Ενα βιβλίο για το μήνα Φεβρουάριο

Ενα βιβλίο για το μήνα Φεβρουάριο Facebook Twitter
3

Το ιδιότυπο εγχείρημα του Θοδωρή Γεωργακόπουλου δεν έχει ξαναγίνει στα ελληνικά χρονικά: πριν από δυο χρόνια και συγκεκριμένα την 1η Φεβρουαρίου του 2012 ξεκίνησε να γράφει ένα μυθιστόρημα δημοσιεύοντας ένα κεφάλαιο κάθε μέρα στην προσωπική του ιστοσελίδα.

Οι αναγνώστες μπορούσαν να εκφράσουν έτσι τη γνώμη τους και να διατυπώσουν ιδέες. Σε έναν μήνα ακριβώς το εγχείρημα είχε ολοκληρωθεί-το τελικό βιβλίο διορθώθηκε, συμπληρώθηκε και έτυχε της επιμέλειας του ίδιου του συγγραφέα για να εκδοθεί τελικά από τον «Καστανιώτη».
Η ανταπόκριση ήταν μεγάλη και το βιβλίο του Θοδωρή Γεωργακόπουλου βρέθηκε να φιγουράρει σε διάφορες λογοτεχνικές λίστες-περιοδικό «Δέκατα» και «Αναγνώστης»-ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι συμπεριλαμβάνεται στη βραχεία λίστα των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας.

«Φεβρουάριος» δύο χρόνια μετά. Τι άλλαξε από τότε;
Στη χώρα έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Η αγανάκτηση πλέον είναι πιο υποβόσκουσα, σα να έχουν κουραστεί λίγο όλοι να γκρινιάζουν.
Λοιδωρούμε τις προσπάθειες τις επικλήσεις πλεονασμάτων και τα δήθεν «success stories", αλλά πολύς κόσμος πιστεύει ή κάνει ότι πιστεύει πως όντως τα πράγματα είναι λίγο πιο ήπια από ό,τι εκείνες τις μέρες των ταραχών και της «αντιμνημονιακής» υστερίας. Τίποτα ουσιαστικό δεν έχει αλλάξει στ' αλήθεια, βέβαια. Απλά η αγανάκτηση είναι πιο υπόγεια, σα μόνιμος θόρυβος στο φόντο.Ο πρωταγωνιστής του βιβλίου σήμερα μάλλον θα ήταν λιγότερο απεγνωσμένος, και ως εκ τούτου λιγότερο αποφασιστικός στις πράξεις του, που τότε έμοιαζαν αναπόφευκτες.

Θα ξαναεπιχειρούσες ένα τόσο τολμηρό εγχείρημα;
Ναι, ασφαλώς. Όχι το ίδιο ακριβώς, βέβαια, αλλά οπωσδήποτε θα πειραματιστώ και με άλλα πράγματα που έχουν να κάνουν με την παραγωγή του γραπτού λόγου και το πού και πώς καταναλώνεται αυτός από τους αναγνώστες. Είναι ωραίο να δοκιμάζεις φόρμες, μεθόδους και όρια στα πράγματα που απολαμβάνεις πιο πολύ απ' όλα στον κόσμο.

Τι σε κάνει να μπορείς να γίνεις συγγραφέας σε ένα μήνα;
Πολλοί συγγραφείς γράφουν το πρώτο τους draft σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, αυτό δεν είναι ιδιαίτερα σπάνιο. Εξίσου σημαντική είναι η διαδικασία της επιμέλειας, του σβησίματος και ξαναγραψίματος που ακολουθεί πάντα –στην περίπτωση του δικού μου βιβλίου ήταν κι αυτή σχετικά σύντομη βέβαια. Αλλά η συγγραφή η ίδια δεν είναι μια μυστική τεχνική που την κατέχουν λίγοι: Οποιοσδήποτε ξέρει γραφή μπορεί να δοκιμάσει να γράψει, κι οποιοσδήποτε δακτυλογραφεί γρήγορα μπορεί να γράψει κάτι γρήγορα.

Το αν είναι αρκετά καλό για να εκδοθεί και για να αρέσει σε αναγνώστες είναι μια άλλη υπόθεση, βέβαια, και το τι χρειάζεται για να επιτευχθεί αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα. Δεν είμαι σε καμία περίπτωση ειδικός, αλλά υποθέτω ότι στο να γραφτεί ένα αξιοπρεπές κείμενο πάρα πολύ γρήγορα βοηθά αρκετά το να έχει ο συγγραφέας όσο το δυνατό μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας στο μυαλό του, και να έχει γράψει πολλές φορές στο παρελθόν μεγάλα και περίπλοκα κείμενα με ασφυκτικά deadlines.

Η εμπειρία είναι σημαντικός παράγοντας, γι' αυτό δίνω πάντα την ίδια συμβουλή σε όποιον μου έχει εκφράσει την επιθυμία του να γράψει: Να αρχίσει να γράφει αμέσως, οπουδήποτε και οτιδήποτε, χιλιάδες, εκατοντάδες χιλιάδες, εκατομμύρια λέξεις, για να αποκτήσει την όσο μεγαλύτερη τριβή και εξοικείωση με την παραγωγή του γραπτού λόγου μπορεί.

Ενα βιβλίο για το μήνα Φεβρουάριο Facebook Twitter

Περίμενες τέτοια (θερμή) αποδοχή;
Περίμενα κάποια ανταπόκριση, αλλά δεν είχα επίγνωση για το μέγεθος ή το περιεχόμενό της. Ήταν πολύ ωραία και ενθαρρυντικά τα μηνύματα που έπαιρνα τον καιρό που το έγραφα το βιβλίο, και ήταν θαυμάσιο κίνητρο για να συνεχίσω και, κυρίως, να προσπαθήσω να γράψω το καλύτερο δυνατό κείμενο γι' αυτούς τους ανθρώπους που περίμεναν καινούριο κεφάλαιο κάθε νύχτα. Αυτό που κέρδισα ήταν κάτι που κανονικά κανένας συγγραφέας δεν απολαμβάνει ποτέ: Απευθείας επικοινωνία με τον αναγνώστη καθώς διαβάζει το βιβλίο.

Γράφοντας ένα κεφάλαιο την ημέρα και δείχνοντάς το απευθείας στους αναγνώστες δεν δοκίμασα μόνο ένα διαφορετικό τρόπο γραψίματος λογοτεχνικού κειμένου, αλλά και έναν διαφορετικό τρόπο ανάγνωσης. Οι χιλιάδες άνθρωποι που απέκτησαν τη συνήθεια να διαβάζουν ένα κεφάλαιο κάθε ημέρα στην οθόνη του υπολογιστή ή της φορητής συσκευής τους ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με λογοτεχνικό κείμενο με αυτό τον τρόπο. Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία για όλους, και εγώ από την πλευρά μου την απόλαυσα πολύ.

Τώρα, το ολοκληρωμένο βιβλίο είναι ένα εντελώς διαφορετικό πράγμα, ξεχωριστό. Είναι πιο πλήρες και αυτάρκες και διαχρονικό ως κείμενο, ένα κανονικό βιβλίο όπως όλα τα άλλα. Το ότι και μ' αυτή τη μορφή βρίσκει καλής αποδοχής με χαροποιεί με διαφορετικό, πιο «παραδοσιακό» τρόπο, αλλά εξίσου σημαντικό.

Τι επιτέλους είναι ο Θοδωρής Γεωργακόπουλος-συγγραφέας, μπλόγκερ, αρθρογράφος γραφιάς, ευζωιστής- ή ένας αστικός μύθος;
Ωραία είναι αυτά που του λες, αλλά τον εξωθείς να χρησιμοποιήσει τρίτο πρόσωπο για να αναφερθεί στον εαυτό του, κι αυτό είναι ασυγχώρητο.

Περιέγραψε μου το γραφείο του συγγραφέα.
Και τα δύο μέρη όπου γράφω πλέον (ένα γραφείο στο σπίτι, ένα στην εταιρεία μου, τη Nest Media, όπου περνώ το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας) έχουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: Μεγάλες οθόνες, λεπτά πληκτρολόγια, γκάτζετς και καλώδια για φόρτιση, ηχεία (στο σπίτι) και καλά ακουστικά (στο γραφείο) για μουσική όταν χρειάζεται, ήπιο φως, γρήγορο ίντερνετ και σχετική ησυχία.

Το βιβλίο σου, παρότι μυθοπλασία, είναι ένα βιβλίο για την Αθήνα της κρίσης. Κατά πόσο έπαιξε ρόλο η μεταμόρφωση του αστικού τοπίου στα γραφόμενα σου;
Το αστικό τοπίο έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο καθώς αποτελεί ένα φόντο/συμπρωταγωνιστή στην ιστορία.

Η μεταμόρφωσή του δεν έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο, καθώς η ιστορία διαδραματίζεται μόνο μέσα σε έναν –δραματικό μεν, αλλά μικρό- μήνα. Εξάλλου, αν παρατηρήσουμε διαχρονικά τη μεταμορφωση του αστικού τοπίου της πόλης, θα δούμε ότι είναι λιγότερο δραματική από ό,τι θα περίμενε κανείς.

Σήμερα από πολλές απόψεις η Αθήνα είναι μια χειρότερη πόλη από ό,τι ήταν πριν από την κρίση, αλλά από κάποιες δεν είναι. Κι όποιος θυμάται την κίνηση, την ατμοσφαιρική ρύπανση, τις υποδομές και το κέντρο της Αθήνας στις αρχές της δεκαετίας του '90, ας πούμε, βλέπει ξεκάθαρα ότι η σημερινή Αθήνα, παρακμάζουσα πρωτεύουσα μιας πτωχευμένης χώρας, είναι πολύ πολύ καλύτερο μέρος για να ζει κανείς από ό,τι ήταν τότε. Οπότε είναι λίγο δύσκολο να μπει η αμφίσημη μεταμόρφωση της εικόνας της πόλης στη γενικότερη αφήγηση της κρίσης, την οποία κατά τα άλλα κι εγώ υπηρετώ με διάφορα γραπτά μου.

Ο «Φεβρουάριος» φιγουράρει σε διάφορες λίστες λογοτεχνικών βραβείων και πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι συγκαταλέγεται και στη βραχεία λίστα των Κρατικών Βραβείων. Τι θα έλεγες στον λόγο σου αν κρατούσες κάποιο βραβείο;
Υποθέτω ότι πρώτα θα ευχαριστούσα τους 15.000 ανθρώπους που μπήκαν και διάβασαν μέρος του αρχικού δοκιμίου που έγραφα τέτοιον καιρό πριν από δύο χρόνια, και με παρακίνησαν να γράψω όσο καλύτερο κείμενο μπορούσα. Επίσης, τον εκδότη που διέγνωσε ότι το κείμενο θα μπορούσε να γίνει αξιόλογο βιβλίο (πριν ακόμα τελειώσει εκείνος ο Φεβρουάριος –δεν ήξεραν καν πως τελειώνει το βιβλίο όταν υπογράψαμε) και το εξέδωσε. Θα ευχαριστούσα και τους ανθρώπους που μου δίνουν το βραβείο, γιατί αυτό είναι το σωστό, και τέλος θα ευχαριστούσα το σημαντικότερο πράγμα απ' όλα, κάτι χωρίς το οποίο τίποτα από όλα αυτά δεν θα ήταν εφικτό: Το ίντερνετ.
Βεβαίως υποθέτω ότι θα είχα τόσο άγχος και θα ντρεπόμουν τόσο που όλα τα παραπάνω θα εκφέρονταν κάπως έτσι: «Χμφδφσεφσδφ».

http://www.georgakopoulos.org/
http://www.februarios.com/

Βιβλίο
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM

σχόλια

2 σχόλια
απολαυστικοτατος ο Φεβρουαριος και ακομα πιο απολαυστικος ο ιδιος ο Γεωργακοπουλος μεσα απ ολα τα γραπτα του.ειναι η φωνη της λογικης σε στιγμες εθνικης παρακρουσης και γενικα ειναι η οαση στη χαβουζα του ελληνικου ιντερνετ.