, μόλις έχει συμπληρώσει 10 χρόνια γάμου. Θα ακολουθήσουν πολλά, αρκετά εκ των οποίων άσχημα, θα υπάρξει συγχώρεση, νέες προσπάθειες αλλά και μια μόνιμη ερώτηση. Πως ακριβώς αγαπιούνται 2 μέλη ενός ζευγαριού, όταν με την πάροδο του χρόνου η λέξη αγάπη σημαίνει διαφορετικά πράγματα γι' αυτούς;

Bad Timing (1980)

Η φημισμένη συνειρμική αφήγηση του Roeg, χρησιμοποιείται εδώ ως ένα είδος δύσκολου παζλ, αυτού που προσπαθεί να φτιάξει ένας αστυνομικός, ερευνώντας τα αίτια για τα οποία μια γυναίκα προέβη σε απόπειρα αυτοκτονίας. Ή αλλιώς πώς μια έντονη ερωτική σχέση μετατρέπεται σε εφιάλτη.

 

Ο Πόλεμος των Ρόουζ (1989)

Υπό το πρίσμα της μαύρης κωμωδίας, η ιστορία ενός ανδρόγυνου που τα μέλη του αρχίζουν να σκέφτονται πόσο καλύτερη θα ήταν η ζωή τους αν έμεναν μόνοι, κρατώντας όμως τα υλικά αγαθά που απέκτησαν μαζί. Ακολουθεί σκοτωμός, με το ζευγάρι Ντάγκλας-Τέρνερ να αφήνει πίσω του την εξωτική ρομαντζάδα του Πράσινου Διαμαντιού.

 

Παντρεμένα Ζευγάρια (1992) 

Ανεπαρκείς σύντροφοι τσακώνονται διαρκώς και ο Άλεν τους φιλμάρει με τρόπο σχεδόν ντοκιμαντερίστικο, λέγοντας μάλιστα πως παρουσιάζει την πιο αληθινή δουλειά της καριέρας του. Πολύ παρασκήνιο από πίσω, καθώς δεν είναι απλά στα χωρίσματα με την Φάροου (που συμπρωταγωνιστεί στην ταινία) αλλά και στα δικαστήρια για την υπόθεση της υιοθετημένης κόρης της, Σουν Γι.

 

Your Friends & Neighbors (1998)

Ατέλειωτη πικρία, δοσμένη από νεαρά ζευγάρια που δε μπορούν να βρουν με τίποτα την ευτυχία και καταλήγουν να διαλύουν και τις μεταξύ τους φιλικές σχέσεις. Ο ΛαΜπιουτ σε μεγάλα κέφια, σε μια πολύ δημιουργική περίοδο για τον ίδιο, αλλά και το ανεξάρτητο σινεμά των ΗΠΑ, δίνει αντιπαθητικούς, αλλά όχι εκτός πραγματικότητας, χαρακτήρες. Εναλλακτικά, περισσότερος δεικτικός ΛαΜπιουτ εναντίον σχέσεων, πέντε χρόνια αργότερα στο Shape of Things με την Ρέιτσελ Βάις να τυραννά τον Πολ Ραντ.

 

Εξ Επαφής (2004)

Ο δεύτερος Μάικ Νίκολς της λίστας, με μια ταινία πολύ πιο κοντά στο σήμερα και τις ανασφάλειες των σύγχρονων αστών. Από τη δυσκολία της απόφασης για μια σχέση μέχρι τον κυνισμό (εκφρασμένο τέλεια από τον Κλάιβ Όουεν) και τη παραδοχή πως αυτή η δυσκολία οφείλεται στο ότι δεν υπάρχει πραγματική θέληση για συναισθήματα, παρά μόνο για το σεξ.

 

Ο Δρόμος της Επανάστασης (2008)

 

Το πάλαι ποτέ ζευγάρι του Τιτανικού πρωταγωνιστεί σε αυτή την επιθετική αποδόμηση όχι γενικώς του γάμου, αλλά ειδικότερα του γάμου σε μια εποχή που στις ΗΠΑ κυριάρχησε το «φαίνεσθαι», τη δεκαετία του 50. Οι νεανικές φιλοδοξίες για μια λαμπερή ζωή στα προάστια, ακολουθούμενη από λαμπερές καριέρες, φίλους και πάρτι, οδηγούνται σε παταγώδη αποτυχία.

 

Antichrist (2009)

Ζευγάρι πενθεί για το θάνατο του παιδιού τους και αποφασίζει να πάει σε απομονωμένο σπίτι στο δάσος για ηρεμία και μια καινούρια αρχή. Μόνον αυτό δεν γίνεται. Ο Τριέρ, η φύση, η γυναίκα, τα κωδικοποιημένα ονόματα, οι συμβολισμοί, το σοκ και ο συνηθισμένος πανικός στις Κάννες μετά την προβολή.

 

Blue Valentine (2010)

Το τότε και το τώρα ενός νεαρού ζευγαριού, τα όνειρα και η άσχημη πραγματικότητα. Το φιλμ του Ντέρεκ Σιάνφρανς αγαπήθηκε αρκετά και έβαλε και αυτό το λιθαράκι του στην ολοένα αυξανόμενη δημοφιλία του Γκόσλινγκ. Στην πραγματικότητα μιλούσε όμως για μια σχέση προδιαγεγραμμένη να αποτύχει, καθώς ξεκίνησε κάτω από την πίεση του χρόνου, με 2 ανθρώπους που φαίνεται να είχαν πολύ διαφορετικές προτεραιότητες στη ζωή τους.

Οθόνες
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Τουλάχιστον έχει πολύ καλύτερες ταινίες από της γλυκερες συναισθηματικες. Από το αγαπημένο μπλου βαλενταιν μέχρι το σκηνές από ένα γάμο. Εγώ ίσως να έβαζα και το γάτα σε καυτή στέγη: "δεν είμαστε ανδρόγυνο είμαστε άνθρωποι που μοιράζονται το ίδιο κλουβί, και το μια γυναίκα εξομολογειται του Κασαβετη ή το ενας χωρισμός του Φαραντί κ.α. Αλλά τόσες αξιόλογες σε κομεντί δεν θα έβρισκα κι ας αγαπώ το διαμέρισμα π.χ.