O θάνατος θα έρθει και θα έχει τα μάτια σου.

Facebook Twitter
3

Του Πάνου Μιχαήλ

Μπορεί ο πόλεμος στο Ιράκ επίσημα να έληξε (και άλλοι πόλεμοι να συνεχίζονται) ωστόσο όπως όλοι καταλαβαίνουμε οι συνεπειές του θα συνεχίζουν να ταλαιπωρούν και τους εγχώριους πληθυσμούς και αυτούς που αποχώρησαν. 

Αυτό είναι άλλωστε το τίμημα όσο και αν οι μηχανισμοί προπαγάνδας όλων των πλευρών επιχειρούν κατά καιρούς να συσκοτίζουν τον ζόφο του πολέμου και τις επιπτώσεις που έχει στον ανθρώπινο παράγοντα προτάσσοντας δήθεν τις τεχνολογικές προεκτάσεις των σύγχρονων πολεμικών μεθόδων.

Κάτι τέτοιο είχε κατά νου και η φωτογράφος Claire Felicie η οποία ύστερα από την επίδραση που της προκάλεσε το γεγονός της στράτευσης του μεγαλυτερού της γιού στο πόλεμο του Αφγανιστάν αποφάσισε στο πρότζεκτ της με τον τίτλο Marked να καταγράψει αυτή ακριβώς την μεταβολή που προκαλεί στην ανθρώπινη κατάσταση η φρίκη του πολέμου.

 

Για ένα χρόνο ακολούθησε 20 νεαρούς στρατιώτες  φωτογραφίζοντας πορτρέτα τους τα οποία τα χρησιμοποιησε στο τέλος του πρότζεκτ για να σχηματίσει φωτογραφικά τρίπτυχα που αποτυπώνουν τις 3 βασικές ψυχολογικές φάσεις που υποβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της καταταξής τους.

Στα αρχικά πορτρέτα το βλέμμα τους έχει ακόμα την αθωότητα και την ανεμελιά του έξω κόσμου. Τίποτα δεν προοιωνίζει αυτο που θα επακολουθήσει. Στη μεσαία χρονική φάση τα πρώτα σημάδια σωματικής (και ψυχολογικής) κακουχίας αρχίζουν να είναι ορατά (ηλιοκαμένα πρόσωπα, υποψία σκιάς στα πρώην ανέμελα μάτια). Στη τελική φάση η αλλαγή αν συγκρίνεις τα πρόσωπα με την αρχή είναι αποστομωτική. 

Παρατηρώντας το κουρασμένο και παρατημένο βλέμμα τους είναι σαν να βλέπεις να ξετυλίγονται μπροστά σου οι φρικωδίες του πολέμου απέναντι στις οποίες μονάχα οι φαύλοι και οι καθυστερημένοι μένουν ανεπηρέαστοι.

Η Felicie δήλωσε πως οι στρατιώτες της είπαν πως δεν τους είχε επηρεάσει ο πόλεμος. Παρολ' αυτά όταν τους ζήτησε επανειλλημένα να μιλήσουν για αυτά που είχαν ζήσει κατά τη διάρκεια του αρνήθηκαν σθεναρά. Αυτό κάτι λέει αναμφισβήτητα.

 Όταν κοιτάζεις τον θάνατο στα μάτια έστω και για μια φορά το βλέμμα σου ποτέ δε θα παραμείνει το ίδιο.

 

Φωτογραφία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

3 σχόλια
«Το νόημα μιας και μόνο νότας σ΄ έναν μουσικό σκοπό, το νόημα μιας και μόνο λέξης μέσα σε μια πρόταση, αποκαλύπτονται μόνο μέσα από το σύνολό τους, την ολότητα του μουσικού σκοπού ή της πρότασης. Το ίδιο ισχύει για τη θέση και το ρόλο ενός πλάνου μέσα στο όλο σώμα μιας κινηματογραφικής ταινίας.» (Μπέλα Μπάλαζ, Η Θεωρία του Φιλμ).http://www.youtube.com/watch?v=grCPqoFwp5kΣτο περίφημο πειραμα Κουλεσόφ ο ηθοποιός είναι ανέκφραστος.