Η Σειρά της Ευρώπης

Η Σειρά της Ευρώπης Facebook Twitter
13

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από το Μάιο του 2013 θα ξεκινήσει βαθμηδόν η κυκλοφορία της δεύτερης σειράς χαρτονομισμάτων του ευρώ που χαρακτηρίζεται ως "Σειρά της Ευρώπης" (Europa Series).

Η νέα σειρά εγκαινιάζεται με το χαρτονόμισμα των 5 ευρώ, θα ακολουθήσει αυτό των 10 ευρώ και με αυξανόμενη πρόοδο τα υπόλοιπα χαρτονομίσματα. 

 

 

 

To χαρακτηριστικό της νέας σειράς είναι η εισαγωγή μιας προσωπογραφίας της Ευρώπης σε δύο βασικά στοιχεία της ασφάλειας των χαρτονομισμάτων, το υδατογράφημα και το ολόγραμμα. 

 

 

 

 

 

Η κεφαλή της Ευρώπης που χρησιμοποιείται στα νέα χαρτονομίσματα προέρχεται από έναν κρατήρα που έχει βρεθεί στην Νότια Ιταλία και σήμερα φυλάσσεται στο Μουσείο του Λούβρου. 

Στο επίσημο βίντεο που κυκλοφόρησε για την εισαγωγή της νέας σειράς ο Mario Draghi, Διευθυντής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, εξηγεί την επιλογή της Ευρώπης και ακολούθως παρουσιάζεται το αγγείο στην προθήκη του στο μουσείο.

Η εισαγωγή της νέας σειράς συνοδεύεται επίσης από μιά περιοδική έκθεση με τίτλο "Το Νέο Πρόσωπο του Ευρώ" που ξεκινά από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Φρανκφούρτης (11 Ιανουαρίου-10 Μαρτίου 2013). Στην έκθεση παρουσιάζεται το αγγείο από το οποίο ελήφθη η προσωπογραφία καθώς και στοιχεία για τα νέα χαρτονομίσματα.

Μου έκανε εντύπωση ότι στα επίσημα δελτία τύπου δεν δίνονται πολλές πληροφορίες για τον ίδιο τον κρατήρα αλλά νομίζω αξίζει να τον δούμε λίγο καλύτερα.

Πρόκειται για έναν ερυθρόμορφο κωδωνόσχημο κρατήρα που βρέθηκε στον Τάραντα, χρονολογείται το 360 π.Χ., και αποδίδεται στο Ζωγράφο της Ιλίου Πέρσιδος. Στην άλλη όψη του αγγείου εικονίζονται Διόνυσος, Μαινάδα και Σάτυρος.

Η Ευρώπη ήταν κόρη του Αγήνωρα, αδελφή του Κάδμου, του Φοίνικα και του Κίλικα. Ζούσε στο βασίλειο του πατέρα της στην Τύρο ή τη Σιδώνα όταν την είδε ο Δίας και την ερωτεύτηκε. Μια μέρα η Ευρώπη μάζευε λουλούδια με τις φίλες της σε έναν αγρό κοντά στην παραλία. Ο Δίας τότε μεταμορφώθηκε σε έναν όμορφο λευκό ήμερο ταύρο, πλησίασε τα κορίτσια και ξάπλωσε μπροστά στα πόδια της Ευρώπης. Εκείνη ανέβηκε στη ράχη του και τότε ο Δίας ως ταύρος έτρεξε στη θάλασσα. Ο μύθος λέει ότι προκειμένου να διαβεί ο ταύρος τη θάλασσα ημέρεψαν τα κύματα, τα δελφίνια συνόδευαν το αταίριαστο ζευγάρι, οι Νηρηίδες και οι Τρίτονες χόρευαν γύρω τους. Στην Κρήτη ο Δίας έφερε την κόρη στο "Δικταίον άντρον", στη σπηλιά της Δίκτης όπου οι Ώρες, οι εποχές, είχαν ετοιμάσει τη νυφική παστάδα. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή του μύθου η ένωση των δύο έγινε στη Γόρτυνα κάτω από ένα πλατάνι αειθαλές. Ο Δίας έκανε δώρο στην Ευρώπη τρία δώρα: τον Τάλω, έναν χάλκινο γίγαντα που προστάτευε την Κρήτη, έναν χρυσό κυνηγετικό σκύλο που έπιανε πάντα όλα τα θηράματα και μια φαρέτρα με βέλη που δεν αστοχούσαν ποτέ. Η Ευρώπη γέννησε τρεις γιούς, τον Μίνωα, το Ραδάμανθυ και τον Σαρπηδόνα. Μετά την αναχώρηση του Δία έμεινε στην Κρήτη και παντρεύτηκε τον Αστέριο ή Αστερίωνα που υιοθέτησε και ανέθρεψε τα παιδιά του Δία.

Επ'ευκαιρία της είδησης αυτής σκέφτηκα να παρουσιάσω σήμερα μερικές παραστάσεις από την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα, όπου εικονίζεται η περίφημη Αρπαγή της Ευρώπης από τον Δία που έχει μεταμορφωθεί σε ταύρο. Το θέμα αυτό υπήρξε διαχρονικά ιδιαίτερα αγαπητό και συνέχισε να ενδιαφέρει τους καλλιτέχνες σε όλες τις εποχές της δυτικής ζωγραφικής ως και τη σύγχρονη τέχνη.

 

 Μετόπη του ναού Υ στο Σελινούντα, 6ος αι. π.Χ.

Μετόπη του θησαυρού των Σικυωνίων, Δελφοί 6ος αι. π.Χ.

 Πήλινο ειδώλιο από την Αθήνα, 480-460 π.Χ.

 Πήλινο ειδώλιο από τη Βοιωτία, 470-450 π.Χ.

 Ερυθρόμορφος αμφορέας τύπου Nola, Ζωγράφος της Φιάλης, 440 π.Χ.

Ερυθρόμορφος στάμνος, Tarquinia, 480 π.Χ.

Καλυκωτός κρατήρας του Αστέα, Paestum, 4ος αι. π.Χ. (επεστράφη πρόσφατα από το Μουσείο Ghetty στην Ιταλία)

Ερυθρόμορφη υδρία από την Κυρηναϊκή, 380-360 π.Χ.

Λίθινο σύμπλεγμα από το αμφιθέατρο της Γόρτυνας, 1ος αι. π.Χ.

Τοιχογραφία από την Οικία του Ιάσονα, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

Γυάλινο κωνικό αγγείο με ζωγραφιστή διακόσμηση από το θησαυρό του Begram, 1ος αι. μ.Χ.

 

 Ρωμαϊκό λυχνάρι από την Αίγυπτο, 2ος αι. μ.Χ.

Ψηφιδωτό από οικία στη Σπάρτη, 3ος αι. μ.Χ.

Ψηφιδωτό από τη Βύβλο, 3ος αι. μ.Χ.

 Πήλινο ειδώλιο από τη Βαβυλώνα, 1ος-3ος αι. μ.Χ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
13

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
Aλλά για να ακριβολογούμε, στις αρχαίες κοσμογονικές αφηγήσεις- και εδώ συγκεκριμένα στην ελληνική- ''υποσυνείδητος'' σκοπός τους ήταν να ερμηνεύσουν μέσω ονομάτων την ύπαρξη των γνωστών τότε βασιλείων, ώστε η κοσμογονία να υποστηρίζει μια προ-επιστημονική κοσμολογία. Φυσικά η Ευρώπη θα ήταν βέρα ασιάτισσα πρώτον αν υπήρχε, και κατά δεύτερον αν νοούνταν ήδη από τότε η έννοια Ασία. Μην ξεχνάς ότι το ίδιο το ταξίδι της Ευρώπης σηματοδοτεί μια πρώτη φάση διακριτικής ονοματοδότησης ''ηπείρων'' και άρα και πολιτισμών. Η Ευρώπη, που ήταν αδερφή του Φοίνικα(Φοινήκη) του Κίλικα(Κιλικία) του Θάσου(Θάσος) και του Κάδμου(Στερεά Ελλάδα), αποτελεί μυθολογικό σύμβολο της εξάπλωσης του φοινικικού πολιτισμού μέσω του εμπορίου την εποχή πριν από την σχηματοποίηση αυτού που λέμε ελληνικος πολιτισμός. Ως εδώ δεν ανατρέπεται ισχυρά κάτι περί ασιάτισας. Αλλά η Ευρώπη ήταν και πρώτη ξαδέρφη του Αίγυπτου, με τον οποίον ήταν εγγόνια της Λιβύης. Άρα δεν ήταν βέρα Ασιάτισα αλλά μάλλον αφρικανή μετανάστρια που μετά ξαναμετανάστευσε στην Κρήτη, απ όπου θωρούσε όλη την χώρα στον Βορρά, λόγω του ευρέος οπτικού πεδίου που της πρόσφερε η θέση της. Η γενεαλογική αυτή πορεία από την υπερσαχάρια Αφρική στην Φοινίκη(αιγυπτιακής προέλευσης λέξη που χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες) και από κει στο Αιγαίο και την Μ Ασία, μπορούμε να πούμε ότι συμπίπτει και με μία από τις μετακινήσεις του sapiens από την δυτική Αφρική προς την Μεσοποταμία και από κει την διάσπασή της πορείας αυτής προς στον Καύκασο και υπερκαυκάσια περιοχή(από όπου και θεωρητικά προέρχονται οι Φοίνικες), Μικρά Ασία και ειδικά Κιλικία, και Αιγαίο. Όσο αφορά τις δύο πρώτες πορείες, αποτελούν δύο από τις επικρατέστερες περιοχές περί της διαμόρφωσης/γέννησης της πρωτο-ινδοευρωπαικής γλώσσας, ενώ η τρίτη είναι σαφές ότι μαρτυρά την επικράτηση του φοινικικού πολιτισμού -μαζί και της υπολογιστικής και γραμματικής τους παράδοσης-στο Αιγαίο. Αυτά.
Πολύ ενδιαφέροντα όλ' αυτά. Δεν γνώριζα την αφρικανική καταγωγή της Ασιάτισσας Ευρώπης! Είμαστε όλοι μετανάστες…(Οι γεωγραφικές έννοιες της Ασίας και της Ευρώπης φυσικά και υπήρχαν ήδη από τότε).
@anemos77 21.1.2013 | 10:10> Υπαρχουν τετοιου ειδους βιβλια για ερμηνεια των μυθων;Ο μακαρίτης Ανδρέας Λεντάκης είχε γράψει συμπληρώματα σε πολλά λήμματα της Μεγάλης Σοβιετικής Εγκυκλοπαίδειας με μυθολογικά θέματα, τα οποία περιείχαν ερμηνείες των μύθων, π.χ. ο Ηρακλής ήταν αρχικά γιος της Ήρας (Ἥρα + κλέος), κι έτσι εξηγείται ο μύθος ότι η θεά δέχτηκε να τον θηλάσει, ενώ πριν ήθελε να τον σκοτώσει. Τα συμπληρώματα περιείχαν και βιβλιογραφία.Ίσως να βρείτε κάτι σχετικό στον ιστότοπο για τον Λεντάκη:http://www.ledakis.gr/