Retro Bliss

Retro Bliss Facebook Twitter
3
Retro Bliss Facebook Twitter

Ο Κώστας Θεοχάρης είναι εικονογράφος. Η δουλειά του δανείζεται στοιχεία από την αισθητική των '50s και των '60s, τα πολωνικά κινούμενα σχέδια, τον Ροζ Πάνθηρα και τα παλιά παιδικά βιβλία. Τα σχέδιά του είναι με έναν περίεργο τρόπο μοντέρνα και ελληνικά, χωρίς τα στερεότυπα που η λέξη «ελληνικό» σου φέρνει στο μυαλό. «Μου αρέσουν πολύ τα κεραμικά της δεκαετίας '50-'60» μας λέει. «Έχω τρελαθεί με κεραμικά που έχω βρει στο Μιλάνο, στο Σαν Μαρίνο. Ήταν μια καλή εποχή τα '60s, γιατί δεν υπήρχε μία κατεύθυνση, ο καθένας έκανε ό,τι του άρεσε και έβρισκε το κοινό του. Όλες οι τέχνες ήταν κοντά η μία στην άλλη». Μας μιλάει για τον Φρέντυ Κάραμποτ («σπουδαίος γραφίστας, που δεν αναγνωρίστηκε εδώ όσο θα έπρεπε»), τον μοντερνισμό που λατρεύει, το μουσείο του Μιρό όπου χάζευε για ώρες τα έργα του.

Retro Bliss Facebook Twitter

«Μεγάλωσα στα Πετράλωνα του '80. Ξεκίνησα να σχεδιάζω στο καφενείο του πατέρα μου, πάνω στα χαρτιά που είχαμε για να γράφουν τα σκορ για την πρέφα. Από μικρό παιδί ζωγράφιζα, κι αν δεν είχα μαζί τα παιχνίδια μου, έφτιαχνα ιστορίες στο καφενείο, και λίγο μεγαλύτερος έφτιαχνα υπερ-ήρωες, μάχες. Ο πατέρας μου έσκιζε όλα τα χαρτάκια και τα κράταγε σε αρχείο. Έχω φάκελο με τα πάντα. Με συγκίνησε πολύ όταν τα βρήκα, δεν ήξερα ότι τα είχε κρατήσει. Και στο σχολείο αυτό έκανα. Όπου υπήρχε επιφάνεια κενή, ζωγράφιζα –θρανία, τετράδια, τοίχους, οπουδήποτε– με συγκατάθεση των καθηγητών και των δασκάλων. Δεν ήμουν ιδιαίτερα καλός μαθητής. Έκανα προετοιμασία για την Καλών Τεχνών, αλλά τα παράτησα έναν μήνα πριν δώσω εξετάσεις. Ήμουν πολύ μικρός τότε και η ακαδημαϊκή κατεύθυνση που δίνουν στις σχολές ήταν πολύ βαριά για μένα. Ήμουν στην εφηβεία και όλα ήταν ρευστά. Μετά πήγα σε ιδιωτική σχολή. Ήμασταν μια πολύ καλή παρέα, μια πολύ καλή γενιά εικονογράφων, δημιουργικοί και ταλαντούχοι. Στην ουσία ο ένας μάθαινε από τον άλλο. Ο ανταγωνισμός ανάμεσά μας έβγαλε τις πολύ καλές μονάδες».

«Ζω από εικονογραφήσεις και πάνω-κάτω, όπως όλοι, τα κουτσοβολεύω. Κάνω και κανένα DJ set. Δεν έχω παράπονο. Κάνω αυτό που μου αρέσει και βγάζω κάποια χρήματα» λέει. Μετά μιλάει για το παιδικό βιβλίο, την αδυναμία του. «Υπάρχουν κάποια κεφάλια που νομίζουν ότι ξέρουν τι θέλουν το παιδί και η αγορά και βάσει αυτών πορεύεται το παιδικό βιβλίο. Μου λείπει το στίγμα του καλλιτέχνη και όχι αυτό που θέλει η αγορά. Βάζω τον εαυτό μου στη θέση του παιδιού και προσπαθώ να καταλάβω τι θα του άρεσε». Ο Κώστας έχει φτιάξει ένα παιδικό βιβλίο με επαγγέλματα από την παλιά Αθήνα, ιδιότητες που έχουν εκλείψει. Δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα. «Πρόσφατα έκανα ένα βιβλίο που λέγεται Το ραβδί των καλικαντζάρων, που στην ουσία είναι μια μεταφορά της Αντιγόνης για παιδιά. Στην ιστορία του βιβλίου, που βασίζεται στην τραγωδία, δεν είναι τόσο προστατευμένα, επειδή στο τέλος η ηρωίδα χάνεται, πεθαίνει μόνη της» εξηγεί. «Το application ήταν πρόταση του φίλου μου του Ηλία που ήταν στη Βαρκελώνη. Θέλαμε κάτι που δεν θα ήταν το συνηθισμένο application, κάτι χωρίς κουμπιά και λέξεις. Θέλαμε να προσομοιάζει σε μια φανταστική πραγματικότητα». Στο application διαλέγεις πράγματα που μπορείς να βρεις στα ράφια ενός σούπερ μάρκετ και απλώς τα σύρεις με το δάχτυλό σου σε ένα καλάθι. Είναι μία εικονογραφημένη λίστα που σε βοηθάει να θυμηθείς τι θέλεις να αγοράσεις».

Άλλη μεγάλη του επιρροή είναι η μουσική. Πάρα πολύ των '60s, εξώφυλλα δίσκων, η «Λιλιπούπολη», η «Ντενεκεδούπολη», ό,τι είναι απλό και με αγάπη φτιαγμένο. «Έργα που είχαν οδηγό την αγάπη και όχι το εμπόριο. Αυτή ήταν η διαφορά» διευκρινίζει.

«Η ειλικρίνεια και η αγάπη είναι πολύ βασικά συστατικά, πιστεύω, για μια ευτυχισμένη ζωή. Και να μην εθελοτυφλείς σε κάποια πράγματα που σου συμβαίνουν ή συμβαίνουν στους ανθρώπους γύρω σου. Όπου μπορείς να αντιδράσεις, να το κάνεις. Πρέπει να βγούμε από το καβούκι μας. Είναι το αποτέλεσμα του μίσους αυτό που ζούμε σήμερα. Με σοκάρει αυτό που συμβαίνει. Μεγάλωσα σε μια γειτονιά που σεβόταν και αγαπούσε τους ξένους. Με όλα αυτά που συμβαίνουν τα τελευταία δυο χρόνια είχα αρχίσει να βάζω το μίσος μέσα μου και να το μεταφέρω αλλού, έτσι αποφάσισα να μην ασχοληθώ άλλο. Έπιανα τον εαυτό μου να είναι συνέχεια τσαντισμένος. Είναι πολύ δύσκολο πράγμα η αγάπη».

=====

Δείτε τη δουλειά του Κώστα στο www.costastheoharis.com

 

Εικαστικά
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ