«Ξεπέρασε σε μεγαλείο τον Ναό του Σολομώντα»: 10 πράγματα που αξίζει να γνωρίζετε για την Αγία Σοφία

«Ξεπέρασε σε μεγαλείο τον Ναό του Σολομώντα»: 10 πράγματα που αξίζει να γνωρίζετε για την Αγία Σοφία Facebook Twitter
Η Αγία Σοφία είχε διακοσμηθεί με πλήθος αγιογραφιών και τοιχογραφιών ήδη από τα πρώτα χρόνια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Οι περισσότερες από αυτές καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια της Εικονομαχίας με αποτέλεσμα να διακοσμηθεί εκ νέου.
0

Σαν σήμερα, στις 27 Δεκεμβρίου του 537, τελέστηκαν με λαμπρότητα από τον Ιουστινιανό τα θυρανοίξια της Αγίας Σοφίας. Την ημέρα εκείνη σφάχτηκαν και μοιράστηκαν στους πολίτες, μαζί με στάρι, χιλιάδες ζώα, ενώ σύμφωνα με τον θρύλο όταν ο αυτοκράτορας αντίκρισε τον μεγαλειώδη ναό αναφώνησε την περίφημη φράση «Νενίκηκά σε Σολομών», συγκρίνοντας την Αγία Σοφία με το Ναό του Σολομώντα στα Ιεροσόλυμα.

Αυτά είναι δέκα πράγματα που αξίζει να ξέρετε για την ιστορία της.

• Η περιοχή που χτίστηκε η Αγία Σοφία είναι ιδιαίτερα σεισμογενής. Το 330 θεμελιώθηκε από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο ο πρώτος ομώνυμος ναός, ο οποίος είχε ξύλινη στέγη και ολοκληρώθηκε το 360 από τον γιο του Κωνστάντιο. Ο ναός πυρπολήθηκε το 404 και κατασκευάστηκε εξαρχής από τον Θεοδόσιο Β'. Εγκαινιάστηκε το 415 αλλά πυρπολήθηκε ξανά το 532 κατά τη διάρκεια της Στάσης του Νίκα, γεγονός που ώθησε τον Ιουστινιανό να αποφασίσει την ανέγερση ενός πολύ πιο μεγαλοπρεπή ναού.


• Η Αγία Σοφία θεμελιώθηκε στις 23 Φεβρουαρίου του 532 και αρχιτέκτονες ήταν ο Ανθέμιος από τις Τράλλεις και ο Ισίδωρος από τη Μίλητο, οι οποίοι έφεραν πρωτότυπα σχέδια από τη Μικρά Ασία, όπου επικρατούσε η θολοδομία. Χρησιμοποιήθηκαν πράσινα μάρμαρα από τη Μάνη και την Κάρυστο, κόκκινα από την Αίγυπτο και τριανταφυλλιά από τη Φρυγία, ενώ στη διακόσμηση του εσωτερικού χώρου συναντάμε πολύτιμα πετράδια, χρυσό, ασήμι και ελεφαντόδοντο. Για την κατασκευή του ναού εργάστηκαν νυχθημερόν 10.000 τεχνίτες και εργάτες, ενώ υπολογίζεται ότι δαπανήθηκαν τουλάχιστον τριακόσια εκατομμύρια χρυσών δραχμών. Την εποχή του Ιουστινιανού, ο ναός είχε χίλιους κληρικούς.


• Η Αγία Σοφία είναι βασιλική με τρούλο. Ο ναός είναι ένα ορθογώνιο οικοδόμημα με μήκος 78,16 μέτρα και πλάτος 71,82 μέτρα και ο κυρίως χώρος του έχει σχήμα κύβου (περίπου). Ο θόλος του έχει διάμετρο 31 μέτρα και στηρίζεται σε τέσσερα μεγάλα τόξα που με τη σειρά τους στηρίζονται σε τέσσερις τεράστιους πεσσούς (κτιστούς τετράγωνους στύλους). Ο ιστορικός Προκόπιος περιγράφει πως ο τρούλος «δίνει την εντύπωση ότι είναι ένα κομμάτι ουρανού που κρέμεται στη γη», γεγονός που οφείλεται στα εκατό παράθυρα που βρίσκονται γύρω από τη βάση του.

«Ξεπέρασε σε μεγαλείο τον Ναό του Σολομώντα»: 10 πράγματα που αξίζει να γνωρίζετε για την Αγία Σοφία Facebook Twitter
Επισκέπτες φωτογραφίζονται μπροστά από το Μωσαϊκό της Δέησης του 13ου αιώνα που απεικονίζει τον Ιησού (στο κέντρο), την Παναγία (αριστερά) και τον Ιωάννη τον Βαπτιστή (δεξιά).


• Στο προαύλιο του ναού αναφέρεται πως υπήρχε κρήνη, στην οποία ήταν γραμμένη η καρκινική φράση «ΝΙΨΟΝΑΝΟΜΗΜΑΤΑΜΗΜΟΝΑΝΟΨΙΝ», (νίψον ανομήματα μη μόναν όψιν, που σημαίνει: ξέπλυνε δηλαδή τις αμαρτίες σου και όχι μόνο το πρόσωπό σου). Η φράση αυτή αν διαβαστεί από δεξιά προς τα αριστερά αποδίδει τις ίδιες ακριβώς λέξεις.


• Οι σεισμοί του 557 έγιναν αιτία να πέσει ο εντυπωσιακός και καινοφανής για την εποχή του θόλος και να καταστρέψει, μεταξύ άλλων, τον άμβωνα και την Αγία Τράπεζα. Ο Ισίδωρος ο νεότερος, ανιψιός του Ισιδώρου από τη Μίλητο, θα αναλάβει να κατασκευάσει τον καινούριο θόλο, που ολοκληρώθηκε το 563 και σώζεται μέχρι σήμερα. Επισκευή του τρούλου γνωρίζουμε ότι έγινε άλλες δύο φορές: το 989 και τον 13ο αιώνα.

• Η Αγία Σοφία, που χαρακτηρίστηκε από τους ιστορικούς ως το «κλέος του Ιουστινιανού», με τις πολλές για την εποχή καινοτομίες άσκησε μεγάλη επιρροή σε ορθόδοξους ναούς, καθώς και σε οθωμανικά τζαμιά –με χαρακτηριστικότερη περίπτωση το Σουλταναχμέτ τζαμί -γνωστό και ως Μπλε Τζαμί- , το οποίο, με διαταγή του σουλτάνου Αχμέτ Α', άρχισε να χτίζεται ακριβώς απέναντί της το 1609.


• Το βράδυ της 28ης Μαΐου τελείται στην Αγία Σοφία η τελευταία Θεία Λειτουργία. Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος μεταλαμβάνει μαζί με τους υπερασπιστές της πόλης, εμψυχώνει το λαό και ζητά συγγνώμη για τα λάθη που τυχόν έκανε. Γράφει ο Γεώργιος Φραντζής στο «Xρονικό της Άλωσης»: «Η Κωνσταντινούπολη προετοιμαζόταν πυρετωδώς για τη μεγάλη επίθεση. Ταυτόχρονα ο κόσμος προσευχόταν και έγιναν λιτανείες με περιφορές εικόνων μπροστά στα κατεστραμμένα τείχη. Το βράδυ έγινε κατανυκτική λειτουργία στην Αγία Σοφία που έμελλε να είναι και η τελευταία. [...] Ο Πατριάρχης κι όλη η σύνοδος έκαναν δεήσεις στον μεγάλο ιερό ναό, παρακαλώντας αδιάκοπα από το θεό και την υπεραγία Θεοτόκο βοήθεια και θάρρος κατά των εχθρών.»

«Ξεπέρασε σε μεγαλείο τον Ναό του Σολομώντα»: 10 πράγματα που αξίζει να γνωρίζετε για την Αγία Σοφία Facebook Twitter
Η Αγία Σοφία είναι βασιλική με τρούλο.


• Η Αγία Σοφία είχε διακοσμηθεί με πλήθος αγιογραφιών και τοιχογραφιών ήδη από τα πρώτα χρόνια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Οι περισσότερες από αυτές καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια της Εικονομαχίας με αποτέλεσμα να διακοσμηθεί εκ νέου. Όταν η Κωνσταντινούπολη αλώθηκε από τους Φράγκους το 1204 ο ναός υπέστη τεράστιες ζημιές: λεηλατήθηκε και πολλές τοιχογραφίες αφαιρέθηκαν και μεταφέρθηκαν στη Βενετία. Μετά την Άλωση της Πόλης το 1453 και τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, οι Τούρκοι κάλυψαν τα ψηφιδωτά του ναού με μέταλλο και γύψο.

• Το 1847 δύο Ιταλοελβετοί αρχιτέκτονες, ο Gaspare και ο Giuseppe Fossati, ανέλαβαν τις εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης της Αγίας Σοφίας κατόπιν εντολής του σουλτάνου Αμπντούλ Μετζίντ, καθώς το μνημείο δεν είχε συντηρηθεί για αιώνες. Οι Fossati θα καταγράψουν τα ψηφιδωτά σε έγχρωμες υδατογραφίες και λιθογραφίες, ανάμεσά τους και τον περίφημο «Εξαπτέρυγο Άγγελο» που ανακάλυψαν κατά τη διάρκεια των εργασιών σε έναν από τους τέσσερις πεσσούς που στηρίζουν τον τρούλο, χωρίς ωστόσο να καταφέρουν να τον διασώσουν από τον γύψο. Το 2009, οι σημερινοί συντηρητές του ναού που παλεύουν για τη διάσωση και ανάδειξη των πολύτιμων τοιχογραφιών έφεραν στο φως ξανά τον Άγγελο, προκαλώντας ενθουσιασμό στην παγκόσμια κοινότητα. Οι προσπάθειες για την αποκάλυψη των εξαπτέρυγων αγγέλων που βρίσκονται στις άλλες τρεις κολώνες συνεχίζονται.


• Η Αγία Σοφία ήταν η έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και ορθόδοξος καθεδρικός ναός σε όλη τη διάρκεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, με εξαίρεση την περίοδο 1204 - 1261 κατά την οποία λειτουργούσε ως ρωμαιοκαθολικός ναός. Αποτέλεσε για αιώνες το κέντρο της ορθοδοξίας και του ελληνισμού, καθώς εκεί ο λαός γιόρταζε θριάμβους, θρηνούσε συμφορές και αποθέωνε αυτοκράτορες. Μετά την Άλωση μετατράπηκε σε μουσουλμανικό τέμενος και της προστέθηκαν τέσσερις μιναρέδες. Από το 1934, με απόφαση του Μουσταφά Κεμάλ, λειτουργεί σαν μουσείο.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς ήταν άραγε η Αθήνα την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ήταν άραγε η Αθήνα την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας;

Ο αρχαιολόγος Γιώργης Μαγγίνης περιγράφει την εικόνα της ελληνικής πρωτεύουσας από το 1485 έως το 1830 και αναλύει τους πολιτιστικούς δεσμούς μεταξύ μουσουλμάνων και χριστιανών κατά τους τέσσερις αιώνες της οθωμανικής συμβίωσης
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ