«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη»

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
6

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
Ο Αριστείδης Σερβετάλης στο ρόλο του Πενθέα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

 

Οι Βάκχες αποτελούν ένα από τα πλέον αινιγματικά έργα της αρχαίας δραματουργίας. Γράφτηκε το 407 π.Χ. από τον Ευριπίδη κατά τη διάρκεια της εξορίας του στη Μακεδονία και παρουσιάστηκε δύο χρόνια μετά τον θάνατό του από τον γιο του. Το ποιητικό κείμενο που έχει διασωθεί έχει ένα σοβαρό μειονέκτημα, καθώς έχει χαθεί ο σημαντικότερος μονόλογός του, εκείνος της Αγαύης, που θα έλυνε μάλιστα το μεγάλο ερώτημα σε σχέση με το τι ακριβώς ήθελε να πει ο Ευριπίδης με το σπουδαίο αυτό έργο. Η Αγαύη, μητέρα του Πενθέα και βασιλιά της Θήβας, υπό την επήρεια της βακχείας, σκοτώνει τον γιο της που αντιστάθηκε στην επιβολή της νέας θρησκείας του Βάκχου, δηλαδή του Διονύσου. Είναι η μοναδική φορά που θεός, με μορφή ανθρώπου, κατεβαίνει και βρίσκεται ανάμεσα στους ανθρώπους με σκοπό να επιβάλει τη λατρεία του και να κυριαρχήσει ως θρησκεία.

Ένα έργο σχεδόν μεταφυσικό, λοιπόν, μεγάλης ποιητικής και φιλοσοφικής αξίας, για την ερμηνεία του οποίου το σύγχρονο θέατρο έχει κάνει άπειρες απόπειρες, καταφέρνοντας πάντα να θέτει σοβαρά ερωτήματα που αφορούν τόσο την αρχαία τραγωδία όσο και τη σύγχρονη σκέψη. Η σκηνοθέτις Άντζελα Μπρούσκου έχει αναλάβει την παρουσίασή του στα φετινά Επιδαύρια, ένα δύσκολο εγχείρημα για εκείνη, που έχει, ωστόσο, μερικούς εξαιρετικούς συνεργάτες-συμμάχους δίπλα της. Ο Αριστείδης Σερβετάλης, ο οποίος υποδύεται τον Πενθέα, ρόλο που είχε απωθημένο από την εποχή που ήταν στη δραματική σχολή στην οποία η Μπρούσκου δίδασκε μεν τραγωδία αλλά δεν είχε την τύχη να την έχει δασκάλα, λέει: «Για μένα ο Πενθέας είναι η προσωποποίηση του ορθολογισμού και της λογικής. Αντιλαμβάνομαι ότι είναι αδύνατο να εισχωρήσει το υπερβατικό και το πνευματικό στη λογική και ο Πενθέας, του οποίου το όνομα φέρει τη λέξη “πένθος”, έχει έναν εγωισμό και μια έπαρση που τον κάνουν νομίζει ότι είναι το παν. Θέλει να επιβάλει τον νόμο και την τάξη, στοιχεία αναγκαία κατ’ αυτόν. Εγώ θα έλεγα ότι όταν δεν υπάρχει αγάπη, όντως χρειάζονται ο νόμος και η τάξη. Έρχεται, λοιπόν, ένας θεός που προσπαθεί να τον βάλει σε μια συχνότητα και αυτός αρνείται γιατί πιστεύει στον άνθρωπο, δεν μπορεί να βγει από τον εαυτό του, κάτι που προσδιορίζει 100% και τη σημερινή εποχή. Όμως πρέπει να αφήνουμε λίγο χώρο, να μην είμαστε τόσο κατακτητές».

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
«Ο Διόνυσος έχει ταυτιστεί πολύ με την εμφάνιση ενός ωραίου και ρωμαλέου άντρα, ενώ ουσιαστικά είναι και άντρας και γυναίκα. «Ο Διόνυσος είμαστε όλοι. Βρίσκω πολύ ενδιαφέρον ότι μια γυναίκα παίρνει τη μορφή ενός άντρα, ο οποίος βέβαια θα επιβάλει την εξουσία ως τιμωρός». Η Αγλαΐα Παπά για το ρόλο του Διονύσου... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO
«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
«Ο καθένας μας έχει μέσα του το θηλυκό και το αρσενικό στοιχείο, άλλωστε. Παρ’ όλα αυτά, ο Διόνυσος είναι ένας θεός, και μάλιστα ο πρώτος που κατεβαίνει από το θεολογείο, και μιλάει με ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Έχει μια διαλεκτική ακριβώς όπως όλοι οι ήρωες του αρχαίου δράματος»... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Μια ανατροπή της παράστασης της Μπρούσκου είναι ότι ο Διόνυσος είναι γυναίκα και όχι άντρας. Όπως εξηγεί η ίδια: «Ο Διόνυσος έχει ταυτιστεί πολύ με την εμφάνιση ενός ωραίου και ρωμαλέου άντρα, ενώ ουσιαστικά είναι και άντρας και γυναίκα. Ο Διόνυσος είμαστε όλοι. Βρίσκω πολύ ενδιαφέρον ότι μια γυναίκα παίρνει τη μορφή ενός άντρα, ο οποίος βέβαια θα επιβάλει την εξουσία ως τιμωρός». Η Αγλαΐα Παπά, η οποία έχει ξαναεμφανιστεί στην Επίδαυρο σε αντρικό ρόλο, ως Τειρεσίας, είναι εκείνη που υποδύεται τον Διόνυσο και λέει σχετικά: «Πιστεύω ότι οι ρόλοι στο ποιητικό κείμενο δεν έχουν φύλο. Είναι θέμα ενέργειας, όχι φύλου. Από την πλευρά του ηθοποιού δεν έχει καμία σημασία ή, μάλλον, έχει μεγάλη σημασία γιατί μπαίνει το θέμα της σαγήνης που μπορεί να είναι ένα επιπλέον στοιχείο, καθώς είναι αυτό ακριβώς το στοιχείο που μπορεί να διευκολύνει τον Διόνυσο να επιβάλει την εξουσία του. Ο καθένας μας έχει μέσα του το θηλυκό και το αρσενικό στοιχείο, άλλωστε. Παρ’ όλα αυτά, ο Διόνυσος είναι ένας θεός, και μάλιστα ο πρώτος που κατεβαίνει από το θεολογείο, και μιλάει με ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Έχει μια διαλεκτική ακριβώς όπως όλοι οι ήρωες του αρχαίου δράματος». Τι κάνει την ηθοποιό να πιστεύει ότι ο μύθος του Διονύσου αφορά ένα σύγχρονο κοινό; «Το γεγονός ότι έχουμε πάντα την ανάγκη να πιστεύουμε σε κάτι πολύ ισχυρό, που πιθανόν να είναι ανατρεπτικό σε σχέση με μια καθεστηκυία τάξη, πιθανόν να μας οδηγήσει σε μονοπάτια τα οποία δεν γνωρίζουμε. Το άγνωστο έχει ρίσκο, ηδονή, έλξη, αλλά κυρίως ελπίδα για κάτι καλύτερο. Πρόκειται για έναν θεό που έρχεται με νέα έθιμα και νέους τρόπους λατρείας και πρέπει να γίνει αποδεκτός από το σύστημα. Στη συγκεκριμένη πόλη δεν γίνεται κάτι τέτοιο και εκείνος αποφασίζει να μεταλλαχθεί, να γίνει θνητός. Κι έχουμε δύο συστήματα, αυτό που αντιπροσωπεύει ο Πενθέας με το δικό του δίκαιο και το νέο, το οποίο θα δημιουργήσει κοινωνική αναταραχή – κανένας ηγέτης, όμως, δεν θέλει το κράτος του σε αναταραχή. Εδώ δίνεται η δυνατότητα να ανακαλύψουμε μια πλευρά της ανθρώπινης φύσης που δεν γνωρίζουμε. Ο Διόνυσος, ο οποίος δεν είναι μόνο θεός της χαράς αλλά και καταστροφικός θεός, λέει ότι άργησαν να τον σεβαστούν και ότι θα ήταν αλλιώς, αν τον είχαν σεβαστεί έγκαιρα – “… τον γλυκύ θεό δεν θα τον γνωρίσεις ποτέ, άλλον θεό απαίσιο έχεις συναντήσει”. Όσο μπορεί να αποδώσει χαρά κι ελπίδα στον άνθρωπο, άλλο τόσο μπορεί και να τον καταστρέψει».

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
«Για μένα ο Πενθέας είναι η προσωποποίηση του ορθολογισμού και της λογικής. Αντιλαμβάνομαι ότι είναι αδύνατο να εισχωρήσει το υπερβατικό και το πνευματικό στη λογική και ο Πενθέας, του οποίου το όνομα φέρει τη λέξη “πένθος”, έχει έναν εγωισμό και μια έπαρση που τον κάνουν νομίζει ότι είναι το παν». ο Αριστείδης Σερβετάλης για το ρόλο του Πενθέα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Η συνιδρύτρια του Θεάτρου Δωματίου και πρώτη κορυφαία στις Βάκχες, Παρθενοπή Μπουζούρη, δίνει τη δική της ερμηνεία: «Εμένα στο έργο αυτό δεν με ενδιαφέρει το επίκαιρο του χαρακτήρα αλλά η αίσθηση του κατεπείγοντος που έχει. Μπαίνει ένας θεός σε μια πόλη υπό διάλυση, σε μια οριακή στιγμή κατά την οποία μια κοινωνία παρακμάζει γιατί δεν δέχεται την αλλαγή και πεθαίνει. Έχουν πολλές πτυχές οι Βάκχες, αλλά προσωπικά με ενδιαφέρει πολύ το θέμα της βίας και της θρησκείας. Το πώς οι άνθρωποι ανά τους αιώνες παλεύουν να αντιμετωπίσουν τη βία. Αυτό το βάραθρο κάτω από τα πόδια μας που ενώ το παλεύουμε έξω από εμάς, έρχεται ο Διόνυσος να μας πει κοιτάξτε μέσα σας, εκεί θα βρείτε τη λύση».

Σε αυτό συμφωνεί και η Άντζελα Μπρούσκου: «Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη. Προσπαθούμε να τη διαχειριστούμε, να συγκρουστούμε μαζί της, να συμφιλιωθούμε μέσα από τη θρησκεία μαζί της, μέσα από τελετές, πανηγύρια, νόμους και θεσμούς. Στις Βάκχες είναι ξεκάθαρο πού μπορεί να φτάσει κάποιος, το όριο. Ο άνθρωπος φτιάχνει έναν θεό και βγαίνει απ’ έξω για να δει αυτό το φαινόμενο. Εμείς μέσα σε αυτό το πλαίσιο κινούμαστε. Όταν δεν αποδεχόμαστε κάτι, μένουμε απ’ έξω, λέμε δεν είμαστε εμείς, είναι ο άλλος, γι’ αυτό και ο Διόνυσος είναι μία πλευρά μας. Φτιάχνουμε έναν μύθο, τελετές, και μέσα από αυτά προσπαθούμε να τον διαχειριστούμε. Γιατί κάθε φορά που οι άνθρωποι βρίσκονται μαζί θα γίνουν ή αγέλη ή μια μάζα μέσα στην οποία η βία πολλαπλασιάζεται ή μια θρησκευτική τελετή μέσα από την οποία αποκτούν ομοψυχία. Μιλάμε γι’ αυτό που αποκαλούμε “ένστικτο”, ορμή του θανάτου, για το ένστικτο του φόνου, όπως σήμερα, που ανά πάσα στιγμή μπορούν να ανατραπούν οι ισορροπίες».

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη. Προσπαθούμε να τη διαχειριστούμε, να συγκρουστούμε μαζί της, να συμφιλιωθούμε μέσα από τη θρησκεία μαζί της, μέσα από τελετές, πανηγύρια, νόμους και θεσμούς. Στις Βάκχες είναι ξεκάθαρο πού μπορεί να φτάσει κάποιος, το όριο». Η Άντζελα Μπρούσκου για τις Βάκχες... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO
«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Υπηρετώντας ένα προσωπικό σκηνοθετικό και αισθητικό στυλ, έχει ασχοληθεί εκτενώς με την τραγωδία, αλλά είναι μόλις η δεύτερη φορά που κατεβαίνει στην Επίδαυρο. Θίγω τη μη-ακαδημαϊκή της προσέγγιση και αστειευόμενη λέει: «Δεν έχουμε Ακαδημία, γι’ αυτό». Συνεχίζει: «Πρέπει να καταλάβει ο κόσμος ότι δεν έχουμε συνέχεια στην τραγωδία, παρά μόνο το κείμενο. Έχουμε τα μηνύματα, τις ιδέες, τη φιλοσοφία, αλλά δεν έχουμε την πρακτική, οπότε πρέπει κάθε φορά να επαναπροσδιορίζουμε και να βρίσκουμε πάλι τη σχέση μας με αυτά τα κείμενα σε μια αντιστοιχία με τη δική μας εποχή. Αυτό, φυσικά, επηρεάζει και την αισθητική μορφή της τραγωδίας. Ένα παγανιστικό αίτημα που έχει επικρατήσει είναι οι αναστενάρηδες που είναι διονυσιακό έθιμο. Τα διονυσιακά έθιμα έχουν περάσει στη θρησκεία μας ως παράδοση. Βλέπεις ανθρώπους που μεταμορφώνονται σε κάτι άλλο. Όλοι μας μπορούμε να μεταμορφωθούμε σε αυτό που θέλουμε για να φτάσουμε στην υπέρβαση. Ο άνθρωπος θέλει να γίνει θεός και να φάει τα μούτρα του, να καεί. Όποιος προσπαθεί, χωρίς να είναι μυημένος, θα φάει τα μούτρα του».

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Στις Βάκχες λείπει ένα καίριο κομμάτι που είναι ο μονόλογος της Αγαύης. Ο Γιώργος Χειμωνάς, τη μετάφραση του οποίου χρησιμοποιεί η Μπρούσκου, έχει προσθέσει, και δεν είναι ο μόνος, τον θρήνο της Παναγίας από τον Χριστό Πάσχοντα. Η Μπρούσκου λέει: «Εγώ δεν θα τον βάλω τον θρήνο γιατί έρχεται σε κόντρα με αυτό που κάνουμε. Δεν μπορώ να βάλω χριστιανικά κείμενα, τη στιγμή που ο Διόνυσος δεν επιβλήθηκε ποτέ ως κυρίαρχη θρησκεία. Ο Διόνυσος φέρνει έναν νέο τρόπο, μια νέα θρησκεία που δίνει ελευθερία στον άνθρωπο και γι’ αυτό θυμώνει που δεν τον δέχονται. Έρχεται σε αντίθεση με τον συντηρητισμό μιας συγκεκριμένης κοινωνίας».

Θέατρο Δωματίου - Άντζελα Μπρούσκου

Βάκχες του Ευριπίδη

8-9 Αυγούστου, 21:00

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

 

Η παράσταση παρουσιάζεται στα ελληνικά, με αγγλικούς υπότιτλους  

Διάρκεια: Περίπου 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

 

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

 

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: Ο θάνατος είναι μια αποθέωση 

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
THE LIFO TEAM
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

5 σχόλια
"Γιατί κάθε φορά που οι άνθρωποι βρίσκονται μαζί θα γίνουν ή αγέλη ή μια μάζα μέσα στην οποία η βία πολλαπλασιάζεται ή μια θρησκευτική τελετή μέσα από την οποία αποκτούν ομοψυχία"Speak for yourself, please.
«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Συγνωμη αλλα αυτη η φραση ειναι παραλογη. Στη φιλοσοφια υπαρχει ενας θεμελιωδης διαχωρισμος μεταξυ Φυσις και Πολιτισμου. Εαν υποθεσουμε λοιπον οτι η καταγωγη του ανθρωπου ειναι η βια (Φυσις) μετα εχουμε την εισαγωγη του ανθρωπου στον πολιτισμο, που ειναι φυσικα η διαχειριση της βιας στο ονομα της ειρηνικης συνυπαρξης της κοινοτητας (βλ.Hobbes). Αρα η βια μπορει να χαρακτηριστει ως ο 'καταγωγικος τοπος' των ανθρωπων αλλα οχι ο πολιτισμος τους αφου αυτο θα ηταν αυτοαντιφαση. Αυτο δεν σημαινει φυσικα οτι ο πολιτισμος δεν εχει βια ή οτι δεν ειναι βίαιος. Κατα τον Freud και φυσικα τον Nietzsche o πολισμος παραγει διαρκως βια αφου βασιζεται στην βιαιη εξημερωση των αγριων ενστικτων των ανθρωπινων-ζωων (human animals). Αυτο ειναι ομως διαφορετικο απο το να μπερδευεις Φυση και Πολιτισμο. ΥΓ. Η Άτζελα Μπρούσκου ειναι φυσικα συγκλονιστικη σκηνοθετης. Τη θυμαμαι απο το 1994(!!!) στις Δουλες του Ζενε στο ‘θεατρο της οδου καλλιτεχνων’ (ενα ερειπιο). Οι Δουλες ηταν ανδρες ηθοποιοι (οπως αν θυμαμαι καλα και ο Ζενε ηθελε) και η υποβλητικοτατη μουσικη της παραστασης ηταν απο τους Στερεο Νοβα. Το φιλοθεαμων κοινο αριθμουσε γυρω στους 5-6 ανθρωπους. Το θυμαμαι γιατι θυμαμαι οτι ντρεπομουν για το ποσο λιγοι ειμασταν! Τελος παντων αυτη η παρασταση ηταν απο τις συγκλονιστικοτερες δουλειες που εχω ποτε δει. (και εχω δει πολλες) Αυτα!.
1) Από μόνη της η αγάπη λίγα πράματα μπορεί να φέρει. Για να περάσει σε άλλο επίπεδο η συμβίωση χρειάζεται και γνώση. Αγάπη με γνώση, είναι ένας από τους τρεις πιο ισχυρούς συνδυασμούς που υπάρχουν.2) "Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του είναι βίαιη". Από πού κι ως πού ο πολιτισμός που απορρέει από τη μετεξέλιξη είναι τα πρώτα και τα προηγουμένα στάδια!