Bitter Valentine: 10 όχι και τόσο ιδανικές ταινίες για τη σημερινή ημέρα

Bitter Valentine: 10 όχι και τόσο ιδανικές ταινίες για τη σημερινή ημέρα Facebook Twitter
Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ (1966)
1

«Love, despite what they tell you, does not conquer all, nor does it even usually last. In the end, the romantic aspirations of our youth are reduced to, whatever works». ( «Ο έρωτας, παρά τα όσα σου έχουν πει, δεν τα κατακτά όλα, ούτε διαρκεί συνήθως. Στο τέλος, οι ρομαντικές φιλοδοξίες της νεότητας μας περιορίζονται σε...ό, τι κάτσει».) Ο Λάρι Ντέιβιντ, ως alter ego του Γούντι Άλεν στο Whatever Works, περιγράφει σύντομα, περιεκτικά και πάνω απ’ όλα κυνικά ότι οι μεγάλες ρομαντικές ιστορίες που μεγάλωσαν πολλές γενιές κινηματογραφόφιλων, λίγο-πολύ ψεύδονται. Ότι οι υποσχέσεις και οι όρκοι αιώνιας αγάπης, ήταν κενά λόγια. Όχι και τόσο συνηθισμένη άποψη από ένα φιλμ.

Είναι αλήθεια πως η αναλογία των ρομαντικών ταινιών σε σχέση με αυτές που απομυθοποιούν τον έρωτα είναι συντριπτικά μεγάλη υπέρ της πρώτης κατηγορίας. Και είναι λογικό, η τέχνη ανέκαθεν εμπνέονταν πολύ περισσότερο από τον έρωτα, παρά από την απουσία του. Αξέχαστες στιγμές όμως έχουν χαρίσει και οι 2 κατηγορίες, και αν η πρώτη έχει αποτυπωθεί πολλάκις σε δεκάδες αφιερώματα (όχι μόνο στις 14 Φεβρουαρίου), η δεύτερη παίρνει για λίγο της εκδίκησή της. Δέκα ταινίες που μίλησαν για τον έρωτα αλλά από μια διαφορετική οπτική, το πώς δηλαδή αυτός μπορεί σταδιακά να μετατραπεί σε απάθεια ή, ακόμη χειρότερα, σε μίσος.

Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ (1966)

 

Ζευγάρι μεσηλίκων που εκτοξεύουν καθημερινά βιτριολικές ατάκες για τη σχέση τους, καλεί νεαρό ζευγάρι στο σπίτι, το εισάγει στον κόσμο του και του δείχνει το μέλλον. Bonus, το γεγονός πως το πρωταγωνιστικό ζεύγος υποδύεται ένα αληθινό ζευγάρι στη ζωή (που αργότερα χώρισε), ο Richard Burton και η Elizabeth Taylor. Του νεαρού τότε Μάικ Νίκολς.

 

Σκηνές από έναν Γάμο (1974)

Bitter Valentine: 10 όχι και τόσο ιδανικές ταινίες για τη σημερινή ημέρα Facebook Twitter

Η διάσημη, σχεδόν τρίωρη, μελέτη του Bergman πάνω στο τί ακριβώς σημαίνει η έννοια σχέση, με τον φακό σε παντρεμένο ζευγάρι που το πρωτοβλέπουμε, αρκετά ευτυχισμένο, μόλις έχει συμπληρώσει 10 χρόνια γάμου. Θα ακολουθήσουν πολλά, αρκετά εκ των οποίων άσχημα, θα υπάρξει συγχώρεση, νέες προσπάθειες αλλά και μια μόνιμη ερώτηση. Πως ακριβώς αγαπιούνται 2 μέλη ενός ζευγαριού, όταν με την πάροδο του χρόνου η λέξη αγάπη σημαίνει διαφορετικά πράγματα γι' αυτούς;

Bad Timing (1980)

Η φημισμένη συνειρμική αφήγηση του Roeg, χρησιμοποιείται εδώ ως ένα είδος δύσκολου παζλ, αυτού που προσπαθεί να φτιάξει ένας αστυνομικός, ερευνώντας τα αίτια για τα οποία μια γυναίκα προέβη σε απόπειρα αυτοκτονίας. Ή αλλιώς πώς μια έντονη ερωτική σχέση μετατρέπεται σε εφιάλτη.

 

Ο Πόλεμος των Ρόουζ (1989)

Υπό το πρίσμα της μαύρης κωμωδίας, η ιστορία ενός ανδρόγυνου που τα μέλη του αρχίζουν να σκέφτονται πόσο καλύτερη θα ήταν η ζωή τους αν έμεναν μόνοι, κρατώντας όμως τα υλικά αγαθά που απέκτησαν μαζί. Ακολουθεί σκοτωμός, με το ζευγάρι Ντάγκλας-Τέρνερ να αφήνει πίσω του την εξωτική ρομαντζάδα του Πράσινου Διαμαντιού.

 

Παντρεμένα Ζευγάρια (1992) 

Ανεπαρκείς σύντροφοι τσακώνονται διαρκώς και ο Άλεν τους φιλμάρει με τρόπο σχεδόν ντοκιμαντερίστικο, λέγοντας μάλιστα πως παρουσιάζει την πιο αληθινή δουλειά της καριέρας του. Πολύ παρασκήνιο από πίσω, καθώς δεν είναι απλά στα χωρίσματα με την Φάροου (που συμπρωταγωνιστεί στην ταινία) αλλά και στα δικαστήρια για την υπόθεση της υιοθετημένης κόρης της, Σουν Γι.

 

Your Friends & Neighbors (1998)

Ατέλειωτη πικρία, δοσμένη από νεαρά ζευγάρια που δε μπορούν να βρουν με τίποτα την ευτυχία και καταλήγουν να διαλύουν και τις μεταξύ τους φιλικές σχέσεις. Ο ΛαΜπιουτ σε μεγάλα κέφια, σε μια πολύ δημιουργική περίοδο για τον ίδιο, αλλά και το ανεξάρτητο σινεμά των ΗΠΑ, δίνει αντιπαθητικούς, αλλά όχι εκτός πραγματικότητας, χαρακτήρες. Εναλλακτικά, περισσότερος δεικτικός ΛαΜπιουτ εναντίον σχέσεων, πέντε χρόνια αργότερα στο Shape of Things με την Ρέιτσελ Βάις να τυραννά τον Πολ Ραντ.

 

Εξ Επαφής (2004)

Ο δεύτερος Μάικ Νίκολς της λίστας, με μια ταινία πολύ πιο κοντά στο σήμερα και τις ανασφάλειες των σύγχρονων αστών. Από τη δυσκολία της απόφασης για μια σχέση μέχρι τον κυνισμό (εκφρασμένο τέλεια από τον Κλάιβ Όουεν) και τη παραδοχή πως αυτή η δυσκολία οφείλεται στο ότι δεν υπάρχει πραγματική θέληση για συναισθήματα, παρά μόνο για το σεξ.

 

Ο Δρόμος της Επανάστασης (2008)

 

Το πάλαι ποτέ ζευγάρι του Τιτανικού πρωταγωνιστεί σε αυτή την επιθετική αποδόμηση όχι γενικώς του γάμου, αλλά ειδικότερα του γάμου σε μια εποχή που στις ΗΠΑ κυριάρχησε το «φαίνεσθαι», τη δεκαετία του 50. Οι νεανικές φιλοδοξίες για μια λαμπερή ζωή στα προάστια, ακολουθούμενη από λαμπερές καριέρες, φίλους και πάρτι, οδηγούνται σε παταγώδη αποτυχία.

 

Antichrist (2009)

Ζευγάρι πενθεί για το θάνατο του παιδιού τους και αποφασίζει να πάει σε απομονωμένο σπίτι στο δάσος για ηρεμία και μια καινούρια αρχή. Μόνον αυτό δεν γίνεται. Ο Τριέρ, η φύση, η γυναίκα, τα κωδικοποιημένα ονόματα, οι συμβολισμοί, το σοκ και ο συνηθισμένος πανικός στις Κάννες μετά την προβολή.

 

Blue Valentine (2010)

Το τότε και το τώρα ενός νεαρού ζευγαριού, τα όνειρα και η άσχημη πραγματικότητα. Το φιλμ του Ντέρεκ Σιάνφρανς αγαπήθηκε αρκετά και έβαλε και αυτό το λιθαράκι του στην ολοένα αυξανόμενη δημοφιλία του Γκόσλινγκ. Στην πραγματικότητα μιλούσε όμως για μια σχέση προδιαγεγραμμένη να αποτύχει, καθώς ξεκίνησε κάτω από την πίεση του χρόνου, με 2 ανθρώπους που φαίνεται να είχαν πολύ διαφορετικές προτεραιότητες στη ζωή τους.

Οθόνες
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sopranos: Ο εθισμός του Τζέιμς Γκαντολφίνι στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά και το χάος στα γυρίσματα της κορυφαίας σειράς

Οθόνες / The Sopranos: Ο εθισμός του Τζέιμς Γκαντολφίνι στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά και το χάος στα γυρίσματα της κορυφαίας σειράς

Σ’ ένα νέο βιβλίο αποκαλύπτεται το μέγεθος των προβλημάτων που συχνά προκαλούσε η κατάσταση που βρισκόταν ο πρωταγωνιστής της εμβληματικής σειράς του HBO
THE LIFO TEAM
Μίσα Ντεφονσέκα: Η αληθινή ιστορία της γυναίκας που «έζησε με τους λύκους» και εξαπάτησε τους πάντες

Οθόνες / Μίσα Ντεφονσέκα: Η αληθινή ιστορία της γυναίκας που «έζησε με τους λύκους» και εξαπάτησε τους πάντες

Η ιστορία της τα είχε όλα. Ήταν δραματική, συγκινητική, μια ιστορία επιβίωσης ενός παιδιού, είχε αθωότητα, πίστη και το πιο δραματικό φόντο της πιο σκοτεινής περιόδου της ευρωπαϊκής ιστορίας, τις διώξεις και την εξόντωση των Εβραίων και το Ολοκαύτωμα. H απίστευτη αυτή ιστορία είναι τώρα ένα ντοκιμαντέρ που προβάλλεται στο Netflix.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές

Οθόνες / Δέκα γυναικείες οσκαρικές πρωτιές που έγραψαν ιστορία

Η πρώτη μαύρη ηθοποιός, η πρώτη αυτόχθονας Αμερικανίδα, η πρώτη ΛΟΑΤΚΙ+ γυναίκα, η πρώτη που πήρε βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας ανταγωνιζόμενη τον πρώην σύζυγό της, η πρώτη zoomer και ως τώρα η μοναδική γεννηθείσα τον 21ο αιώνα με Όσκαρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αν μια ταινία δεν είναι στη συλλογή της Criterion, δεν μετράει, όσα βραβεία κι αν έχει πάρει

Οθόνες / Αν μια ταινία δεν είναι στη συλλογή της Criterion, δεν μετράει, όσα βραβεία κι αν έχει πάρει

Έχει διαμορφώσει γενιές κινηματογραφιστών που μεγάλωσαν υπό την επιρροή της, για την πλειονότητα των κινηματογραφόφιλων είναι κάτι σαν το Λούβρο, αλλά «με μια χιπ αύρα». Για πολλούς, η γνώμη της εταιρείας που επιλέγει 50 με 60 νέες ταινίες κάθε χρόνο μετράει περισσότερο από οποιαδήποτε τελετή απονομής βραβείων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Οθόνες / «Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

25 χρόνια συμπληρώνονται από τον θάνατο του σπουδαίου σκηνοθέτη, λίγους μήνες πριν από την πρεμιέρα του αριστουργηματικού, πολυδαίδαλου επιλόγου της ασυναγώνιστης φιλμογραφίας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αδελφοί Ταβιάνι: Οι αισιόδοξοι μαρξιστές του κινηματογράφου

Οθόνες / Αδελφοί Ταβιάνι: Οι αισιόδοξοι μαρξιστές του κινηματογράφου

Ο Πιερ Πάολο Παζολίνι είχε προσκληθεί να δει μια ταινία τους και βγαίνοντας προβληματισμένος από αυτή τους είπε «η αισιοδοξία σας είναι πιο τραγική από τον πεσιμισμό μου», προσφέροντάς τους τη μεγαλύτερη φιλοφρόνηση της καριέρας τους. Μια μεγάλη κινηματογραφική ιστορία αδελφικής συνωμοτικότητας έφτασε στο τέλος της με τον θάνατο του Πάολο Ταβιάνι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Τουλάχιστον έχει πολύ καλύτερες ταινίες από της γλυκερες συναισθηματικες. Από το αγαπημένο μπλου βαλενταιν μέχρι το σκηνές από ένα γάμο. Εγώ ίσως να έβαζα και το γάτα σε καυτή στέγη: "δεν είμαστε ανδρόγυνο είμαστε άνθρωποι που μοιράζονται το ίδιο κλουβί, και το μια γυναίκα εξομολογειται του Κασαβετη ή το ενας χωρισμός του Φαραντί κ.α. Αλλά τόσες αξιόλογες σε κομεντί δεν θα έβρισκα κι ας αγαπώ το διαμέρισμα π.χ.