Ο Ιερώνυμος Μπος είχε συνθέσει το «Τραγούδι του κώλου». Ακούστε το!

Ο Ιερώνυμος Μπος είχε συνθέσει το «Τραγούδι του κώλου». Ακούστε το! Facebook Twitter
Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων
2

Για τον Κήπο των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος έχουν γραφτεί χιλιάδες σελίδες με αναλύσεις και εντυπώσεις, έχει σχολιαστεί κάθε λεπτομέρεια, κάθε φιγούρα του τριπτύχου που αποτελεί σταθερά εδώ και πολλά χρόνια ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα του μουσείου Πράδο στη Μαδρίτη και είναι σίγουρα ο πιο δημοφιλής πίνακας του μοναδικού Ολλανδού ζωγράφου.

Ανάμεσα στα μακάβρια και αλλόκοτα πλάσματα της κόλασής του, υπάρχει μια λεπτομέρεια που πολλοί είχαν προσέξει, αλλά κανείς δεν είχε ασχοληθεί σοβαρά μαζί της: σε έναν από τους γυμνούς αμαρτωλούς που βασανίζονται ανάμεσα σε τεράστια μουσικά όργανα, υπάρχει και κάποιος πλακωμένος από κάτι που μοιάζει με λύρα και λαούτο μαζί, ο οποίος έχει μια παρτιτούρα γραμμένη στον πισινό του. Σε όλους φαινόταν λογικό να είναι γραμμένη μια παρτιτούρα σε πισινό, αλλά κανείς δεν είχε σκεφτεί να επιχειρήσει να την αποκρυπτογραφήσει και να παίξει το κομμάτι που δείχνει ο πίνακας, μέχρι που μια φοιτήτρια ονόματι Amelia Hamrick το τόλμησε, το ανέβασε στο tumblr της και από τότε έχει γίνει είδηση σχεδόν σε κάθε site του κόσμου.

Ο Ιερώνυμος Μπος είχε συνθέσει το «Τραγούδι του κώλου». Ακούστε το! Facebook Twitter

Το κομμάτι είναι φρικτό, μάλλον ο Μπος ζωγράφισε ό,τι να’ναι, όπως και σε κάθε παρτιτούρα που φαίνεται στον πίνακα (υπάρχουν αρκετές κρυμμένες), αλλά η Amelia που έκανε τον κόπο και το αποκρυπτογράφησε και το πέρασε σε νέα παρτιτούρα έκανε και μια μικρή διασκευή. Και με τη διασκευή είναι το ίδιο χάλια.

Παρόλα αυτά, είναι το κομμάτι της κόλασης, που είναι γραμμένο στον κώλο ενός αμαρτωλού στον Κήπο των Επίγειων Απολαύσεων του Ιερώνυμου Μπος και μόνο γι’ αυτό έχει ξεχωριστή αξία. 

Ο Ιερώνυμος Μπος είχε συνθέσει το «Τραγούδι του κώλου». Ακούστε το! Facebook Twitter
 
Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αρχείο / Ο Ιερώνυμος Μπος στην Πινακοθήκη της LifO.

Από τους αγαπημένους μου. 500 χρόνια πριν τη μοντέρνα τέχνη ο Μπος είδε το μέλλον - και με τις ψυχεδελικές σχεδόν παραισθήσεις του έφτιαξε τέχνη που ακόμα και σήμερα μοιάζει αλλόκοτη. Λέει η Βικιπαίδεια: "Σημαντικός Ολλανδός ζωγράφος που έζησε την περίοδο του μεσαίωνα. Στην εποχή του θεωρήθηκε ένας 'επινοητής τεράτων και χιμαιρικών οπτασιών' ενώ περίπου στα 1600 ο ιστορικός τέχνης Κάρελ φαν Μάντερ χαρακτήρισε τους πίνακες του Μπος ως 'θαυμαστές και παράξενες φαντασιώσεις, συχνά ανατριχιαστικές'. Στον 20ο αιώνα, αρκετοί μελετητές του έργου του απέδωσαν ένα βαθύτερο νόημα στη ζωγραφική του και προσπάθησαν να ερμηνεύσουν τις καταβολές της. Έχει χαρακτηριστεί ως ένας υπερρεαλιστής του 15ου αιώνα ενώ για άλλους, το έργο του αντανακλά απόκρυφες πρακτικές του μεσαιωνικού κόσμου όπως η αλχημεία ή η μαγεία."
ΤΕΧΝΕΣ/ LIGHTBOX

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μουσική / Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μέσα σε ένα παγκόσμιο σκηνικό βίας, πολέμων και γενοκτονιών, η ηλεκτρονική μουσική καλείται να ξαναβρεί τη χαμένη της τιμή, ανακτώντας τον άμεσο, ενωτικό και απελευθερωτικό της χαρακτήρα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
«Έπαθα νευρολογική διαταραχή, είχα αυτοκτονικές σκέψεις» - Κι εκεί γεννήθηκε ο Ivy Robins

Μουσική / Πέτρος Βεντουρής: «Έγραψα τραγούδια για να μην πεθάνω»

Όταν ο Πέτρος Βεντουρής βυθίστηκε στη σιωπή της κατάθλιψης λόγω μιας νευρολογικής ασθένειας, γεννήθηκε ένας άλλος εαυτός, ο Ivy Robins. Περνώντας μέσα από το σκοτάδι, την απώλεια και την ψυχοθεραπεία, βρήκε στη μουσική τον τρόπο να ξανασταθεί στα πόδια του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φεστιβάλ Ελάτειας: Εκεί που η μουσική στήνει φωλιά κάτω απ’ τα πλατάνια εδώ και 12 χρόνια

Φεστιβαλ Ελάτειας / «Δεν ήταν φεστιβάλ, δεν υπήρχε σκηνή, ούτε πρόγραμμα»

Ξεκίνησε ως ένα πάρτι στο δάσος. Σήμερα, δώδεκα χρόνια μετά, το Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας έχει γίνει σημείο αναφοράς για όσους πιστεύουν στη δύναμη της κοινότητας, της αυθεντικότητας και της μουσικής που ενώνει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια