Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter
Μερικές από τις καλύτερες ταινίες του εικοστού πρώτου αιώνα φέρουν την υπογραφή της Pixar, με τις minor δουλειές της να είναι τίτλοι που θα ήθελε πολύ να έχει στη φιλμογραφία του οποιοδήποτε άλλο στούντιο animation.
0

Το Lightyear, ένα spin-off του Toy Story που ξεκινά να προβάλλεται στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα, είναι η 26η ταινία της Pixar. Aπό το 1995, όταν η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων της εταιρείας κυκλοφόρησε στις αίθουσες, η Pixar μοιάζει να πήρε τη σκυτάλη από την παλιά Disney και να ανέλαβε τον ρόλο μιας παιδαγωγού αλά Mary Poppins που προσέχει και ψυχαγωγεί τους ανηλίκους, μα ταυτόχρονα επιχειρεί να θεραπεύσει και το τραυματισμένο παιδί που κρύβουν μέσα τους οι ενήλικες. Η πάντα καλόψυχη και ευφάνταστη μυθοπλασία της κατορθώνει να απευθύνεται τόσο στους μεν όσο και στους δε, δίχως να κάνει εκπτώσεις στο θέαμα. 

Μερικές από τις καλύτερες ταινίες του εικοστού πρώτου αιώνα φέρουν την υπογραφή της Pixar, με τις minor δουλειές της να είναι τίτλοι που θα ήθελε πολύ να έχει στη φιλμογραφία του οποιοδήποτε άλλο στούντιο animation. Το χαρακτηριστικό σήμα αρχής με τη λάμπα έχει σταθεί αφορμή να χοροπηδούν στο κάθισμα από χαρά εκατομμύρια θεατές στον κόσμο, και θα συνεχίσει να συμβαίνει αυτό αν το επιτρέψει και η μαμά Disney, που τελευταία κάνει ανησυχητικά επιθετικές κινήσεις σε βάρος του στούντιο. 

Καθώς μετράμε ώρες για να δούμε τι μας έχει ετοιμάσει η Pixar με τη νέα της ταινία, ιδού μια λίστα με τις δέκα καλύτερες στιγμές της μέχρι στιγμής.

Toy Story

(1995)

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter

Από αυτή την ταινία ξεκίνησαν όλα. Η ιδέα είναι από εκείνες που σχεδόν κάθε παιδί έχει και περίμενε απλώς κάποιον δημιουργό να την αφουγκραστεί – τι κάνουν τα παιχνίδια μας όταν λείπουμε από το δωμάτιο; Σίγουρα χρειάστηκαν κάποια λεπτά ώσπου να συνηθίσουμε το νεοεισαχθέν ψηφιακό animation, το οποίο αρχικά ξένιζε, στην πορεία όμως μας κέρδισαν η λεπτοδουλεμένη χαρακτηρολογία, τα ευγενή μηνύματα, το εκλεκτό φωνητικό καστ και, φυσικά, οι αρμοστά παιδικές μελωδίες του Ράντι Νιούμαν. Tο «You’ve got a friend in me» του τελευταίου αποδείχτηκε ένα διαχρονικά αγαπητό άσμα. 

Monsters Inc.

(2001)

Μετά την παιδική ηλικία και την αποχώρηση από το σπίτι (A bug’s life) σειρά είχε ο εργασιακός χώρος –μέχρι ενός σημείου η θεματολογία της Pixar έμοιαζε να ακολουθεί τη μέση πορεία ενηλικίωσης– και ο επακόλουθος ανταγωνισμός, με την ταινία να συνθλίβει το νεοφιλελεύθερο πρότυπο και να προτείνει μια πιο συναδελφική και αλληλέγγυα εργασιακή στάση, αλλά και μια πιο ανθρωπιστική επιχειρηματική στοχοθεσία. Όλα αυτά σε ένα έργο που προσεγγίζει τον μπαμπούλα που κρύβεται στην ντουλάπα ως ένα χνουδωτό, αξιαγάπητο πλάσμα, το οποίο απλώς γίνεται τρομακτικό επειδή το μετέτρεψε σε τέτοιο ο ρόλος του εντός της καπιταλιστικής μηχανής. Μα μαρξισμός σε «μικυμάου»; Γι’ αυτό η Pixar τρέχει μπροστά και οι υπόλοιπες εταιρείες ακολουθούν ασθμαίνοντας.

Finding Nemo

(2003) 

Σύσσωμη η κριτική αναγνωρίζει φωναχτά ότι κάτι σπουδαίο συμβαίνει στην περίπτωση της Pixar. Ο σταθερός δημιουργικός οργασμός συναντά, επιτέλους, τη δέουσα εικονογραφία. Ο βυθός της ταινίας παραμένει μέχρι σήμερα ένα από τα ομορφότερα περιβάλλοντα κινουμένων σχεδίων που έχουμε δει στη μεγάλη οθόνη. Ταυτόχρονα, είναι εκείνη η ταινία της Pixar με τους περισσότερους αγαπημένους περιφερειακούς χαρακτήρες, με την ξεχασιάρα Ντόρι να αποκτά μια δεκαετία αργότερα το δικό της γλυκύτατο spin-off. Πρώτο Όσκαρ καλύτερου animation για την Pixar, η οποία μέχρι σήμερα έχει έντεκα στην τροπαιοθήκη της – περισσότερα από κάθε άλλη εταιρεία. 

The Incredibles

(2004)

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter

Η πρόταση της Pixar στο υπερηρωικό σινεμά είναι μια ταινία που εντάσσει τα οικογενειακά προβλήματα στην ατζέντα, παίζει με τις συμβάσεις και τα γνώριμα κλισέ, ενώ παράλληλα παραμένει μια διασκεδαστικότατη, ξεκαρδιστική και ενίοτε θεαματική περιπέτεια. Αν είχε βγει σήμερα, που το υπερηρωικό σινεμά βρίσκεται στην εμπροσθοφυλακή της blockbuster παραγωγής, ίσως να έστεκε ακόμα ψηλότερα στη συνείδηση της κριτικής. Ένα αξιόλογο σίκουελ που ακολούθησε δεκατέσσερα χρόνια μετά πρόσθεσε κατασκοπεία παλιάς κοπής στο μείγμα.

Ratatouille

(2007)

Mε το Ratatouille τα όρια μεταξύ animation και live action γίνονται δυσδιάκριτα. Η «πλανοθεσία» του είναι τέτοια που δίνει την εντύπωση ότι πίσω από τον «φακό» ενορχηστρώνει και κινηματογραφεί τη δράση ένας βιρτουόζος «κινηματογραφιστής». Από τις ταινίες που καλό θα είναι να παρακολουθείς έχοντας γεμάτο ψυγείο ή, έστω, σε ώρες που ακόμα παραδίδουν τα ντελιβεράδικα, το Ratatouille παραμένει μέχρι σήμερα ό,τι καλύτερο έχουμε δει σε φιλμ γαστρονομικής θεματολογίας, καταρτίζοντας, παράλληλα, το μανιφέστο της καλής και εποικοδομητικής κριτικής στο φινάλε του. Επιβάλλεται μια επανάληψη μία φορά τον χρόνο, επειδή οι επαγγελματίες του χώρου τείνουμε να το ξεχνάμε.  

Wall-e

(2008)

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter

Μια αριστουργηματική ωδή στο βωβό σινεμά και τις καλύτερες μέρες του είδους των κινουμένων σχεδίων κατά το πρώτο του ημίωρο, που εξελίσσεται σε ένα σατιρικών διαθέσεων και απύθμενης καλοψυχίας προειδοποιητικό sci-fi και σε μια αποτελεσματικότατη ερωτική ιστορία που ενίοτε φλερτάρει με την ποιητική φαντασία – το μπαλετικό φλερτ των δυο ερωτευμένων ρομπότ στο Διάστημα. Ο Ρότζερ Ντίκινς υπήρξε σύμβουλος στη σύνθεση της «φωτογραφίας» της ταινίας κι αυτό βγαίνει προς τα έξω. Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι είναι μια ταινία που έκανε τις κατσαρίδες να μοιάζουν χαριτωμένες κι αυτό από μόνο του συνιστά μεγάλο κατόρθωμα.

Up

(2009)

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter

Σε μια υποθετική λίστα με κινηματογραφικές σκηνές που κάνουν ενήλικες να κλαίνε με αναφιλητά η Pixar θα δήλωνε παρούσα. Σχεδόν κάθε ταινία της έχει τουλάχιστον από μία τέτοια, αλλά η εισαγωγή του Up, με το μοντάζ μιας κοινής ζωής με τα πάνω της και τα κάτω της και ένα ταξίδι που διαρκώς αναβάλλεται, τις βάζει όλες κάτω. Κι αυτό είναι μόνο η αρχή για μια ταινία που επιβεβαιώνει με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι η παιδικότητα και η καλλιγραφία της παλιάς Disney, η αλαφροΐσκιωτη αίσθηση του μαγικού ρεαλισμού και η ανθρωπιά του Κάπρα και του Τσάπλιν κατοικούν στις εικόνες της Pixar. Ακόμα κι αν τα αποθέματα ευγνωμοσύνης μας ήταν απειροελάχιστα, για ταινίες σαν αυτή εδώ θα άξιζε να μέναμε δίχως stock.  

Toy Story 3

(2010)

Από ένα σημείο κι έπειτα η Pixar έκανε περισσότερα σίκουελ απ' όσα θα έπρεπε, με τις συνέχειες του Cars να παραμένουν το δημιουργικό ναδίρ της. Στον αντίποδα υπάρχει το Toy Story 3, η σπάνια περίπτωση του σίκουελ που ξεπερνά την πρώτη ταινία. Η μακροσκελής σεκάνς της απόδρασης συνιστά μια απολαυστική ταινία μέσα στην ταινία, το αντι-αυταρχικό μήνυμα στρέφει με έναν εύσχημο τρόπο την ηθική πυξίδα των ανήλικων θεατών στη σωστή κατεύθυνση και, βέβαια, υπάρχει και η τελική σκηνή του αποχαιρετισμού του Άντι στα παιχνίδια του, η οποία τονίζει την ευθύνη του ενηλίκου να διεγείρει την παιδική φαντασία αντί να την καταστέλλει, αλλά και την υποχρέωσή του (και την ανάγκη του) να μη λησμονήσει ποτέ τους «αγίους» του, τόσο τους πραγματικούς όσο και τους φανταστικούς. 

Inside Out

(2015)

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter

Στο σημειολογικά πυκνότερο έργο της εταιρείας τα συναισθήματα ανθρωποποιούνται, τα ευρήματα δεν σταματούν ποτέ και παιδιά και γονείς βρίσκουν στην ταινία αφορμή για να μιλήσουν μεταξύ τους για πράγματα που είναι δύσκολο να εκφράσεις δίχως συγκεκριμένα παραδείγματα. Πέρα από δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα σε παιδιά και γονείς, η παρακολούθησή της ισοδυναμεί με σωστή ψυχαναλυτική συνεδρία για τον ενήλικο θεατή της – οι δημιουργοί της θα έπρεπε να χρεώνουν πενήντα ευρώ μετά τους τίτλους τέλους. Μπορεί μεγαλώνοντας οι ανάγκες να πολλαπλασιάζονται και οι σχέσεις να γίνονται πιο σύνθετες, μα τα βασικά συναισθήματα, οι συσχετισμοί μεταξύ τους, η διαχείρισή τους, η εκδήλωσή τους και η απουσία τους παραμένουν ζητήματα διαχρονικά και αναλλοίωτα. Xάλκινο μετάλλιο στον pixar-ικό κανόνα, με τα Wall-e και Up να μονομαχούν για τις άλλες δύο θέσεις στο βάθρο.

Coco

(2017)

Ασφαλώς η αφήγηση ιστοριών παραμελημένων εθνοτήτων συνιστά ένα σημαντικό βήμα προς τη συμπερίληψη, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η Coco, που σχετίζεται άμεσα με το έθιμο της Μέρας των Νεκρών, αφορά μόνο τη μεξικανική κοινότητα ή ότι οι αρετές της εξαντλούνται εδώ. Η λειτουργία της μνήμης, ο συσχετισμός της ύπαρξης κάποιου που έχει φύγει με αυτήν και η σημασία του παρελθόντος αποτελούν μοτίβα καθολικής απήχησης. Το φιλμ εγκαινίασε μια νέα περίοδο παρατεταμένου φορμαρίσματος της εταιρείας, η οποία ελπίζουμε να συνεχίζεται με το Lightyear. Α, και πάνω που νομίζεις ότι αυτήν τη φορά τούς ξέφυγες, έρχεται ένας συναισθηματικά φορτισμένος επίλογος για να σου θυμίσει ότι όσο και να μεγαλώσεις θα είσαι πάντα το παιδί κάποιου κι εσύ βρίσκεσαι ξανά να πλαντάζεις στο κλάμα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM