Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter
0
Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter

1953: Όταν ήταν 26 ετών, ο Κάστρο προσπάθησε, με μια ομάδα ανταρτών, να ανατρέψει τον τότε δικτάτορα Μπατίστα. Πολλοί αντάρτες σκοτώθηκαν, ο Φιντέλ και ο αδερφός του Ραούλ αιχμαλωτίστηκαν. Έχοντας αποφοιτήσει πρόσφατα απ' τη Νομική Σχολή, ο Φιντέλ Κάστρο υπερασπίστηκε μόνος του τον εαυτό του με την εμβληματική απολογία του «Η Ιστορία θα με αθωώσει».

Η λεζάντα στο παραπάνω πόστερ που έφτιαξε ο Κουβανός καλλιτέχνης Felix René Mederos Pazos το 1973, περιέχει, πάνω απ' τον νεαρό και χωρίς ακόμη γένια Κάστρο, ένα απόσπασμα από εκείνη την ομιλία.

Ο Κάστρο καταδικάστηκε σε 15 χρόνια φυλάκισης, όμως ο Μπατίστα τον απελευθέρωσε ως ένδειξη καλής θέλησης.

Η επίθεση της 26ης Ιουλίου του 1953 έμεινε στην Ιστορία ως η ημερομηνία γέννησης του επαναστατικού κινήματος.

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter

1959: Μετά από δύο χρόνια μαχών, στις 8 Ιανουαρίου του 1959, ο Κάστρο κατέφτασε νικητής στην Αβάνα πάνω σ' ένα τζιπ. Η υποδοχή του ήταν ενθουσιώδης και οι Κουβανοί τον αναγνώρισαν ως νέο ηγέτη τους. Ο 32χρονος Κάστρο έμοιαζε εξαντλημένος αλλά ευτυχισμένος που, μαζί με τους 5.000 επαναστάτες, υποχρέωσε τον Μπατίστα να διαφύγει στο εξωτερικό.

Το πόστερ δημιουργήθηκε κατά παραγγελία της κυβέρνησης για να τιμήσει την δέκατη επέτειο της επανάστασης.

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter

1968: Σχεδόν δέκα χρόνια μετά την ανάληψη της εξουσίας απ' τον Κάστρο, όλες οι ελπίδες για μετάβαση στη Δημοκρατία είχαν εξανεμιστεί. Παρ' όλα αυτά, ο Κάστρο παρέμενε δημοφιλής και όλοι τον αποκαλούσαν Φιντέλ.

Σ΄ αυτό το σπάνιο πόστερ του Κουβανού ζωγράφου Raúl Martínez αποτυπώνεται η προσωπολατρεία της εποχής, σε στυλ Ποπ Αρτ.

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter

1961: Οι διπλωματικές σχέσεις μεταξύ Κούβας και ΗΠΑ κατέρρευσαν το 1961 και η Κούβα συμμάχησε με τη Σοβιετική Ένωση. Οι ΗΠΑ προσπάθησαν να τον νικήσουν με αποτυχημένες εισβολές, απόπειρες δολοφονίας και οικονομικό εμπάργκο, χωρίς αποτέλεσμα. Το πόστερ προπαγάνδας που δημιουργήθηκε από συντηρητικό αμερικανικό σωματείο παρουσιάζει τον Κάστρο σαν τέρας.

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter

1969: «Άλλα 11.5 κιλά ο καθένας καθημερινά. Κανένας και τίποτα δε θα μπορέσει να μας συγκρατήσει πια» γράφει το πόστερ που ζητά απ' τους Κουβανούς να μαζέψουν 10 τόνους ζάχαρης το επόμενο έτος ώστε να αντέξει η χώρα τις οικονομικές δυσκολίες. (Δεν τους μάζεψαν.) Μετά το εμπάργκο των ΗΠΑ, η μόνη πηγή εσόδων της Κούβας ήταν η πώληση ζάχαρης στη Σοβιετική Ένωση.

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter

1973: «Η Ιστορία θα με δικαιώσει.» Με απόσπασμα απ' την περίφημη τετράωρη απολογία του που είχε δώσει 20 χρόνια νωρίτερα, η αφίσα που σχεδίασε ο Mederos Pazos, δείχνει τον Κάστρο όχι πια επαναστάτη, αλλά ηγέτη να μιλά σε χιλιάδες κόσμου, μπροστά σε εικόνες επαναστατών όπως είναι ο Τσε Γκεβάρα.

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter

1979: «Γιορτάζουμε την 26η Ιουλίου - Αλληλεγγύη στον αγώνα της Νικαράγουας - Υπέρ της διακοπής του εμπάργκο στην Κούβα» γράφει το πόστερ. Δημιουργήθηκε στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ, απ' τον καλλιτέχνη Malaquías Montoya, για μια εκδήλωση που γιόρταζε την επέτειο της επανάστασης και διοργανώθηκε από μια συμμαχία Λατινοαμερικανικών οργανισμών αλληλεγγύης. Ο Κάστρο στήριζε επαναστατικά κινήματα της Λατινικής Αμερικής, όπως των Σαντινίστας που πολέμησαν και ανέτρεψαν το δικτάτορα της Νικαράγουας το 1979.

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter

1980: Η αφίσα που δημιουργήθηκε κατά παραγγελία της Κουβανέζικης κυβέρνησης δείχνει, από αριστερά, τον Ντανιέλ Ορτέγκα (ηγέτη των Σαντινίστας στη Νικαράγουα) τον Μόρις Μπίσοπ που έγινε ηγέτης της Γρενάδας με πραξικόπημα του 1979) και τον Κάστρο.

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter

1985: Τα γένια του, το μεγάλο κουβανέζικο πούρο του και η πράσινη στολή του έγιναν σύμβολα επανάστασης παγκοσμίως. Αυτό το σκίτσο που έφτιαξε ο γραφίστας Rafael Enríquez δημοσιεύτηκε στο τριηπειρωτικό περιοδικό της Οργάνωσης για την Αλληλεγγύη των Ανθρώπων της Αφρικής, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής.

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη Facebook Twitter

1998: Αυτό το επίσημο πόστερ της Κουβανέζικης κυβέρνησης δείχνει την παράξενη συνάντηση ενός ηλικιωμένου Κουμουνιστή ηγέτη με έναν ηλικιωμένο αντικομμουνιστή Πάπα. Ο Πάπας Ιωάννης Παύλος ο Β' επισκέφθηκε την Αβάνα στις αρχές του 1998 και η αφίσα επιχείρησε να αυξήσει το κύρος του Κάστρο ως ηγέτη σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο πως είναι μία απ' τις ελάχιστες φορές που ο Κάστρο έβγαλε τη στρατιωτική στολή και φόρεσε κοστούμι και γραβάτα.

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT