Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: Ποια είναι η νικήτρια - έκπληξη του βραβείου Νόμπελ

Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: Ποια είναι η νικήτρια - έκπληξη του βραβείου Νόμπελ Facebook Twitter
1

«Πηγαίνω προς τον άνθρωπο για να συναντήσω το μυστήριό του», τόνιζε με έμφαση η νέα κάτοχος του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, «και την ψυχή του απ' άκρη σ' άκρη, γιατί τα πάντα συμβαίνουν εκεί». Και το εννοούσε. Έψαξε τις ψυχές των ανθρώπων, ένιωσε το δράμα τους, κατέγραψε την απόγνωσή τους και μεταμόρφωσε τη βιωματική εμπειρία σε υψηλή παραστατική συγγραφική τέχνη. Ωστόσο, ποτέ δεν κατέφυγε στο μυθιστόρημα: πάντα δούλευε με τεκμήρια, ακάματος ρέκτης του ανθρώπινου πόνου και της βιωματικής έκστασης.

Από την πρώτη γραμμή των πολέμων έως την απαγορευμένη ζώνη, την οποία περιδιάβηκε χωρίς να φοβάται, τολμούσε να ορθώσει την πένα της ως μοναδικό όπλο στις απάνθρωπες συνθήκες. Ο ανθρωπισμός της διάχυτος, ο ακτιβισμός, η γυναικεία ευαισθησία, όλα αυτά που δικαιολογούν μια σειρά από διεθνείς διακρίσεις και βραβεία. Η αναγνώριση του έργου της, όμως, με ένα βραβείο Νόμπελ φαίνεται να δημιουργεί μια σειρά αντιδράσεων στον βαθμό που, όπως έγραφε και σε σχετικό κείμενό του σήμερα ο «New Yorker», τα ελιτίστικα πεδία της λογοτεχνίας δεν συμπεριέλαβαν ποτέ στους κόλπους τους τον δοκιμιακό λόγο (non-fiction). Ό,τι αγγίζει η μυθοπλασία δεν καθαγιάζεται, ούτε και από την πιο ευαίσθητη πραγματικότητα − μέχρι που ήρθε μια ρωσόφωνη συγγραφέας για να επαναφέρει τη χαμένη δύναμη της δοκιμιογραφίας στην πρώτη γραμμή.

Μια συγγραφέας που αναδεικνύει εκ νέου το γραμματολογικό είδος της αποκαλούμενης τεκμηριωτικής πεζογραφίας έρχεται να επαναπροσδιορίσει την ποιοτική του αναγνώριση, και μάλιστα με ένα έργο που περιλαμβάνει, εκτός από διηγήματα, θεατρικά έργα και σενάρια για ντοκιμαντέρ.

Αρκεί να φανταστεί κανείς ότι έχει περάσει ήδη μισός αιώνας από τότε που ο δοκιμιακός λόγος αναγνωριζόταν ως κάτι ξεχωριστό − έχουν ήδη βραβευτεί σε αυτό τον τομέα τεράστια μεγέθη, όπως ο Μπέρτραντ Ράσελ και ο Ουίνστον Τσόρτσιλ. Τώρα, μια συγγραφέας που αναδεικνύει εκ νέου το γραμματολογικό είδος της αποκαλούμενης τεκμηριωτικής πεζογραφίας έρχεται να επαναπροσδιορίσει την ποιοτική του αναγνώριση, και μάλιστα με ένα έργο που περιλαμβάνει, εκτός από διηγήματα, θεατρικά έργα και σενάρια για ντοκιμαντέρ.

Στον αγγλόφωνο κόσμο η Αλεξίεβιτς έγινε ευρέως γνωστή το 1990, όταν έγραψε στο δημοφιλές λογοτεχνικό περιοδικό «Granda» ένα κομμάτι που έκανε θόρυβο για τις μητέρες των στρατιωτών που πολέμησαν στο Αφγανιστάν στο. Ήταν τότε που κυκλοφόρησε και στα αγγλικά το πολυσυζητημένο βιβλίο της «Μολυβένιοι Στρατιώτες» − στα ελληνικά κυκλοφόρησε το 2002 από τους Σύγχρονους Ορίζοντες. Με έναν δραματικό και άκρως παραστατικό τρόπο η συγγραφέας μιλούσε για τους στρατιώτες και τους αξιωματικούς που επέστρεψαν από την πρώτη γραμμή του πολέμου στο Αφγανιστάν και, αντί για υποδοχή ηρώων, γνώρισαν τη διαπόμπευση. Έγιναν εν μια νυκτί, από ήρωες, αποσυνάγωγοι. Ήταν εκπληκτικά τα σημεία όπου η συγγραφέας μιλούσε για τις μητέρες που έστειλαν τους γιους τους στον πόλεμο και παρέλαβαν σφραγισμένα μεταλλικά φέρετρα, χωρίς ποτέ να είναι σίγουρες αν τα φέρετρα περιλάμβαναν πτώματα ή σακιά γεμάτα άμμο. Το σοβιετικό καθεστώς έφτασε να κυνηγάει όχι μόνο τους ζωντανούς αλλά και τους νεκρούς − τα φαντάσματα.


Το βιβλίο, φυσικά, κόστισε πολλά στη συγγραφέα − και το τίμημα ήταν παραπάνω από βαρύ: μια σειρά από δικαστικές διώξεις, κατηγορία για προδοσία και απαγόρευση της κυκλοφορίας του. Ωστόσο, η συγγραφέας δεν πτοήθηκε: αντί να φοβηθεί, συνέχισε γράφοντας τους «Γοητευμένους από τον θάνατο», με θέμα τις αυτοκτονίες που είχαν σημειωθεί στην πρώην ΕΣΣΔ. Συνέχισε να συλλέγει μαρτυρίες, που ήταν και το πρώτο υλικό των βιβλίων της, τονίζοντας πως αυτό που την ενδιαφέρει πάντα στην έρευνά της «είναι η ιστορία των αισθημάτων, του πνεύματος, της ανθρώπινης εμπειρίας», την οποία υπηρέτησε με ιδιαίτερη ευαισθησία και ξεχωριστό αντιληπτικό πνεύμα. Τα βιβλία της παρέμεναν απαγορευμένα για χρόνια για το ρωσόφωνο κοινό, έως ότου η περεστρόικα του Γκορμπατσόφ επέτρεψε την ανατύπωση και κυκλοφορία τους. Η Αλεξίεβιτς έχει επίσης καταγράψει το χρονικό του Τσερνόμπιλ, θέτοντας σε ρίσκο την ίδια της τη ζωή −το βιβλίο της τιτλοφορείται «Τσερνόμπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος» (κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τον Περίπλου)−, αλλά αυτό που έκανε τη συγγραφική φωνή της ιδιαίτερα διακριτή ήταν ο τρόπος που προσέγγισε τη γυναικεία μαρτυρία. Ήδη από τον «Πόλεμο που δεν έχει πρόσωπο γυναίκας», με τις απίστευτες καταθέσεις γυναικών που πολέμησαν στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η Αλεξίεβιτς είχε δώσει το στίγμα: «Όλα όσα ξέραμε για τον πόλεμο τα είχαν διηγηθεί άνδρες... Γιατί οι γυναίκες που έχουν κρατήσει τη θέση τους σε έναν κόσμο κυριαρχούμενο από τους άνδρες δεν έχουν εκφράσει τα λόγια και τα συναισθήματά τους». Το τελευταίο της βιβλίο, που έχει μεταφραστεί στα γαλλικά και φέρει τον τίτλο «Το τέλος του Κόκκινου Ανθρώπου ή Η εποχή του τέλους των ψευδαισθήσεων», τιμήθηκε με το βραβείο δοκιμίου Medicis το 2013. Εκεί τόνιζε πως ο «Κόκκινος Άνθρωπος» εξακολουθεί να υφίσταται, δείχνοντας προς την πλευρά της σύγχρονης Ρωσίας (η Αλεξίεβιτς έχει ασκήσει σκληρή κριτική στον Πούτιν).


Ακόμα και σήμερα η ακτιβίστρια συγγραφέας μάχεται σθεναρά για την ελευθερία της έκφρασης, των δικαιωμάτων και της πολιτικής αυτονομίας. Παρότι παρέμενε πρώτη στα προγνωστικά στα περίφημα γραφεία στοιχημάτων, η βράβευσή της εξέπληξε πολλούς, που κάνουν λόγο για «ρηξικέλευθη απόφαση» εκ μέρους της Ακαδημίας, καθώς και για καθαρά «εξωλογοτεχνικά κριτήρια». Το σίγουρο είναι ότι το φετινό βραβείο θα ανοίξει έναν μεγάλο κύκλο συζητήσεων για την κατεύθυνση που έχει λάβει πλέον το Νόμπελ, τις απαρχές και την ταυτότητά του.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Μια παρόμοια βράβευση ήταν του Νιγηριανού πολιτικού και ακτιβιστή Wole Soyinka ("Ο άνθρωπος πέθανε" το πιο γνωστό του). Δεν νομίζω ότι ήταν και πολύ ευτυχής επιλογή, να δούμε και αυτήν. Κορυφαία επιλογή των τελυταίων χρόνων ο Μο Γιαν, εκπληκτικής τεχνική το "η μπαλλάντα του σκόρδου"