«Άνοδος: Η ιστορία των Αντετοκούνμπο» – Ένα σκληρό παραμύθι με στοιχεία μοντέρνου ηρωισμού

Άνοδος: Η ιστορία των Αντετοκούνμπο Facebook Twitter
Ο Γιάννης είναι, φυσικά και εύλογα, η αφορμή και η γενεσιουργός αιτία της ταινίας. Ωστόσο, η «Άνοδος: Η Ιστορία των Αντετοκούνμπο» δεν επικεντρώνεται αποκλειστικά στον Greek Freak και δεν μονοπωλείται από το αθλητικό κομμάτι που τον ανέδειξε.
0

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΝΤΕΤΟΚΟΥΝΜΠΟ είναι ένα σκληρό παραμύθι, το love story του Τσαρλς και της Βερόνικα από τη Νιγηρία που, μέσω Κωνσταντινούπολης έφτασαν στην Ελλάδα, επινόησαν ένα σωρό τρόπους για να επιβιώσουν κι έφεραν στον κόσμο τα αγόρια που όλος ο πλανήτης γνωρίζει, αφού κατάφεραν να κατακτήσουν τις ΗΠΑ και το παγκόσμιο μπάσκετ, μετά από εκείνο το αξέχαστο, ξεθεωτικού σασπένς draft του 2013.

Ο Γιάννης είναι, φυσικά και εύλογα, η αφορμή και η γενεσιουργός αιτία της ταινίας. Ωστόσο, η «Άνοδος: Η Ιστορία των Αντετοκούνμπο» δεν επικεντρώνεται αποκλειστικά στον Greek Freak και δεν μονοπωλείται από το αθλητικό κομμάτι που τον ανέδειξε. Είναι κατά βάση ένα οικογενειακό dramedy, με το μπάσκετ ως καταλύτη για την έμπνευση που επιδιώκει.

Όπως είπε ο Γιάννης, όποιος θέλει να δει την ταινία για να απολαύσει καρφώματα και ντρίμπλες, θα απογοητευθεί – μπορεί άλλωστε να τα βρει παντού αλλού.

Ο Οκενίγι και η Μπαντάκι, που υποδύονται τον Τσαρλς και τη Βερόνικα αντίστοιχα, είναι επαγγελματίες ηθοποιοί και φαίνονται – αποδίδουν τον κίνδυνο και παίζουν με ένταση και κωμωδία τη δυναμική της άρρηκτης σχέσης τους.

Αντίθετα, οι Γιούτσε και Ρολ Αγκάντα, αδέλφια στη ζωή, που ενσαρκώνουν τον Γιάννη και τον Θανάση, απλά ήξεραν να παίζουν μπάσκετ και πήραν τους ρόλους με open call – ο ερασιτεχνισμός τους όμως δεν είναι ανασταλτικός, αφού διαθέτουν την αφοπλιστική αφέλεια που έκανε τους Αντετοκούνμπο αξιαγάπητους από την αρχή.

Άνοδος: Η ιστορία των Αντετοκούνμπο Facebook Twitter
Οι Γιούτσε και Ρολ Αγκάντα, αδέλφια στη ζωή, που ενσαρκώνουν τον Γιάννη και τον Θανάση, απλά ήξεραν να παίζουν μπάσκετ και πήραν τους ρόλους με open call.

Οι σκηνές της φτώχειας και της ανέχειας, από το ένα ζευγάρι παπούτσια που μοιράζονταν στο γήπεδο και τον ύπνο στο παρκέ του Φιλαθλητικού μέχρι τα γυαλιά ηλίου που πουλούσαν στον δρόμο για τον επιούσιο και τη μόνιμη απειλή για έξωση ή σύλληψη, περιβάλλονται από ντισντεϊκή γλυκύτητα, ένα χάδι ανθρωπιάς που ξορκίζει την ευγενική μοχθηρία της ελληνικής γραφειοκρατίας ή τα ακαριαία ξεσπάσματα ρατσισμού και τείνει προς την παραμυθένια κι όχι τη σκληρή όψη του family movie.

Μερικές φορές ακόμη και η Αθήνα είναι αγνώριστα νόστιμη στα παστέλ της, αν και όταν το χρώμα γίνεται έντονο και ζεστό, είναι σαφές πως ο σκηνοθέτης Ακίν Ομοτόσο μετατρέπει τα Σεπόλια σε Αφρική.

Σωστή επιλογή: οι Antetokounbros δεν παραλείπουν να τονίσουν πως είναι Έλληνες που μεγάλωσαν σε νιγηριανό σπιτικό. Ακόμη κι αν γνωρίζουμε το στόρι τους καλά, μέσα από το εύρωστα καταγεγραμμένο χρονικό της απίστευτης εξέλιξης του Γιάννη σε έναν από τους αδιαφιλονίκητους πρωταγωνιστές του NBA (μάλιστα, έπαιζε στα θριαμβευτικά play offs όταν ολοκληρώνονταν τα γυρίσματα), η Άνοδος καταφέρνει, παρά τα στρογγυλέματα και τις σχηματικές ευκολίες, να κρατήσει το ενδιαφέρον, σα μια σκηνή ή ένα παιχνίδι που θέλουμε να ξαναδούμε στο replay.

Όπως είπε ο Γιάννης, όποιος θέλει να δει την ταινία για να απολαύσει καρφώματα και ντρίμπλες, θα απογοητευθεί – μπορεί άλλωστε να τα βρει παντού αλλού.

Ο βίος και η πολιτεία των Αντετοκούνμπο είναι η χαρά της ζωής, ένα ισχυρό κίνητρο για θέληση και πυγμή και ευγένεια, αφού αντιμετώπισαν τις δυσκολίες με ένα αξιοζήλευτο κράμα στωικότητας και θάρρους. Τρία αδέλφια με δαχτυλίδι πρωταθλητή NBA, δεν έχει ξαναγίνει.

Απ’ την άλλη, τέτοια ιστορία, με πολλά στοιχεία μοντέρνου ηρωισμού, στην καρδιά του λίκνου της μυθολογίας, δεν συναντάς κάθε μέρα...

Η ταινία «Άνοδος: Η ιστορία των Αντετοκούνμπο» είναι διαθέσιμη στην ψηφιακή πλατφόρμα Disney+.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sopranos: Ο εθισμός του Τζέιμς Γκαντολφίνι στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά και το χάος στα γυρίσματα της κορυφαίας σειράς

Οθόνες / The Sopranos: Ο εθισμός του Τζέιμς Γκαντολφίνι στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά και το χάος στα γυρίσματα της κορυφαίας σειράς

Σ’ ένα νέο βιβλίο αποκαλύπτεται το μέγεθος των προβλημάτων που συχνά προκαλούσε η κατάσταση που βρισκόταν ο πρωταγωνιστής της εμβληματικής σειράς του HBO
THE LIFO TEAM
Μίσα Ντεφονσέκα: Η αληθινή ιστορία της γυναίκας που «έζησε με τους λύκους» και εξαπάτησε τους πάντες

Οθόνες / Μίσα Ντεφονσέκα: Η αληθινή ιστορία της γυναίκας που «έζησε με τους λύκους» και εξαπάτησε τους πάντες

Η ιστορία της τα είχε όλα. Ήταν δραματική, συγκινητική, μια ιστορία επιβίωσης ενός παιδιού, είχε αθωότητα, πίστη και το πιο δραματικό φόντο της πιο σκοτεινής περιόδου της ευρωπαϊκής ιστορίας, τις διώξεις και την εξόντωση των Εβραίων και το Ολοκαύτωμα. H απίστευτη αυτή ιστορία είναι τώρα ένα ντοκιμαντέρ που προβάλλεται στο Netflix.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
10 γυναικείες οσκαρικές πρωτιές

Οθόνες / Δέκα γυναικείες οσκαρικές πρωτιές που έγραψαν ιστορία

Η πρώτη μαύρη ηθοποιός, η πρώτη αυτόχθονας Αμερικανίδα, η πρώτη ΛΟΑΤΚΙ+ γυναίκα, η πρώτη που πήρε βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας ανταγωνιζόμενη τον πρώην σύζυγό της, η πρώτη zoomer και ως τώρα η μοναδική γεννηθείσα τον 21ο αιώνα με Όσκαρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αν μια ταινία δεν είναι στη συλλογή της Criterion, δεν μετράει, όσα βραβεία κι αν έχει πάρει

Οθόνες / Αν μια ταινία δεν είναι στη συλλογή της Criterion, δεν μετράει, όσα βραβεία κι αν έχει πάρει

Έχει διαμορφώσει γενιές κινηματογραφιστών που μεγάλωσαν υπό την επιρροή της, για την πλειονότητα των κινηματογραφόφιλων είναι κάτι σαν το Λούβρο, αλλά «με μια χιπ αύρα». Για πολλούς, η γνώμη της εταιρείας που επιλέγει 50 με 60 νέες ταινίες κάθε χρόνο μετράει περισσότερο από οποιαδήποτε τελετή απονομής βραβείων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Οθόνες / «Μάτια Ερμητικά Κλειστά»: Η επιτάφια ονειροφαντασία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

25 χρόνια συμπληρώνονται από τον θάνατο του σπουδαίου σκηνοθέτη, λίγους μήνες πριν από την πρεμιέρα του αριστουργηματικού, πολυδαίδαλου επιλόγου της ασυναγώνιστης φιλμογραφίας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αδελφοί Ταβιάνι: Οι αισιόδοξοι μαρξιστές του κινηματογράφου

Οθόνες / Αδελφοί Ταβιάνι: Οι αισιόδοξοι μαρξιστές του κινηματογράφου

Ο Πιερ Πάολο Παζολίνι είχε προσκληθεί να δει μια ταινία τους και βγαίνοντας προβληματισμένος από αυτή τους είπε «η αισιοδοξία σας είναι πιο τραγική από τον πεσιμισμό μου», προσφέροντάς τους τη μεγαλύτερη φιλοφρόνηση της καριέρας τους. Μια μεγάλη κινηματογραφική ιστορία αδελφικής συνωμοτικότητας έφτασε στο τέλος της με τον θάνατο του Πάολο Ταβιάνι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ