Η Σειρά της Ευρώπης

Η Σειρά της Ευρώπης Facebook Twitter
13

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από το Μάιο του 2013 θα ξεκινήσει βαθμηδόν η κυκλοφορία της δεύτερης σειράς χαρτονομισμάτων του ευρώ που χαρακτηρίζεται ως "Σειρά της Ευρώπης" (Europa Series).

Η νέα σειρά εγκαινιάζεται με το χαρτονόμισμα των 5 ευρώ, θα ακολουθήσει αυτό των 10 ευρώ και με αυξανόμενη πρόοδο τα υπόλοιπα χαρτονομίσματα. 

 

 

 

To χαρακτηριστικό της νέας σειράς είναι η εισαγωγή μιας προσωπογραφίας της Ευρώπης σε δύο βασικά στοιχεία της ασφάλειας των χαρτονομισμάτων, το υδατογράφημα και το ολόγραμμα. 

 

 

 

 

 

Η κεφαλή της Ευρώπης που χρησιμοποιείται στα νέα χαρτονομίσματα προέρχεται από έναν κρατήρα που έχει βρεθεί στην Νότια Ιταλία και σήμερα φυλάσσεται στο Μουσείο του Λούβρου. 

Στο επίσημο βίντεο που κυκλοφόρησε για την εισαγωγή της νέας σειράς ο Mario Draghi, Διευθυντής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, εξηγεί την επιλογή της Ευρώπης και ακολούθως παρουσιάζεται το αγγείο στην προθήκη του στο μουσείο.

Η εισαγωγή της νέας σειράς συνοδεύεται επίσης από μιά περιοδική έκθεση με τίτλο "Το Νέο Πρόσωπο του Ευρώ" που ξεκινά από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Φρανκφούρτης (11 Ιανουαρίου-10 Μαρτίου 2013). Στην έκθεση παρουσιάζεται το αγγείο από το οποίο ελήφθη η προσωπογραφία καθώς και στοιχεία για τα νέα χαρτονομίσματα.

Μου έκανε εντύπωση ότι στα επίσημα δελτία τύπου δεν δίνονται πολλές πληροφορίες για τον ίδιο τον κρατήρα αλλά νομίζω αξίζει να τον δούμε λίγο καλύτερα.

Πρόκειται για έναν ερυθρόμορφο κωδωνόσχημο κρατήρα που βρέθηκε στον Τάραντα, χρονολογείται το 360 π.Χ., και αποδίδεται στο Ζωγράφο της Ιλίου Πέρσιδος. Στην άλλη όψη του αγγείου εικονίζονται Διόνυσος, Μαινάδα και Σάτυρος.

Η Ευρώπη ήταν κόρη του Αγήνωρα, αδελφή του Κάδμου, του Φοίνικα και του Κίλικα. Ζούσε στο βασίλειο του πατέρα της στην Τύρο ή τη Σιδώνα όταν την είδε ο Δίας και την ερωτεύτηκε. Μια μέρα η Ευρώπη μάζευε λουλούδια με τις φίλες της σε έναν αγρό κοντά στην παραλία. Ο Δίας τότε μεταμορφώθηκε σε έναν όμορφο λευκό ήμερο ταύρο, πλησίασε τα κορίτσια και ξάπλωσε μπροστά στα πόδια της Ευρώπης. Εκείνη ανέβηκε στη ράχη του και τότε ο Δίας ως ταύρος έτρεξε στη θάλασσα. Ο μύθος λέει ότι προκειμένου να διαβεί ο ταύρος τη θάλασσα ημέρεψαν τα κύματα, τα δελφίνια συνόδευαν το αταίριαστο ζευγάρι, οι Νηρηίδες και οι Τρίτονες χόρευαν γύρω τους. Στην Κρήτη ο Δίας έφερε την κόρη στο "Δικταίον άντρον", στη σπηλιά της Δίκτης όπου οι Ώρες, οι εποχές, είχαν ετοιμάσει τη νυφική παστάδα. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή του μύθου η ένωση των δύο έγινε στη Γόρτυνα κάτω από ένα πλατάνι αειθαλές. Ο Δίας έκανε δώρο στην Ευρώπη τρία δώρα: τον Τάλω, έναν χάλκινο γίγαντα που προστάτευε την Κρήτη, έναν χρυσό κυνηγετικό σκύλο που έπιανε πάντα όλα τα θηράματα και μια φαρέτρα με βέλη που δεν αστοχούσαν ποτέ. Η Ευρώπη γέννησε τρεις γιούς, τον Μίνωα, το Ραδάμανθυ και τον Σαρπηδόνα. Μετά την αναχώρηση του Δία έμεινε στην Κρήτη και παντρεύτηκε τον Αστέριο ή Αστερίωνα που υιοθέτησε και ανέθρεψε τα παιδιά του Δία.

Επ'ευκαιρία της είδησης αυτής σκέφτηκα να παρουσιάσω σήμερα μερικές παραστάσεις από την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα, όπου εικονίζεται η περίφημη Αρπαγή της Ευρώπης από τον Δία που έχει μεταμορφωθεί σε ταύρο. Το θέμα αυτό υπήρξε διαχρονικά ιδιαίτερα αγαπητό και συνέχισε να ενδιαφέρει τους καλλιτέχνες σε όλες τις εποχές της δυτικής ζωγραφικής ως και τη σύγχρονη τέχνη.

 

 Μετόπη του ναού Υ στο Σελινούντα, 6ος αι. π.Χ.

Μετόπη του θησαυρού των Σικυωνίων, Δελφοί 6ος αι. π.Χ.

 Πήλινο ειδώλιο από την Αθήνα, 480-460 π.Χ.

 Πήλινο ειδώλιο από τη Βοιωτία, 470-450 π.Χ.

 Ερυθρόμορφος αμφορέας τύπου Nola, Ζωγράφος της Φιάλης, 440 π.Χ.

Ερυθρόμορφος στάμνος, Tarquinia, 480 π.Χ.

Καλυκωτός κρατήρας του Αστέα, Paestum, 4ος αι. π.Χ. (επεστράφη πρόσφατα από το Μουσείο Ghetty στην Ιταλία)

Ερυθρόμορφη υδρία από την Κυρηναϊκή, 380-360 π.Χ.

Λίθινο σύμπλεγμα από το αμφιθέατρο της Γόρτυνας, 1ος αι. π.Χ.

Τοιχογραφία από την Οικία του Ιάσονα, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

Γυάλινο κωνικό αγγείο με ζωγραφιστή διακόσμηση από το θησαυρό του Begram, 1ος αι. μ.Χ.

 

 Ρωμαϊκό λυχνάρι από την Αίγυπτο, 2ος αι. μ.Χ.

Ψηφιδωτό από οικία στη Σπάρτη, 3ος αι. μ.Χ.

Ψηφιδωτό από τη Βύβλο, 3ος αι. μ.Χ.

 Πήλινο ειδώλιο από τη Βαβυλώνα, 1ος-3ος αι. μ.Χ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
13

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

5 σχόλια
Aλλά για να ακριβολογούμε, στις αρχαίες κοσμογονικές αφηγήσεις- και εδώ συγκεκριμένα στην ελληνική- ''υποσυνείδητος'' σκοπός τους ήταν να ερμηνεύσουν μέσω ονομάτων την ύπαρξη των γνωστών τότε βασιλείων, ώστε η κοσμογονία να υποστηρίζει μια προ-επιστημονική κοσμολογία. Φυσικά η Ευρώπη θα ήταν βέρα ασιάτισσα πρώτον αν υπήρχε, και κατά δεύτερον αν νοούνταν ήδη από τότε η έννοια Ασία. Μην ξεχνάς ότι το ίδιο το ταξίδι της Ευρώπης σηματοδοτεί μια πρώτη φάση διακριτικής ονοματοδότησης ''ηπείρων'' και άρα και πολιτισμών. Η Ευρώπη, που ήταν αδερφή του Φοίνικα(Φοινήκη) του Κίλικα(Κιλικία) του Θάσου(Θάσος) και του Κάδμου(Στερεά Ελλάδα), αποτελεί μυθολογικό σύμβολο της εξάπλωσης του φοινικικού πολιτισμού μέσω του εμπορίου την εποχή πριν από την σχηματοποίηση αυτού που λέμε ελληνικος πολιτισμός. Ως εδώ δεν ανατρέπεται ισχυρά κάτι περί ασιάτισας. Αλλά η Ευρώπη ήταν και πρώτη ξαδέρφη του Αίγυπτου, με τον οποίον ήταν εγγόνια της Λιβύης. Άρα δεν ήταν βέρα Ασιάτισα αλλά μάλλον αφρικανή μετανάστρια που μετά ξαναμετανάστευσε στην Κρήτη, απ όπου θωρούσε όλη την χώρα στον Βορρά, λόγω του ευρέος οπτικού πεδίου που της πρόσφερε η θέση της. Η γενεαλογική αυτή πορεία από την υπερσαχάρια Αφρική στην Φοινίκη(αιγυπτιακής προέλευσης λέξη που χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες) και από κει στο Αιγαίο και την Μ Ασία, μπορούμε να πούμε ότι συμπίπτει και με μία από τις μετακινήσεις του sapiens από την δυτική Αφρική προς την Μεσοποταμία και από κει την διάσπασή της πορείας αυτής προς στον Καύκασο και υπερκαυκάσια περιοχή(από όπου και θεωρητικά προέρχονται οι Φοίνικες), Μικρά Ασία και ειδικά Κιλικία, και Αιγαίο. Όσο αφορά τις δύο πρώτες πορείες, αποτελούν δύο από τις επικρατέστερες περιοχές περί της διαμόρφωσης/γέννησης της πρωτο-ινδοευρωπαικής γλώσσας, ενώ η τρίτη είναι σαφές ότι μαρτυρά την επικράτηση του φοινικικού πολιτισμού -μαζί και της υπολογιστικής και γραμματικής τους παράδοσης-στο Αιγαίο. Αυτά.
Πολύ ενδιαφέροντα όλ' αυτά. Δεν γνώριζα την αφρικανική καταγωγή της Ασιάτισσας Ευρώπης! Είμαστε όλοι μετανάστες…(Οι γεωγραφικές έννοιες της Ασίας και της Ευρώπης φυσικά και υπήρχαν ήδη από τότε).
@anemos77 21.1.2013 | 10:10> Υπαρχουν τετοιου ειδους βιβλια για ερμηνεια των μυθων;Ο μακαρίτης Ανδρέας Λεντάκης είχε γράψει συμπληρώματα σε πολλά λήμματα της Μεγάλης Σοβιετικής Εγκυκλοπαίδειας με μυθολογικά θέματα, τα οποία περιείχαν ερμηνείες των μύθων, π.χ. ο Ηρακλής ήταν αρχικά γιος της Ήρας (Ἥρα + κλέος), κι έτσι εξηγείται ο μύθος ότι η θεά δέχτηκε να τον θηλάσει, ενώ πριν ήθελε να τον σκοτώσει. Τα συμπληρώματα περιείχαν και βιβλιογραφία.Ίσως να βρείτε κάτι σχετικό στον ιστότοπο για τον Λεντάκη:http://www.ledakis.gr/