Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά

Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Lucas Samaras, XYZ 1550 – PLACEBO 97, 2015
1

 

Περισσότερες από 700 φωτογραφίες, ψηφιακά επεξεργασμένες περιλαμβάνει η η έκθεση του Λουκά Σαμαρά,  Albums 2, στην Pace gallery. Η φωτογραφία χρησιμοποιείται από τον Σαμαρά ως τρόπος με τον οποίο εξερευνά τον τρόπο της ύπαρξής του, παίζοντας μέσα από αυτοβιογραφικά στοιχεία σε συνδυασμό με τις ψηφιακές τεχνολογίες. Στο εν εξελίξει διαρκώς έργο του Σαμαρά, έχουν συνταχθεί προσωπικές εμπειρίες, αντικείμενα και αναμνήσεις, τις οποίες επιτρέπεται να οικειοποιηθούμε, ενώ εξελίσσονται ως αυτόνομο έργο στην ψηφιακή εποχή.

Οι φωτογραφίες του Σαμαρά έρχονται από πολύ παλιά από τα παιδικά τους χρόνια και συγκροτούν την οικογενειακή του καταγωγή, ενώ οι αυτοπροσωπογραφίες του αντιπαρατίθενται με τις εικόνες της παιδικής του ηλικίας, την οικογένεια, και μια ποικιλία από εναλλακτικά τοπία, ένα παρελθόν που ερευνάται συνεχώς μέσα από φωτογραφίες και βίντεο από τις δεκαετίες του 70, του 80 και μέχρι σήμερα. Έτσι συνέχισε να κατασκευάζει ένα κολάζ της ζωής του με ημερολογιακή μορφή, με συλλογή στοιχείων και προτάσσοντας την ρευστή φύση της μνήμης.

Σε αυτό το έργο ο θεατής έρχεται να αντιμετωπίσει τη δική του εικόνα, σε αντίθεση αλλά και σε διάλογο με αυτήν του καλλιτέχνη.

Ο Σαμαράς παρουσιάζει επίσης μια από τις γνωστές εγκαταστάσεις του Doorway, ενώ κάθεται στη μέση ενός δωματίου με ένα δεύτερο κουτί από καθρέφτες μέσα στο χώρο. Τα είδωλα, οι καθρέφτες, οι προκύπτουσες αντανακλαστικές επιφάνειες, οι αντανακλάσεις, με τους υπαινιγμούς του φωτός, οι  διαθλάσεις σε αντιπαράθεση με τις εικόνες και τα αντικείμενα εμφανίζονται σε μια εγκατάσταση μέσα στην έκθεση. Αυτό το έργο σε παλαιότερη εκδοχή είχε παρουσιαστεί στο Μπάφαλο και υπάρχει στην συλλογή Albright-Knox της Πινακοθήκης της Νέας Υόρκης. Σε αυτό το έργο ο θεατής έρχεται να αντιμετωπίσει τη δική του εικόνα, σε αντίθεση αλλά και σε διάλογο με αυτήν του καλλιτέχνη.

Ο Σαμαράς έχει δεσμεύσει τον εαυτό του να ανακαλύπτει εκ νέου τις προηγούμενες δουλειές του και να επιτρέπει στην τεχνολογική πρόοδο να διαμορφώνει καθοριστικά την τελική παρουσίαση. Επανεξετάζοντας το έργο του, επιχειρεί να διερευνήσει τις περιπλοκές του απείρου, σε αντίθεση με την πεπερασμένη ανθρώπινη ύπαρξη και την παρουσία, κυρίως μέσω της συνεχιζόμενης εκτέλεσης της καλλιτεχνικής πρακτικής του, ενώ ενσωματώνει την ψηφιακή τέχνη στην ίδια του τη ζωή.

Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1620”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Lucas Samaras, “Album 2,” 2015
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1676”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Lucas Samaras, “Album 2,” 2015
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1700”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Lucas Samaras, “Album 2,” 2015
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Lucas Samaras, “Album 2,” 2015
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Lucas Samaras, “Album 2,” 2015
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1809”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1840”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1613,” from Lucas Samaras’s 2015 series entitled “XYZ 1550 — PLACEBO 97.”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1808”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1827”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1728”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1798”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
“XYZ 1674”
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Lucas Samaras, XYZ 1550 – PLACEBO 97, 2015
Οι ψηφιακές αναμνήσεις του Λουκά Σαμαρά Facebook Twitter
Lucas Samaras, XYZ 1550 – PLACEBO 97, 2015
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια