ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Αυγουστίνα της Αραγωνίας, η Ζαν ντ' Αρκ της Ισπανίας Facebook Twitter

Αυγουστίνα της Αραγωνίας, η Ζαν ντ' Αρκ της Ισπανίας

0

Τη λένε Ζαν ντ΄Αρκ της Ισπανίας και το όνομά της έχει περάσει από την προφορική παράδοση της χώρας της, με μύθους, θρύλους και λαϊκά μυθιστορήματα που προσφέρουν πλήθος πληροφοριών, που δεν διασταυρώνονται ιστορικά αλλά συνδέονται με την ιστορία της Ισπανίας και τον πόθο της ανεξαρτησίας.

Καταλανή, γεννημένη στο Ρέους της Ταραγόνα, η Αυγουστίνα της Αραγωνίας ή αλλιώς Αυγουστίνα Ραϊμούνδα Μαρία Σαραγόσα ι Ντομένεκ, όπως βαφτίστηκε δυο μέρες μετά τη γέννησή της, στις 4 Μαρτίου 1786, με γονείς εργάτες σε μια Ισπανία που είναι μια Αυτοκρατορία με μεγάλες κοινωνικές ανισότητες και φτώχεια, είναι το σύμβολο της αντίστασης των Ισπανών στους αγώνες της ανεξαρτησίας τους κατά των Γάλλων.  

Η δράση της Αυγουστίνας της Αραγωνίας λαμβάνει χώρα στη διάρκεια του πολέμου της Ιβηρικής Χερσονήσου, τη στρατιωτική σύγκρουση μεταξύ της Α΄ Γαλλικής Αυτοκρατορίας και των συμμαχικών δυνάμεων της Ισπανικής Αυτοκρατορίας, του Βρετανικής Αυτοκρατορίας και του Βασιλείου της Πορτογαλίας, για τον έλεγχο της Ιβηρικής Χερσονήσου κατά τη διάρκεια των Nαπολεόντειων Πολέμων.

Μια ατρόμητη νέα γυναίκα κρατώντας ένα δαδί ανάβει το κανόνι. Μεταξύ θρύλου και ιστορικής πραγματικότητας η επόμενη αφήγηση αφορά τον φόβο των Γάλλων στρατιωτών όταν είδαν μια γυναίκα να το χειρίζεται, κάτι πρωτοφανές για την εποχή. Η γενναία πολεμίστρια τούς αναγκάζει να υποχωρήσουν δίνοντας χρόνο στην ισπανική άμυνα να αναδιοργανωθεί.

Ο πόλεμος ξέσπασε μόλις η Γαλλία και η Ισπανία κατέλαβαν την Πορτογαλία το 1807 και κλιμακώθηκε το 1808, όταν η Γαλλία στράφηκε ενάντια στην πρώην σύμμαχό της, Ισπανία. 

Augusto Ferrer-Dalmau Facebook Twitter
Η Agustina de Aragón από τον ζωγράφο Augusto Ferrer-Dalmau, 2012.

«Βρίσκομαι εδώ με τους στρατιώτες που νίκησαν στο Άουστερλιτς, την Ιένα, το Άιλαου. Ποιος μπορεί να τούς αντισταθεί; Σίγουρα όχι τα δυστυχή ισπανικά στρατεύματα που δεν ξέρουν να πολεμούν. Θα κατακτήσω την Ισπανία σε δύο μήνες και θ' αποκτήσω τα δικαιώματα του κατακτητή» διακηρύσσει με αυτοπεποίθηση ο Ναπολέοντας, που τελικά θα ηττηθεί το 1814 στην Ισπανία, σε έναν πόλεμο που θεωρείται ως ένας από τους πρώτους πολέμους εθνικής ανεξαρτησίας της χώρας.

Το καλοκαίρι του 1808, τη χρονιά της πολιορκίας της Σαραγόσα, η Αυγουστίνα είναι 22 ετών και παντρεμένη με έναν μόνιμο οπλίτη του ισπανικού στρατού, τον Juan Roca Vilaseca από τα 17 της. Το ζευγάρι απέκτησε έναν γιο που πέθανε σε νεαρή ηλικία και εξαιτίας των γεγονότων του πολέμου μετακόμισαν στη Σαραγόσα, που ήταν μία από τις ελάχιστες πόλεις της βόρειας Ισπανίας που δεν είχε καταληφθεί από τον Ναπολέοντα και δεν είχε γνωρίσει πόλεμο για πάνω από 450 χρόνια.

Οι Γάλλοι δεν δυσκολεύτηκαν να σπάσουν την άμυνα του Πορτίγιο, μια αρχαία είσοδο της πόλης που φυλασσόταν από μια μικρή ομάδα εθελοντών και μερικά κανόνια. Η Αυγουστίνα γίνεται μάρτυρας της μάχης, περνώντας από το Πορτίγιο για να πάει φαγητό στον σύζυγό της. Οι Ισπανοί στρατιώτες είναι αποδεκατισμένοι και βαριά τραυματισμένοι και εκείνη αποφασίζει να αναλάβει δράση.

Είναι η εικόνα της που πέρασε στην ιστορία. Μια ατρόμητη νέα γυναίκα κρατώντας ένα δαδί να ανάβει το κανόνι. Μεταξύ θρύλου και ιστορικής πραγματικότητας η επόμενη αφήγηση αφορά τον φόβο των Γάλλων στρατιωτών όταν είδαν μια γυναίκα να το χειρίζεται, κάτι πρωτοφανές για την εποχή. Η γενναία πολεμίστρια τούς αναγκάζει να υποχωρήσουν δίνοντας χρόνο στην ισπανική άμυνα να αναδιοργανωθεί.

Η γενναιότητά της προκαλεί την προσοχή του λαϊκού κυβερνήτη της Σαραγόσα και αρχηγού της Αραγονίας, José Rebolledo de Palafox, πρώτου δούκα της Αραγονίας, γνωστού για τον αγώνα του κατά των γαλλικών στρατευμάτων, που παρά την έλλειψη χρημάτων και τακτικών στρατευμάτων, δεν έχασε χρόνο να κηρύξει πόλεμο εναντίον τους. 

Juan Gálvez Facebook Twitter
Agustina de Aragón, από τον Juan Gálvez.
Αυγουστίνα της Αραγωνίας, η Ζαν ντ' Αρκ της Ισπανίας Facebook Twitter
Άγαλμα της Agustina de Aragón στην Plaza del Portillo de Zaragoza, από την οποία πολέμησε τους Γάλλους.

Το σημαντικό κομμάτι της ιστορίας και αυτό που έκανε το όνομα της Αυγουστίνας της Αραγωνίας να περάσει στον θρύλο είναι ότι η Σαραγόσα είναι η πόλη από την οποία ξεκινά η πραγματική αντίσταση. 

Η Αυγουστίνα παίρνει τα εύσημα για την ανδρεία της ως «Υπερασπίστρια της Σαραγόσα» και γίνεται πυροβολήτρια, μια θέση που της επέτρεπε πρόσβαση στο συσσίτιο, κάτι πολύ κρίσιμο σε περίοδο πολιορκίας. Στη συνέχεια γίνεται λοχίας και ανθυπολοχαγός και αγωνίζεται εναντίον των Γάλλων, στη διάρκεια της δεύτερης πολιορκίας της πόλης, που πέφτει στα χέρια των Γάλλων. Η Αυγουστίνα αιχμαλωτίστηκε μαζί με το σύνολο σχεδόν των Ισπανών υποστηρικτών της πόλης και οι Γάλλοι εκτέλεσαν τον άντρα της μπροστά στα μάτια της.

Ο μύθος της γιγαντώθηκε μετά την απόδρασή της όταν εντάχθηκε στην αντίσταση οργανώνοντας επιθέσεις και επιδρομές κατά του εχθρού. Η συμμαχία της Ισπανικής και Αγγλικής Αυτοκρατορίας κατά των Γάλλων οδηγεί τελικά στη νίκη των συμμάχων, οι Γάλλοι υποχωρούν εγκαταλείποντας τα σχέδια της κατάκτησης της Ιβηρικής χερσονήσου, η ισπανική αντίσταση γιγαντώνεται και η Αυγουστίνα βρίσκεται να πολεμά μαζί με Άγγλους και Ισπανούς ως αξιωματικός και διοικητής.  

Ορισμένοι ιστορικοί ισχυρίζονται ότι το 1813 βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της μάχης της Βιτώρια που οδήγησε στη συντριβή του γαλλικού στρατού, κάτι που άλλοι αμφισβητούν.  

 David Wilkie Facebook Twitter
Η άμυνα της Σαραγόσα, πίνακας του David Wilkie, 1828.

Ο μύθος της Αυγουστίνας της Αραγωνίας διατρανώνεται. Της δόθηκε το όνομα La Artillera, η πυροβολήτρια ή η μπουρλοτιέρισα, όνομα που δινόταν στη συνέχεια στις γυναίκες, οι οποίες, σε μια εποχή που τα παραδείγματα ηρωισμού ήταν τόσο απαραίτητα, άρχισαν να καταλαμβάνουν τη θέση τους στις σελίδες των ιστορικών βιβλίων της Ισπανίας.

Παντρεύτηκε σε δεύτερο γάμο στη Θέουτα τον Juan Eugenio Cobos de Mesperuza και απέκτησε μια κόρη, την Καρλότα Κόμπο που έγραψε ένα μυθιστόρημα σε 528 σελίδες και 46 κεφάλαια, που δημοσιεύθηκε δυο χρόνια μετά το θάνατο της μητέρας της, μέσα στο οποίο υπάρχουν αληθινά και φανταστικά περιστατικά, που περισσότερο μπερδεύουν παρά λύνουν τις ιστορίες της ζωής της. 

Η Αυγουστίνα έζησε μέχρι τα 71 της χρόνια και τα τελευταία χρόνια τα πέρασε στη Θέουτα, ενώ στις δημόσιες εμφανίσεις της φορούσε όλα τα παράσημά της. Τάφηκε στο νεκροταφείο Santa Catalina της πόλης και λίγα χρόνια αργότερα τα οστά της μεταφέρθηκαν στο παρεκκλήσι του Ευαγγελισμού της Εκκλησίας Nuestra Señora del Portillo στη Σαραγόσα.

Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που την απεικόνισαν σε μια και μοναδική σκηνή, σε αυτή να είναι δίπλα στο κανόνι με τα σώματα των συμπατριωτών της στο έδαφος, ήταν ο Γκόγια, ενώ ο λόρδος Μπάιρον της αφιέρωσε αρκετούς στίχους στο ποίημα Childe Harold

Goya, Que valor! Facebook Twitter
Goya, Que valor! (Tί κουράγιο!): Χαρακτικό που αναφέρεται στην ηρωική συμμετοχή της Agustina de Aragón στην πρώτη άμυνα της Σαραγόσα. Η γυναίκα ανεβαίνει πάνω στα πτώματα των στρατιωτών για να χρησιμοποιήσει το κανόνι.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 4.3.2021

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ