Μιχάλης Αναστασόπουλος: «Η αναγέννηση κτιρίων ως έναυσμα για την ανάπλαση περιοχών»

Μιχάλης Αναστασόπουλος: «Η αναγέννηση κτιρίων ως έναυσμα για την ανάπλαση περιοχών» Facebook Twitter
Οι πόλεις, προκειμένου να αναγεννηθούν, απαιτούν συνεργασίες και συμπράξεις μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Πλούτο της Ελλάδας δεν αποτελούν μόνο οι παραλίες, οι ακτές και η αρχαιολογική της κληρονομιά. Είναι και η βιομηχανική κληρονομιά και τα ιστορικά κτίρια, αναπόσπαστα κομμάτια του πολιτιστικού της φορτίου, που αποτυπώνουν τη διαδρομή της χώρας τους τελευταίους αιώνες έως το πιο κοντινό παρελθόν. Το στοίχημα δεν θα πρέπει να είναι μόνο η διάσωσή τους από την κατάρρευση αλλά η ένταξή τους στο ευρύτερο περιβάλλον και η αναβάθμιση της εικόνας της περιοχής τους. Αυτό αναφέρει, μιλώντας στη LiFO, ο επικεφαλής Νομικός Σύμβουλος Δημοσίου Δικαίου της DIMAND κ. Μιχάλης Αναστασόπουλος, ο οποίος έχει την ευθύνη για την πολεοδομική και νομική ωρίμανση των επενδύσεων, αναπλάσεων και αστικών παρεμβάσεων του χαρτοφυλακίου της εταιρείας.

Αυτός ήταν ο στόχος, άλλωστε, τόσο στην ανάπλαση των πρώην εγκαταστάσεων της Παπαστράτος στον Πειραιά όσο και στα νέα εμβληματικά πρότζεκτ που η DIMAND έχει θέσει σε τροχιά ανάπτυξης, όπως αυτά της παλιάς Αθηναϊκής Χαρτοποιίας στον Βοτανικό, του Πύργου Πειραιά, του Μινιόν, του ιστορικού Ζυθοποιείου του Φιξ και των πρώην εγκαταστάσεων της Βαλκάν Εξπόρτ στη Θεσσαλονίκη κ.ά.

Οι περισσότερες ελληνικές πόλεις είναι ήδη βεβαρυμένες, κτιριακά φορτωμένες, με λίγους χώρους πρασίνου και καθημερινής αναψυχής, τουλάχιστον σε επίπεδο γειτονιάς. Η επανάχρηση παλαιών κτιρίων, ο εκσυγχρονισμός και η μετατροπή τους σε σύγχρονα περιβαλλοντικά κτίρια αποτελούν μάλλον προτεραιότητα σε σχέση με τη δημιουργία νέων κτιρίων. 

— Κύριε Αναστασόπουλε, υπάρχει κάποια βασική αρχή σχεδιασμού που χαρακτηρίζει τα έργα του χαρτοφυλακίου της DIMAND;
Αποτελεί ξεκάθαρη στρατηγική της DIMAND η επιλογή ακινήτων με γνώμονα την ευρύτερη περιοχή υποδοχής τους. Στόχος της αξιοποίησης δεν είναι μόνο τα κτίρια που εντάσσονται στο πρόγραμμα αλλά και η γειτονιά τους και οι ανάγκες αναβάθμισής της. Οι αναπλάσεις με την κλασική έννοια του όρου, και όπως έχουν προσδιοριστεί από την ελληνική νομοθεσία, θα τολμήσω να πω ότι έχουν αποτύχει. Τουλάχιστον με βάση τις προσπάθειες που έγιναν στο παρελθόν. Με αυτό το δεδομένο αποφασίσαμε να θέσουμε ως κριτήριο για τα έργα μας την ένταξή τους στο ευρύτερο περιβάλλον και την αναβάθμιση της εικόνας της περιοχής τους. Τα κτίρια πρέπει να αποτελούν την αφορμή για την ανάπλαση της περιοχής. Το πρώην καπνεργοστάσιο της Παπαστράτος στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά αποτελεί ζωντανό παράδειγμα που καθημερινά εξελίσσεται. Ο στόχος παραμένει ίδιος τόσο για την περιοχή του Βοτανικού, όπου το πρώην εργοστάσιο της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας επί της Ιεράς Οδού θα αποτελέσει τη σπίθα για την ανάπλαση του Ελαιώνα, όσο και για το Ζυθοποιείο του ΦΙΞ στη Θεσσαλονίκη που θα σηματοδοτήσει την αναβάθμιση της δυτικής πύλης της πόλης. 

— Για τον μετασχηματισμό των ελληνικών πόλεων είναι σημαντικότερο το repurposing του κτιριακού αποθέματος ή υπάρχει ανάγκη για μια νέα γενιά κτιρίων;
Οι περισσότερες ελληνικές πόλεις είναι ήδη βεβαρυμένες, κτιριακά φορτωμένες, με λίγους χώρους πρασίνου και καθημερινής αναψυχής, τουλάχιστον σε επίπεδο γειτονιάς. Η επανάχρηση παλαιών κτιρίων, ο εκσυγχρονισμός και η μετατροπή τους σε σύγχρονα περιβαλλοντικά κτίρια αποτελούν μάλλον προτεραιότητα σε σχέση με τη δημιουργία νέων κτιρίων. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και η εκ νέου κατασκευή κτιρίων πρέπει να συνδυάζεται με την προστασία και ανάδειξη των παλαιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αξιοποίηση του Ζυθοποιείου του ΦΙΞ, όπου σχεδόν το ήμισυ της ανάπτυξης του ακινήτου αφορά την προστασία του μνημείου. Στόχος είναι να το προστατεύσουμε από τον άμεσο κίνδυνο της πλήρους κατάρρευσης και να δημιουργήσουμε συνδυαστικά έναν σύνθετο πόλο πολιτισμού, αναψυχής, κατοικίας και λοιπών χρήσεων.  

— Τελευταία έχουν ανέβει οι τόνοι, με δημάρχους, πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη, απαιτώντας την κατάργηση των μπόνους δόμησης του νέου οικοδομικού κανονισμού. Ποια είναι η άποψή σας;
Το άρθρο 10 του νέου οικοδομικού κανονισμού (ΝΟΚ), όπως και άλλες διατάξεις του, περιέχει μια δέσμη αξιόλογων περιβαλλοντικά ρυθμίσεων, οι οποίες έχουν ως προφανή στόχο την προστασία του επιβαρυμένου οικιστικού περιβάλλοντος. Στόχος του νομοθέτη ήταν η παροχή αντισταθμιστικών μέτρων προκειμένου να βελτιωθεί το αποτύπωμα των κτιρίων προς όφελος της πόλης. Για τους λόγους αυτούς η DIMAND έκανε στο παρελθόν χρήση των διατάξεων αυτών ακριβώς γιατί θεωρούσε ότι οδηγούν σε περαιτέρω προστασία του αστικού περιβάλλοντος. Ωστόσο, το θέμα χρήζει πλέον ιδιαίτερης προσοχής, κυρίως όσον αφορά το πού μπορεί να εφαρμόζονται. Είναι άραγε όλες αδιακρίτως οι γειτονιές των πόλεων έτοιμες να υποδεχθούν τα λεγόμενα «μπόνους»; Υπάρχουν πολεοδομικά κριτήρια με βάση τα οποία έχουν επιλεγεί οι περιοχές εφαρμογής του άρθρου 10; Μήπως θα πρέπει να εκπονηθούν μελέτες που να αποδεικνύουν με επιστημονικά εργαλεία και πολεοδομικά κριτήρια τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν οι περιοχές; Αναρωτιέμαι, εάν σε μια γειτονιά ενός δήμου της Αττικής αποφάσιζαν πάνω από 30 ιδιοκτήτες να κάνουν συγχρόνως χρήση του άρθρου 10 του ΝΟΚ, εάν θα επηρεαζόταν ο πολεοδομικός σχεδιασμός και η φυσιογνωμία της γειτονιάς; Πιστεύω ότι είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα του οποίου η εφαρμογή απαιτεί μεγάλη προσοχή, ώστε να μπορέσουν οι διατάξεις του ΝΟΚ να επιτελέσουν τους πολύ σωστούς σκοπούς για τους οποίους θεσπίστηκαν.  

— Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες και ευκαιρίες για την αναγέννηση των πόλεων;
Οι πόλεις, προκειμένου να αναγεννηθούν, απαιτούν συνεργασίες και συμπράξεις μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα στο πεδίο των προγραμμάτων ανάπλασης, του εκσυγχρονισμού των κτιρίων, της αναβάθμισης της εικόνας τους, της κατεδάφισης εγκαταλελειμμένων κτιρίων κ.ο.κ. Η πολεοδομική νομοθεσία έχει προβλέψει τα πολεοδομικά εργαλεία που επιτρέπουν τον επανασχεδιασμό, την αναθεώρηση χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης ιδιωτικών και δημόσιων ακινήτων. Ωστόσο, παρατηρούνται ακόμη σοβαρές αρρυθμίες, κυρίως στις εγκριτικές ή γνωμοδοτικές διαδικασίες, οι οποίες οφείλονται ιδίως στην υποστελέχωση της δημόσιας διοίκησης. Η ψηφιοποίηση, βέβαια, μεγάλου μέρους των εγγράφων και διοικητικών διαδικασιών έχει επιφέρει τεράστια μεταβολή στους χρόνους και έχει επιλύσει πολλές από τις δυσκολίες των προηγούμενων ετών. Η εντατικοποίηση της ψηφιακής μεταρρύθμισης στον χώρο των ακινήτων και των μεταβιβάσεων και η ψηφιακή ταυτοποίηση των ακινήτων, κτηματολογική, φορολογική, τεχνική κ.λπ., θα επιτρέψει μεγαλύτερες ευκαιρίες και μικρότερες δυσκολίες.

— Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις στην αξιοποίηση μεγάλων ακινήτων και στην ανάπτυξη επενδυτικών σχεδίων στην Ελλάδα;
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στον σχεδιασμό και την ωρίμανση ενός ακινήτου, που στη συνέχεια θα υποδεχτεί ένα έργο και θα αποτελέσει συνολικά ένα μικρό ή μεγάλο επενδυτικό σχέδιο ή πρόγραμμα, είναι η ασφάλεια δικαίου. Οι μεγάλες αναπτύξεις στην Ελλάδα απαιτούν σοβαρή προετοιμασία, σεμνότητα και ασφάλεια δικαίου. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χώρας μας, που την καθιστούν και μοναδική, όπως η πολιτιστική κληρονομιά, τα ευαίσθητα οικοσυστήματα, οι παραλίες και οι αιγιαλοί της, αλλά και το πλούσιο χαρτοφυλάκιό της σε προστατευόμενα βιομηχανικά ή άλλα κτίρια, διατηρητέα κτιριακά συγκροτήματα και προστατευτέα εν γένει σύνολα, καθιστούν επίσης μοναδική και τη διαδικασία ωρίμανσης κάθε ανάπτυξης χωριστά. Όσο πιο εμβληματικό ή προστατευόμενο είναι ένα ακίνητο, όσο πιο ειδικό ή ιδιαίτερο είναι το καθεστώς που το διέπει, τόσο πιο επιβεβλημένη είναι για την Dimand η επιλογή της ένταξής του στο ευρύτερο περιβάλλον, προκειμένου να δράσει με πολλαπλασιαστικά οφέλη για όλους όσους επηρεάζονται, άμεσα ή έμμεσα, από την ανάπτυξη αυτή.

Good Business Directory Vol.3:  H νέα ειδική ειδική έκδοση για όλες τις τάσεις που καθορίζουν το ελληνικό επιχειρείν

Θέματα
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η Αθήνα έφτασε να έχει παγκόσμια πρωτιά στα άδεια και εγκαταλελειμμένα σπίτια

Radio Lifo / Πώς η Αθήνα έφτασε να έχει παγκόσμια πρωτιά στα άδεια και εγκαταλελειμμένα σπίτια

Την ώρα που ένας στους πέντε πολίτες της χώρας ζει υπό τον μόνιμο φόβο της απώλειας της στέγης του, η Αθήνα κατέχει ένα τρομακτικό ρεκόρ. Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον οικονομολόγο και συγγραφέα Δημήτρη Ιωάννου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Παύλος Τσίμας: «H σύγκρουση στη Μέση Ανατολή ευνοεί τον ρόλο της Τουρκίας»

Lifo Videos / Παύλος Τσίμας: «H σύγκρουση στη Μέση Ανατολή ευνοεί τον ρόλο της Τουρκίας»

Ποια είναι τα βασικά συμπεράσματα της νέας σύγκρουσης Ισραήλ–Ιράν; Πόσο επηρεάζεται η Ελλάδα από τις εξελίξεις; Και γιατί βγαίνει κερδισμένος ο Ερντογάν; Ο Παύλος Τσίμας συζητά με τον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Καβάφης μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών

Ο Καβάφης ανάμεσά μας / Ο Καβάφης μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών

Τι μπορεί να σημαίνει σήμερα ο Καβάφης για έναν σκηνοθέτη και μια εικαστικό; Πώς «διαβάζεται» η μορφή του μέσα από το βλέμμα δύο σύγχρονων δημιουργών με διαφορετικές διαδρομές; Ο σκηνοθέτης Αριστοτέλης Μαραγκός, με διεθνή εμπειρία, και η εικαστικός Farida El Gazzar, με κοσμοπολίτικη πορεία, αντλούν έμπνευση από τον ποιητή, τη σχέση τους με την Αλεξάνδρεια και τα ευρήματα του Αρχείου Καβάφη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Οι Άλλοι / Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Ο παίκτης της Κηφισιάς θυμάται την καθημερινότητά του στη Φωκίωνος Νέγρη, εξηγεί γιατί μπήκε στο ποδόσφαιρο και περιγράφει την εμπειρία του από τον ρατσισμό που επικρατεί στα γήπεδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστε αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Radio Lifo / Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστες αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Στην Ελλάδα –και ιδιαίτερα στα νησιά– τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στο ΣτΕ προκειμένου να σταματήσουν ιδιωτικές επενδύσεις ή σχέδια δόμησης που απειλούν τοπία και οικοσυστήματα. Τι μας λέει αυτό για το θεσμικό μας σύστημα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Lifo Videos / Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Ο αρθρογράφος της LIFO σχολιάζει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις κινήσεις του Αντώνη Σαμαρά και του Αλέξη Τσίπρα για τη δημιουργία νέων κομμάτων και εξηγεί γιατί «οι ικανοί δεν μπαίνουν πια στην πολιτική».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ