Η Όπρα Γουίνφρεϊ είπε ότι έκλαψε όταν έφτασε στο τέλος της έκθεσης του Σμιθσόνιαν που φέρει το όνομά της, επειδή ένας δημοσιογράφος είχε γράψει στο βιβλίο επισκεπτών πως το γεγονός ότι τη βλέπει κάθε μέρα είναι ο λόγος που αγαπά τον εαυτό του τόσο πολύ. Αυτό της θύμισε ένα γράμμα που έλαβε το 1987 από κάποιον φαν της, ο οποίος της έγραφε: «Το να σε βλέπω καθημερινά να είσαι ο εαυτός σου με κάνει κι εμένα να θέλω να είμαι περισσότερο ο εαυτός μου».


«Με συγκίνησε επειδή κατάλαβα ότι η αποστολή επετεύχθη» είπε. «Η επιθυμία μου εκπληρώθηκε, δηλαδή το να είμαι ένας καθρέφτης στον οποίο οι άνθρωποι να μπορούν να βλέπουν τον εαυτό τους μέσα από άλλους ανθρώπους και τις ιστορίες τους. Και παρακολουθώντας αυτές τις ιστορίες να τονώνεται το ηθικό τους, να εμπνέονται, να ενθαρρύνονται με τέτοιο τρόπο ώστε να πιστέψουν ότι μπορούν να κάνουν τη ζωή τους καλύτερη».

 

Ο λόγος της τεράστιας επιτυχίας της ήταν ότι κατάφερε να κάνει τον κόσμο να ξεπεράσει την αρχική εντύπωση, την Αφροαμερικανή με τα παραπανίσια κιλά, και να δει την Όπρα, μια γυναίκα με την οποία μπορούσε να ταυτιστεί.


Η Γουίνφρεϊ τόνισε ότι έχει μείνει έκθαμβη, ότι έχει μαγευτεί από την έκθεση «Watching Oprah: The Oprah Winfrey Show and American Culture», η οποία έκανε εγκαίνια στις 8 Ιουνίου στο Εθνικό Μουσείο Αφρικανικής Αμερικανικής Ιστορίας και Πολιτισμού στην Ουάσινγκτον.

 

Η ίδια αστειεύτηκε λέγοντας πως στα 4.500 και πλέον επεισόδια του σόου της, του «Oprah Winfrey Show», έχει κάνει συνεντεύξεις με πάνω από 35.000 άτομα. Μάλιστα, συνέχισε λέγοντας πως αυτή η έκθεση στην ουσία επιβεβαιώνει πόσο καταπληκτική είναι η ζωή της.

 
Αυτό που έκανε την Όπρα να χαρεί ακόμα περισσότερο ήταν το ότι, παρόλο που είναι γνωστή για τη σημασία που δίνει στη λεπτομέρεια, δεν ασχολήθηκε καθόλου με το στήσιμο της έκθεσης, εξήγησε η διευθύντρια του μουσείου Lonnie Bunch, προσθέτοντας ότι το μουσείο ήθελε να κάνει κάτι για να την τιμήσει.

 

Η Όμπρα με τον Νέλσον Μαντέλα.
Η Όμπρα με τον Νέλσον Μαντέλα.

 

Σκοπός της έκθεσης είναι να εξηγήσει πώς η Όπρα Γουίνφρεϊ, μέσα από την εκπομπή, τις φιλανθρωπίες και τις ταινίες της, επηρέασε όχι μόνο τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων αλλά και την κουλτούρα γενικότερα. Η Bunch πρόσθεσε πως ήταν πολύ σημαντικό να αναδειχτεί τη συγκεκριμένη περίοδο η συνεισφορά μια δυνατής Αφροαμερικανής στις ΗΠΑ του 21ου αιώνα.

 

Οι επιμελήτριες του μουσείου Rhea Combs και Kathleen Kendrick, που δημιούργησαν την έκθεση, ακολούθησαν μια πιο ακαδημαϊκή προσέγγιση ως προς την αφήγηση της ιστορίας της Γουίνφρεϊ.

 

Σε συνεργασία με πανεπιστήμια όπως το Γέιλ και άλλα ιδρύματα ερεύνησαν εντατικά τον τρόπο που η Όπρα Γουίνφρεϊ επέδρασε στην παγκόσμια κουλτούρα. Ήθελαν να αναδείξουν την ιστορία αυτής της γυναίκας-φαινόμενο, μιας Αφροαμερικανής από την Πολιτεία του Μισισίπι.

 
Το πρώτο τμήμα της έκθεσης έχει τίτλο «America Shapes Oprah, 1950s-1980s» και παρουσιάζει το περιβάλλον των πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών στο οποίο μεγάλωσε η Όπρα, με εικόνες μαύρων διασημοτήτων της εποχής που τότε πρωτοεμφανίστηκαν στην τηλεόραση, φωτογραφίες της Γουίνφρεϊ ως μαθήτριας και φωτογραφίες της γιαγιάς της, η οποία τη μεγάλωσε και την επηρέασε πολύ. Μαθαίνουμε ότι καθώς μεγάλωνε οι εργαζόμενες γυναίκες είχαν μεγάλη επιρροή πάνω της.

 

Το πρώτο τμήμα της έκθεσης έχει τίτλο «America Shapes Oprah, 1950s-1980s» και παρουσιάζει το περιβάλλον των πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών στο οποίο μεγάλωσε η Όπρα. Στη φωτογραφία η νεαρή Όπρα με τη μητέρα της Vernita Lee το 1976.
Το πρώτο τμήμα της έκθεσης έχει τίτλο «America Shapes Oprah, 1950s-1980s» και παρουσιάζει το περιβάλλον των πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών στο οποίο μεγάλωσε η Όπρα. Στη φωτογραφία η νεαρή Όπρα με τη μητέρα της Vernita Lee το 1976.


Η Combs αναφέρει πως είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι μεγάλωσε σε μια εποχή που το «μαύρο» άρχισε να αλλάζει στη συνείδηση του κόσμου και να γίνεται κάτι όμορφο. Σε αυτό το πρώτο κομμάτι της έκθεσης, λοιπόν, βλέπουμε τα χρόνια κατά τη διάρκεια των οποίων η Όπρα εξελίχθηκε σε μια δυναμική γυναίκα που εκμεταλλεύτηκε όλες τις ευκαιρίες που της δόθηκαν, δείχνοντας στον κόσμο τι πραγματικά σημαίνει να είσαι Αφροαμερικανή.

 

Το επόμενο κομμάτι της έκθεσης με τον τίτλο «The Oprah Winfrey Show» περιλαμβάνει μια τοιχογραφία με εικόνες, βίντεο και ενθύμια από το σύνολο των 4.561 επεισοδίων του σόου της, που προβαλλόταν από το 1986 έως το 2011.

 

Παράδειγμα αποτελεί το πολύ γνωστό στιγμιότυπο από την εκπομπή που έδωσε δώρο από ένα αυτοκίνητο σε κάθε μέλος του κοινού που βρισκόταν στο στούντιο – και έγινε και meme με μεγάλη επιτυχία στο Ίντερνετ.

 
Η Γουίνφρεϊ έκανε εκπομπή επί μία ώρα, πέντε μέρες την εβδομάδα, και κατάφερνε πάντα να μιλάει με τον σωστό τρόπο για θέματα όπως ο ρατσισμός, η σεξουαλικότητα και η ισότητα των φύλων.


Ο λόγος της τεράστιας επιτυχίας της ήταν ότι κατάφερε να κάνει τον κόσμο να ξεπεράσει την αρχική εντύπωση, την Αφροαμερικανή με τα παραπανίσια κιλά, και να δει την Όπρα, μια γυναίκα με την οποία μπορούσε να ταυτιστεί.

 

Το επόμενο κομμάτι της έκθεσης με τον τίτλο «The Oprah Winfrey Show» περιλαμβάνει μια τοιχογραφία με εικόνες, βίντεο και ενθύμια από το σύνολο των 4.561 επεισοδίων του σόου της, που προβαλλόταν από το 1986 έως το 2011. Φωτο: Walter Larrimore/Smithsonian Institution.
Το επόμενο κομμάτι της έκθεσης με τον τίτλο «The Oprah Winfrey Show» περιλαμβάνει μια τοιχογραφία με εικόνες, βίντεο και ενθύμια από το σύνολο των 4.561 επεισοδίων του σόου της, που προβαλλόταν από το 1986 έως το 2011. Φωτο: Walter Larrimore/Smithsonian Institution.

 

 «Πρέπει να απαγορευτούν τα όπλα;», The Oprah Winfrey Show, 1989. Φωτο: Harpo Productions
«Πρέπει να απαγορευτούν τα όπλα;», The Oprah Winfrey Show, 1989. Φωτο: Harpo Productions


Η Όπρα Γουίνφρεϊ έχει λάβει 48 βραβεία Emmy, το Προεδρικό Μετάλλιο της Ελευθερίας, το βραβείο Cecil B. DeMille στις Χρυσές Σφαίρες και έχει συμμετάσχει σε ταινίες όπως «Το πορφυρό χρώμα».


Ένα μέρος της έκθεσης ονομάζεται «Oprah Shapes America» και εκεί παρουσιάζεται η παγκόσμια επιρροή που έχει η Γουίνφρεϊ και η ικανότητά της να διαμορφώνει την κοινή γνώμη.

 

Η ίδια η Γουίνφρεϊ θυμάται να της λένε: «Με άλλαξες. Με βοήθησες... Έφυγα από έναν κακό γάμο. Αποφάσισα να κάνω παιδιά, ή να μην κάνω παιδιά, ή αποφάσισα να μη χτυπάω πια τα παιδιά μου». Η ίδια αστειεύεται λέγοντας πως δεν πρέπει να επαναπαυθεί τώρα που της έκαναν έκθεση.

 

Κάποτε, όταν έχτισε ένα σχολείο για κορίτσια στη Νότια Αφρική, πίστευε ότι αυτή θα ήταν η μεγαλύτερη κληρονομιά που θα άφηνε, όμως, όπως της είπε η φίλη της Μάγια Αγγέλου: «Δεν καταλαβαίνεις το μέγεθος αυτής της κληρονομιάς, γιατί περιλαμβάνει κάθε ζωή που έχεις αγγίξει και κάθε άνθρωπο που έχει παρακολουθήσει την εκπομπή σου».


Η ίδια η Γουίνφρεϊ υποστήριξε πως αν και της έχει απονεμηθεί η ανώτατη τιμή στη χώρα, το Προεδρικό Μετάλλιο Ελευθερίας, η ύψιστη, για εκείνη, είναι αυτή η έκθεση.

Το τρέιλερ της έκθεσης «Watching Oprah: The Oprah Winfrey Show and American Culture»