Η Όπρα έγινε έκθεση!

Η Όπρα έγινε έκθεση! Facebook Twitter
Το 2013, η Όπρα Γουίνφρεϊ τιμήθηκε με το το Προεδρικό Μετάλλιο Ελευθερίας από τον Μπάρακ Ομπάμα. Φωτο: Lawrence Jackson/Official White House Photo
0

Η Όπρα Γουίνφρεϊ είπε ότι έκλαψε όταν έφτασε στο τέλος της έκθεσης του Σμιθσόνιαν που φέρει το όνομά της, επειδή ένας δημοσιογράφος είχε γράψει στο βιβλίο επισκεπτών πως το γεγονός ότι τη βλέπει κάθε μέρα είναι ο λόγος που αγαπά τον εαυτό του τόσο πολύ. Αυτό της θύμισε ένα γράμμα που έλαβε το 1987 από κάποιον φαν της, ο οποίος της έγραφε: «Το να σε βλέπω καθημερινά να είσαι ο εαυτός σου με κάνει κι εμένα να θέλω να είμαι περισσότερο ο εαυτός μου».


«Με συγκίνησε επειδή κατάλαβα ότι η αποστολή επετεύχθη» είπε. «Η επιθυμία μου εκπληρώθηκε, δηλαδή το να είμαι ένας καθρέφτης στον οποίο οι άνθρωποι να μπορούν να βλέπουν τον εαυτό τους μέσα από άλλους ανθρώπους και τις ιστορίες τους. Και παρακολουθώντας αυτές τις ιστορίες να τονώνεται το ηθικό τους, να εμπνέονται, να ενθαρρύνονται με τέτοιο τρόπο ώστε να πιστέψουν ότι μπορούν να κάνουν τη ζωή τους καλύτερη».

Ο λόγος της τεράστιας επιτυχίας της ήταν ότι κατάφερε να κάνει τον κόσμο να ξεπεράσει την αρχική εντύπωση, την Αφροαμερικανή με τα παραπανίσια κιλά, και να δει την Όπρα, μια γυναίκα με την οποία μπορούσε να ταυτιστεί.


Η Γουίνφρεϊ τόνισε ότι έχει μείνει έκθαμβη, ότι έχει μαγευτεί από την έκθεση «Watching Oprah: The Oprah Winfrey Show and American Culture», η οποία έκανε εγκαίνια στις 8 Ιουνίου στο Εθνικό Μουσείο Αφρικανικής Αμερικανικής Ιστορίας και Πολιτισμού στην Ουάσινγκτον.

Η ίδια αστειεύτηκε λέγοντας πως στα 4.500 και πλέον επεισόδια του σόου της, του «Oprah Winfrey Show», έχει κάνει συνεντεύξεις με πάνω από 35.000 άτομα. Μάλιστα, συνέχισε λέγοντας πως αυτή η έκθεση στην ουσία επιβεβαιώνει πόσο καταπληκτική είναι η ζωή της.

 
Αυτό που έκανε την Όπρα να χαρεί ακόμα περισσότερο ήταν το ότι, παρόλο που είναι γνωστή για τη σημασία που δίνει στη λεπτομέρεια, δεν ασχολήθηκε καθόλου με το στήσιμο της έκθεσης, εξήγησε η διευθύντρια του μουσείου Lonnie Bunch, προσθέτοντας ότι το μουσείο ήθελε να κάνει κάτι για να την τιμήσει.

Η Όπρα έγινε έκθεση! Facebook Twitter
Η Όμπρα με τον Νέλσον Μαντέλα.

Σκοπός της έκθεσης είναι να εξηγήσει πώς η Όπρα Γουίνφρεϊ, μέσα από την εκπομπή, τις φιλανθρωπίες και τις ταινίες της, επηρέασε όχι μόνο τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων αλλά και την κουλτούρα γενικότερα. Η Bunch πρόσθεσε πως ήταν πολύ σημαντικό να αναδειχτεί τη συγκεκριμένη περίοδο η συνεισφορά μια δυνατής Αφροαμερικανής στις ΗΠΑ του 21ου αιώνα.

Οι επιμελήτριες του μουσείου Rhea Combs και Kathleen Kendrick, που δημιούργησαν την έκθεση, ακολούθησαν μια πιο ακαδημαϊκή προσέγγιση ως προς την αφήγηση της ιστορίας της Γουίνφρεϊ.

Σε συνεργασία με πανεπιστήμια όπως το Γέιλ και άλλα ιδρύματα ερεύνησαν εντατικά τον τρόπο που η Όπρα Γουίνφρεϊ επέδρασε στην παγκόσμια κουλτούρα. Ήθελαν να αναδείξουν την ιστορία αυτής της γυναίκας-φαινόμενο, μιας Αφροαμερικανής από την Πολιτεία του Μισισίπι.

 
Το πρώτο τμήμα της έκθεσης έχει τίτλο «America Shapes Oprah, 1950s-1980s» και παρουσιάζει το περιβάλλον των πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών στο οποίο μεγάλωσε η Όπρα, με εικόνες μαύρων διασημοτήτων της εποχής που τότε πρωτοεμφανίστηκαν στην τηλεόραση, φωτογραφίες της Γουίνφρεϊ ως μαθήτριας και φωτογραφίες της γιαγιάς της, η οποία τη μεγάλωσε και την επηρέασε πολύ. Μαθαίνουμε ότι καθώς μεγάλωνε οι εργαζόμενες γυναίκες είχαν μεγάλη επιρροή πάνω της.

Η Όπρα έγινε έκθεση! Facebook Twitter
Το πρώτο τμήμα της έκθεσης έχει τίτλο «America Shapes Oprah, 1950s-1980s» και παρουσιάζει το περιβάλλον των πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών στο οποίο μεγάλωσε η Όπρα. Στη φωτογραφία η νεαρή Όπρα με τη μητέρα της Vernita Lee το 1976.


Η Combs αναφέρει πως είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι μεγάλωσε σε μια εποχή που το «μαύρο» άρχισε να αλλάζει στη συνείδηση του κόσμου και να γίνεται κάτι όμορφο. Σε αυτό το πρώτο κομμάτι της έκθεσης, λοιπόν, βλέπουμε τα χρόνια κατά τη διάρκεια των οποίων η Όπρα εξελίχθηκε σε μια δυναμική γυναίκα που εκμεταλλεύτηκε όλες τις ευκαιρίες που της δόθηκαν, δείχνοντας στον κόσμο τι πραγματικά σημαίνει να είσαι Αφροαμερικανή.

Το επόμενο κομμάτι της έκθεσης με τον τίτλο «The Oprah Winfrey Show» περιλαμβάνει μια τοιχογραφία με εικόνες, βίντεο και ενθύμια από το σύνολο των 4.561 επεισοδίων του σόου της, που προβαλλόταν από το 1986 έως το 2011.

Παράδειγμα αποτελεί το πολύ γνωστό στιγμιότυπο από την εκπομπή που έδωσε δώρο από ένα αυτοκίνητο σε κάθε μέλος του κοινού που βρισκόταν στο στούντιο – και έγινε και meme με μεγάλη επιτυχία στο Ίντερνετ.

 
Η Γουίνφρεϊ έκανε εκπομπή επί μία ώρα, πέντε μέρες την εβδομάδα, και κατάφερνε πάντα να μιλάει με τον σωστό τρόπο για θέματα όπως ο ρατσισμός, η σεξουαλικότητα και η ισότητα των φύλων.


Ο λόγος της τεράστιας επιτυχίας της ήταν ότι κατάφερε να κάνει τον κόσμο να ξεπεράσει την αρχική εντύπωση, την Αφροαμερικανή με τα παραπανίσια κιλά, και να δει την Όπρα, μια γυναίκα με την οποία μπορούσε να ταυτιστεί.

Η Όπρα έγινε έκθεση! Facebook Twitter
Το επόμενο κομμάτι της έκθεσης με τον τίτλο «The Oprah Winfrey Show» περιλαμβάνει μια τοιχογραφία με εικόνες, βίντεο και ενθύμια από το σύνολο των 4.561 επεισοδίων του σόου της, που προβαλλόταν από το 1986 έως το 2011. Φωτο: Walter Larrimore/Smithsonian Institution.
Η Όπρα έγινε έκθεση! Facebook Twitter
«Πρέπει να απαγορευτούν τα όπλα;», The Oprah Winfrey Show, 1989. Φωτο: Harpo Productions


Η Όπρα Γουίνφρεϊ έχει λάβει 48 βραβεία Emmy, το Προεδρικό Μετάλλιο της Ελευθερίας, το βραβείο Cecil B. DeMille στις Χρυσές Σφαίρες και έχει συμμετάσχει σε ταινίες όπως «Το πορφυρό χρώμα».


Ένα μέρος της έκθεσης ονομάζεται «Oprah Shapes America» και εκεί παρουσιάζεται η παγκόσμια επιρροή που έχει η Γουίνφρεϊ και η ικανότητά της να διαμορφώνει την κοινή γνώμη.

Η ίδια η Γουίνφρεϊ θυμάται να της λένε: «Με άλλαξες. Με βοήθησες... Έφυγα από έναν κακό γάμο. Αποφάσισα να κάνω παιδιά, ή να μην κάνω παιδιά, ή αποφάσισα να μη χτυπάω πια τα παιδιά μου». Η ίδια αστειεύεται λέγοντας πως δεν πρέπει να επαναπαυθεί τώρα που της έκαναν έκθεση.

Κάποτε, όταν έχτισε ένα σχολείο για κορίτσια στη Νότια Αφρική, πίστευε ότι αυτή θα ήταν η μεγαλύτερη κληρονομιά που θα άφηνε, όμως, όπως της είπε η φίλη της Μάγια Αγγέλου: «Δεν καταλαβαίνεις το μέγεθος αυτής της κληρονομιάς, γιατί περιλαμβάνει κάθε ζωή που έχεις αγγίξει και κάθε άνθρωπο που έχει παρακολουθήσει την εκπομπή σου».


Η ίδια η Γουίνφρεϊ υποστήριξε πως αν και της έχει απονεμηθεί η ανώτατη τιμή στη χώρα, το Προεδρικό Μετάλλιο Ελευθερίας, η ύψιστη, για εκείνη, είναι αυτή η έκθεση.

Το τρέιλερ της έκθεσης «Watching Oprah: The Oprah Winfrey Show and American Culture»

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM