O θάνατος θα έρθει και θα έχει τα μάτια σου.

Facebook Twitter
3

Του Πάνου Μιχαήλ

Μπορεί ο πόλεμος στο Ιράκ επίσημα να έληξε (και άλλοι πόλεμοι να συνεχίζονται) ωστόσο όπως όλοι καταλαβαίνουμε οι συνεπειές του θα συνεχίζουν να ταλαιπωρούν και τους εγχώριους πληθυσμούς και αυτούς που αποχώρησαν. 

Αυτό είναι άλλωστε το τίμημα όσο και αν οι μηχανισμοί προπαγάνδας όλων των πλευρών επιχειρούν κατά καιρούς να συσκοτίζουν τον ζόφο του πολέμου και τις επιπτώσεις που έχει στον ανθρώπινο παράγοντα προτάσσοντας δήθεν τις τεχνολογικές προεκτάσεις των σύγχρονων πολεμικών μεθόδων.

Κάτι τέτοιο είχε κατά νου και η φωτογράφος Claire Felicie η οποία ύστερα από την επίδραση που της προκάλεσε το γεγονός της στράτευσης του μεγαλυτερού της γιού στο πόλεμο του Αφγανιστάν αποφάσισε στο πρότζεκτ της με τον τίτλο Marked να καταγράψει αυτή ακριβώς την μεταβολή που προκαλεί στην ανθρώπινη κατάσταση η φρίκη του πολέμου.

 

Για ένα χρόνο ακολούθησε 20 νεαρούς στρατιώτες  φωτογραφίζοντας πορτρέτα τους τα οποία τα χρησιμοποιησε στο τέλος του πρότζεκτ για να σχηματίσει φωτογραφικά τρίπτυχα που αποτυπώνουν τις 3 βασικές ψυχολογικές φάσεις που υποβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της καταταξής τους.

Στα αρχικά πορτρέτα το βλέμμα τους έχει ακόμα την αθωότητα και την ανεμελιά του έξω κόσμου. Τίποτα δεν προοιωνίζει αυτο που θα επακολουθήσει. Στη μεσαία χρονική φάση τα πρώτα σημάδια σωματικής (και ψυχολογικής) κακουχίας αρχίζουν να είναι ορατά (ηλιοκαμένα πρόσωπα, υποψία σκιάς στα πρώην ανέμελα μάτια). Στη τελική φάση η αλλαγή αν συγκρίνεις τα πρόσωπα με την αρχή είναι αποστομωτική. 

Παρατηρώντας το κουρασμένο και παρατημένο βλέμμα τους είναι σαν να βλέπεις να ξετυλίγονται μπροστά σου οι φρικωδίες του πολέμου απέναντι στις οποίες μονάχα οι φαύλοι και οι καθυστερημένοι μένουν ανεπηρέαστοι.

Η Felicie δήλωσε πως οι στρατιώτες της είπαν πως δεν τους είχε επηρεάσει ο πόλεμος. Παρολ' αυτά όταν τους ζήτησε επανειλλημένα να μιλήσουν για αυτά που είχαν ζήσει κατά τη διάρκεια του αρνήθηκαν σθεναρά. Αυτό κάτι λέει αναμφισβήτητα.

 Όταν κοιτάζεις τον θάνατο στα μάτια έστω και για μια φορά το βλέμμα σου ποτέ δε θα παραμείνει το ίδιο.

 

Φωτογραφία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT

σχόλια

3 σχόλια
«Το νόημα μιας και μόνο νότας σ΄ έναν μουσικό σκοπό, το νόημα μιας και μόνο λέξης μέσα σε μια πρόταση, αποκαλύπτονται μόνο μέσα από το σύνολό τους, την ολότητα του μουσικού σκοπού ή της πρότασης. Το ίδιο ισχύει για τη θέση και το ρόλο ενός πλάνου μέσα στο όλο σώμα μιας κινηματογραφικής ταινίας.» (Μπέλα Μπάλαζ, Η Θεωρία του Φιλμ).http://www.youtube.com/watch?v=grCPqoFwp5kΣτο περίφημο πειραμα Κουλεσόφ ο ηθοποιός είναι ανέκφραστος.