Ο Δημήτρης Σαμόλης είναι ένας σύγχρονος παραμυθάς (που τυχαίνει να μελοποιεί τις ιστορίες του)

Ο Δημήτρης Σαμόλης είναι ένας σύγχρονος παραμυθάς (που τυχαίνει να μελοποιεί τις ιστορίες του) Facebook Twitter
1
Ο Δημήτρης Σαμόλης είναι ένας σύγχρονος παραμυθάς (που τυχαίνει να μελοποιεί τις ιστορίες του) Facebook Twitter

Ο νέος δίσκος του Σαμόλη λέγεται Ένα Σύμπαν Στα Μέτρα Σου και θα κυκλοφορήσει την παραμονή του Αγίου Βαλεντίνου. Είχα την ευκαιρία να ακούσω πρώτος το άλμπουμ. 

Ήδη απ' το Fortune Cookie, την μεγάλη του επιτυχία που ήταν στα αγγλικά, είχα εκτιμήσει τη λοξή ματιά του, τις αναφορές στην ποπ κουλτούρα, το χιούμορ. Όμως η μετάβαση απ' τα αγγλικά στα ελληνικά ξένισε αρχικά πολλούς. Καταλαβαίνω γιατί όσοοι επιχείρησαν να κρίνουν ορθολογικά τους ελληνικούς στίχους, πχ. στο Ατάρι, μπερδεύτηκαν ή ξενέρωσαν, όμως ταυτόχρονα ο τρόπος που ο Σαμόλης μπλέκει στιχουργικά το σουρεαλισμό με την καθημερινότητα είναι αυτό που τον κάνει ξεχωριστό. 

Τρία πράγματα είναι κυρίαρχα στο δίσκο: Το όνειρο, η συντροφικότητα κι η περιπέτεια. Και είναι όλα εκεί στο κομμάτι που ανοίγει το άλμπουμ, ένα τραγούδι που δεν υπάρχει ονλάιν άρα θα πρέπει να ακούσετε απ' το δίσκο όταν βγει.

Λέγεται Αερόστατο κι αυτοί είναι οι στίχοι του:

Μέναµε στην Ακρόπολη δυο χρόνια και µετά
Πήγαµε στα Εξάρχεια για να' ναι πιο φτηνά
Μα ήρθαν χρόνοι δίσεκτοι κι έπιασε φασαρία
Κι αποφασίσαµε να φύγουµε στην επαρχία

Μετακοµίσαµε στην Τούµπα στη Θεσσαλονίκη
Και στους δικούς µου στα Χανιά να µη δίνουµε νοίκι
Μα όπου κι αν πηγαίναµε µας έλειπε η θέα
Ώσπου ένα βράδυ µια ταινία µας έδωσε ιδέα

Να φτιάξουµε ένα αερόστατο από µπαλόνια

Και να ζήσουµε ευτυχισµένοι εκεί για χρόνια

Να πληρώνουµε φόρους στον ουρανό
Δυο σύννεφα το τετραγωνικό
Να µην έχουµε έννοια καµιά, ούτε καν τον καιρό
Να περνάµε τα σύνορα από ψηλά
Χωρίς πατρίδα - σηµαία καµιά
Κι όταν όλα θα µοιάζουν µικρά
Θ' ανοιχτούµε για κόσµους όπου όλα είναι δυνατά

Αφού είδαµε κι απόειδαµε µε τα της επαρχίας
Πήραµε σβάρνα τα χωριά της νότιας Γαλλίας
Σειρά πήρε το Άµστερνταµ, το Γιορκ, το Βερολίνο
Πήγαµε και στη Τζο που σπούδαζε στο Καµερίνο

Μα ο ήλιος µας ξανάφερε στα πάτρια εδάφη
Και το καλοκαίρι πήγαµε στο Ρούκουνα Ανάφη
Μα ακόµα και εκεί ήταν σαν κάτι να µας λείπει
Και µόνο εκείνη η ιδέα θα µας έδιωχνε τη λύπη

Ο Δημήτρης Σαμόλης είναι ένας σύγχρονος παραμυθάς (που τυχαίνει να μελοποιεί τις ιστορίες του) Facebook Twitter

Η ταινία είναι φυσικά το Up (Ψηλά στον Ουρανό), και η γλυκόπικρη αλλά ελπιδοφόρα αίσθηση του κομματιού κυριαρχεί σε όλο το άλμπουμ. Στο αυτοβιογραφικό 'Η Μούσα μου Είναι Αμερικάνα' ο Σαμόλης αφηγείται με μπόλικο αυτοσαρκασμό τα όνειρά του για καριέρα στην Αμερική και τα αποτυχημένα του σχέδια να μετακομίσει στις ΗΠΑ, χωρίς να εγκαταλείπει όμως την προσπάθεια, σίγουρος ότι κάποτε θα τα καταφέρει. 

Στην τρυφερή μπαλάντα Το Βιογραφικό Μου αντί για τα πτυχία και την προϋπηρεσία του αρχίζει να μιλά για το μεγάλο του έρωτα, πώς πρωτοσυναντήθηκαν, τα ταξίδια που έκαναν - αυτό είναι, λέει το πραγματικό του βιογραφικό., ενώ στο Λέων με Κριό ένα ζευγάρι που φαινομενικά δεν ταιριάζει κατορθώνει το ακατόρθωτο.

Η ενορχήστρωση συχνά αλλάζει από τραγούδι σε τραγούδι. Το δε Οι Θεοί Των Παιδιών ξεφεύγει εντελώς απ' το συνηθισμένο του ύφος και την προσωπική θεματολογία του, φτιάχνοντας ένα ευαίσθητο αλλά δυνατό παραμύθι για όσα γίνονται γύρω μας.

Η γλυκόπικρη νοσταλγία είναι παρούσα σε ένα απ' τα πιο κολλητικά τραγούδια του δίσκου το Πορτοκαλί Μουστάκι («που σου μείνε από τον πρωινό χυμό») και μας γυρνά στην παιδική ηλικία, τότε που η γραμμή μεταξύ φιλίας και έρωτα ήταν λεπτή - κι εμείς δεν ξέραμε τι ακριβώς μας γινόταν. 

Η πιο όμορφη μελωδία του δίσκου κατά τη γνώμη μου είναι το Φυσιολογικό, στο οποίο με πικρή ειρωνεία ο Σαμόλης απαντά στο αγωνιώδες ερώτημα της αγάπης του αν το να είναι μαζί είναι "φυσιολογικό" με τον πιο ανέλπιστο τρόπο - που σκοπό έχει να δείξει το πόσο άκυρη είναι η ερώτηση (και το πώς δυσκολεύουμε τις ζωές μας) 

Όταν έψαξα τον Σαμόλη για να του πω ότι μου άρεσε πολύ το άλμπουμ μου έγραψε το εξής:

«Εν τω μεταξυ το αλμπουμ βγαινει Δευτερα 13 Φλεβαρη οπου ειναι:

Παγκοσμια ημερα Ραδιοφωνου
Παγκοσμια ημερα Κινηματογραφου
Παγκοσμια ημερα προφυλακτικου
Παραμονη Αγιου Βαλεντινου
Και ημερα που γεννηθηκε ο Robbie Williams...
Τι άλλo να ζητήσω από το Σύμπαν
Πραγματικά ένα σύμπαν στα μέτρα μου»

Ο Δημήτρης Σαμόλης είναι ένας σύγχρονος παραμυθάς (που τυχαίνει να μελοποιεί τις ιστορίες του) Facebook Twitter

Facebook Page: Δημήτρης Σαμόλης

Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM