Χάγκεν Φλάισερ: Ο Αθηναίος της εβδομάδας

Χάγκεν Φλάισερ Facebook Twitter
7
Χάγκεν Φλάισερ Facebook Twitter
Φωτό: Νίκος Κατσαρός
  • Γεννήθηκα στη Βιέννη, κι αυτό ήταν σωστή απόφαση…  Όχι μόνο επειδή είναι καταπληκτική πόλη, αλλά και γιατί η Αυστρία ξυπνά διαχρονικά φιλικά στερεότυπα πάσης φύσεως: από τον Μότσαρτ έως τα ομώνυμα σοκολατάκια. Αργότερα, πολύ αργότερα, όλα αυτά άνοιγαν πόρτες λ.χ., σε συνεντεύξεις με μάρτυρες της Κατοχής: «Οι Αυστριακοί, καλοί άνθρωποι, όχι σαν τους Γερμανούς!». Βέβαια, ξέχναγαν τους Αυστριακούς Χίτλερ, Άιχμαν, Σιμάνα και Λαίρ – οι δύο τελευταίοι αρχηγοί των ΕςΕς και της Βέρμαχτ στην Ελλάδα. Άλλωστε, όταν γεννήθηκα, η Βιέννη ήταν γερμανική. «Προδίδω» έτσι την ηλικία μου (68).
  • Μεγάλωσα στη Γερμανία. Ζοφερές οι πρώτες αναμνήσεις: δελτία, ατέλειωτες ουρές για τρόφιμα. Βομβαρδισμένες πόλεις. Παιδική χαρά το (απαγορευμένο) κρυφτούλι στα χαλάσματα ενός απόμερου ερειπωμένου εργοστασίου. Μια μέρα είχα τιμωρηθεί και δεν πρόλαβα να παίξω. Έτσι, δεν ανακάλυψα εγώ την κρυμμένη βόμβα που δεν είχε εκραγεί για 4-5 χρόνια. Άκουσα το «μπαμ» από μακριά. Θυμάμαι την κηδεία… Άκουγα για κάποιον Πόλεμο που εξακολουθούσε να χτυπάει τη χώρα, διψώντας ακόμα για αίμα. Αυτός είχε καταβροχθίσει το παιδί που παίζαμε παρέα, αυτός έφταιγε για το κρύο, την πείνα, τα ρούχα πένθους. Φανταζόμουν τον Πόλεμο σαν ανθρωποφάγο Κύκλωπα. Γνώριμη η απαίσια φάτσα του, από το μοναδικό μάλλον βιβλίο που είχα. Από κάπου μακριά είχε εισβάλει…

 

Χάγκεν Φλάισερ Facebook Twitter
Φωτό: Νίκος Κατσαρός

  • Τότε δεν γνώριζα πως ο Κύκλωπας είχε ξεκινήσει από εμάς, πως «δικοί μας» τον είχαν εξαπολύσει προς άλλους στόχους, πως –μετά από πολύχρονη σφαγή στα «ξένα», στους «αλλόφυλους»– είχε τυφλωθεί και στράφηκε κατά του αφέντη του, γυρίζοντας στην αφετηρία. Καλά εγώ, ο πιτσιρικάς. Αλλά ούτε οι «μεγάλοι» δεν το ήξεραν; Το είχαν λησμονήσει, άραγε, ή απέφευγαν να μιλήσουν; Ακόμα και οι δάσκαλοί μου…
  • Αντιμέτωπος με τη συλλογική σιωπή, αποφάσισα να σπουδάσω ιστορία, να μελετήσω τον πόλεμο, ένθεν και ένθεν. Είχα φίλους στη Δανία, έμαθα δανέζικα. Κάνοντας μπάνιο στη Βόρεια Θάλασσα, αλλάξαμε σε ένα μπούνκερ της Κατοχής. «Δικό σου είναι το μπούνκερ, γερμανικό», κορόιδευαν οι φίλοι. Διάβαζα κείμενα συνταρακτικά. Συγγραφέας ο θεολόγος-ποιητής Kaj Munk, που προέτρεπε τους Δανούς να απορρίψουν τον δωσιλογισμό και να αντισταθούν στον φυλετικό διωγμό. Πράγματι, σχεδόν όλοι οι Εβραίοι σώθηκαν, αλλά κομάντο των Ες Ες δολοφόνησε τον Μουνκ. Η κηδεία έγινε παλλαϊκό συλλαλητήριο – τη μέρα που γεννήθηκα. Έτσι, άρχισα διατριβή για την κατοχή «μας» στη Δανία.
  • Μεσολάβησε, όμως, το απριλιανό πραξικόπημα στην Ελλάδα.  Είχα κάνει αρχαία (και λατινικά) στο σχολείο, είχα αγαπήσει τον κλασικό πολιτισμό. Αβάσταχτη η σκέψη πως η Δυτική Ευρώπη, εκτός των φασιστοειδών απολιθωμάτων στην Ιβηρική Χερσόνησο, μολύνθηκε και από άλλη δικτατορία: μάλιστα, στη χώρα του Θουκυδίδη, την οποία τόσα χρόνια ονειρευόμουν να γνωρίσω. Τελικά, την επισκέφτηκα – υπό τη βαριά σκιά της χούντας. Γνώρισα τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο, ακούραστο μαχητή κατά της Χούντας, που έπειτα με τίμησε με τη φιλία του. Τον Γεώργιο Παπανδρέου τον πρόλαβα μόνο στην κηδεία του (2.11.1968). Ακολούθησα τη σορό από το παρεκκλήσι της Μητροπόλεως μέχρι το Α’ Νεκροταφείο, μαζί με την Ελένη. Την κατοπινή γυναίκα μου την είχα γνωρίσει στο Βερολίνο, στους αντιδικτατορικούς κύκλους του πανεπιστημίου. Συγκλονίστηκα από την ταυτόχρονα κατανυκτική και αντιστασιακή ατμόσφαιρα. Η λαοθάλασσα βοούσε: «Ελευθερία!», «Σήμερα ψηφίζουμε!». Έπειτα γνώρισα και τον Αλέκο Παναγούλη, στην αίθουσα του Έκτακτου Στρατοδικείου. Το ίδιο βράδυ έστειλα ανταπόκριση σε εφημερίδα του Βερολίνου.
  • Τότε αποφάσισα να στραφώ προς την Ελλάδα, και επιστημονικά. Ενημέρωσα τον επόπτη μου, ειδήμονα στη σκανδιναβική ιστορία, πως θα μετατόπιζα τον γεωγραφικό προσδιορισμό της διατριβής: «Κατοχή στην Ελλάδα»!, είπε. Διαφώνησε, νευρίασε, με προειδοποίησε πως δεν είχε ιδέα από ελληνική ιστορία. Τελικά υποχώρησε – έτσι κι αλλιώς δεν υπήρχε διδάσκων σε γερμανικό πανεπιστήμιο που θα γνώριζε περισσότερα. Επίπονη η έρευνα: αρχεία κλειστά, λεηλατημένα, κατεστραμμένα, ανύπαρκτα. Οι βιβλιοθήκες «εκκαθαρισμένες», πολλές ζώσες πηγές στα ξερονήσια. Έτσι, το εγχείρημα μου «στοίχισε» μια επταετία. Όταν τελείωσα, είχε ήδη τελειώσει η άλλη επταετία, η μαύρη της Χούντας.
  • Η Μεταπολίτευση άνοιγε τον δρόμο για εγκατάσταση εδώ. Τολμήσαμε το 1977. Και πάλι δυσκολίες. Έστελνα ανταποκρίσεις σε γερμανικές εφημερίδες (είχα σπουδάσει και ΜΜΕ) – συχνά μάταιος κόπος: ισχνό το ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Το 1978, ερευνητικό-εκδοτικό «πρότζεκτ» με την Ακαδημία Αθηνών. Τελικά αποσύρθηκα, απρόθυμος να δεχτώ λογοκρισία της έρευνάς μου ή και των εγγράφων των επιτελών της Βέρμαχτ, οι οποίοι (προφανώς κρυπτοκομμούνια!) επέμεναν πως όχι ο Ζέρβας αλλά το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ αποτελούσε την κύρια αντιστασιακή δύναμη… Διασπάστηκε τότε η Επιτροπή Β’ Παγκοσμίου Πολέμου της Α.Α., αφού αποχώρησαν οι Παν. Κανελλόπουλος και Άγγελος Αγγελόπουλος που μου είχαν συμπαρασταθεί. Επικράτησε η σκληροπυρηνική φράξια του Κων. Τσάτσου, όπως καυχιόταν στις αυτοβιογραφικές σημειώσεις του.

 

  • Το 1979 πρωτοδίδαξα σε ελληνικό πανεπιστήμιο. Στην Αθήνα, στην (πιο φιλελεύθερη) Κρήτη∙ το 1992 γύρισα στην Αθήνα. Αρχικά, πολλοί φοιτητές με κοίταγαν σαν εξωτικό πλάσμα: ένας Γερμανός που διδάσκει ταμπού θεματικές (Πόλεμος – Κατοχή –Αντίσταση), και μάλιστα πρώτος σε ελληνικό ΑΕΙ, ακουγόταν ως ανέκδοτο. Όταν το ’87-’88 εκπροσωπούσα τη νέα πατρίδα (ήδη Νεοέλληνας με το ΦΕΚ!) στη Διεθνή Επιτροπή Ιστορικών για το παρελθόν του Αυστριακού προέδρου Βάλντχαϊμ, σατιρικό περιοδικό αναρωτήθηκε δις γιατί η Ελλάδα έστελνε τον «συμπαθέστατο κατά τα άλλα» Φλάισερ και όχι Έλληνα εκ γενετής…
  • Από το 1972, όταν ο Βάρναλης πρώτος με αποκάλεσε Γερμανο-έλληνα, δεν έχω ρίξει μαύρη πέτρα προς την πρώτη πατρίδα: απλώς αγωνίζομαι εκείνη να είναι ηθικά «εν τάξει» (φευ) με τη δεύτερη που επέλεξα. Και αλλού δεσπόζει το Β’ σκέλος της ταυτότητάς μου: στις γαστρονομικές, κλιματικές κ.λπ. προτιμήσεις, στα όνειρα, στα χούγια… Ως προς τον ύπνο, είμαι διχασμένος: ξυπνάω με τους Γερμανούς και πέφτω με τους Έλληνες.

 

  • Πώς να ιεραρχήσω τα κυριότερα βιβλία μου; Σε χαλεπή εποχή, «με αίμα, ιδρώτα και δάκρυα», έγραψα το πρώτο, το δίτομο Στέμμα και Σβάστικα, μετεξέλιξη της διατριβής. Θεωρείται έργο αναφοράς, επειδή –όπως γράφηκε– «ξεχέρσωσε» το ναρκοπέδιο της κατοχικής ιστορίας, αφαιρώντας απολιθωμένους παραταξιακούς μύθους μέσω της αντιπαράθεσης όσο το δυνατόν περισσότερων νέων πηγών: αρχεία, βιβλιογραφία και προφορικές μαρτυρίες. Το τελευταίο βιβλίο, Οι Πόλεμοι της Μνήμης, εξετάζει τη «δημόσια ιστορία» του Β’ Παγκόσμιου σε όλες τις εμπλεκόμενες χώρες. Στηρίζεται κυρίως στα ΜΜΕ και ως εκ τούτου διαβάζεται ευκολότερα…
  • Πολλοί φοιτητές διψούν για γνώση. Με αυτούς με συνδέει μια «ερωτική» σχέση… Το 2010 κάναμε δεκαπενθήμερη ερευνητική εκδρομή με τελειόφοιτους και μεταπτυχιακούς σε τόπους μνήμης της ναζιστικής φρίκης, με αφετηρία το Βερολίνο. Ο σκηνοθέτης Ηλίας Γιαννακάκης μας συνόδευε και γύρισε ένα πολυπαιγμένο ντοκιμαντέρ. Φέτος τον Μάιο, μετά την ανησυχητική άνοδο της Χ.Α. και την απήχησή της σε ιστορικά αναλφάβητους νέους, με την τηλεοπτική άρνηση των κρεματορίων, οργάνωσα ανοιχτό «μεταπτυχιακό σεμινάριο» με επιζήσαντες του Ολοκαυτώματος και 450 συμμετέχοντες! Άλλο δείγμα, το πρόσφατο τριήμερο συνέδριό μας για τη δεκαετία του ’40, ασφυκτικά γεμάτο σε πείσμα των αντικειμενικών δυσχερειών. Δεν υπάρχει άλλο αντίδοτο, ικανό ν’ αποστομώσει τους μισαλλόδοξους αρνητές και διαστρεβλωτές της ιστορίας από την τεκμηριωμένη ενημέρωση και διαφώτιση.

 

Χάγκεν Φλάισερ Facebook Twitter
Φωτό: Νίκος Κατσαρός

Οι Αθηναίοι
7

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

7 σχόλια
Τον είχα καθηγητή στη γερμανική φιλολογία, υπέροχος. Είχε στο γραφείο του παντού αποκόμματα από εφημερίδες, υπόδειγμα μελετητή. Ζήσαμε μαζί το σεισμό του '99 σε αμφιθέατρο που δίναμε μάθημα και ήταν πολύ ψύχραιμος. Νομίζω μας είπε αν θέλουμε να συνεχίσουμε να γράφουμε. Για τις εργασίες σχετικά με τον πόλεμο μας συμβούλευε να ρωτάμε τους παππούδες και τις γιαγιάδες στο χωριό μας και να κρατάμε σημειώσεις. Όσοι ήμασταν πολιτικοποιημένοι και είχαμε μελετήσει λογοτεχνία 1940-1949 μπορούσαμε στις εξετάσεις να γράφουμε παραδείγματα από μορφές αντίστασης π.χ.για το σπιτάκι στον Υμηττό και ό,τι άλλο γνωρίζαμε για τη Γερμανική κατοχή εκτός βιβλίου. Το εκτιμούσε πολύ. Κύριε Φλάισερ, σας <<ποστάρω>> στα facebook των μαθητών μου, μήπως ξεστραβωθούν λίγο!
Είχα την τύχη να έχω καθηγητή τον Χάγκεν Φλάισερ στην Κρήτη τη δεκαετία του '80. Υπέροχες αναμνήσεις...Και να σκεφτείς ότι η ΚΝΕ τον κατηγορούσε από τότε για ιδεολογική χρήση της ιστορίας, χωρίς βέβαια να έχουν παρακολουθήσει οι κνίτες το μάθημα. Ήταν σίγουροι, βλέπεις, ότι δεν πρόκειται για μαρξιστική-λενινιστική θεώρηση της ιστορίας...
Αγαπημένη εικόνα: Ο Φλαϊσερ με μια τεράστια ελληνική σημαία πάνω σε ένα τζιπ να κάνει το γύρο της προκυμαίας του λιμανιού της Σαμοθράκης το βράδυ του τελικού του Εuro 2004 και από κάτω να του φωνάζουν "είναι τρελός ο Γερμανός"
Ο Φλαισερ ευτυχως για την Ελλαδα κατεγραψε την ιστορικη περιοδο της κατοχης αλλα ιδιαιτερα την ιστορια της εθνικης αντιστασης χωρις προκαταληψεις και ταμπου με τοση αντικειμενικοτητα που δυσκολα συναντας σε ιστορικους. Ερχομενος στην Ελλαδα ακολουθησε τις μεθοδους του Θουκιδιδη πηγαινοτας επι τοπου κανοντας ερευνα με αυτοπτες μαρτυρες , αναζητησε επειτα τα κρυφα αιτια και τις αφορμες με εξαιρετικο τροπο. Σχεδον ολο το αρχειο της ΕΡΤ για την εθνικη αντισταη εχει τη δικη του συμμετοχη...Ευτυχως εχω την ευκαιρια να του πω ευχαριστω δημοσια και ελπιζω πως η Ελλαδα θα τον τιμησει καταλληλα. Αν ολοι οι ιστορικοι ειχαν το ταλεντο του και διδασκαν σε αυτον το κοσμο τους τοσους ιστορικα αναλφαβητους δεν θα υπηρχε κριση και κυριως ουτε και Χρυση Αυγη..
"Δεν υπάρχει άλλο αντίδοτο, ικανό ν’ αποστομώσει τους μισαλλόδοξους αρνητές και διαστρεβλωτές της ιστορίας από την τεκμηριωμένη ενημέρωση και διαφώτιση."Για τις στερεοτυπικές πιπίλες και την αλλαζονική ημιμάθεια -εκατέρωθεν- που θρέφουν το τέρας.