Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite»

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite» Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης του «Roma», Αλφόνσο Κουαρόν, με τον Χρυσό Λέοντα ανά χείρας. Φωτο: EPA/ETTORE FERRARI
0

Δίκαια, το μεγαλύτερο βραβείο του Φεστιβάλ Βενετίας κατέληξε στην καλύτερη ταινία: το Roma, το τρυφερό και με έναν μοναδικό τρόπο επικό, αυτοβιογραφικό χρονικό της νεότητας του σκηνοθέτη Αλφόνσο Κουαρόν, μέσα από τα μάτια δυο γυναικών που καθαρίζουν το σπίτι και μεγαλώνουν τα παιδιά μιας πολυμελούς οικογένειας στην ομώνυμη γειτονιά της πόλης του Μεξικό, στις αρχές της δεκαετίας του 70, κατέκτησε το Χρυσό Λιοντάρι, σε μια χρονιά με μεγάλο ανταγωνισμό, τρανταχτά ονόματα ανάμεσα στους συμμετέχοντες δημιουργούς, διαμαρτυρίες για τη σχεδόν μηδενική παρουσία γυναικών στις 21 ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος, και από τους Ιταλούς αιθουσάρχες για την πληθωρική επέλαση του Netflix στη Γαληνοτάτη, με συνολικά 6 ταινίες σε διάφορα τμήματα – οι 3 στο επίσημο.

Σημαντική ταινία στην πλούσια καριέρα του Κουαρόν, το Roma είναι, εκτός από πολλά άλλα, η συγκινητική ωδή στη γυναίκα που τον μεγάλωσε, και σε εκείνη ειδικά, εκτός από την οικογένεια και την πατρίδα του, αφιέρωσε το βραβείο του, καθώς μάλιστα, σήμερα είναι τα γενέθλιά της!

Το θέμα της παρακμής του δυτικού πολιτισμού, σε όλες του τις εκφάνσεις, επικράτησε στην επιλογή του διαγωνιστικού προγράμματος και ως ένα βαθμό, φάνηκε στις βραβεύσεις. Ωστόσο, η επιτροπή δεν μπόρεσε να αντισταθεί στη γοητεία του μείγματος δεξιοτεχνίας και ουσίας που είναι το «Roma» του Κουαρόν.

Κανείς δε μπορεί να κακίσει τον Μεξικανό πρόεδρο της κριτικής επιτροπής, περυσινό νικητή του Λιονταριού με τη Μορφή του Νερού και στενό φίλο του Κουαρόν, Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, για εθνική ευνοιοκρατία, γιατί το Roma, όχι μόνο είναι υπέροχη παρένθεση στη φιλμογραφία του 57χρονου Κουαρόν, αλλά καθηλώνει με τη στιλπνή, ονειρική κινηματογράφησή του.

Ο δικός μας Γιώργος Λάνθιμος θριάμβευσε με δύο βραβεία για την τελευταία ταινία του, το The Favourite, μια πονηρή, πικάντικη, εξαιρετικά γραμμένη και σκηνοθετημένη δραματική κομεντί εποχής με δυο εκλεκτές που παλεύουν με ό,τι μέσο διαθέτουν (του σεξ συμπεριλαμβανομένου) για την εύνοια της βασίλισσας Άννας της Αγγλίας.

Σε αυτές τις τρεις τρομερές γυναίκες αφιέρωσε ο Γιώργος τον Αργυρό Λέοντα/Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής (το δεύτερο προσωπικό βραβείο στη Βενετία, μετά από εκείνο του σεναρίου, που είχε μοιραστεί με το Ευθύμη Φιλίππου, για τις Άλπεις).

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite» Facebook Twitter
Ο νικητής του φετινού Μεγάλου Βραβείου της Επιτροπής, Γιώργος Λάνθιμος

Η Έμα Στόουν και η Ρέιτσελ Βάις ήταν μια χαρά στους ρόλους τους, αλλά την παράσταση έκλεψε με διαφορά η απίθανη Ολίβια Κόλμαν, στον ρόλο της βασανισμένης, δόλιας και δύσμοιρης ταυτόχρονα, Άννας. Η Κόλμαν ευχαρίστησε τον Λάνθιμο και χαιρέτησε στα ιταλικά, δείχνοντας την αγάπη για την αγαπημένη της πόλη. Μετά το βραβείο ερμηνείας στη Βενετία, είναι σίγουρο πως ο δρόμος για το awards circuit της σεζόν θα είναι μακρύς και αφάνταστα ευχάριστος για την ηθοποιό, στον χαρακτήρα που θα την κάνει γνωστή σε όσους δεν είχαν την τύχη να την απολαύσουν στη μέχρι τώρα πορεία της.

Το βραβείο σκηνοθεσίας έλαβε, εξ αποστάσεως, ο απών από την τελετή Ζακ Οντιάρ για το στοχαστικό, θαυμάσιο γουέστερν του, The Sisters Brothers, με πρωταγωνιστές τον Χοακίν Φίνιξ, τον Τζέικ Τζίλενχαλ και, καλύτερο όλων, τον Τζον Σ Ράιλι.

Όσο κι αν ακούγεται παράξενο, ο Γουίλεμ Νταφόου δεν είχε πάρει κανένα βραβείο στη μακρά, άκρως «σινεφίλ» καριέρα του. Φέτος ήρθε η δική του στιγμή, για τον πιο αβανταδόρικο ρόλο που του έχει προσφέρει ποτέ σκηνοθέτης, του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, στο At Eternity's Gate. Λογικά, ευχαρίστησε τον Τζούλιαν Σνάμπελ, λέγοντας πως αν ο Ολλανδός ζωγράφος ήταν οι πίνακες του, ο Αμερικανός σκηνοθέτης είναι η ταινία αυτή.

Ο Νταφόου ήταν επίσης αφηγητής στο Vox Lux του Μπρέιντι Κόρμπετ (η δεύτερη ταινία του μετά τη Γέννηση ενός Ηγέτη), που απουσίαζε εντελώς από τα βραβεία, όπως επίσης το Peterloo του Μάϊκ Λι, το First Man του Ντέιμιαν Σαζέλ και το Suspiria του Λούκα Γκουαντανίνο.

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Δίκαιος Χρυσός Λέοντας στο «Roma», θρίαμβος τα δύο βραβεία του «The Favourite» Facebook Twitter
Η πρωταγωνίστρια του «The Favourite» Ολίβια Κόλμαν κέρδισε το βραβείο Coppa Volpi για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία. Φωτο: EPA/ETTORE FERRARI

Αντίθετα, και όπως ήταν αναμενόμενο, η μοναδική γυναίκα ανάμεσα στους συμμετέχοντες, η Τζένιφερ Κεντ του Babadook, κέρδισε το βραβείο της επιτροπής για το Nightingale και φυσικά ενθάρρυνε τις ομόφυλές της να συνεχίσουν να κάνουν ταινίες, τονίζοντας πως η γυναικεία δύναμη είναι η πλέον θεραπευτική στον κόσμο.

Το Netflix διπλασίασε τις νίκες του με το βραβείο σεναρίου για το σπονδυλωτό γουέστερν των έμπειρων αδελφών Κοέν, The Ballad of Buster Scruggs, ένα εναλλάξ διασκεδαστικό και πικρά δραματικό portemanteau για την Άγρια Δύση.

Το θέμα της παρακμής του δυτικού πολιτισμού, σε όλες του τις εκφάνσεις, επικράτησε στην επιλογή του διαγωνιστικού προγράμματος και ως ένα βαθμό, φάνηκε στις βραβεύσεις. Ωστόσο, η επιτροπή δεν μπόρεσε να αντισταθεί στη γοητεία του μείγματος δεξιοτεχνίας και ουσίας που είναι το Roma του Κουαρόν.

Τα βραβεία του επίσημου διαγωνιστικού

Χρυσό Λιοντάρι: Roma

Αργυρό Λιοντάρι - Μεγάλο Bραβείο της Eπιτροπής: The Favourite

Αργυρό Λιοντάρι Σκηνοθεσίας: Ζακ Οντιάρ (The Sisters Brothers)

Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Ολίβια Κόλμαν (The Favourite)

Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας: Γουίλεμ Νταφόου (At Eternity's Gate)

Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου: Τζόελ και Ίθαν Κοέν (The Ballad of Buster Scruggs)

Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: The Nightingale

Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για νέο ηθοποιό: Μπεϊκάλι Γκανάμπαρ (The Nightingale)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Η ονειρώδης, σκληρή νεότητα του Αλφόνσο Κουαρόν

Με το «Roma» ο Αλφόνσο Κουαρόν επισκέπτεται το Μεξικό της παιδικής του ηλικίας και επιλέγει να φέρει στο προσκήνιο τους ενήλικους πρωταγωνιστές που έπλασαν τις μνήμες του
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Στην πιο πολωτική ταινία του Φεστιβάλ Βενετίας, ο Λούκα Γκουαντανίνο δεν έκανε ένα σεβαστικό ή ελεύθερο remake του Suspiria, αλλά μια δοκιμιακή ανάλυση προσθέτοντας τα κομμάτια που αισθανόταν πως έλειπαν από αυτό το διονυσιακό λουτρό αίματος χορού και φεμινισμού
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Στη νέα ταινία του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ η Τέχνη είναι η απάντηση

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Στη νέα ταινία του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ η Τέχνη είναι η απάντηση

Με το «Never look away» ο Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ («Οι ζωές των άλλων») συνεχίζει να ακτινογραφεί το κόμπλεξ του γερμανικού DNA, αυτήν τη φορά μέσα από σπαράγματα της ζωής του τεράστιου ζωγράφου Γκέρχαρντ Ρίχτερ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ