Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΜΟΥΣΕΙΑ&ΕΚΘΕΣΕΙΣ

24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του

Κεντρικός πυρήνας της έκθεσης που ετοιμάζεται στη νέα πτέρυγα της Γενναδείου Βιβλιοθήκης είναι 24 πίνακες που εξιστορούν επεισόδια από την Επανάσταση του 1821

Η έκθεση «Ιωάννης Μακρυγιάννης. Ζωντανή έκφραση», που είναι αφιερωμένη στο Στρατηγό Μακρυγιάννη, μεγάλο ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης, ισχυρό εθνικό μύθο, και, σύμφωνα με τον νομπελίστα Γιώργο Σεφέρη, «μεγάλο διδάσκαλο της γλώσσας μας», εγκαινιάζεται στη νέα πτέρυγα «Ιωάννης Μακρυγιάννης» της Γενναδείου Βιβλιοθήκης.

 

Η έκθεση, που θα ξεκινήσει στις 5 Ιουνίου, θα πραγματοποιηθεί στη σύγχρονη αίθουσα τέχνης της πρόσφατα ανακαινισμένης πτέρυγας, όπου στο εξής θα παρουσιάζονται εικαστικές εκθέσεις με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

 

Κεντρικός πυρήνας της έκθεσης είναι 24 εμβληματικοί πίνακες που «εξιστορούν» επεισόδια από την Επανάσταση του 1821. Ο Μακρυγιάννης ανέθεσε στους λαϊκούς ζωγράφους Παναγιώτη και Δημήτριο Ζωγράφο από τη Σπάρτη, να απεικονίσουν ξεχωριστές σκηνές από μάχες, όπως ακριβώς τις περιέγραψε στα «Απομνημονεύματά» του. Το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά από εικόνες αξιοθαύμαστες για τη ζωντάνια και τη δύναμή τους.

 

Ο Μακρυγιάννης ανέθεσε στους λαϊκούς ζωγράφους Παναγιώτη και Δημήτριο Ζωγράφο από τη Σπάρτη, να απεικονίσουν ξεχωριστές σκηνές από μάχες, όπως ακριβώς τις περιέγραψε στα «Απομνημονεύματά» του.

 

Από τα τέσσερα αντίγραφα ακουαρέλας της αρχικής σειράς, ο Ιωάννης Γεννάδιος αγόρασε το 1909 εκείνο που ανήκε στο βασιλιά Όθωνα και που τώρα εκτίθεται στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη.

 

Η έκθεση παρουσιάζει, επίσης, αρχειακό υλικό σχετικό με τη ζωή και τη δράση του Στρατηγού Μακρυγιάννη, καθώς και προσωπικά του αντικείμενα, που έχουν δανείσει για την πραγματοποίηση της έκθεσης το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, τα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Ίδρυμα Σύλβιας Ιωάννου.

 

Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν «To Σύνταγμα της Ελλάδος» του 1844, χειρόγραφο που ορίζει το τέλος της περιόδου της απόλυτης μοναρχίας του Όθωνα μετά την επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, το Αργυρό Αριστείο που χορηγήθηκε στο Μακρυγιάννη το 1836 για την προσφορά του στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας, καθώς και η αίτηση του Μακρυγιάννη προς τη Διοίκηση στην οποία, ιστορώντας τα της στρατιωτικής του δράσης, ζητάει βοήθημα (Ναύπλιο, 24 Νοεμβρίου 1824).

 

Παράλληλα με την έκθεση, έχει πραγματοποιηθεί έκδοση με ομώνυμο τίτλο, που υλοποιήθηκε από τις Εκδόσεις Καπόν, με σκοπό τον επαναπροσδιορισμό του μοναδικού εικαστικού συνόλου των πινάκων του Μακρυγιάννη, την ανάδειξη του χρονικού της αγοράς του από τον Ιωάννη Γεννάδιο και τη σφαιρική παρουσίαση όλου του υλικού σε μία έκδοση υψηλής αισθητικής ποιότητας και επιστημονικής αξίας.

 

Δημήτριος Ζωγράφος, Μάχη της Λαγγάδας και Κομπότι
Δημήτριος Ζωγράφος, Μάχη της Λαγγάδας και Κομπότι

 

Δημήτριος Ζωγράφος, Πόλεμος των Βασιλικών
Δημήτριος Ζωγράφος, Πόλεμος των Βασιλικών

 

Δημήτριος Ζωγράφος, Πολιορκία και μάχαι των Ναβαρίνων
Δημήτριος Ζωγράφος, Πολιορκία και μάχαι των Ναβαρίνων

 

Δημήτριος Ζωγράφος, Διάφοραι πολιορκίαι του Μεσολογγίου
Δημήτριος Ζωγράφος, Διάφοραι πολιορκίαι του Μεσολογγίου

 

Δημήτριος Ζωγράφος. Κάδρον της Δυτικής Ελλάδος και κέντρον η Βόνιτζα όπου έγιναν αρκετοί πόλεμοι εις αυτά τα μέρη και σημειώνονται οι αγωνισταί όπου ενθυμούμεθα
Δημήτριος Ζωγράφος. Κάδρον της Δυτικής Ελλάδος και κέντρον η Βόνιτζα όπου έγιναν αρκετοί πόλεμοι εις αυτά τα μέρη και σημειώνονται οι αγωνισταί όπου ενθυμούμεθα

 

Δημήτριος Ζωγράφος, Μάχαι διάφοραι της Ανατολικής Ελλάδος και κέντρον η Θήβα
Δημήτριος Ζωγράφος, Μάχαι διάφοραι της Ανατολικής Ελλάδος και κέντρον η Θήβα

 

Σπαθί Ι. Μακρυγιάννη, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
Σπαθί Ι. Μακρυγιάννη, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

 

Πιστόλα του Ι. Μακρυγιάννη, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
Πιστόλα του Ι. Μακρυγιάννη, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

 

Benjamin Mary, Στρατηγός Μακρυγιάννης, Αθήνα, 30 Απριλίου 1840. Σχέδιο. Συλλογή Ιδρύματος Σύλβια Ιωάννου
Benjamin Mary, Στρατηγός Μακρυγιάννης, Αθήνα, 30 Απριλίου 1840. Σχέδιο. Συλλογή Ιδρύματος Σύλβια Ιωάννου
Karl Krazeisen, Προσωπογραφία του Ιωάννη Μακρυγιάννη. Λιθογραφία (πριν το 1828)
Karl Krazeisen, Προσωπογραφία του Ιωάννη Μακρυγιάννη. Λιθογραφία (πριν το 1828)

 

Info:

Ιωάννης Μακρυγιάννης. Ζωντανή έκφραση

Γεννάδειος Βιβλιοθήκη

Σουηδίας 61, Κολωνάκι

Διάρκεια έκθεσης: 5/6 - 29/9

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σάβ. 11:00 - 17:00, Πέμ. 13:00 - 20:00

Είσοδος ελεύθερη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπήκαμε στο σπίτι του Γιάννη Τσαρούχη που άνοιξε ξανά για το κοινό
Κάθε γωνιά της ιστορικής κατοικίας και εργαστηρίου στο Μαρούσι είναι διαποτισμένη από την αύρα του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας
Έπειτα από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, η κληρονομιά της αθάνατης Ελληνίδας σοπράνο φαίνεται πως θα βρει τον χώρο που της αναλογεί
Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames
«Videogames: Design/ Play/ Disrupt»: Τα πάντα για τον συναρπαστικό κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών και τις κοινότητες των φανατικών οπαδών τους
Ποιος δάγκωσε το νεκρικό καρβέλι στην αρχαία Αίγυπτο;
Στην αιγυπτιακή συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου συναντάμε σε μια προθήκη ένα καλάθι με διατηρημένες τροφές: ψωμί, αυγά, καρπούς φρούτων και ένα δαγκωμένο καρβέλι. Εφόσον δεν τρώνε οι νεκροί, ποιός δάγκωσε το καρβέλι;
Ο  Γιαννούλης Χαλεπάς επιστρέφει στο χωριό του, στην Τήνο
Για την έκθεση, με τίτλο «Γιανούλης Χαλεπάς: επιστροφή στον Πύργο», πρωτότυπα έργα του καλλιτέχνη σε γύψο αλλά και σχέδια, από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, ταξιδεύουν για πρώτη φορά στην Τήνο.
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία / No 7: Το πιστόλι του Καρυωτάκη
Στην Πινακοθήκη του Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα μπορείς να περάσεις ατέλειωτες ώρες σκύβοντας πάνω από χειρόγραφα, προσωπικά αντικείμενα, φωτογραφίες, όλων των προσωπικοτήτων της γενιάς του '30. Ανάμεσά τους το πιστόλι με το οποίο έβαλε τέλος στη ζωή του ο Κώστας Καρυωτάκης στις 21 Ιουλίου 1918
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναικά μουσεία/ Νο 6.: Η πόλις θα σε ακολουθεί
Ένα χειρόγραφο τετράδιο του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη (1863-1933), ανοιγμένο στη σελίδα του ποιήματος «Η πόλις», που γράφτηκε στην Αλεξάνδρεια το 1917 εκτίθεται στο Μουσείο Μπενάκη, στο Κολωνάκι
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκα Μουσεία/ Νο 5.: Ερωτοστασία
Μια καλοκαιρινή ευκαιρία να γνωρίσεις αριστουργηματικά και ιδιαίτερα εκθέματα που ίσως έχεις προσπεράσει
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο 4: Η κατάρα του Αντιδίκου
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναικά μουσεία / Νο3. δειγματολόγιο τεράτων
Ένα μοναδικό δειγματολόγιο κεντητικής στο μουσείο Μπενάκη, στο Κολωνάκι
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο2. Χούκα εκ Λονδίνου
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο1.  Ο  θάνατος σου πάει πολύ
Ένας νέος και ευειδής Θάνατος, μάρτυρας της ειδωλολατρικής θεώρησης του, ξεχωρίζει ανάμεσα στη συλλογή γλυπτών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Το μυστήριο πίσω από τους «Αργυρούς Καίσαρες», ένα σετ θρυλικών αναγεννησιακών σκευών
Κανείς δεν ξέρει από πού προέρχονται αυτά τα αριστουργήματα. Τώρα μία επιμελήτρια πιστεύει πως έχει την απάντηση
Πώς οι καλλιτέχνες του Μεσαίωνα χρησιμοποιούσαν τα τέρατα ως προπαγάνδα
Η έκθεση «Medieval Monsters: Terrors, Aliens, Wonders» που φιλοξενείται στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει 70 αποκρουστικά παραδείγματα του Μεσαίωνα και μέσω αυτών εξηγείται ο τρόπος που απεικονίζονταν ως τέρατα μέλη μη προνομιούχων ομάδων, Εβραίοι, μουσουλμάνοι, ακόμη και γυναίκες
Από τον ντανταϊσμό στον σουρεαλισμό: 9 τρόποι με τους οποίους οι καλλιτέχνες αντέδρασαν στη φρίκη του πολέμου
Η Tate παρουσιάζει σε μια νέα έκθεση τις καλλιτεχνικές αποδόσεις των τρομακτικών συνεπειών του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου
Η Όπρα έγινε έκθεση!
Το Εθνικό Μουσείο Αφρικανικής Αμερικανικής Ιστορίας και Πολιτισμού ακολουθεί τη ζωή της Γουίνφρεϊ, από τις αγροτικές της καταβολές στο Μισισίπι μέχρι την επιτυχία της ως πολιτιστικού φαινομένου μέσα από μία μεγάλη έκθεση
9 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
avatar
Ανώνυμος/η 29.5.2018 | 17:12
Δεν συμφωνώ μάλλον με τη χρήση του αφελής για την απόδοση του ναϊφ...
kouasimodistros kouasimodistros 29.5.2018 | 17:29
Άλλο ναίφ, άλλο "αφελής".
avatar
Ανώνυμος/η 29.5.2018 | 18:50
Η λέξη ναϊφ προέρχεται από το γαλλικό naive που σημαίνει αφελής , ωστόσο ο όρος αφελής ακούγεται κάπως αδόκιμος στα γαλλικά. Ούτως ή άλλως ο όρος ναϊφ έχει κάπως ξεπέσει.
avatar ΒρεΜπας...? 29.5.2018 | 20:09
Να τολμήσω να ρωτήσω αν ταιριάζει καλύτερα ο όρος "ρομαντικοί" από αφελείς;
avatar
Ανώνυμος/η 30.5.2018 | 14:48
Όχι , γιατί ο ρομαντισμός είναι διαφορετικό καλλιτεχνικό κίνημα...
Απ' αλλού Απ' αλλού 29.5.2018 | 23:49
Στην ουσία πρόκειται για λαϊκούς ζωγράφους, αυτοδίδακτους, όπως ο πολύς Θεόφιλος.
Η έλλειψη γνώσεων ακαδημαϊκής ζωγραφικής δεν καθιστά το έργο τους ανάξιο.
Κάποια έργα είναι διαμαντακια.
avatar
Ανώνυμος/η 30.5.2018 | 14:52
Κάποιοι από τους πίνακες της έκθεσης μάλιστα ανήκουν σε καλλιτέχνες που δεν εμπίπτουν στη συγκεκριμένη κατηγορία . Αλλά και μορφολογικά , πολλοι πίνακες δεν είναι ναϊφ"
Συμφωνώ γιά το αδόκιμο της μετάφρασης του ναϊφ σε αφελής.
Νομίζω ότι αυτός ο τίτλος θα ήταν απολύτως επαρκής: "24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του ".
Απ' αλλού Απ' αλλού 30.5.2018 | 20:20
Εχω την εντύπωση ότι αυτός είναι ο τίτλος ενος βιβλίου που παρουσιάζει ακριβώς αυτές τις ιστοσελίδες εικόνες.
Υπάρχει δηλαδή την βιβλίο, το έχω δει, αλλά δε θυμάμαι τον ακριβή τίτλο.
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή