Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite»

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite» Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης του «Roma», Αλφόνσο Κουαρόν, με τον Χρυσό Λέοντα ανά χείρας. Φωτο: EPA/ETTORE FERRARI
0

Δίκαια, το μεγαλύτερο βραβείο του Φεστιβάλ Βενετίας κατέληξε στην καλύτερη ταινία: το Roma, το τρυφερό και με έναν μοναδικό τρόπο επικό, αυτοβιογραφικό χρονικό της νεότητας του σκηνοθέτη Αλφόνσο Κουαρόν, μέσα από τα μάτια δυο γυναικών που καθαρίζουν το σπίτι και μεγαλώνουν τα παιδιά μιας πολυμελούς οικογένειας στην ομώνυμη γειτονιά της πόλης του Μεξικό, στις αρχές της δεκαετίας του 70, κατέκτησε το Χρυσό Λιοντάρι, σε μια χρονιά με μεγάλο ανταγωνισμό, τρανταχτά ονόματα ανάμεσα στους συμμετέχοντες δημιουργούς, διαμαρτυρίες για τη σχεδόν μηδενική παρουσία γυναικών στις 21 ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος, και από τους Ιταλούς αιθουσάρχες για την πληθωρική επέλαση του Netflix στη Γαληνοτάτη, με συνολικά 6 ταινίες σε διάφορα τμήματα – οι 3 στο επίσημο.

Σημαντική ταινία στην πλούσια καριέρα του Κουαρόν, το Roma είναι, εκτός από πολλά άλλα, η συγκινητική ωδή στη γυναίκα που τον μεγάλωσε, και σε εκείνη ειδικά, εκτός από την οικογένεια και την πατρίδα του, αφιέρωσε το βραβείο του, καθώς μάλιστα, σήμερα είναι τα γενέθλιά της!

Το θέμα της παρακμής του δυτικού πολιτισμού, σε όλες του τις εκφάνσεις, επικράτησε στην επιλογή του διαγωνιστικού προγράμματος και ως ένα βαθμό, φάνηκε στις βραβεύσεις. Ωστόσο, η επιτροπή δεν μπόρεσε να αντισταθεί στη γοητεία του μείγματος δεξιοτεχνίας και ουσίας που είναι το «Roma» του Κουαρόν.

Κανείς δε μπορεί να κακίσει τον Μεξικανό πρόεδρο της κριτικής επιτροπής, περυσινό νικητή του Λιονταριού με τη Μορφή του Νερού και στενό φίλο του Κουαρόν, Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, για εθνική ευνοιοκρατία, γιατί το Roma, όχι μόνο είναι υπέροχη παρένθεση στη φιλμογραφία του 57χρονου Κουαρόν, αλλά καθηλώνει με τη στιλπνή, ονειρική κινηματογράφησή του.

Ο δικός μας Γιώργος Λάνθιμος θριάμβευσε με δύο βραβεία για την τελευταία ταινία του, το The Favourite, μια πονηρή, πικάντικη, εξαιρετικά γραμμένη και σκηνοθετημένη δραματική κομεντί εποχής με δυο εκλεκτές που παλεύουν με ό,τι μέσο διαθέτουν (του σεξ συμπεριλαμβανομένου) για την εύνοια της βασίλισσας Άννας της Αγγλίας.

Σε αυτές τις τρεις τρομερές γυναίκες αφιέρωσε ο Γιώργος τον Αργυρό Λέοντα/Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής (το δεύτερο προσωπικό βραβείο στη Βενετία, μετά από εκείνο του σεναρίου, που είχε μοιραστεί με το Ευθύμη Φιλίππου, για τις Άλπεις).

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite» Facebook Twitter
Ο νικητής του φετινού Μεγάλου Βραβείου της Επιτροπής, Γιώργος Λάνθιμος

Η Έμα Στόουν και η Ρέιτσελ Βάις ήταν μια χαρά στους ρόλους τους, αλλά την παράσταση έκλεψε με διαφορά η απίθανη Ολίβια Κόλμαν, στον ρόλο της βασανισμένης, δόλιας και δύσμοιρης ταυτόχρονα, Άννας. Η Κόλμαν ευχαρίστησε τον Λάνθιμο και χαιρέτησε στα ιταλικά, δείχνοντας την αγάπη για την αγαπημένη της πόλη. Μετά το βραβείο ερμηνείας στη Βενετία, είναι σίγουρο πως ο δρόμος για το awards circuit της σεζόν θα είναι μακρύς και αφάνταστα ευχάριστος για την ηθοποιό, στον χαρακτήρα που θα την κάνει γνωστή σε όσους δεν είχαν την τύχη να την απολαύσουν στη μέχρι τώρα πορεία της.

Το βραβείο σκηνοθεσίας έλαβε, εξ αποστάσεως, ο απών από την τελετή Ζακ Οντιάρ για το στοχαστικό, θαυμάσιο γουέστερν του, The Sisters Brothers, με πρωταγωνιστές τον Χοακίν Φίνιξ, τον Τζέικ Τζίλενχαλ και, καλύτερο όλων, τον Τζον Σ Ράιλι.

Όσο κι αν ακούγεται παράξενο, ο Γουίλεμ Νταφόου δεν είχε πάρει κανένα βραβείο στη μακρά, άκρως «σινεφίλ» καριέρα του. Φέτος ήρθε η δική του στιγμή, για τον πιο αβανταδόρικο ρόλο που του έχει προσφέρει ποτέ σκηνοθέτης, του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, στο At Eternity's Gate. Λογικά, ευχαρίστησε τον Τζούλιαν Σνάμπελ, λέγοντας πως αν ο Ολλανδός ζωγράφος ήταν οι πίνακες του, ο Αμερικανός σκηνοθέτης είναι η ταινία αυτή.

Ο Νταφόου ήταν επίσης αφηγητής στο Vox Lux του Μπρέιντι Κόρμπετ (η δεύτερη ταινία του μετά τη Γέννηση ενός Ηγέτη), που απουσίαζε εντελώς από τα βραβεία, όπως επίσης το Peterloo του Μάϊκ Λι, το First Man του Ντέιμιαν Σαζέλ και το Suspiria του Λούκα Γκουαντανίνο.

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite» Facebook Twitter
Η πρωταγωνίστρια του «The Favourite» Ολίβια Κόλμαν κέρδισε το βραβείο Coppa Volpi για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία. Φωτο: EPA/ETTORE FERRARI

Αντίθετα, και όπως ήταν αναμενόμενο, η μοναδική γυναίκα ανάμεσα στους συμμετέχοντες, η Τζένιφερ Κεντ του Babadook, κέρδισε το βραβείο της επιτροπής για το Nightingale και φυσικά ενθάρρυνε τις ομόφυλές της να συνεχίσουν να κάνουν ταινίες, τονίζοντας πως η γυναικεία δύναμη είναι η πλέον θεραπευτική στον κόσμο.

Το Netflix διπλασίασε τις νίκες του με το βραβείο σεναρίου για το σπονδυλωτό γουέστερν των έμπειρων αδελφών Κοέν, The Ballad of Buster Scruggs, ένα εναλλάξ διασκεδαστικό και πικρά δραματικό portemanteau για την Άγρια Δύση.

Το θέμα της παρακμής του δυτικού πολιτισμού, σε όλες του τις εκφάνσεις, επικράτησε στην επιλογή του διαγωνιστικού προγράμματος και ως ένα βαθμό, φάνηκε στις βραβεύσεις. Ωστόσο, η επιτροπή δεν μπόρεσε να αντισταθεί στη γοητεία του μείγματος δεξιοτεχνίας και ουσίας που είναι το Roma του Κουαρόν.

Τα βραβεία του επίσημου διαγωνιστικού

Χρυσό Λιοντάρι: Roma

Αργυρό Λιοντάρι - Μεγάλο Bραβείο της Eπιτροπής: The Favourite

Αργυρό Λιοντάρι Σκηνοθεσίας: Ζακ Οντιάρ (The Sisters Brothers)

Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Ολίβια Κόλμαν (The Favourite)

Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας: Γουίλεμ Νταφόου (At Eternity's Gate)

Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου: Τζόελ και Ίθαν Κοέν (The Ballad of Buster Scruggs)

Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: The Nightingale

Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για νέο ηθοποιό: Μπεϊκάλι Γκανάμπαρ (The Nightingale)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν

Με το «Roma» ο Αλφόνσο Κουαρόν επισκέπτεται το Μεξικό της παιδικής του ηλικίας και επιλέγει να φέρει στο προσκήνιο τους ενήλικους πρωταγωνιστές που έπλασαν τις μνήμες του
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Στην πιο πολωτική ταινία του Φεστιβάλ Βενετίας, ο Λούκα Γκουαντανίνο δεν έκανε ένα σεβαστικό ή ελεύθερο remake του Suspiria, αλλά μια δοκιμιακή ανάλυση προσθέτοντας τα κομμάτια που αισθανόταν πως έλειπαν από αυτό το διονυσιακό λουτρό αίματος χορού και φεμινισμού
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Στη νέα ταινία του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ η Τέχνη είναι η απάντηση

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Στη νέα ταινία του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ η Τέχνη είναι η απάντηση

Με το «Never look away» ο Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ («Οι ζωές των άλλων») συνεχίζει να ακτινογραφεί το κόμπλεξ του γερμανικού DNA, αυτήν τη φορά μέσα από σπαράγματα της ζωής του τεράστιου ζωγράφου Γκέρχαρντ Ρίχτερ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυκλοφορεί επιτέλους η ρομαντική κομεντί με πρωταγωνιστή τον David Bowie που κανείς σχεδόν δεν έχει δει

Οθόνες / Κυκλοφορεί ξανά η ρομαντική κομεντί με πρωταγωνιστή τον David Bowie που σχεδόν κανείς δεν έχει δει

Μετά από τρεις δεκαετίες στη λήθη, η ταινία «The Linguini Incident» που βγήκε στα σινεμά το 1992 για να εξαφανιστεί αμέσως σχεδόν κάνει το ντεμπούτο της σε Blu-ray αυτές τις μέρες, πριν μεταφερθεί στις πλατφόρμες streaming.
THE LIFO TEAM
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
all about my mother

Οθόνες / Όλα για τη μητέρα μου: Η πεφωτισμένη, έμμεση αυτοβιογραφία του Αλμοδόβαρ

Το «Όλα για τη μητέρα μου» είναι η πιο ολοκληρωμένη και εντυπωσιακή ταινία του για την πρώτη, εικοσαετή φάση της καριέρας του, και μια εμπνευσμένη κατάθεση για τον αιώνα που ρίχνει αυλαία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024)

Απώλειες / Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024): Ο ταπεινότερος και πιο αξιαγάπητος Αμερικανός κωμικός

Ξεκίνησε ως σταρ της δισκογραφημένης κωμωδίας, εδραιώθηκε στην καρδιά του αμερικανικού κοινού μέσα από τις τηλεοπτικές του σειρές στα '70s και τα '80s, και έφυγε από τη ζωή στα 94 χρόνια του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Anthea Sylbert

Pulp Fiction / Anthea Sylbert (1937-2024): Η πολιτογραφημένη Σκιαθίτισσα ενδυματολόγος του Χόλιγουντ

Η σημαντικότατη Αμερικανίδα ενδυματολόγος του Πολάνσκι και κορυφαίων σκηνοθετών του κινηματογράφου απογοητεύθηκε νωρίς και βρήκε τις ρίζες της μακριά από τη βολή του Χόλιγουντ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου

Απώλειες / Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου

Μούσα του Άλτμαν και Όλιβ του Ποπάι, πιο γνωστή ως η γυναίκα που απέφυγε ασθμαίνοντας το τσεκούρι του Νίκολσον στη «Λάμψη» του Κιούμπρικ, η Σέλεϊ Ντιβάλ έγραψε αθόρυβα ιστορία με τα παιδικά προγράμματα που επιμελήθηκε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ