Ακούστε το αρχαιότερο μουσικό κομμάτι στον κόσμο

Ακούστε το αρχαιότερο μουσικό κομμάτι στον κόσμο Facebook Twitter
8

 

Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 μία ομάδα Γάλλων αρχαιολόγων ανακάλυψε στην αρχαία συριακή πόλη της Ουγκαρίτ (σημ. Ρας Σάμρα) μια σειρά από πήλινες πινακίδες που χρονολογούνται στον 14ο αιώνα π.Χ.

Πολύ γρήγορα έγινε σαφές ότι οι πινακίδες σχετίζονταν με τη μουσική. Ήταν χαραγμένες σε σφηνοειδή γραφή στην αρχαία γλώσσα των Χούριαν (με δάνεια από Ακκάδιων όρων) και αποτελούσαν ένα είδος μουσικής σημειογραφίας.

Ανάμεσά τους βρέθηκε μία πινακίδα στην οποία ήταν χαραγμένος ένας λατρευτικός ύμνος που γράφτηκε πριν από 3.400 χρόνια, ο οποίος αποτελεί σήμερα το παλαιότερο διατηρημένο τραγούδι (που συνοδεύεται από νότες) στον κόσμο.

Το εύρημα ήταν πολύ σημαντικό, καθώς αποδείκνυε ότι η μουσική κλίμακα και η αρμονία ήταν γνωστά από πολύ πιο πριν απ' όσο νομίζαμε και εξελίχθηκαν σε μεγάλο βάθος χρόνου.

Ακούστε το αρχαιότερο μουσικό κομμάτι στον κόσμο Facebook Twitter

Πιο συγκεκριμένα αποδεικνύει ότι η αρμονία υπήρχε ήδη πριν από 3.4000 χρόνια γεγονός που ερχόταν σε σύγκρουση με τις μέχρι τώρα απόψεις των μουσικολόγων που ήθελαν την αρχαία αρμονία να χρονολογείται πριν από 2000 χρόνια και να έχει εφευρεθεί από τους Αρχαίους Έλληνες.


Σύμφωνα με τους ειδικούς, το εύρημα της Ουγκαρίτ «ανασυντάσσει όλη την θεωρία για την καταγωγή της σημερινής δυτικής μουσικής».

Για περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια η καθηγήτρια Ασσυριολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια και επιμελήτρια του Μουσείου Ανθρωπολογίας του Μπέρκλεϊ, Δρ. Αν Κίλμερ, προβληματιζόταν πάνω στην ηχητική "μετάφραση" του συγκεκριμένου κομματιού.

 
Τελικά, το 1972 ανέπτυξε μια ερμηνεία του τραγουδιού με βάση τη μελέτη της σημειογραφίας.

Η ψηφιακή εκδοχή στην οποία ακούγεται το κομμάτι μπορεί να μην έχει τη γλύκα και το βάθος των φωνών -που ήταν και το αρχικό όργανο των Σουμέριων-, όμως δίνει μια ιδέα της σύνθεσης, της μελωδίας και της αρμονίας του αρχαίου πολιτισμού, αν και ο ακριβής ρυθμός δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα.

Ακούστε το εδώ

 

 

Και σε μία διαφορετική εκδοχή:

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 2.8.2017

8

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.
Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Ε λογικό να θυμίζει. Γιατί για να την αναπαράγουν προφανώς επέλεξαν κάποιου είδους ηλεκτρονικό σύστημα παραγωγής μουσικής (ε πώς να το πω αλλιώς γενικά, δεν ξέρω). Οπότε, ακούγεται σα να πατάει τα πλήκτρα ο Ρος στο "αρμόνιο". Δίνω όμως το βασίλειό μου και δε θέλω κ άλογο καν, ότι αυτό που ακούμε δεν έχει στο απειροελάχιστο σχέση με την πραγματική μελωδία. Και με όργανα που ούτε υπήρχαν καν τότε και κυρίως χωρίς να έχουν καμία ένδειξη του ρυθμού? Χωρίς αυτό να μειώνει την αξία της προσπάθειας αναπαραγωγής που θέλει να αναπαραστήσει τα βασικά των αρμονιών και όχι το ίδιο το δημιούργημα ντε κ καλά, απλά αυτό που ακούγεται θα το εκτιμήσει (φαντάζομαι) ένας μουσικολόγος και όχι τα δικά μας αυτιά. Διασκευές γνωστών τραγουδιών σήμερα αν ακούσεις, αν έχουν λίγο άλλη ενορχήστρωση, λίγο άλλα όργανα, καλά άμα αλλάξουν και το ρυθμό, ούτε που θα καταλάβεις ποιο είναι το τραγούδι. Μην πάτε μακριά, ρίξτε μια ματιά στις διασκευές των Burger project. Πάντως, αφού λέει το άρθρο ότι οι φωνές ήταν το παραδοσιακό όργανό τους, μήπως αν έβαζαν τη Phoebe να ήταν πιο πιστό?https://www.youtube.com/watch?v=PMZOmcZbGmY
"Διασκευές γνωστών τραγουδιών σήμερα αν ακούσεις, αν έχουν λίγο άλλη ενορχήστρωση, λίγο άλλα όργανα, καλά άμα αλλάξουν και το ρυθμό, ούτε που θα καταλάβεις ποιο είναι το τραγούδι."Άσε πίκρα:https://www.youtube.com/watch?v=fqRd9YBvyDA
Πενταγιώτισσα γιατί δε μπορώ να απαντήσω σε σένα κατευθείαν? Τεσπα, πάμ' παρακάτ'. Αυτό που έβαλες έφερνε, πάλι καλά.Ένα γαμάτο παράδειγμα είναι αυτό: https://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I που δείχνει πώς πολλά - αλλά πολλάααα - τραγούδια που ξέρουμε είναι στην ουσία τα ίδια 4 ακκόρντα. Δηλαδή αυτό που μας κάνει να τα ακούμε διαφορετικά είναι πάλι σε αυτά, ενορχήστρωση, όργανα, τέμπο κτλ κτλ.
Διότι είσαι ο/η σχολιαστής "μαμά" και απαντούμε από κάτω σου.Λοιπόν, πλάκα έχει το εγχείρημα!(...ίσως δεν είναι τυχαίο ότι δεν αρέσκομαι σε κανένα από αυτά τα κομμάτια και σίριουσλυ το forever young είναι μακράν το χειρότερο του ομώνυμου δίσκου των άλφαβιλ, πώς στην ευχή το κατάφεραν, δεν ξέρω)Σε άλλα ακόρντα έχουμε τίποτε; :-)