Prince: Ένας αληθινός θρύλος

Prince: το τέλος ενός θρύλου Facebook Twitter
Ο ήχος της Μινεάπολης δεν θα είχε υπάρξει χωρίς τον ίδιο και την «αυλή» του, και το μπαράζ των τεράστιων επιτυχιών που από το 1979 μέχρι και το 1995 εμφανίζονταν ασταμάτητα στους πίνακες επιτυχιών έφτιαξαν ξεχωριστό μουσικό είδος.
2

ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ να κάνει (κακή) φάρσα. Είναι λες και ξαφνικά κάποιος να έβαλε σκοπό να εξαφανίσει όλα τα είδωλα των παιδικών σου χρόνων για να σε κάνει να συνειδητοποιήσεις άγαρμπα ότι είμαστε άπαντες θνητοί με κοινή μοίρα: το θάνατο. Ακόμα και αυτοί που κάποτε αποκαλούσες «θεούς» και πίστευες ότι θα ζήσουν για πάντα.

Ο Prince ήταν ο πιο μεγάλος ποπ σταρ της δεκαετίας του ’80, ένας από τους πιο σημαντικούς Αμερικάνους μουσικούς των τελευταίων 40 χρόνων και μια ιδιοφυΐα -που, όπως όλες οι ιδιοφυΐες, δεν μπορούσε να διαχειριστεί την ιδιαιτερότητά του και έχανε το μέτρο. Ένα χαρισματικό άτομο που έγραφε μουσική και στίχους, τραγουδούσε, έπαιζε όλα τα όργανα μόνος του, μάζευε γύρω του ταλαντούχους ανθρώπους που τον πλαισίωναν σε μια «μωβ αυλή» στα στούντιο της Paisley Park και δημιούργησε έναν ήχο που σημάδεψε τα ’80s με σπουδαίους δίσκους, συναυλίες-εμπειρίες και μέτριες ταινίες -που όμως σώζονταν από τη μουσική του. Ο ήχος της Μινεάπολης δεν θα είχε υπάρξει χωρίς τον ίδιο και την «αυλή» του, και το μπαράζ των τεράστιων επιτυχιών που από το 1979 μέχρι και το 1995 εμφανίζονταν ασταμάτητα στους πίνακες επιτυχιών έφτιαξαν ξεχωριστό μουσικό είδος. Τι να πρωτοθυμηθείς από τις πρώιμες επιτυχίες του, το πρωτόγονο και σέξι I Wanna be Your Lover, το 1999/Little Red Corvette το διπλό single που ήταν η πρώτη επιτυχία του και εκτός Αμερικής, τις σαρωτικές επιτυχίες του Purple Rain που έγινε ένα από τα πιο εμπορικά άλμπουμ όλων των εποχών (το soundtrack της ομώνυμης ταινίας που τον έκανε superstar). Το When Doves Cry, ένα από τα πιο ωραία ποπ τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ.

Ο Prince ήταν ο πιο μεγάλος ποπ σταρ της δεκαετίας του '80, ένας από τους πιο σημαντικούς Αμερικάνους μουσικούς των τελευταίων 40 χρόνων και μια ιδιοφυΐα -που, όπως όλες οι ιδιοφυΐες, δεν μπορούσε να διαχειριστεί την ιδιαιτερότητά του και έχανε το μέτρο

Η περίοδος μετά το Purple Rain ήταν η καλύτερη εποχή του δημιουργικά, και για είκοσι χρόνια δεν έπαψε ποτέ να βγάζει καλή μουσική, παρόλο που από ένα σημείο και έπειτα έμοιαζε να έχει αποτρελαθεί εντελώς. Κάποια στιγμή άλλαξε και το όνομά του και το αντικατέστησε με το σύμβολο της αγάπης και πριν από καναδυο χρόνια εξαφάνισε από το YouTube -και κάθε ιντερνετική πλατφόρμα- τα βίντεό του λες και προσπαθούσε να σβήσει κάθε ίχνος της ιστορίας του.

Purple Rain

Γεννήθηκε στη Μινεάπολη και άρχισε να γράφει τα δικά του κομμάτια όταν ήταν 7 χρονών. Στα 19 είχε φτιάξει με τον ξάδερφό του τους 94 East και ηχογραφούσαν μαζί τραγούδια. Το πρώτο άλμπουμ του ήταν το For You το 1978, ενώ το επόμενο άλμπουμ του που είχε τίτλο το όνομά του έγινε πλατινένιο βγάζοντας δυο μεγάλες επιτυχίες: "Why You Wanna Treat Me So Bad?" και "I Wanna Be Your Lover". Με τα τρία επόμενα άλμπουμ του καθιέρωσε τον ήχο που έγινε στην πορεία χαρακτηριστικός και αναγνωρίσιμος, με ανδρόγυνα φωνητικά, φαλτσέτα, σόλα στην κιθάρα και στίχους με σεξουαλικά υπονοούμενα, σε έναν ακαταμάχητο συνδυασμό φανκ, ροκ και χορευτικής μουσικής που έφτασε στο απόγειο στο Purple Rain. To 1984 ονόμασε το συγκρότημά του The Revolution και μέσα σε μερικούς μήνες έγραψε τραγούδια και έκανε παραγωγή σε ένα σωρό ονόματα (με το όνομά του ή ψευδώνυμο) που σάρωναν τα τσαρτ.  Από την Sheena Easton, την Chaka Chan, την Sheila E, μέχρι τις Bangles η παρέλαση των χιτ στο «χαρέμι» που είχε πάντα γύρω του δεν είχε τελειωμό. Έγραψε ακόμα και την πιο μεγάλη επιτυχία της Shinead O’ Connor, το Nothing Compares 2U για έναν ξεχασμένο δίσκο των Family (ίσως την μόνη αποτυχημένη δουλειά του εκείνης της περιόδου).

Καθιέρωσε τον ήχο που έγινε στην πορεία χαρακτηριστικός και αναγνωρίσιμος, με ανδρόγυνα φωνητικά, φαλτσέτα, σόλα στην κιθάρα και στίχους με σεξουαλικά υπονοούμενα, σε έναν ακαταμάχητο συνδυασμό φανκ, ροκ και χορευτικής μουσικής που έφτασε στο απόγειο στο Purple Rain.

Η συνέχεια ήταν εντυπωσιακή. Με το Around the World in a Day συνέχισε να σαρώνει με πιο ψυχεδελικούς ήχους, ενώ στο Parade (το σάουντρακ για μια κακή ταινία του, το Under the Cherry Moon) ανάμεσα στα άλλα έγραψε και ένα από τα πιο διαχρονικά κομμάτια του, το Kiss. To αποκορύφωμά του δημιουργικά ήταν ένας διπλός δίσκος που ήταν γεμάτος πολιτικές αναφορές και κοινωνικά μηνύματα δίπλα σε έντονα σεξουαλικά τραγούδια, ένα αριστουργηματικό άλμπουμ που σημάδεψε το δεύτερο μισό των ’80s, το Sign O the Times. Το ομώνυμο κομμάτι και το The Cross συμπλήρωναν ερωτικούς ύμνους όπως το If I was Your Girlfriend και το I Could Never Take The Place of Your Man. Ακολούθησε το Lovesexy με το Alphabet Street και μετά το σάουντρακ του Batman με το οποίο αποχαιρέτησε ένδοξα μια χρυσή δεκαετία.

Kiss

Από κει και πέρα έβγαλε αρκετές δουλειές με εξαιρετικές στιγμές και επίσης απίθανα singles αλλά τα ’90s δεν συγκρίνονται με την προηγούμενη δεκαετία σε κανένα επίπεδο. Με τους New Power Generation έχασε το μέτρο εντελώς, άρχισε να υπογράφει με ένα σύμβολο που δεν μπορούσε να προφέρει κανείς και ξεκίνησε να κυκλοφορεί απανωτά άλμπουμ για να ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις που είχε με την Warner Bros και να αποδεσμευτεί από την εταιρία. Από το 1994 μέχρι το 1996 κυκλοφόρησε πέντε δίσκους και το 1998 υπόγραψε στην Arista. Από το 2000 ξαναέγινε Prince, πετώντας το ακατανόμαστο σύμβολο. Από το 2000 μέχρι πέρσι κυκλοφόρησε 15 ακόμη δίσκους που απλά επιβεβαίωναν την ιδιοφυΐα του, αλλά με ελάχιστη (ή καθόλου) εμπορική επιτυχία.

Ανδρόγυνο, αμφιλεγόμενη φιγούρα, ένας γίγαντας 1,60 που στη σκηνή αποκτούσε τεράστιες διαστάσεις, με φήμες ότι μερικές από τις πιο ωραίες γυναίκες του σινεμά και της μουσικής είχαν υποκύψει στη γοητεία του (Kim Basinger, Madonna, Vanity, Sheila E., Carmen Electra, Susanna Hoffs, Anna Fantastic, Sherilyn Fenn, Susan Moonsie των Vanity 6, Apollonia 6), φανατικά χορτοφάγος, μάρτυρας του Ιεχωβά, με μια ακατανόητη εμμονή να μην υπάρχει η μουσική του ιντερνετικά και μια αδυναμία στις συντομογραφίες στους τίτλους και στα νούμερα.

Prince: το τέλος ενός θρύλου Facebook Twitter
Κάποια στιγμή άλλαξε και το όνομά του και το αντικατέστησε με το σύμβολο της αγάπης και πριν από καναδυο χρόνια εξαφάνισε από το YouTube -και κάθε ιντερνετική πλατφόρμα- τα βίντεό του λες και προσπαθούσε να σβήσει κάθε ίχνος της ιστορίας του.

Παρόλο που οι δίσκοι του μετά τις αρχές των ’90s δεν ξαναπέρασαν σε τόσο μεγάλο κοινό δεν έμεινε ποτέ στην αφάνεια, ήταν πάντα πρωτοκλασάτο όνομα και όλοι ανυπομονούσαν για τις ζωντανές εμφανίσεις του, ο μύθος που έχτισε δεν ξέφτισε παρόλα τα καπρίτσια και τις τρέλες του, και ακόμα και όταν έφτανε στα όρια του γελοίου, παράβλεπες κάθε υπερβολή του. Για κάποιον μυστηριώδη λόγο ο Prince δεν έχασε ποτέ το star quality του, δεν έχασε ποτέ το σεβασμό των οπαδών του και έγινε το σημείο αναφοράς για δυο γενιές μουσικών, επηρεάζοντας όσο λίγοι τα νέα πράγματα. Αυτό ήταν και το πιο μεγάλο κατόρθωμά του. Ούτε οι 100 εκατομμύρια δίσκοι που έχει πουλήσει, ούτε όλα τα είδη βραβείων της μουσικής βιομηχανίας που έχει κερδίσει, ούτε οι αμέτρητες –κυριολεκτικά- επιτυχίες του. Σήμερα που έπεσε σαν κεραυνός η είδηση του θανάτου του, όσοι τον έζησαν την εποχή της δόξας του θα τον θυμούνται ως την πιο σημαντική μορφή της μουσικής που έβγαλε η Αμερική τις προηγούμενες δεκαετίες. Ξεχνώντας και τρέλες και καπρίτσια.

Ήταν πραγματικά σπουδαίος.

Μουσική
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

2 σχόλια
Το ότι σταμάτησε να χρησιμοποιεί το όνομά του και το ότι εμφανιζόταν με τη λέξη SLAVE γραμμένη στο μάγουλό του, δεν ήταν καθόλου αποτέλεσμα "τρέλας". Ήταν στα πλαίσια μιας συστηματικής προσπάθειας που έκανε να σπάσει το συμβόλαιο που είχε με τη Warner που τον εκμεταλλευόταν οικονομικά και τον περιόριζε καλλιτεχνικά και να ανακτήσει τον πλήρη έλεγχο του έργου του, μια μάχη που κράτησε μεν δεκαετίες, έφερε δε έστω και αργά αποτελέσματα όχι μόνο για τον ίδιο προσωπικά αλλά γενικά για τους καλλιτέχνες δισκογραφίας. Επίσης η συστηματική απόσυρση της μουσικής του από το ίντερνετ, μια μάχη που επίσης κρατούσε πολλά χρόνια κι όχι μόνο 2-3, γινόταν με το σκοπό να πιέσει τις εταιρίες που χρησιμοποιούν υλικό καλλιτεχνών, όπως το Youtube, να αποδίδουν πληρωμές για πνευματικά δικαιώματα ώστε να μπορούν κι οι μουσικοί να ζουν από την εκμετάλλευση της δουλειάς τους. Το Youtube όταν ξεκίνησε ήταν καθαρά πειρατικό σάιτ, τι νομίζετε απ'την καλή του την καρδιά άρχισε να πληρώνει; Κάποιοι αγωνίστηκαν για να φέρουν τα πράγματα σε αυτή την κατεύθυνση, ανάμεσά τους απ'τοους πρώτους και ο Prince, κακοκαρδίζοντας μάλιστα πολλές φορές και φαν κάποιοι από τους οποίους στράφηκαν εναντίον του και προσπαθούσαν να του κολλήσουν και τη ρετσινιά του τρελού, του άπληστου, κλπ.
Επικα ηταν μεχρι προσφατα και τα μυστικα παρτι του. Γινονταν σε απιστευτα μερη και καλουσε επιλεκτικα με μήνυμα στο κινητο το πρωι της ιδιας μερας την αφροκρεμα του Χολυγουντ. Δεν επιτρεπονταν να το πουν ουτε στον/στην συζυγο, αν δεν ηταν καλεσμενος/η. Καλουσε υπερδιάσημους μαζι με εντελώς αγνωστους που μπορεινα γνωρησε τυχαία. Πολλοι ειναι οι διασημοι που εχουν πει οτι παρατησαν τα παντα οταν ελαβαν το περιβοητο sms απο τον Prince, και ολοι λενε οτι ηταν απο τις πιο δυνατες εμπειριες της ζωης τους.