Ο Θάνος Ανεστόπουλος πέθανε από υπερβολική δόση ζωής

Ο Θάνος Ανεστόπουλος πέθανε από υπερβολική δόση ζωής Facebook Twitter
Στο σπίτι του, στην Ιπποκράτους, είχε πάντα μια στημένη σκακιέρα. Στο βλέμμα του πάντα έπαιζαν σκάκι η αγωνία της φθοράς και η υπέρβασή της μέσα από την τέχνη, μέσα από την ποίηση και τη μουσική και τη ζωγραφική. (Φωτ.: Giannis Tomtsis / LIFO.gr)
0

Ο Θάνος Ανεστόπουλος, με την υπέροχη παρέα του, τα Διάφανα Κρίνα, πρωτοστάστησε στην ανανέωση του ελληνικού ροκ, και στην σωτηρία της ψυχής και της τιμής αυτού του μουσικού ρεύματος που ξέρει να μιλάει στην καρδιά και στο κορμί των αγέραστων και αγέρωχων ρομαντικών. Ακριβώς, ο ρομαντισμός ήταν ο σκληρός πυρήνας του Θάνου και της μπάντας του, και μάλιστα στην εποχή, την τόσο αντιρομαντική, της καθέλκυσης του ταχύπλοου νεοκυνισμού.

 

Ο Ανεστόπουλος επέμενε, με ωραίο πείσμα, στην περιπέτεια της ποίησης και στην ποίηση της περιπέτειας. Μονίμως είχε για συντροφιά του την Ανθολογία του Αποστολίδη, σκάλιζε σ᾽ αυτό το ορυχείο της γλώσσας, ανακάλυπτε λησμονημένα διαμάντια, μας τα δώριζε ντύνοντας τα με μουσική. Θυμόμαστε όλοι και πάλι, χάρη στον Θάνο, τον Κλέανδρο Καρθαίο, ηρωικό μεταφραστή του Δον Κιχώτη και το σαιξπηρικό του αριστούργημα (Στο ξέχειλο ποτήρι μας είναι όλα εκεί γραμμένα/ Καπνοί ᾽ναι τα μελλούμενα κι αφρός τα περασμένα/ καπνός κι αφρός το γέλιο μας κι εμείς που τραγουδούμε/ Βάλτε να πιούμε). Θυμόμαστε όλοι και πάλι, χάρη στον Θάνο, τον Κώστα Ουράνη και τον όλο πίκρα, αλλά και χιούμορ, πρόλογο στον χαμό του (Θα πεθάνω ένα πένθιμο του φθινόπωρου δείλι/ σε μια κάμαρα ξένη, στο πολύβοο Παρίσι/ και μια Καίτη, θαρρώντας πως την ξέχασα γι᾽ άλλην,/ θα μου γράψει ένα γράμμα, και νεκρό θα με βρίσει). Θυμόμαστε όλοι και πάλι, χάρη στον Θάνο, τον Ιωάννη Πολέμη και την απάντηση του κάπελα στο παράπονο του πότη που δεν μεθάει (Τι φταίω εγώ αν τα δάκρυα, που απελπισμένος χύνεις,/ πέφτουν μες στο ποτήρι σου, σταλαγματιές θολές, και το νερώνουν το κρασί κι αδύνατο το πίνεις;/ Τι φταίω εγώ κι αν δεν μεθάς, τι φταίω εγώ κι αν κλαίς;).

 

Τον είδε ο Κωνσταντίνος Τζούμας και με τον μοναδικό, πάντα αναπάντεχο τρόπο του, του είπε χαμογελώντας, "Μήπως είστε ο Τόμας Πύντσον;". Ο Θάνος άπλωσε το ηδύ μειδίαμά του και απάντησε, "Όχι τόσο συχνά όσο θα ήθελα".

 

Αλλά ο Θάνος φρόντιζε να ντύνει με τη μουσική του και νέους ποιητές, τον Διονύση Καψάλη και τον Λίνο Ιωαννίδη, τον Ηλία Λάγιο και τον Νίκο Φατούρο, τον Γιάννη Ευσταθιάδη, κι εμένα που σας τα ιστορώ.

 

Στο σπίτι του, στην Ιπποκράτους, είχε πάντα μια στημένη σκακιέρα. Στο βλέμμα του πάντα έπαιζαν σκάκι η αγωνία της φθοράς και η υπέρβασή της μέσα από την τέχνη, μέσα από την ποίηση και τη μουσική και τη ζωγραφική. Επέμενε να αναζητάει στην τέχνη ό,τι ήταν πιο γνήσιο, ό,τι ήταν πιο αυθεντικό, ό,τι ήταν πιο ανοξείδωτο. Τις ωραίες μέρες της γιορτής, μου ῾῾παράγγειλε᾽᾽ να του γράψω ένα ποίημα γι᾽ αυτή την επιμονή στο γνήσιο, για την αντιμαχία με το κάλπικο.

 

Του το έγραψα: Κι αυτά που δεν μπορείς να κάνεις/ Κι αυτά που δε στέργεις να τα πεις/ Και όλα τα πολλά που χάνεις/ Στο στοίχημα της κρίσιμης καμπής// Κι εκείνα που στην ώρα τους δεν πήρες/ Και όσα σου γαμήσανε οι Μοίρες/ Και τ' άλλα που σ' τα πνίξανε σε μπίρες/ Και όλες σου οι κάλπικες οι λίρες// Κι εκείνα που 'ριξες στου Χρόνου το Πηγάδι/ Και τόσα που άρπαξε η Μέρα από το Βράδυ/ Το χαστούκι που δεν γύρισε σε χάδι/ Το παλάτι που σ' το κάνανε ρημάδι// Θα 'ρθει και έρχεται και φτάνει η στιγμή/ Που σμίγεις μ' όσα ήσουν και θα είσαι/ Μ' εκείνα που έκρυβες στου ψεύδους τη στολή/ Μ' αυτά που τώρα αλήθεια ζεις και πια δεν τα μιμείσαι.

 

Ο Θάνος Ανεστόπουλος πέθανε από υπερβολική δόση ζωής Facebook Twitter
(Φωτ.: Giannis Tomtsis / LIFO.gr)
 

Συναντιόμασταν τακτικά, από το 2002 έως το 2010, και αφηνόμασταν σε πολύωρες συζητήσεις για την ποίηση, τη μελαγχολία, την αγάπη (έμμονη εμμονή του Θάνου, η αγάπη), για τη δημουργικότητα, για τη ζωγραφική, για τη χαριστικότητα. Τα στέκια μας ήταν, με χρονολογική σειρά, το Closer στη Σίνα, το Pop Eleven στην Πινδάρου, ο Καπετάν Μιχάλης στη Φειδίου, ο Μύλος στη Ναυαρίνου, το Booz στην Κολοκοτρώνη, το Κούσκο στην Κωλέττη, το νέο Closer στην Ιπποκράτους. Μου σύστησε τον Λίνο Ιωαννίδη, του σύστησα τον Νίκο Φατούρο. Ανταλλάσσαμε συμβολικά δώρα πολύ συχνά — δίσκους, αναπτήρες, στυλογράφους, χειρόγραφα, ζωγραφιές. Πήγαμε να κάνουμε παρέα εκπομπή στον ῾῾Εν Λευκώ᾽᾽,  τον είδε ο Κωνσταντίνος Τζούμας και με τον μοναδικό, πάντα αναπάντεχο τρόπο του, του είπε χαμογελώντας, ῾῾Μήπως είστε ο Τόμας Πύντσον;᾽᾽. Ο Θάνος άπλωσε το ηδύ μειδίαμά του και απάντησε, ῾῾Όχι τόσο συχνά όσο θα ήθελα᾽᾽.

 

Ισχύει για τον Θάνο το ῾῾θανάτῳ θάνατον πατήσας᾽᾽, καθώς και η απόφανση για τον άλλο γενναιόψυχο δότη ελπίδας, τον Λένυ Μπρους: ῾῾Πέθανε από υπερβολική δόση ζωής᾽᾽.

 

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ