Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
3

Aπό τον Θανάση Χαραμή

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Ανάμεσα σε ελαιόδεντρα, πικροδάφνες και κυπαρίσσια, σε αγροτεμάχιο 4000 μ2 και σε απόσταση λίγων μέτρων από την οικία του στο Δήλεσι Βοιωτίας, το αρχαίο Δήλιον, αποφασίστηκε η ανέγερση του νέου εργαστηρίου του ζωγράφου και γλύπτη Αλέξανδρου Λιάπη. Τμήμα του περιβάλλοντος χώρου του νέου κτιρίου διαμορφώνεται σε υπαίθρια γλυπτοθήκη, φιλοξενώντας έργα του ίδιου του καλλιτέχνη. Η πρόκληση διπλή.

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Το δημιούργημα καλείται να συνδιαλεχθεί από τη μία με το περιβάλλον που το περικλείει, δομημένο και αδόμητο, και από την άλλη με το ίδιο το έργο του καλλιτέχνη. Βασικά κριτήρια της σύνθεσης του χτίσματος αποτελούν: η οικονομία των μέσων υλοποίησης του, η κατασκευαστική ειλικρίνεια και πειθαρχία, η πλαστικότητα που θα το έδενε με το πνεύμα του ελληνικού τοπίου. Ο σχεδιασμός του σε όλα τα επίπεδα, συνεπώς, εκφράζει τον καθοριστικό ρόλο του στατικού του φορέα.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Το έργο είναι ένα κέλυφος από εμφανές οπλισμένο σκυρόδεμα το οποίο συντελείται σε τρεις διακριτές φάσεις σκυροδέτησης. Θεμέλιο, πλάκα, πρόβολος η πρώτη, τοιχία, μεσοπάτωμα η δεύτερη, θόλος η τρίτη. Ο θόλος, διαχρονικό και διατοπικό αρχιτεκτονικό στοιχείο στέψης από την αρχαιότητα έως το Μοντερνισμό, συνομιλεί με τον ιδιαίτερο χώρο της οικίας του καλλιτέχνη, το «κελί».

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Το νέο χτίσμα χωροθετείται στον άξονα Βορά- Νότου, ενώ το ορθογώνιο σχήμα της κάτοψης του διαιρείται σε τρεις ζώνες : ο πρόβολος και ο ημιυπαίθριος χώρος στο Νότο, απ' όπου και η είσοδος, πρώτη ζώνη, ο χώρος διημέρευσης και εργασίας του καλλιτέχνη δεύτερη ζώνη και το μεσοπάτωμα αποθήκευσης έργων στο Βορρά τρίτη ζώνη. Μια ευθύγραμμη σκάλα συνδέει οπτικά και λειτουργικά τα δύο επίπεδα, ενώ τα από σκυρόδεμα και «εν προβόλω» στοιχεία της λειτουργούν και ως γλυπτοθήκες-εκθετήρια της δουλειάς του καλλιτέχνη.

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Τα ανοίγματα, τα οποία σχετίζονται με την πορεία του ήλιου, τον φωτισμό στο εσωτερικό του χώρου και τον διαμπερή αερισμό του, προκύπτουν από εγκάρσιες οριζόντιες τομές στο κέλυφος του κτηρίου. Τα παράθυρα καθώς «κόβονται» και «πέφτουν» στο έδαφος λειτουργούν ως πάγκοι που υποδέχονται ανθρώπους και ως βάθρα που υποδέχονται γλυπτικά έργα. Το εργαστήρι έχει κατασκευαστεί αποκλειστικά από οπλισμένο σκυρόδεμα, έχει μεταλλικά οξειδωμένα κουφώματα και βιομηχανικό δάπεδο.Ο σχεδόν μονοχρωματικός και αδρός χαρακτήρας του νέου έργου επηρεάζει και επηρεάζεται από τη δουλειά του καλλιτέχνη συντελώντας τελικά σ' ένα ενιαίο γλυπτικό αποτέλεσμα.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Η Αποθήκη Τέχνης εκπροσώπησε την Ελλάδα στο διεθνή διαγωνισμό υλοποιημένου αρχιτεκτονικού έργου για το βραβείο Piranesi 2009 στο Piran της Σλοβενίας ενώ τον Σεπτέμβρη του 2010 παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη στα πλαίσια της 6ης Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων που διοργανώνει το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter


Η Α31 δημιουργήθηκε το 2002 στην Αθήνα από τον Πραξιτέλη Κονδύλη, σαν μία δημιουργική διεπιστημονική ομάδα αρχιτεκτόνων, designers και μηχανικών με ένα ευρύ μελετητικό και κατασκευαστικό αντικείμενο που εκτείνεται από τα κτιριακά έργα μέχρι τον σχεδιασμό εσωτερικού χώρου και επίπλου.


Το 2007 στο σχήμα εντάσσεται ο πολιτικός μηχανικός Παναγιώτης Καρράς, ως υπεύθυνος του Τεχνικού Τμήματος του Γραφείου.
Έργα της Α31 έχουν αποσπάσει διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς και έχουν εκτεθεί σε Μουσεία και δημόσιους χώρους σε Αθήνα, Βαρκελώνη, Βουδαπέστη, Μπιλμπάο, Λευκωσία και στο Πιράνο της Σλοβενίας. Άρθρα και έργα της ομάδας έχουν δημοσιευτεί τόσο στον ελληνικό όσο και στο διεθνή Τύπο.

Αρχιτέκτων
Πραξιτέλης Ν. Κονδύλης
A31 Architecture

Πολιτικός Μηχανικός: Παναγιώτης Καρράς
Φωτογράφος : Γιάννης Χατζηασλάνης

Design
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανοίγει στη Νάουσα η πρώτη Βιβλιοθήκη Οίνου της χώρας μας στη μνήμη του Γιάννη Μπουτάρη

Design / Η πρώτη βιβλιοθήκη για το κρασί στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μπουτάρης θα ήταν περήφανος

Ένας ιδιότυπος πολυχώρος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ντόπιου πληθυσμού σε ό,τι αφορά το κρασί, τη γαστρονομία και τη βιωσιμότητα, ξεκινά τη λειτουργία του στη Νάουσα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο μάγος της οικειότητας

Design / Μιχάλης Αναστασιάδης: «Υπάρχει φλυαρία στο design, λείπει η αυθεντικότητα»

Σε μια καριέρα 30 σχεδόν χρόνων σχεδίασε φωτιστικά, έπιπλα και αντικείμενα που μαρτυρούν έναν αναγεννησιακό δημιουργό, ο οποίος καταπιάνεται με τα υλικά, τη λειτουργικότητα και την τεχνολογία, σχεδιάζοντας την ποίηση τού καθημερινού. Με αφορμή την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα που μόλις εγκαινιάστηκε, ο Μιχάλης Αναστασιάδης μίλησε στη LifO.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Ελάτε επειδή κατασκευάστηκε για εργαστήρι και γκαλερί ζωγράφου, κοιτώντας το απέξω θαρρείς πως μόλις το ξεκαλούπωσαν και λίγο παραπέρα θα δεις και τα σανίδια, ντάνες, πηγαίνεις με προσοχή μην πατήσεις καμιά πρόκα. Δε συνδιαλέγεται με το περιβάλλον, το περιβάλλον του φωνάζει «φτιάξου». Βλέπει το μάτι μας άφθονο τέτοιο υλικό: γέφυρες, τοιχία και δε μας εξιτάρει καθόλου.Η νέα τάση όπου μακρόστενο παράθυρο πιάνει δυο πλευρές χωρίς καθόλου κανένα υποστήριγμα στη γωνία και η πρόσοψη όλο τζαμαρία, ωραία όμως.