To Άουσβιτς στην εποχή του «σκοτεινού τουρισμού»

To Άουσβιτς στην εποχή του «σκοτεινού τουρισμού» Facebook Twitter
Το Άουσβιτς έχει γίνει ένας τουριστικός προορισμός που βρίσκεται στη λίστα με τα μέρη τα οποία πρέπει να επισκεφτεί κανείς.
0

ΟΚΤΩ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΜΕΤΑ την απελευθέρωσή του, το Άουσβιτς παραμένει ένα σύμβολο του απόλυτου κακού, επίσης όμως αποτελεί ένα σύμβολο του λεγόμενου «σκοτεινού τουρισμού» [dark tourism], που υποδηλώνει μια έλξη για τον θάνατο και την καταστροφή, καθώς πεδία μαχών, φυλακές, κολαστήρια και μέρη όπου συνέβησαν γενοκτονίες μετατρέπονται σε δημοφιλείς ταξιδιωτικούς προορισμούς.

Υπάρχει το στοιχείο της ενσυναίσθησης και το καθήκον της μνήμης. Υπάρχει όμως και μια δυσάρεστη υφή ηδονοβλεψίας η οποία έχει συμβάλει στη μετατροπή του διάσημου στρατοπέδου θανάτου σε ένα τουριστικό κέντρο που δεν μοιάζει με κανένα άλλο, όπου μπορεί κανείς να φάει, να πιει, να πάει στην τουαλέτα και να βγάλει ακόμη και μια selfie δίπλα στους θαλάμους αερίων.

Το 2014, η πρόσχαρη selfie ενός εφήβου στο Άουσβιτς-Μπίρκεναου, συνοδευόμενη από ένα εξίσου χαμογελαστό emoji, είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το γεγονός ότι διακρινόταν η εγκατάσταση εξατμιστήρων νερού στην είσοδο του στρατοπέδου για την ανακούφιση από την καλοκαιρινή ζέστη, που προκαλούσαν συνειρμούς με τα δολοφονικά αέρια, δεν βοήθησε. Το ίδρυμα του Άουσβιτς απάντησε ότι η διαμάχη ήταν αδικαιολόγητη: Το Zyklon B, το θανατηφόρο αέριο με το οποίο εξοντώθηκαν οι Εβραίοι, εκτοξευόταν «με εντελώς διαφορετικό τρόπο».

«Η φύση του έχει αλλάξει, αλλά δεν θα γίνει ποτέ ένα μουσείο όπως όλα τα άλλα, γιατί εξακολουθεί να είναι ένας ιερός τόπος, λόγω των δεινών που έλαβαν χώρα εκεί αλλά και λόγω του τεράστιου μεγέθους του. Οι τελευταίοι επιζώντες χάνονται σιγά-σιγά και μαζί η από πρώτο χέρι μαρτυρία τους. Το ερώτημα είναι ποια θα είναι πλέον η σχέση μας με αυτά τα μέρη».

Κάθε επέτειος της απελευθέρωσης του στρατοπέδου θανάτου πραγματοποιείται μέσα σε ένα συγκεκριμένο πολιτικό πλαίσιο. Η επέτειος που τιμάται κάθε χρόνο στις 27 Ιανουαρίου σηματοδοτείται φέτος στην 80ή εκδοχή της από την παραμονή εν ζωή ελάχιστων από τους επιζώντες, από την καταστροφή της Γάζας και από την άνοδο της ακροδεξιάς σε πολλά μέρη της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, αλλοιώνοντας όλες τις μεταπολεμικές επιταγές της συλλογικής ιστορικής μας μνήμης.

Η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ φαίνεται επίσης να βάζει οριστικό τέλος στη διεθνή τάξη που προέκυψε μετά τον πόλεμο, καθώς αποσύρει σταδιακά τις ΗΠΑ από τους θεσμούς που δημιουργήθηκαν μετά το 1945. «Πολιτισμικά, πρόκειται για μια απίστευτη αλλαγή», λέει η Γαλλίδα ιστορικός Annette Wieviorka, μία από τις κορυφαίες ειδικούς του Ολοκαυτώματος παγκοσμίως.

«Ο κόσμος στον οποίο άνθρωποι σαν εμένα μεγάλωσαν και έμαθαν να σκέφτονται εξαφανίζεται. Τώρα μας λένε ότι η ελευθερία του λόγου συνοδεύεται και από το δικαίωμα να λέμε ψέματα. Αυτή η 80ή επέτειος έρχεται εν μέσω της μετάβασης σε έναν νέο κόσμο που δεν ξέρουμε πια πώς να τον αντιμετωπίσουμε».

Η ιστορικός θυμάται τον εορτασμό πριν από 20 χρόνια, όταν πίστευε ότι η ιστορία είχε νικήσει, όπως λέει: «Είχα πιστέψει, δηλαδή, ότι η εξιστόρηση των όσων συνέβησαν στο Άουσβιτς είχε εισχωρήσει βαθιά στη συλλογική συνείδηση. Τώρα συνειδητοποιούμε ότι όλα μπορούν να αναιρεθούν. Το Άουσβιτς παραμένει σύμβολο φρίκης, αλλά τα ταμπού έχουν αρθεί». Αυτό περιλαμβάνει τις selfies μπροστά στο συρματόπλεγμα και το άνοιγμα στο κοινό του σπιτιού του Rudolf Höss, εκεί όπου γυρίστηκε η ταινία «Ζώνη Ενδιαφέροντος», καθώς και τον απίστευτο πολλαπλασιασμό των βιβλίων με τη λέξη «Άουσβιτς» στον τίτλο, σαν να έχει μετατραπεί το στρατόπεδο σε ένα είδος εμπορικού σήματος.

Ιδού μερικοί μόνο: Η μπαλαρίνα του Άουσβιτς, Το ορφανό του Άουσβιτς, Εραστές στο Άουσβιτς, Η μαία του Άουσβιτς, Ο τατουατζής του Άουσβιτς, Οι αδελφές του Άουσβιτς, Ο φωτογράφος του Άουσβιτς, Ο βιβλιοθηκάριος του Άουσβιτς, Οι μοδίστρες του Άουσβιτς. «Τα πάντα αφορούν πλέον το συναίσθημα», λέει η Wieviorka. «Τα συναισθήματα είναι απαραίτητα για την κατανόηση του Ολοκαυτώματος, αλλά όταν τα πάντα ανάγονται στο συναίσθημα, χάνεται η ιστορική αλήθεια».

Έχει κανονικοποιηθεί πλήρως το Άουσβιτς; «Όχι ακόμη», λέει, «αλλά υπάρχει ένας προοδευτικός ευτελισμός. Η τάση της εποχής είναι η δημιουργία ενός ατελείωτου αριθμού ιστορικών Ντίσνεϊλαντ. Προς το παρόν, αυτό δεν συμβαίνει με το Άουσβιτς ή το Μπιρκενάου, αλλά το μέλλον δεν είναι ελπιδοφόρο».

Σύμφωνα με τον μουσειολόγο ερευνητή Nathanaël Wadbled έχουμε περάσει από την «εποχή της μαρτυρίας», η οποία αναφέρεται στον πολλαπλασιασμό των μαρτυριών που ακολούθησε την τηλεοπτική δίκη του Αδόλφου Άιχμαν το 1961, σε «μια εποχή της μετα-μνήμης, στην οποία η μετάδοση της εμπειρίας δεν θα γίνεται πλέον μέσω των ανθρώπων, αλλά μέσω των τόπων». Η μνημειακή διαδρομή δεν εξαφανίζεται, αλλά μετασχηματίζεται. Και υπό αυτή την έννοια, ο τουρισμός μπορεί να μην είναι απλώς ασεβής και μάταιος, αλλά αντίθετα μια νέα μορφή μνήμης που αντικατοπτρίζει την εποχή  μας.

Ο Ολλανδός ιστορικός Robert Jan van Pelt, επιμελητής της μεγάλης περιοδεύουσας έκθεσης που είναι αφιερωμένη στην ιστορία του στρατοπέδου, έχει επισκεφθεί το Άουσβιτς περισσότερες από 80 φορές. Στην αρχή, στα τέλη της δεκαετίας του 1980, συνήθιζε να περνάει μιάμιση ώρα στο στρατόπεδο. Τώρα περνάει μέχρι και τέσσερις ημέρες.

«Το στρατόπεδο έχει επεκταθεί και έχει εφοδιαστεί με μια υποδομή που μπορεί να φιλοξενήσει εκατοντάδες ξεναγήσεις την ημέρα. Παραδόξως, το Άουσβιτς έχει γίνει ένας τουριστικός προορισμός που βρίσκεται στη λίστα με τα μέρη τα οποία πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτεί κανείς», λέει.

«Η φύση του έχει αλλάξει, αλλά δεν θα γίνει ποτέ ένα μουσείο όπως όλα τα άλλα, γιατί εξακολουθεί να είναι ένας ιερός τόπος, λόγω των δεινών που έλαβαν χώρα εκεί αλλά και λόγω του τεράστιου μεγέθους του. Οι τελευταίοι επιζώντες χάνονται σιγά-σιγά και μαζί η από πρώτο χέρι μαρτυρία τους. Το ερώτημα είναι ποια θα είναι πλέον η σχέση μας με αυτά τα μέρη. Τι θα βλέπει ένας 18χρονος, 25χρονος ή 30χρονος που δεν έχει μεγαλώσει με αυτές τις μαρτυρίες; Τι θα σημαίνουν γι' αυτόν αυτοί οι τόποι;»

Με στοιχεία από El Pais

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.