«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη»

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
6

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
Ο Αριστείδης Σερβετάλης στο ρόλο του Πενθέα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

 

Οι Βάκχες αποτελούν ένα από τα πλέον αινιγματικά έργα της αρχαίας δραματουργίας. Γράφτηκε το 407 π.Χ. από τον Ευριπίδη κατά τη διάρκεια της εξορίας του στη Μακεδονία και παρουσιάστηκε δύο χρόνια μετά τον θάνατό του από τον γιο του. Το ποιητικό κείμενο που έχει διασωθεί έχει ένα σοβαρό μειονέκτημα, καθώς έχει χαθεί ο σημαντικότερος μονόλογός του, εκείνος της Αγαύης, που θα έλυνε μάλιστα το μεγάλο ερώτημα σε σχέση με το τι ακριβώς ήθελε να πει ο Ευριπίδης με το σπουδαίο αυτό έργο. Η Αγαύη, μητέρα του Πενθέα και βασιλιά της Θήβας, υπό την επήρεια της βακχείας, σκοτώνει τον γιο της που αντιστάθηκε στην επιβολή της νέας θρησκείας του Βάκχου, δηλαδή του Διονύσου. Είναι η μοναδική φορά που θεός, με μορφή ανθρώπου, κατεβαίνει και βρίσκεται ανάμεσα στους ανθρώπους με σκοπό να επιβάλει τη λατρεία του και να κυριαρχήσει ως θρησκεία.

Ένα έργο σχεδόν μεταφυσικό, λοιπόν, μεγάλης ποιητικής και φιλοσοφικής αξίας, για την ερμηνεία του οποίου το σύγχρονο θέατρο έχει κάνει άπειρες απόπειρες, καταφέρνοντας πάντα να θέτει σοβαρά ερωτήματα που αφορούν τόσο την αρχαία τραγωδία όσο και τη σύγχρονη σκέψη. Η σκηνοθέτις Άντζελα Μπρούσκου έχει αναλάβει την παρουσίασή του στα φετινά Επιδαύρια, ένα δύσκολο εγχείρημα για εκείνη, που έχει, ωστόσο, μερικούς εξαιρετικούς συνεργάτες-συμμάχους δίπλα της. Ο Αριστείδης Σερβετάλης, ο οποίος υποδύεται τον Πενθέα, ρόλο που είχε απωθημένο από την εποχή που ήταν στη δραματική σχολή στην οποία η Μπρούσκου δίδασκε μεν τραγωδία αλλά δεν είχε την τύχη να την έχει δασκάλα, λέει: «Για μένα ο Πενθέας είναι η προσωποποίηση του ορθολογισμού και της λογικής. Αντιλαμβάνομαι ότι είναι αδύνατο να εισχωρήσει το υπερβατικό και το πνευματικό στη λογική και ο Πενθέας, του οποίου το όνομα φέρει τη λέξη “πένθος”, έχει έναν εγωισμό και μια έπαρση που τον κάνουν νομίζει ότι είναι το παν. Θέλει να επιβάλει τον νόμο και την τάξη, στοιχεία αναγκαία κατ’ αυτόν. Εγώ θα έλεγα ότι όταν δεν υπάρχει αγάπη, όντως χρειάζονται ο νόμος και η τάξη. Έρχεται, λοιπόν, ένας θεός που προσπαθεί να τον βάλει σε μια συχνότητα και αυτός αρνείται γιατί πιστεύει στον άνθρωπο, δεν μπορεί να βγει από τον εαυτό του, κάτι που προσδιορίζει 100% και τη σημερινή εποχή. Όμως πρέπει να αφήνουμε λίγο χώρο, να μην είμαστε τόσο κατακτητές».

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
«Ο Διόνυσος έχει ταυτιστεί πολύ με την εμφάνιση ενός ωραίου και ρωμαλέου άντρα, ενώ ουσιαστικά είναι και άντρας και γυναίκα. «Ο Διόνυσος είμαστε όλοι. Βρίσκω πολύ ενδιαφέρον ότι μια γυναίκα παίρνει τη μορφή ενός άντρα, ο οποίος βέβαια θα επιβάλει την εξουσία ως τιμωρός». Η Αγλαΐα Παπά για το ρόλο του Διονύσου... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO
«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
«Ο καθένας μας έχει μέσα του το θηλυκό και το αρσενικό στοιχείο, άλλωστε. Παρ’ όλα αυτά, ο Διόνυσος είναι ένας θεός, και μάλιστα ο πρώτος που κατεβαίνει από το θεολογείο, και μιλάει με ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Έχει μια διαλεκτική ακριβώς όπως όλοι οι ήρωες του αρχαίου δράματος»... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Μια ανατροπή της παράστασης της Μπρούσκου είναι ότι ο Διόνυσος είναι γυναίκα και όχι άντρας. Όπως εξηγεί η ίδια: «Ο Διόνυσος έχει ταυτιστεί πολύ με την εμφάνιση ενός ωραίου και ρωμαλέου άντρα, ενώ ουσιαστικά είναι και άντρας και γυναίκα. Ο Διόνυσος είμαστε όλοι. Βρίσκω πολύ ενδιαφέρον ότι μια γυναίκα παίρνει τη μορφή ενός άντρα, ο οποίος βέβαια θα επιβάλει την εξουσία ως τιμωρός». Η Αγλαΐα Παπά, η οποία έχει ξαναεμφανιστεί στην Επίδαυρο σε αντρικό ρόλο, ως Τειρεσίας, είναι εκείνη που υποδύεται τον Διόνυσο και λέει σχετικά: «Πιστεύω ότι οι ρόλοι στο ποιητικό κείμενο δεν έχουν φύλο. Είναι θέμα ενέργειας, όχι φύλου. Από την πλευρά του ηθοποιού δεν έχει καμία σημασία ή, μάλλον, έχει μεγάλη σημασία γιατί μπαίνει το θέμα της σαγήνης που μπορεί να είναι ένα επιπλέον στοιχείο, καθώς είναι αυτό ακριβώς το στοιχείο που μπορεί να διευκολύνει τον Διόνυσο να επιβάλει την εξουσία του. Ο καθένας μας έχει μέσα του το θηλυκό και το αρσενικό στοιχείο, άλλωστε. Παρ’ όλα αυτά, ο Διόνυσος είναι ένας θεός, και μάλιστα ο πρώτος που κατεβαίνει από το θεολογείο, και μιλάει με ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Έχει μια διαλεκτική ακριβώς όπως όλοι οι ήρωες του αρχαίου δράματος». Τι κάνει την ηθοποιό να πιστεύει ότι ο μύθος του Διονύσου αφορά ένα σύγχρονο κοινό; «Το γεγονός ότι έχουμε πάντα την ανάγκη να πιστεύουμε σε κάτι πολύ ισχυρό, που πιθανόν να είναι ανατρεπτικό σε σχέση με μια καθεστηκυία τάξη, πιθανόν να μας οδηγήσει σε μονοπάτια τα οποία δεν γνωρίζουμε. Το άγνωστο έχει ρίσκο, ηδονή, έλξη, αλλά κυρίως ελπίδα για κάτι καλύτερο. Πρόκειται για έναν θεό που έρχεται με νέα έθιμα και νέους τρόπους λατρείας και πρέπει να γίνει αποδεκτός από το σύστημα. Στη συγκεκριμένη πόλη δεν γίνεται κάτι τέτοιο και εκείνος αποφασίζει να μεταλλαχθεί, να γίνει θνητός. Κι έχουμε δύο συστήματα, αυτό που αντιπροσωπεύει ο Πενθέας με το δικό του δίκαιο και το νέο, το οποίο θα δημιουργήσει κοινωνική αναταραχή – κανένας ηγέτης, όμως, δεν θέλει το κράτος του σε αναταραχή. Εδώ δίνεται η δυνατότητα να ανακαλύψουμε μια πλευρά της ανθρώπινης φύσης που δεν γνωρίζουμε. Ο Διόνυσος, ο οποίος δεν είναι μόνο θεός της χαράς αλλά και καταστροφικός θεός, λέει ότι άργησαν να τον σεβαστούν και ότι θα ήταν αλλιώς, αν τον είχαν σεβαστεί έγκαιρα – “… τον γλυκύ θεό δεν θα τον γνωρίσεις ποτέ, άλλον θεό απαίσιο έχεις συναντήσει”. Όσο μπορεί να αποδώσει χαρά κι ελπίδα στον άνθρωπο, άλλο τόσο μπορεί και να τον καταστρέψει».

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
«Για μένα ο Πενθέας είναι η προσωποποίηση του ορθολογισμού και της λογικής. Αντιλαμβάνομαι ότι είναι αδύνατο να εισχωρήσει το υπερβατικό και το πνευματικό στη λογική και ο Πενθέας, του οποίου το όνομα φέρει τη λέξη “πένθος”, έχει έναν εγωισμό και μια έπαρση που τον κάνουν νομίζει ότι είναι το παν». ο Αριστείδης Σερβετάλης για το ρόλο του Πενθέα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Η συνιδρύτρια του Θεάτρου Δωματίου και πρώτη κορυφαία στις Βάκχες, Παρθενοπή Μπουζούρη, δίνει τη δική της ερμηνεία: «Εμένα στο έργο αυτό δεν με ενδιαφέρει το επίκαιρο του χαρακτήρα αλλά η αίσθηση του κατεπείγοντος που έχει. Μπαίνει ένας θεός σε μια πόλη υπό διάλυση, σε μια οριακή στιγμή κατά την οποία μια κοινωνία παρακμάζει γιατί δεν δέχεται την αλλαγή και πεθαίνει. Έχουν πολλές πτυχές οι Βάκχες, αλλά προσωπικά με ενδιαφέρει πολύ το θέμα της βίας και της θρησκείας. Το πώς οι άνθρωποι ανά τους αιώνες παλεύουν να αντιμετωπίσουν τη βία. Αυτό το βάραθρο κάτω από τα πόδια μας που ενώ το παλεύουμε έξω από εμάς, έρχεται ο Διόνυσος να μας πει κοιτάξτε μέσα σας, εκεί θα βρείτε τη λύση».

Σε αυτό συμφωνεί και η Άντζελα Μπρούσκου: «Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη. Προσπαθούμε να τη διαχειριστούμε, να συγκρουστούμε μαζί της, να συμφιλιωθούμε μέσα από τη θρησκεία μαζί της, μέσα από τελετές, πανηγύρια, νόμους και θεσμούς. Στις Βάκχες είναι ξεκάθαρο πού μπορεί να φτάσει κάποιος, το όριο. Ο άνθρωπος φτιάχνει έναν θεό και βγαίνει απ’ έξω για να δει αυτό το φαινόμενο. Εμείς μέσα σε αυτό το πλαίσιο κινούμαστε. Όταν δεν αποδεχόμαστε κάτι, μένουμε απ’ έξω, λέμε δεν είμαστε εμείς, είναι ο άλλος, γι’ αυτό και ο Διόνυσος είναι μία πλευρά μας. Φτιάχνουμε έναν μύθο, τελετές, και μέσα από αυτά προσπαθούμε να τον διαχειριστούμε. Γιατί κάθε φορά που οι άνθρωποι βρίσκονται μαζί θα γίνουν ή αγέλη ή μια μάζα μέσα στην οποία η βία πολλαπλασιάζεται ή μια θρησκευτική τελετή μέσα από την οποία αποκτούν ομοψυχία. Μιλάμε γι’ αυτό που αποκαλούμε “ένστικτο”, ορμή του θανάτου, για το ένστικτο του φόνου, όπως σήμερα, που ανά πάσα στιγμή μπορούν να ανατραπούν οι ισορροπίες».

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη. Προσπαθούμε να τη διαχειριστούμε, να συγκρουστούμε μαζί της, να συμφιλιωθούμε μέσα από τη θρησκεία μαζί της, μέσα από τελετές, πανηγύρια, νόμους και θεσμούς. Στις Βάκχες είναι ξεκάθαρο πού μπορεί να φτάσει κάποιος, το όριο». Η Άντζελα Μπρούσκου για τις Βάκχες... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO
«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Υπηρετώντας ένα προσωπικό σκηνοθετικό και αισθητικό στυλ, έχει ασχοληθεί εκτενώς με την τραγωδία, αλλά είναι μόλις η δεύτερη φορά που κατεβαίνει στην Επίδαυρο. Θίγω τη μη-ακαδημαϊκή της προσέγγιση και αστειευόμενη λέει: «Δεν έχουμε Ακαδημία, γι’ αυτό». Συνεχίζει: «Πρέπει να καταλάβει ο κόσμος ότι δεν έχουμε συνέχεια στην τραγωδία, παρά μόνο το κείμενο. Έχουμε τα μηνύματα, τις ιδέες, τη φιλοσοφία, αλλά δεν έχουμε την πρακτική, οπότε πρέπει κάθε φορά να επαναπροσδιορίζουμε και να βρίσκουμε πάλι τη σχέση μας με αυτά τα κείμενα σε μια αντιστοιχία με τη δική μας εποχή. Αυτό, φυσικά, επηρεάζει και την αισθητική μορφή της τραγωδίας. Ένα παγανιστικό αίτημα που έχει επικρατήσει είναι οι αναστενάρηδες που είναι διονυσιακό έθιμο. Τα διονυσιακά έθιμα έχουν περάσει στη θρησκεία μας ως παράδοση. Βλέπεις ανθρώπους που μεταμορφώνονται σε κάτι άλλο. Όλοι μας μπορούμε να μεταμορφωθούμε σε αυτό που θέλουμε για να φτάσουμε στην υπέρβαση. Ο άνθρωπος θέλει να γίνει θεός και να φάει τα μούτρα του, να καεί. Όποιος προσπαθεί, χωρίς να είναι μυημένος, θα φάει τα μούτρα του».

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Στις Βάκχες λείπει ένα καίριο κομμάτι που είναι ο μονόλογος της Αγαύης. Ο Γιώργος Χειμωνάς, τη μετάφραση του οποίου χρησιμοποιεί η Μπρούσκου, έχει προσθέσει, και δεν είναι ο μόνος, τον θρήνο της Παναγίας από τον Χριστό Πάσχοντα. Η Μπρούσκου λέει: «Εγώ δεν θα τον βάλω τον θρήνο γιατί έρχεται σε κόντρα με αυτό που κάνουμε. Δεν μπορώ να βάλω χριστιανικά κείμενα, τη στιγμή που ο Διόνυσος δεν επιβλήθηκε ποτέ ως κυρίαρχη θρησκεία. Ο Διόνυσος φέρνει έναν νέο τρόπο, μια νέα θρησκεία που δίνει ελευθερία στον άνθρωπο και γι’ αυτό θυμώνει που δεν τον δέχονται. Έρχεται σε αντίθεση με τον συντηρητισμό μιας συγκεκριμένης κοινωνίας».

Θέατρο Δωματίου - Άντζελα Μπρούσκου

Βάκχες του Ευριπίδη

8-9 Αυγούστου, 21:00

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

 

Η παράσταση παρουσιάζεται στα ελληνικά, με αγγλικούς υπότιτλους  

Διάρκεια: Περίπου 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

 

«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

 

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

5 σχόλια
"Γιατί κάθε φορά που οι άνθρωποι βρίσκονται μαζί θα γίνουν ή αγέλη ή μια μάζα μέσα στην οποία η βία πολλαπλασιάζεται ή μια θρησκευτική τελετή μέσα από την οποία αποκτούν ομοψυχία"Speak for yourself, please.
«Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του ανθρώπου είναι βίαιη» Συγνωμη αλλα αυτη η φραση ειναι παραλογη. Στη φιλοσοφια υπαρχει ενας θεμελιωδης διαχωρισμος μεταξυ Φυσις και Πολιτισμου. Εαν υποθεσουμε λοιπον οτι η καταγωγη του ανθρωπου ειναι η βια (Φυσις) μετα εχουμε την εισαγωγη του ανθρωπου στον πολιτισμο, που ειναι φυσικα η διαχειριση της βιας στο ονομα της ειρηνικης συνυπαρξης της κοινοτητας (βλ.Hobbes). Αρα η βια μπορει να χαρακτηριστει ως ο 'καταγωγικος τοπος' των ανθρωπων αλλα οχι ο πολιτισμος τους αφου αυτο θα ηταν αυτοαντιφαση. Αυτο δεν σημαινει φυσικα οτι ο πολιτισμος δεν εχει βια ή οτι δεν ειναι βίαιος. Κατα τον Freud και φυσικα τον Nietzsche o πολισμος παραγει διαρκως βια αφου βασιζεται στην βιαιη εξημερωση των αγριων ενστικτων των ανθρωπινων-ζωων (human animals). Αυτο ειναι ομως διαφορετικο απο το να μπερδευεις Φυση και Πολιτισμο. ΥΓ. Η Άτζελα Μπρούσκου ειναι φυσικα συγκλονιστικη σκηνοθετης. Τη θυμαμαι απο το 1994(!!!) στις Δουλες του Ζενε στο ‘θεατρο της οδου καλλιτεχνων’ (ενα ερειπιο). Οι Δουλες ηταν ανδρες ηθοποιοι (οπως αν θυμαμαι καλα και ο Ζενε ηθελε) και η υποβλητικοτατη μουσικη της παραστασης ηταν απο τους Στερεο Νοβα. Το φιλοθεαμων κοινο αριθμουσε γυρω στους 5-6 ανθρωπους. Το θυμαμαι γιατι θυμαμαι οτι ντρεπομουν για το ποσο λιγοι ειμασταν! Τελος παντων αυτη η παρασταση ηταν απο τις συγκλονιστικοτερες δουλειες που εχω ποτε δει. (και εχω δει πολλες) Αυτα!.
1) Από μόνη της η αγάπη λίγα πράματα μπορεί να φέρει. Για να περάσει σε άλλο επίπεδο η συμβίωση χρειάζεται και γνώση. Αγάπη με γνώση, είναι ένας από τους τρεις πιο ισχυρούς συνδυασμούς που υπάρχουν.2) "Η βία είναι ο πολιτισμός του ανθρώπου, γιατί η καταγωγή του είναι βίαιη". Από πού κι ως πού ο πολιτισμός που απορρέει από τη μετεξέλιξη είναι τα πρώτα και τα προηγουμένα στάδια!