Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
3

Aπό τον Θανάση Χαραμή

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Ανάμεσα σε ελαιόδεντρα, πικροδάφνες και κυπαρίσσια, σε αγροτεμάχιο 4000 μ2 και σε απόσταση λίγων μέτρων από την οικία του στο Δήλεσι Βοιωτίας, το αρχαίο Δήλιον, αποφασίστηκε η ανέγερση του νέου εργαστηρίου του ζωγράφου και γλύπτη Αλέξανδρου Λιάπη. Τμήμα του περιβάλλοντος χώρου του νέου κτιρίου διαμορφώνεται σε υπαίθρια γλυπτοθήκη, φιλοξενώντας έργα του ίδιου του καλλιτέχνη. Η πρόκληση διπλή.

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Το δημιούργημα καλείται να συνδιαλεχθεί από τη μία με το περιβάλλον που το περικλείει, δομημένο και αδόμητο, και από την άλλη με το ίδιο το έργο του καλλιτέχνη. Βασικά κριτήρια της σύνθεσης του χτίσματος αποτελούν: η οικονομία των μέσων υλοποίησης του, η κατασκευαστική ειλικρίνεια και πειθαρχία, η πλαστικότητα που θα το έδενε με το πνεύμα του ελληνικού τοπίου. Ο σχεδιασμός του σε όλα τα επίπεδα, συνεπώς, εκφράζει τον καθοριστικό ρόλο του στατικού του φορέα.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Το έργο είναι ένα κέλυφος από εμφανές οπλισμένο σκυρόδεμα το οποίο συντελείται σε τρεις διακριτές φάσεις σκυροδέτησης. Θεμέλιο, πλάκα, πρόβολος η πρώτη, τοιχία, μεσοπάτωμα η δεύτερη, θόλος η τρίτη. Ο θόλος, διαχρονικό και διατοπικό αρχιτεκτονικό στοιχείο στέψης από την αρχαιότητα έως το Μοντερνισμό, συνομιλεί με τον ιδιαίτερο χώρο της οικίας του καλλιτέχνη, το «κελί».

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Το νέο χτίσμα χωροθετείται στον άξονα Βορά- Νότου, ενώ το ορθογώνιο σχήμα της κάτοψης του διαιρείται σε τρεις ζώνες : ο πρόβολος και ο ημιυπαίθριος χώρος στο Νότο, απ' όπου και η είσοδος, πρώτη ζώνη, ο χώρος διημέρευσης και εργασίας του καλλιτέχνη δεύτερη ζώνη και το μεσοπάτωμα αποθήκευσης έργων στο Βορρά τρίτη ζώνη. Μια ευθύγραμμη σκάλα συνδέει οπτικά και λειτουργικά τα δύο επίπεδα, ενώ τα από σκυρόδεμα και «εν προβόλω» στοιχεία της λειτουργούν και ως γλυπτοθήκες-εκθετήρια της δουλειάς του καλλιτέχνη.

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter
Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

Τα ανοίγματα, τα οποία σχετίζονται με την πορεία του ήλιου, τον φωτισμό στο εσωτερικό του χώρου και τον διαμπερή αερισμό του, προκύπτουν από εγκάρσιες οριζόντιες τομές στο κέλυφος του κτηρίου. Τα παράθυρα καθώς «κόβονται» και «πέφτουν» στο έδαφος λειτουργούν ως πάγκοι που υποδέχονται ανθρώπους και ως βάθρα που υποδέχονται γλυπτικά έργα. Το εργαστήρι έχει κατασκευαστεί αποκλειστικά από οπλισμένο σκυρόδεμα, έχει μεταλλικά οξειδωμένα κουφώματα και βιομηχανικό δάπεδο.Ο σχεδόν μονοχρωματικός και αδρός χαρακτήρας του νέου έργου επηρεάζει και επηρεάζεται από τη δουλειά του καλλιτέχνη συντελώντας τελικά σ' ένα ενιαίο γλυπτικό αποτέλεσμα.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Η Αποθήκη Τέχνης εκπροσώπησε την Ελλάδα στο διεθνή διαγωνισμό υλοποιημένου αρχιτεκτονικού έργου για το βραβείο Piranesi 2009 στο Piran της Σλοβενίας ενώ τον Σεπτέμβρη του 2010 παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη στα πλαίσια της 6ης Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων που διοργανώνει το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής.

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter

 

Mια ξεχωριστή αποθήκη Τέχνης μέσα στα δέντρα της Βοιωτίας Facebook Twitter


Η Α31 δημιουργήθηκε το 2002 στην Αθήνα από τον Πραξιτέλη Κονδύλη, σαν μία δημιουργική διεπιστημονική ομάδα αρχιτεκτόνων, designers και μηχανικών με ένα ευρύ μελετητικό και κατασκευαστικό αντικείμενο που εκτείνεται από τα κτιριακά έργα μέχρι τον σχεδιασμό εσωτερικού χώρου και επίπλου.


Το 2007 στο σχήμα εντάσσεται ο πολιτικός μηχανικός Παναγιώτης Καρράς, ως υπεύθυνος του Τεχνικού Τμήματος του Γραφείου.
Έργα της Α31 έχουν αποσπάσει διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς και έχουν εκτεθεί σε Μουσεία και δημόσιους χώρους σε Αθήνα, Βαρκελώνη, Βουδαπέστη, Μπιλμπάο, Λευκωσία και στο Πιράνο της Σλοβενίας. Άρθρα και έργα της ομάδας έχουν δημοσιευτεί τόσο στον ελληνικό όσο και στο διεθνή Τύπο.

Αρχιτέκτων
Πραξιτέλης Ν. Κονδύλης
A31 Architecture

Πολιτικός Μηχανικός: Παναγιώτης Καρράς
Φωτογράφος : Γιάννης Χατζηασλάνης

Design
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ

σχόλια

3 σχόλια
Ελάτε επειδή κατασκευάστηκε για εργαστήρι και γκαλερί ζωγράφου, κοιτώντας το απέξω θαρρείς πως μόλις το ξεκαλούπωσαν και λίγο παραπέρα θα δεις και τα σανίδια, ντάνες, πηγαίνεις με προσοχή μην πατήσεις καμιά πρόκα. Δε συνδιαλέγεται με το περιβάλλον, το περιβάλλον του φωνάζει «φτιάξου». Βλέπει το μάτι μας άφθονο τέτοιο υλικό: γέφυρες, τοιχία και δε μας εξιτάρει καθόλου.Η νέα τάση όπου μακρόστενο παράθυρο πιάνει δυο πλευρές χωρίς καθόλου κανένα υποστήριγμα στη γωνία και η πρόσοψη όλο τζαμαρία, ωραία όμως.