PODCAST

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter
Μερικές από τις καλύτερες ταινίες του εικοστού πρώτου αιώνα φέρουν την υπογραφή της Pixar, με τις minor δουλειές της να είναι τίτλοι που θα ήθελε πολύ να έχει στη φιλμογραφία του οποιοδήποτε άλλο στούντιο animation.
0

Το Lightyear, ένα spin-off του Toy Story που ξεκινά να προβάλλεται στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα, είναι η 26η ταινία της Pixar. Aπό το 1995, όταν η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων της εταιρείας κυκλοφόρησε στις αίθουσες, η Pixar μοιάζει να πήρε τη σκυτάλη από την παλιά Disney και να ανέλαβε τον ρόλο μιας παιδαγωγού αλά Mary Poppins που προσέχει και ψυχαγωγεί τους ανηλίκους, μα ταυτόχρονα επιχειρεί να θεραπεύσει και το τραυματισμένο παιδί που κρύβουν μέσα τους οι ενήλικες. Η πάντα καλόψυχη και ευφάνταστη μυθοπλασία της κατορθώνει να απευθύνεται τόσο στους μεν όσο και στους δε, δίχως να κάνει εκπτώσεις στο θέαμα. 

Μερικές από τις καλύτερες ταινίες του εικοστού πρώτου αιώνα φέρουν την υπογραφή της Pixar, με τις minor δουλειές της να είναι τίτλοι που θα ήθελε πολύ να έχει στη φιλμογραφία του οποιοδήποτε άλλο στούντιο animation. Το χαρακτηριστικό σήμα αρχής με τη λάμπα έχει σταθεί αφορμή να χοροπηδούν στο κάθισμα από χαρά εκατομμύρια θεατές στον κόσμο, και θα συνεχίσει να συμβαίνει αυτό αν το επιτρέψει και η μαμά Disney, που τελευταία κάνει ανησυχητικά επιθετικές κινήσεις σε βάρος του στούντιο. 

Καθώς μετράμε ώρες για να δούμε τι μας έχει ετοιμάσει η Pixar με τη νέα της ταινία, ιδού μια λίστα με τις δέκα καλύτερες στιγμές της μέχρι στιγμής.

Toy Story

(1995)

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter

Από αυτή την ταινία ξεκίνησαν όλα. Η ιδέα είναι από εκείνες που σχεδόν κάθε παιδί έχει και περίμενε απλώς κάποιον δημιουργό να την αφουγκραστεί – τι κάνουν τα παιχνίδια μας όταν λείπουμε από το δωμάτιο; Σίγουρα χρειάστηκαν κάποια λεπτά ώσπου να συνηθίσουμε το νεοεισαχθέν ψηφιακό animation, το οποίο αρχικά ξένιζε, στην πορεία όμως μας κέρδισαν η λεπτοδουλεμένη χαρακτηρολογία, τα ευγενή μηνύματα, το εκλεκτό φωνητικό καστ και, φυσικά, οι αρμοστά παιδικές μελωδίες του Ράντι Νιούμαν. Tο «You’ve got a friend in me» του τελευταίου αποδείχτηκε ένα διαχρονικά αγαπητό άσμα. 

Monsters Inc.

(2001)

Μετά την παιδική ηλικία και την αποχώρηση από το σπίτι (A bug’s life) σειρά είχε ο εργασιακός χώρος –μέχρι ενός σημείου η θεματολογία της Pixar έμοιαζε να ακολουθεί τη μέση πορεία ενηλικίωσης– και ο επακόλουθος ανταγωνισμός, με την ταινία να συνθλίβει το νεοφιλελεύθερο πρότυπο και να προτείνει μια πιο συναδελφική και αλληλέγγυα εργασιακή στάση, αλλά και μια πιο ανθρωπιστική επιχειρηματική στοχοθεσία. Όλα αυτά σε ένα έργο που προσεγγίζει τον μπαμπούλα που κρύβεται στην ντουλάπα ως ένα χνουδωτό, αξιαγάπητο πλάσμα, το οποίο απλώς γίνεται τρομακτικό επειδή το μετέτρεψε σε τέτοιο ο ρόλος του εντός της καπιταλιστικής μηχανής. Μα μαρξισμός σε «μικυμάου»; Γι’ αυτό η Pixar τρέχει μπροστά και οι υπόλοιπες εταιρείες ακολουθούν ασθμαίνοντας.

Finding Nemo

(2003) 

Σύσσωμη η κριτική αναγνωρίζει φωναχτά ότι κάτι σπουδαίο συμβαίνει στην περίπτωση της Pixar. Ο σταθερός δημιουργικός οργασμός συναντά, επιτέλους, τη δέουσα εικονογραφία. Ο βυθός της ταινίας παραμένει μέχρι σήμερα ένα από τα ομορφότερα περιβάλλοντα κινουμένων σχεδίων που έχουμε δει στη μεγάλη οθόνη. Ταυτόχρονα, είναι εκείνη η ταινία της Pixar με τους περισσότερους αγαπημένους περιφερειακούς χαρακτήρες, με την ξεχασιάρα Ντόρι να αποκτά μια δεκαετία αργότερα το δικό της γλυκύτατο spin-off. Πρώτο Όσκαρ καλύτερου animation για την Pixar, η οποία μέχρι σήμερα έχει έντεκα στην τροπαιοθήκη της – περισσότερα από κάθε άλλη εταιρεία. 

The Incredibles

(2004)

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter

Η πρόταση της Pixar στο υπερηρωικό σινεμά είναι μια ταινία που εντάσσει τα οικογενειακά προβλήματα στην ατζέντα, παίζει με τις συμβάσεις και τα γνώριμα κλισέ, ενώ παράλληλα παραμένει μια διασκεδαστικότατη, ξεκαρδιστική και ενίοτε θεαματική περιπέτεια. Αν είχε βγει σήμερα, που το υπερηρωικό σινεμά βρίσκεται στην εμπροσθοφυλακή της blockbuster παραγωγής, ίσως να έστεκε ακόμα ψηλότερα στη συνείδηση της κριτικής. Ένα αξιόλογο σίκουελ που ακολούθησε δεκατέσσερα χρόνια μετά πρόσθεσε κατασκοπεία παλιάς κοπής στο μείγμα.

Ratatouille

(2007)

Mε το Ratatouille τα όρια μεταξύ animation και live action γίνονται δυσδιάκριτα. Η «πλανοθεσία» του είναι τέτοια που δίνει την εντύπωση ότι πίσω από τον «φακό» ενορχηστρώνει και κινηματογραφεί τη δράση ένας βιρτουόζος «κινηματογραφιστής». Από τις ταινίες που καλό θα είναι να παρακολουθείς έχοντας γεμάτο ψυγείο ή, έστω, σε ώρες που ακόμα παραδίδουν τα ντελιβεράδικα, το Ratatouille παραμένει μέχρι σήμερα ό,τι καλύτερο έχουμε δει σε φιλμ γαστρονομικής θεματολογίας, καταρτίζοντας, παράλληλα, το μανιφέστο της καλής και εποικοδομητικής κριτικής στο φινάλε του. Επιβάλλεται μια επανάληψη μία φορά τον χρόνο, επειδή οι επαγγελματίες του χώρου τείνουμε να το ξεχνάμε.  

Wall-e

(2008)

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter

Μια αριστουργηματική ωδή στο βωβό σινεμά και τις καλύτερες μέρες του είδους των κινουμένων σχεδίων κατά το πρώτο του ημίωρο, που εξελίσσεται σε ένα σατιρικών διαθέσεων και απύθμενης καλοψυχίας προειδοποιητικό sci-fi και σε μια αποτελεσματικότατη ερωτική ιστορία που ενίοτε φλερτάρει με την ποιητική φαντασία – το μπαλετικό φλερτ των δυο ερωτευμένων ρομπότ στο Διάστημα. Ο Ρότζερ Ντίκινς υπήρξε σύμβουλος στη σύνθεση της «φωτογραφίας» της ταινίας κι αυτό βγαίνει προς τα έξω. Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι είναι μια ταινία που έκανε τις κατσαρίδες να μοιάζουν χαριτωμένες κι αυτό από μόνο του συνιστά μεγάλο κατόρθωμα.

Up

(2009)

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter

Σε μια υποθετική λίστα με κινηματογραφικές σκηνές που κάνουν ενήλικες να κλαίνε με αναφιλητά η Pixar θα δήλωνε παρούσα. Σχεδόν κάθε ταινία της έχει τουλάχιστον από μία τέτοια, αλλά η εισαγωγή του Up, με το μοντάζ μιας κοινής ζωής με τα πάνω της και τα κάτω της και ένα ταξίδι που διαρκώς αναβάλλεται, τις βάζει όλες κάτω. Κι αυτό είναι μόνο η αρχή για μια ταινία που επιβεβαιώνει με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι η παιδικότητα και η καλλιγραφία της παλιάς Disney, η αλαφροΐσκιωτη αίσθηση του μαγικού ρεαλισμού και η ανθρωπιά του Κάπρα και του Τσάπλιν κατοικούν στις εικόνες της Pixar. Ακόμα κι αν τα αποθέματα ευγνωμοσύνης μας ήταν απειροελάχιστα, για ταινίες σαν αυτή εδώ θα άξιζε να μέναμε δίχως stock.  

Toy Story 3

(2010)

Από ένα σημείο κι έπειτα η Pixar έκανε περισσότερα σίκουελ απ' όσα θα έπρεπε, με τις συνέχειες του Cars να παραμένουν το δημιουργικό ναδίρ της. Στον αντίποδα υπάρχει το Toy Story 3, η σπάνια περίπτωση του σίκουελ που ξεπερνά την πρώτη ταινία. Η μακροσκελής σεκάνς της απόδρασης συνιστά μια απολαυστική ταινία μέσα στην ταινία, το αντι-αυταρχικό μήνυμα στρέφει με έναν εύσχημο τρόπο την ηθική πυξίδα των ανήλικων θεατών στη σωστή κατεύθυνση και, βέβαια, υπάρχει και η τελική σκηνή του αποχαιρετισμού του Άντι στα παιχνίδια του, η οποία τονίζει την ευθύνη του ενηλίκου να διεγείρει την παιδική φαντασία αντί να την καταστέλλει, αλλά και την υποχρέωσή του (και την ανάγκη του) να μη λησμονήσει ποτέ τους «αγίους» του, τόσο τους πραγματικούς όσο και τους φανταστικούς. 

Inside Out

(2015)

Οι 10 καλύτερες ταινίες της Pixar Facebook Twitter

Στο σημειολογικά πυκνότερο έργο της εταιρείας τα συναισθήματα ανθρωποποιούνται, τα ευρήματα δεν σταματούν ποτέ και παιδιά και γονείς βρίσκουν στην ταινία αφορμή για να μιλήσουν μεταξύ τους για πράγματα που είναι δύσκολο να εκφράσεις δίχως συγκεκριμένα παραδείγματα. Πέρα από δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα σε παιδιά και γονείς, η παρακολούθησή της ισοδυναμεί με σωστή ψυχαναλυτική συνεδρία για τον ενήλικο θεατή της – οι δημιουργοί της θα έπρεπε να χρεώνουν πενήντα ευρώ μετά τους τίτλους τέλους. Μπορεί μεγαλώνοντας οι ανάγκες να πολλαπλασιάζονται και οι σχέσεις να γίνονται πιο σύνθετες, μα τα βασικά συναισθήματα, οι συσχετισμοί μεταξύ τους, η διαχείρισή τους, η εκδήλωσή τους και η απουσία τους παραμένουν ζητήματα διαχρονικά και αναλλοίωτα. Xάλκινο μετάλλιο στον pixar-ικό κανόνα, με τα Wall-e και Up να μονομαχούν για τις άλλες δύο θέσεις στο βάθρο.

Coco

(2017)

Ασφαλώς η αφήγηση ιστοριών παραμελημένων εθνοτήτων συνιστά ένα σημαντικό βήμα προς τη συμπερίληψη, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η Coco, που σχετίζεται άμεσα με το έθιμο της Μέρας των Νεκρών, αφορά μόνο τη μεξικανική κοινότητα ή ότι οι αρετές της εξαντλούνται εδώ. Η λειτουργία της μνήμης, ο συσχετισμός της ύπαρξης κάποιου που έχει φύγει με αυτήν και η σημασία του παρελθόντος αποτελούν μοτίβα καθολικής απήχησης. Το φιλμ εγκαινίασε μια νέα περίοδο παρατεταμένου φορμαρίσματος της εταιρείας, η οποία ελπίζουμε να συνεχίζεται με το Lightyear. Α, και πάνω που νομίζεις ότι αυτήν τη φορά τούς ξέφυγες, έρχεται ένας συναισθηματικά φορτισμένος επίλογος για να σου θυμίσει ότι όσο και να μεγαλώσεις θα είσαι πάντα το παιδί κάποιου κι εσύ βρίσκεσαι ξανά να πλαντάζεις στο κλάμα.

Οθόνες
0

PODCAST

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Οθόνες / «Είδα το "Nymphomaniac" σαν φεμινιστικό ύμνο»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες της Τζούλης Αγοράκη

Νικίτα Μιχάλκοφ, Ανιές Βαρντά, Μπέργκμαν, αλλά και «Love Story», «Against all odds»: Η σχέση της δημοσιογράφου Τζούλης Αγοράκη με το σινεμά εδραιώθηκε μέσα από πολύ διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Οθόνες / «The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

Η νέα ρομαντική σειρά του Cinobo βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before», του «Normal People» και του «One Day». Δανειζόμενη το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου, καταγράφει τις Πρωτοχρονιές ενός ζευγαριού και μαζί τους τις δυσκολίες μα και τη γοητεία των πρώτων -άντα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Pulp Fiction / Βαλέρια Γκολίνο: «Δεν με ενοχλεί το ανδρικό βλέμμα αλλά το “μη- βλέμμα” στο σινεμά»

Τελευταία υποδύθηκε μια πορνοστάρ, την αδερφή της Κάλλας, και σκηνοθέτησε μια σειρά βασισμένη σε ένα «σκανδαλώδες» βιβλίο. Η Ελληνοϊταλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Οθόνες / Πώς η μητριά μου, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, με βοήθησε να κόψω το ποτό

Σε ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά του που δημοσιεύτηκε στην Wall Street Journal, ο ηθοποιός Τζος Μπρόλιν εξηγεί πώς η «ζόρικη αγάπη» της συζύγου του πατέρα του τον έκανε να κόψει οριστικά τη συνήθεια που του είχε ρημάξει τη ζωή.
THE LIFO TEAM
Μιγκέλ Γκόμες

Οθόνες / «Θέλω το σινεμά να μοιάζει με σινεμά κι όχι με κάτι που προσποιείται την πραγματική ζωή»

Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης του «Tabu» Μιγκέλ Γκόμες επιστρέφει με το «Grand Tour» που απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στο φετινό Φεστιβάλ Καννών, μια ταινία για τη δειλία των αντρών και το πείσμα των γυναικών. Μιλά στη LiFO με αφορμή την προβολή της στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, ως ταινία έναρξης του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ