Υρώ Μανέ: «Αν ονομάτιζα την πατρίδα μας, θα την έλεγα Ρένα»

Υρώ Μανέ: «Αν ονομάτιζα την πατρίδα μας, θα την έλεγα Ρένα» Facebook Twitter
Ένας ακόμα μονόλογος, η «Ρένα» του Αύγουστου Κορτώ, γίνεται αφορμή να καταδυθεί στον παράδοξο κόσμο μιας γυναίκας ασυμβίβαστης που σαρκάζει, αυτοσαρκάζεται και δεν το βάζει κάτω ποτέ. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
1

Πολλοί τη θυμούνται ως Φλώρα από τα «Εγκλήματα», κάποιοι ακόμα παλιότερα από το «Δις εξαμαρτείν» και τους «10 Μικρούς Μήτσους». Η Υρώ Μανέ, μαζί με εκλεκτούς συναδέλφους της από εκείνη την ανέμελη εποχή, στα μέσα της δεκαετίας του '90 ξεκινούσε τη θεατρική της περιπέτεια από το θέατρο Αποθήκη με ένα ανατρεπτικό έργο της Μπαλασκό. Συνέχισε για επτά χρόνια εκεί, ακολούθησαν ρόλοι πολλοί και στο ξεκίνημα της κρίσης, πριν από δέκα χρόνια, ένας μονόλογος, ο «Συμβολαιογράφος» του Νίκου Βασιλειάδη, την απογείωσε θεατρικά, επιβεβαιώνοντας τη θεατρική της στόφα και το θεατρικό της ένστικτο. Ένας ακόμα μονόλογος, η «Ρένα» του Αύγουστου Κορτώ, γίνεται αφορμή να καταδυθεί στον παράδοξο κόσμο μιας γυναίκας ασυμβίβαστης που σαρκάζει, αυτοσαρκάζεται και δεν το βάζει κάτω ποτέ. Θα μπορούσε να είναι και η προσωποποίηση της Ελλάδας.

— Ποια είναι η Ρένα;

Η Ρένα είναι ιερόδουλη, περιθώριο, μια γυναίκα ταυτισμένη με τα χαμηλά κοινωνικά στρώματα. Είναι συγχρόνως μια γυναίκα δυναμική, τρυφερή, συναρπαστική, ερωτική, μοναχική, αισιόδοξη, πάρα πολύ πονεμένη. Ακόμα και τώρα που τη συναντάνε οι δημοσιογράφοι από το Gay Pride, στην αρχή του έργου, αυτό που τους μεταφέρει είναι ένα μήνυμα χαράς και αισιοδοξίας για τη ζωή.


— Σωστά, αλλά έχω την εντύπωση ότι είναι και λίγο σύμβολο. Το έργο διαπερνάει την ελληνική ιστορία από το '22 μέχρι σήμερα...

Όντως, μαζί της διανύουμε όλα τα ιστορικά γεγονότα της πατρίδας μας, από τη Μικρασιατική Καταστροφή μέχρι τις μέρες μας. Βέβαια, και ρεαλιστικά αν το δούμε όλο αυτό, όλοι οι μεγάλοι άνθρωποι, όταν διηγούνται μια ιστορία, κάποια στιγμή μπορεί να τα μπερδέψουν, δεν είναι σίγουροι πότε έγινε κάτι, έτσι, πολλές φορές, αυθαιρετούν στον λόγο και στη διήγησή τους. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Ρένα, έχοντας διανύει τον 20ό αιώνα, είναι υπέργηρη.

Με συγκίνησε βαθιά η ιδιαιτερότητα της Ρένας. Ένιωσα λίγο σαν να επρόκειτο για συμβολισμό, ότι η Ρένα είναι η Ελλάδα. Αν ονομάτιζα την πατρίδα μας, θα την έλεγα Ρένα.


— Όταν διάβασες το βιβλίο, τι ήταν εκείνο που σου κίνησε το ενδιαφέρον;

Με συγκίνησε βαθιά η ιδιαιτερότητα της Ρένας. Ένιωσα λίγο σαν να επρόκειτο για συμβολισμό, ότι η Ρένα είναι η Ελλάδα. Αν ονομάτιζα την πατρίδα μας, θα την έλεγα Ρένα. Αυτό με κινητοποίησε, συν το γεγονός ότι αυτός ο χαρακτήρας ισορροπεί με έναν μαγικό τρόπο μεταξύ χιούμορ και δραματικότητας. Γι' αυτό ήθελα να ταυτιστώ μαζί της και να ζωντανέψω τον μυθιστορηματικό αυτόν ρόλο στη σκηνή.


— Κάνατε μεγάλη περιοδεία το καλοκαίρι με τη «Ρένα». Είναι διαφορετική η αποδοχή στις μικρές πόλεις απ' ό,τι στην Αθήνα;

Νομίζω ότι στα αστικά κέντρα η «Ρένα» αντιμετωπίστηκε πολύ θετικά, πολύ θερμά και απίστευτα δυναμικά. Στα μικρότερα μέρη το κοινό είναι πιο συντηρητικό, πιο συγκρατημένο και, βεβαίως, πιο εκδηλωτικό μέχρι να μπει σε αυτό το παιχνίδι.

Υρώ Μανέ: «Αν ονομάτιζα την πατρίδα μας, θα την έλεγα Ρένα» Facebook Twitter
Έχουμε πραγματικά πολύ καλούς ηθοποιούς που μπορούν να στηρίξουν σειρές. Το θέατρο στην κρίση γνώρισε πολύ μεγάλη άνθηση. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Πού διαπίστωνες τη διαφορά;

Κυρίως στα αστεία, γιατί εκεί εκδηλώνεται η ενοχική στάση του κοινού, αλλά και γενικότερα. Το κοινό στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα ήταν πολύ θετικό. Επίσης, στην ιδιαίτερη πατρίδα μου, τη Χίο, που είναι ένα κοινό εκπαιδευμένο, παρότι αρκετά συντηρητικό. Θυμάμαι, πάντως, καταπληκτικές παραστάσεις και στα Γιάννενα, στην Κρήτη. Σχεδόν παντού υπήρξε θετική αποδοχή.

— Οπότε, η κρίση σε επηρέασε στην επιλογή του έργου;

Με το που το διάβασα το καλοκαίρι του '17 μου ήρθε αμέσως η ιδέα για θεατρική παράσταση. Το ότι διανύαμε περίοδο κρίσης πιθανότατα έπαιξε ρόλο.


— Ο Κορτώ είχε κάποια ανάμειξη στο εγχείρημα;

Καμία, και προς τιμή του δεν ασχολήθηκε, το άφησε να ταξιδέψει με γενναιοδωρία. Ήρθε στην πρεμιέρα και χάρηκε πολύ όταν το είδε στη σκηνή.


— Φαντάζομαι, πάντως, ότι ένας λόγος που αρέσει στο κοινό δεν μπορεί παρά να είναι τα όσα περνάμε, καθώς αποτελεί αναδρομή σε όλες τις ιστορικές στιγμές της χώρας, γίνεται ταύτιση.

Το έργο σταματάει στις κομβικές ιστορικές στιγμές που μας καθόρισαν ως χώρα, ως κοινωνία και ως οικονομία, μέχρι που φτάνουμε στην κρίση. Αυτό που με ενδιέφερε πάρα πολύ, μολονότι, όπως τη συγκροτεί ο Κορτώ, η θέση της Ρένας, δηλαδή από ποια σκοπιά βλέπει τα πράγματα, γίνεται αντιληπτή, ήταν να κάνω έναν χαρακτήρα που να μην τοποθετείται πολιτικά με φανατικό τρόπο ‒ επέμενα πολύ σε αυτό στις συζητήσεις μας με τους συντελεστές. Αυτό που διαποτίζει τις πράξεις της Ρένας και την ιδεολογία της προέρχεται από τον μεγάλο της έρωτα για τον Μάρκο, που έχει την καθαρότητα που έχουν οι αγνοί άνθρωποι όταν ερωτεύονται και πιστεύουν. Ήταν αριστερός και την καθόρισε σε τέτοιον βαθμό ώστε έκανε αυτές τις επιλογές, που τη χαρακτηρίζουν κιόλας.

Υρώ Μανέ: «Αν ονομάτιζα την πατρίδα μας, θα την έλεγα Ρένα» Facebook Twitter
Με το που το διάβασα το καλοκαίρι του '17 μου ήρθε αμέσως η ιδέα για θεατρική παράσταση. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Αυτός είναι ο λόγος που κι εγώ την ερμήνευσα περισσότερο ως σύμβολο μιας εποχής ολόκληρης, ως έναν ελεύθερο άνθρωπο.

Ακριβώς, ένα ελεύθερο, ανυπότακτο πνεύμα, με μια άπλα ψυχής. Μια γυναίκα που τοποθετείται απέναντι στις ανθρώπινες αξίες που αφορούν τη δικαιοσύνη, την ισότητα, την ελευθερία. Γι' αυτό, άλλωστε, την παράσταση τη χειροκροτούν όλες οι πολιτικές αποχρώσεις.


— Ξέρω ότι συνέβαλες κι εσύ στη γιγάντωση του εμπορικού θεάτρου, καθώς έπεισες τον τότε τηλεοπτικό παραγωγό Τάσο Παπανδρέου να χρηματοδοτήσει το 1994 το «Ο Αϊ-Βασίλης είναι σκέτη λέρα» στο θέατρο Αποθήκη. Μετά εκείνος έγινε ο μεγαλύτερος θεατρικός παραγωγός της Αθήνας.

Ίσως έχεις δίκιο. Η ιστορία με το Αποθήκη κράτησε 7 χρόνια.

— Ήταν επάνω στην έκρηξη της νέας κωμωδίας που έφερε η ιδιωτική τηλεόραση με τις «Τρεις Χάριτες», το «Δις εξαμαρτείν», τους «Μήτσους» και άλλα που σάρωσαν και καθόρισαν μια εποχή ελαφράδας και ανεμελιάς.

Ακόμα και με αυτή την «ελαφράδα» που σφράγισε εκείνα τα χρόνια της νιότης, μιας ανέμελης Ελλάδας, εγώ, ως κοινωνικά και πολιτικά ευαισθητοποιημένος ηθοποιός, οσμιζόμουν το περιβάλλον. Το «Ο Αϊ-Βασίλης είναι σκέτη λέρα» της Μπαλασκό που έφερα στο Αποθήκη ‒για όσους δεν ξέρουν‒ είχε να κάνει με ένα γραφείο που βοηθούσε απροστάτευτους και αναξιοπαθούντες εν έτει 1994-95 ‒ σήμερα το πρόβλημα αυτό έχει κορυφωθεί. Δέχομαι ότι έχω βάλει κι εγώ ένα λιθαράκι στο εμπορικό θέατρο με απόλυτη σφραγίδα ποιότητος. Στο Αποθήκη συνεχίσαμε με το «Αναμείνατε στο ακουστικό σας», ένα έργο που επίσης μίλαγε για την αποξένωση των ανθρώπων, εν έτει 1997, και μετά ήρθε το «Σεσουάρ για δολοφόνους», που παιζόταν πολλά χρόνια. Τα δύο πρώτα έργα ήταν δικές μου επιλογές, είχαν ένα συγκεκριμένο μήνυμα και μια συγκεκριμένη θέση, γιατί ό,τι κάνουμε έχει πολιτική θέση, δεν είναι έτσι απερίσκεπτα και άσκοπα τοποθετημένο στον χρόνο. Καθώς είχα αφετηρία τη σχολή του Θεάτρου Τέχνης και ήμουν ένα παιδί με πάρα πολλά οράματα και όνειρα, το τελευταίο που ήθελα ήταν να παίξω στην τηλεόραση, να γίνω γνωστή και να με μάθει ο κόσμος. Στην πορεία προέκυψε, όμως στο πίσω μέρος του μυαλού μου άλλα ονειρευόμουν, άλλα ήθελα να πω στο κοινό. Παράλληλα, λοιπόν, όλα αυτά τα χρόνια έψαχνα, διάβαζα και ζυμώνονταν μέσα μου ιδέες. Έτσι, το 2009, ενώ θα μπορούσα να είμαι στις «μεγάλες πίστες», ήρθε η πρόταση του Γιώργου Καραμίχου για τον «Συμβολαιογράφο» και προτίμησα να παίξω σε ένα θεατράκι 70 θέσεων. Έσκασε η κρίση κι εγώ δεν την είχα αντιληφθεί ακόμα, όπως και οι περισσότεροι. Ήρθε ο «Συμβολαιογράφος» και σφράγισε αυτό που τόσα χρόνια υπήρχε στην ψυχή μου, υπογραμμίζοντας τον λόγο για τον οποίο ονειρεύτηκα να γίνω ηθοποιός: ότι μπορεί κανείς να κάνει καλλιτεχνική επιτυχία και συγχρόνως να κερδίσει το μεγάλο κοινό.

Υρώ Μανέ: «Αν ονομάτιζα την πατρίδα μας, θα την έλεγα Ρένα» Facebook Twitter
Η Υρώ Μανέ στον «Συμβολαιογράφο».


— Βοήθησε, πάντως, και η αναγνωρισιμότητα λόγω τηλεόρασης.

Το ένα βοηθούσε το άλλο, σαν συγκοινωνούντα δοχεία. Δεν την απαξιώνω την τηλεόραση όταν κάνει ωραίες παραγωγές, ίσα-ίσα μου αρέσει πάρα πολύ. Βοηθάει τον κόσμο να έχει κάτι να δει. Κι επειδή πήξαμε τα προηγούμενα χρόνια στα τούρκικα, είναι ωραίο που πήρε πάλι μπρος η μηχανή...


— Τα τούρκικα, όμως, ήταν ιδιαίτερα καλογυρισμένα.

Συμφωνώ και λέω το εξής: επιτέλους, μπήκαμε σε μια διαδικασία κι εμείς να συναγωνιστούμε αυτή την ποιοτική τους πλευρά. Μας έφερναν σειρές τύπου σαπουνόπερας, αλλά ποιοτικές, όσον αφορά την παραγωγή τους. Άρα, κάτι έπρεπε να μάθουμε κι εμείς και νομίζω ότι καταφέραμε να δούμε ότι είμαστε ικανοί. Τώρα που αχνοφέγγει ένα φωτάκι στην άκρη του τούνελ, ξεκίνησε η παραγωγή και άρχισε η μυθοπλασία να παίρνει τα πάνω της. Έχουμε πραγματικά πολύ καλούς ηθοποιούς που μπορούν να στηρίξουν σειρές. Το θέατρο στην κρίση γνώρισε πολύ μεγάλη άνθηση. Ήμουν πρόεδρος του ΣΕΗ και έβλεπα ομάδες και παιδιά να συσπειρώνονται για να εκφραστούν, συνήθως χωρίς οικονομικά οφέλη, γιατί υπήρχε η ανάγκη να αρθρώσουν έναν λόγο μέσα σε όλη αυτήν τη μαυρίλα που ζούσαμε.


— Η τηλεοπτική κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου, του Ρήγα, του Λευτέρη Παπαπέτρου, του Λαζόπουλου, όλη αυτή η φουρνιά συγγραφέων και ηθοποιών ξεπήδησε από τα τραύματα μιας ολόκληρης γενιάς, μιας Ελλάδας υπερσυντηρητικής και υποκριτικής, και, χάρη στο έμφυτο ταλέντο τους στον αυτοσαρκασμό, σατίρισαν ιδιοφυώς την εξέλιξη αυτού του τόπου.

Όταν κάναμε τα «Εγκλήματα», λέγαμε ότι, όπως τώρα βλέπουμε τις παλιές ελληνικές ταινίες, απενοχοποιημένα, ενώ πριν τις σνομπάραμε, έτσι ακριβώς θα έρθει μια στιγμή που αυτές οι σειρές θα περάσουν στην ιστορία, όπως οι ελληνικές ταινίες. Και επαληθευτήκαμε.


— Μην ξεχνάμε ότι οι περισσότεροι που συμμετείχατε ήσασταν ηθοποιοί του Τέχνης και του Εθνικού και γενικότερα ταλαντούχοι άνθρωποι.

Μ' αρέσει έτσι όπως το λες. Όλοι αυτοί οι συγγραφείς και ηθοποιοί λειτούργησαν εντελώς απενοχοποιημένα και με μια διάθεση αυτοσαρκασμού και σχολιασμού. Είπαν αυτά που ήθελαν να πουν για να τα ακούσει ένας ολόκληρος λαός. Δεν είναι τυχαίο ότι και τους «10 μικρούς Μήτσους» και το «Δις εξαμαρτείν» και τα «Εγκλήματα» τα έβλεπε πάρα πολύς κόσμος, είχαν τεράστια θεαματικότητα. Έθεσαν μεγάλα θέματα και έθιξαν ταμπού. Να προσθέσουμε και τους «Απαράδεκτους» και άλλα που ακολούθησαν. Μια ολόκληρη εποχή που κατέγραψε ένα καινούργιο ρεύμα που ερχόταν. Έκαναν τους ανθρώπους να ανοίξουν το βλέμμα τους και την ακοή τους προς κάτι άλλο, να αποδεχτούν την ετερότητα, τη διαφορετικότητα, με έναν τρόπο εύστοχο, χιουμοριστικό, υπονομευτικό και καθόλου προσβλητικό ή χλευαστικό. Αυτό ο κόσμος το αγάπησε και το αποδέχτηκε. Έχει περάσει στο συλλογικό υποσυνείδητο και το διαπιστώνω ακόμα από τον τρόπο που με αντιμετωπίζουν οι θεατές και απ' όλα όσα θυμούνται από τις αγαπημένες τους σειρές.

Υρώ Μανέ: «Αν ονομάτιζα την πατρίδα μας, θα την έλεγα Ρένα» Facebook Twitter
Όπως ένας άνθρωπος συμφιλιώνεται με την απώλεια ενός προσφιλούς και πολύ αγαπημένου ανθρώπου και περνώντας ο καιρός συνηθίζει, έτσι πιστεύω ότι γίνεται και στην πατρίδα μας, συνηθίζουμε. Ακόμα και το κακό ο άνθρωπος έχει μάθει να το συνηθίζει, να το εξωραΐζει και να το ξορκίζει με τον δικό του τρόπο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Μήπως σήμερα η κωμωδία δεν μπορεί να το πετύχει αυτό γιατί ζούμε ακόμα τα προβλήματα της κρίσης;

Πρέπει να εφεύρουμε καινούργιους κώδικες για την κωμωδία. Χρειάζεται να ωριμάσουν οι συνθήκες και ο περίγυρος, η πολιτική και κοινωνική συνθήκη, για να γεννηθεί κάτι, όπως συνέβη και τότε, μ' εμάς. Αν δεις τι υπήρχε πριν, ποιοι ήταν στην εξουσία και ποιοι μας κυβερνούσαν, θα καταλάβεις ότι υπήρχε πολύ υλικό για σάτιρα. Τώρα, με τα social media είναι αλλιώς, ο καθένας γίνεται youtuber και σατιρίζει.


— Οι Έλληνες έμαθαν από την κρίση;

Όπως ένας άνθρωπος συμφιλιώνεται με την απώλεια ενός προσφιλούς και πολύ αγαπημένου ανθρώπου και περνώντας ο καιρός συνηθίζει, έτσι πιστεύω ότι γίνεται και στην πατρίδα μας, συνηθίζουμε. Ακόμα και το κακό ο άνθρωπος έχει μάθει να το συνηθίζει, να το εξωραΐζει και να το ξορκίζει με τον δικό του τρόπο. Αυτό νομίζω ότι βιώνουμε. Δεν γίνεται αλλιώς, είναι στην ανθρώπινη φύση. Δεν γίνεται να μη συνεχίζεις τη μέρα σου και να μην ανατέλλει ένας όμορφος ήλιος. Νομίζω, άλλωστε, ότι είμαστε ένας πραγματικά αισιόδοξος λαός, προσανατολισμένος στο φως, δεν μας πάει το σκοτάδι. Όσον αφορά την κρίση, όσοι ήθελαν να μάθουν, έμαθαν. Για μεγάλη μερίδα του κόσμου, θα το δείξει η Ιστορία.


— Για να κλείσουμε από κει που ξεκινήσαμε: η Ρένα είναι γυναίκα ή άντρας;

Αυτή την ερώτηση μου την κάνουν πρώτη φορά! Θα σου πω: εν αρχή είναι ο λόγος. Και ο λόγος ξεκινάει από αυτόν που συνέλαβε την ιδέα. Μόνο αυτός ξέρει.

Υρώ Μανέ: «Αν ονομάτιζα την πατρίδα μας, θα την έλεγα Ρένα» Facebook Twitter
Όσον αφορά την κρίση, όσοι ήθελαν να μάθουν, έμαθαν. Για μεγάλη μερίδα του κόσμου, θα το δείξει η Ιστορία. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Credits

Μακιγιάζ: Ευάγγελος Κοντομούς

Κοσμήματα: Κατερίνα Καμίση

Ευχαριστούμε θερμά την Τατιάνα για την παραχώρηση του χώρου όπου έγινε η φωτογράφιση.

Info

Ρένα

του Αύγουστου Κορτώ

Σκηνοθεσία: Νικαίτη Κοντούρη

Παίζουν: Υρώ Μανέ, Άγης Εμμανουήλ, Κωνσταντίνος Φάμης, Μιχάλης Αβρατόγλου

Μαζί τους στη σκηνή οι μουσικοί: Παναγιώτης Τσεβάς, Κώστας Νικολόπουλος

 

Θέατρο Ακροπόλ (Ιπποκράτους 9)

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

 

Θέατρο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
γιατί ό,τι κάνουμε έχει πολιτική θέση, δεν είναι έτσι απερίσκεπτα και άσκοπα τοποθετημένο στον χρόνο Πηγή: www.lifo.grΠολύ σωστό!Κάτι που πολύ συχνά ξεχνάμε. Κι όπως έλεγε και το παλιότερο σύνθημα, "το προσωπικό είναι και πολιτικό"