Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά

Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
0

H Βρίσα (ή Βρισά στη ντόπια διάλεκτο, ή Βρύσα ή Βρήσσα ή Βρύσσα - όλες τις ορθογραφίες μπορεί να τις συναντήσει κανείς σε παλιά κείμενα) είναι το χωριό της Λέσβου που έγινε ξαφνικά γνωστό, όταν το χτύπησε ο καταστροφικός σεισμός της 12ης Ιουνίου. Είναι όμως κι ένας τόπος που θα του άξιζε να είναι γνωστός ούτως ή άλλως.


Όχι μόνο για τα όμορφα τοπία και τις παραλίες του. Τόσο η τοπική του αρχιτεκτονική, που έχει διατηρηθεί σε μεγάλο βαθμό, όσο και η διάλεκτος, αλλά και ο τρόπος ζωής διατηρούσαν εικόνες ενός παρελθόντος που σε άλλες περιοχές της Ελλάδας έχει προ πολλού χαθεί.


Η καρδιά της Βρίσας είναι «ο Πλάτανος». Στην ουσία πρόκειται για ένα σταυροδρόμι με καφενεία, κάτω από τη σκιά ενός πλατάνου, όπου οι άνδρες μαζεύονταν και τα έλεγαν από πολύ πρωί μέχρι αργά το βράδυ. Οι ιστορίες που ο παππούς μας μετέφερε στο σπίτι σαν θέσφατα, επειδή «το είπανε στον πλάτανο», πολλές φορές έκαναν τις πιο τραβηγμένες θεωρίες συνομωσίας να ωχριούν. Στον πλάτανο γίνονταν και τα πανηγύρια, που ξεχείλιζαν στους γύρω δρόμους, αφού τόσος κόσμος δεν χωρούσε στη μικρή πλατεία. Στον Πλάτανο είχε και το, όμορφο σαν σκηνικό μαγαζάκι του και ο κύριος Μανώλας –θεός σχωρέστον- που πούλαγε τις μπουκάλες υγραερίου. Στην άλλη μεριά ήταν το παντοπωλείο της «Αλατζάδαινας», που όσα χρόνια και αν περνούσαν, εξακολουθούσε να ξημεροβραδιάζεται στο μαγαζί της.


Ενώ οι άνδρες σύχναζαν στον πλάτανο, οι γυναίκες του χωριού, το σούρουπο, όταν ανοίγαν τα νυχτολούλουδα που είναι φυτεμένα σε κάθε γωνία, έπαιρνε η καθεμία το μαξιλάρι της και μαζεύονταν στις χαρακτηριστικές σκάλες στις εισόδους των σπιτιών, σε συγκεκριμένα πάντα πόστα, και τα λέγανε μέχρι αργά...

Αν έχει κανείς απορία για το πώς θα ήταν σήμερα τα μέρη της Μικράς Ασίας που περιγράφουν η Διδώ Σωτηρίου και ο Ηλίας Βενέζης στα βιβλία τους, αν δεν είχαν φύγει οι κάτοικοί τους, κάπως έτσι θα ήτανε. Γιατί η περιοχή της Βρισάς, όπως και όλη η Λέσβος, δεν είναι τίποτα άλλο από ένα αποκομμένο τμήμα της Μικρασίας.


Η Βρίσα είχε και δύο παλιά λιοτρίβια στην είσοδο του χωριού- όπως πάντα στη Λέσβο- που τα «κατέσχεσε η τράπεζα γιατί φάγανε τα λεφτά στο Συνεταιρισμό». Αλλά και το μοναδικό σύστημα κοινοτικών μεγαφώνων, που έκανε τις πιο σουρρεάλ ανακοινώσεις, τις πιο άκυρες ώρες: «Ένα-δυο, ένα-δυο, Ανακοινωση!..»


Αν έχει κανείς απορία για το πώς θα ήταν σήμερα τα μέρη της Μικράς Ασίας που περιγράφουν η Διδώ Σωτηρίου και ο Ηλίας Βενέζης στα βιβλία τους, αν δεν είχαν φύγει οι κάτοικοί τους, κάπως έτσι θα ήτανε. Γιατί η περιοχή της Βρισάς, όπως και όλη η Λέσβος, δεν είναι τίποτα άλλο από ένα αποκομμένο τμήμα της Μικρασίας. Μέχρι και στην πανίδα και τη χλωρίδα της έχει κάποια είδη της Ανατολίας, αντί για τα αντίστοιχα της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Άποψη του χωριού με το γκρεμισμένο πια σχολεία στην κορυφή του λόφου. Φωτο: Γιώργος Κουρμαδάς, Αύγουστος 2016


Ήρθε όμως ο σεισμός και όλες αυτές οι εικόνες στη Βρίσα θάμπωσαν. Το χωριό βυθίστηκε στη σιωπή. Το έρημο μαγαζάκι του Μανώλα σα να ανατινάχτηκε, ενώ της Αλατζάδαινας έχει γείρει προς τη μια μεριά.

Η Βρίσα ήταν ένα πολύ όμορφο χωριό. Είχε την τύχη να μην αλλοιωθεί, γιατί οι κάτοικοί του το αγαπούσαν και πρόσεχαν αυθόρμητα να φροντίζουν τα κτήρια, πολύ πριν ανακηρυχθεί «παραδοσιακός οικισμός» το 2002. Σε αυτό βέβαια συντέλεσε και ότι οι νέες ανάγκες για κατασκευές εκτονώθηκαν στην παραλία του χωριού, τα Βατερά, αφήνοντας τη Βρισά σχετικά αλώβητη.

 
Τα περισσότερα χωριά της Λέσβου, απέκτησαν τη σημερινή τους εικόνα κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής και δημογραφικής τους ακμής, από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και το 2ο Παγκόσμιο πόλεμο. Ήταν η ραγδαία εκβιομηχάνιση χάρη στη μονοκαλλιέργεια της ελιάς, που άλλαξε και την αρχιτεκτονική σε αυτή την εύπορη τότε γωνιά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Συνηθίζουμε να αποκαλούμε αυτού του είδους την αρχιτεκτονική «παραδοσιακή». Στην πραγματικότητα η Βρίσα είναι ένας νεοκλασικός οικισμός, αποτελούμενος τόσο από κτήρια λόγιας, όσο και λαϊκής αρχιτεκτονικής. «Πηγή» αυτού του στιλ είναι ο βασικός οικισμός της περιοχής, ο Πολιχνίτος, που στις αρχές του 20ου αιώνα είχε σχεδόν 15.000 κατοίκους. Δεν είναι ο νεοκλασικισμός που γνωρίζουμε από την Αθήνα και τα υπόλοιπα αστικά κέντρα της «Παλιάς Ελλάδας». Είναι ένας νεοκλασικισμός λιγότερο αυστηρός, πιο απλός, αλλά και πιο ανοιχτός σε άλλες επιρροές. Σήμα κατατεθέν του είναι τα περίφημα «σουβελίκια», οι λαξευμένοι λίθοι που μένουν εμφανείς, ενώ η υπόλοιπη όψη του κτηρίου είναι σοβατισμένη. Τα σουβελίκια είναι γωνιόλιθοι, περιθυρώματα, γεισώματα, είτε απλής μορφής είτε με γλυπτά κοσμήματα. Προσδίδουν στα κτήρια του χωριού μιαν αξιοπρέπεια και μια ευταξία.

Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Φωτο: Ελίνα Αγγέλη, Αύγουστος 2016
Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Φωτο: Ελίνα Αγγέλη, Αύγουστος 2016


Ένα άλλο στοιχείο που προσδίδει στη Βρίσα τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της, είναι η ιδιαίτερη κλίμακα που έχουν τόσο τα μέρη όσο και το σύνολο του οικισμού, η εναλλαγή χαμηλών και ψηλότερων κτηρίων, συμπαγών μετώπων κτηρίων και αυλών, οι καμπύλοι δρόμοι, το ήπιο αλλά ορατό ανάγλυφο. Αυτό το παιχνίδισμα σε όλες τις κλίμακες ήταν βασικό γνώρισμα της υψηλής αισθητικής εμπειρίας που αποκόμιζε κανείς περπατώντας στο χωριό.


Σήμερα, μετά το σεισμό, στους κεντρικούς δρόμους της Βρίσας επικρατούν τα μπάζα και οι εικόνες των ερειπίων. Το χωριό είχε για ένα διάστημα εκκενωθεί και οδοφράγματα έκλειναν την πρόσβαση στον οικισμό. Οι κάτοικοι τρομαγμένοι μετέφεραν τα υπάρχοντά τους όπου ο καθένας μπορούσε. Αυτό που απέμεινε είναι μια σιωπή και μια αμηχανία για το μέλλον.


Όμως αυτό το μέλλον δεν πρέπει να το σκεφτούμε με διεκπεραιωτική λογική, μόνο στο πλαίσιο των αποζημιώσεων που διεκδικούμε από το κράτος. Πρέπει να υπάρξει ένα όραμα για την αναβίωση αυτού του οικισμού, έχοντας στο νου μας όλα αυτά που τον έκαναν τόσο ιδιαίτερο. Αυτά που φέρουν οι κάτοικοι της Βρισάς ως μνήμες και αξίες του τόπου τους.

Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Οι φιλόξενες σκάλες της Βρίσας όπου οι γυναίκες μαζεύονταν για βεγγέρα. Φωτο: Ελίνα Αγγέλη, Αύγουστος 2016


Η περίπτωση της Βρισάς είναι ευκαιρία για να γίνει στη χώρα μας κάτι συστηματικό και υποδειγματικό από την άποψη της αντιμετώπισης ενός ιστορικού συνόλου που έχει πληγεί από φυσική καταστροφή. Το μέγεθός της είναι σχετικά μικρό, τα χρήματα για την αποκατάσταση του χωριού θα δοθούν από το κράτος. Το χωριό έχει στο μεγαλύτερο μέρος του αδειάσει και δεν πρόκειται να ξεκινήσουν οικοδομικές εργασίες για αρκετούς μήνες. Πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτό το χρόνο για να σχεδιαστεί από ειδικούς η βέλτιστη λύση και όχι να σκεφτούμε κάτι βραχυπρόθεσμα για να μπαλωθεί η κατάσταση. Να περισώσουμε και να διατηρήσουμε την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία του συνόλου του οικισμού. Να σχεδιαστεί μια μεθοδολογία παρέμβασης, που θα χρησιμεύσει και στο μέλλον για άλλες περιπτώσεις ιστορικών συνόλων που μπορεί να πληγούν από φυσική καταστροφή.

Ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Αθηνών έχει ήδη διερευνήσει το γεωλογικό υπόβαθρο της καταστροφής. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου πραγματοποιεί μια πρωτοποριακή τρισδιάστατη χαρτογράφηση του οικισμού με μεγάλη ακρίβεια. Και μια εθελοντική ομάδα του Ε. Μ. Πολυτεχνείου, στην οποία συμμετέχω και εγώ έσπευσε στην περιοχή προκειμένου να προσφέρει τεχνογνωσία σε σχέση με τη διαχείριση του οικισμού ως συνόλου και την αντιμετώπιση των μεμονωμένων κτηρίων ως προς την αντισεισμική τους ενίσχυση. Ελπίζουμε οι απόψεις των ειδικών να εισακουσθούν και η δουλειά αυτών των ομάδων - και άλλων που ενδεχομένως να υπάρχουν- να μην πέσει στο κενό.


Αν και η μετασεισμική αντίδραση του κράτους υπήρξε άμεση και αποτελεσματική ως προς την αντιμετώπιση των θεμάτων ασφάλειας, δυστυχώς, μέχρι στιγμής δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για την ενδεδειγμένη αντιμετώπιση του θέματος ως πολιστιστικής κληρονομιάς σε κίνδυνο. Μόνο η υπουργός Πολιτισμού αναφέρθηκε στην ανάγκη περισυλλογής των σουβελικιών και άλλων πολύτιμων υλικών, αλλά δεν έχουν ληφθεί συγκεκριμένα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση. Από την άλλη, αυτονόητες πρακτικές διεθνώς, όπως είναι η λήψη άμεσων σωστικών μέτρων για υποστύλωση των αξιόλογων κτηρίων, δεν προβλέπονται από κανέναν κυβερνητικό φορέα. Υπάρχει άμεσος κίνδυνος η μπουλντόζα να πάρει αδιάκριτα αδιάφορα και αξιόλογα κτήρια, επισκευάσιμα και μη.

Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Φωτο: Ελίνα Αγγέλη, Αύγουστος 2016


Η περίπτωση του σεισμού της Λ' Άκουιλα στην Ιταλία θα έπρεπε να λειτουργήσει σαν παράδειγμα.


Εκεί υπήρξε ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των σεισμόπληκτων οικισμών, με βασική προτεραιότητα, πέρα από την ασφάλεια, τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Και η Βρίσα επιβάλλεται να αντιμετωπισθεί ως ένα σύνολο και όχι ως μεμονωμένες περιπτώσεις κτηρίων. Πολλά κτήρια του οικισμού μπορούν και θα πρέπει να αποκατασταθούν – πολύ περισσότερα από αυτά που τα τεχνικά κλιμάκια έχουν σηματοδοτήσει ως «κίτρινα» (επισκευάσιμα).


Η διατήρηση του αρχιτεκτονικού χαρακτήρα της Βρίσας, πέρα από τη διατήρηση μιας αισθητικής εμπειρίας, είναι ένα εχέγγυο για την επιβίωση του χωριού στο μέλλον. Εφόσον αποκατασταθεί υποδειγματικά, μπορεί να λειτουργήσει ως προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της περιοχής σε συνδυασμό με τον παραθεριστικό οικισμό των Βατερών, κάτι που μέχρι σήμερα είχαμε αποτύχει στο να αναδείξουμε. Στην άλλη άκρη του νησιού, ο Μόλυβος έχει σήμερα ως πιο πολύτιμο περιουσιακό του στοιχείο την ομορφιά του. Η διατήρηση της φυσιογνωμίας του κατοχυρώθηκε σε εποχές που αυτό κάθε άλλο παρά αυτονόητο ήταν, χάρις σε οραματιστές, με προεξάρχοντα τον παλαιό του δήμαρχο Κώστα Δούκα, ο οποίος δυστυχώς πολύ πρόσφατα απεβίωσε.


Ζούμε στο 2017, όχι στο 1953. Η τεχνογνωσία υπάρχει και είναι δοκιμασμένη. Τα χρήματα επίσης υπάρχουν (όσο και αν γκρινιάζουμε). Δεν επιτρέπεται να αντιμετωπίσουμε την περίπτωση της Λέσβου όπως αυτή της Κεφαλονιάς πριν μισό αιώνα. Οι όμορφες εικόνες της Βρισάς θέλουμε να μας συντροφεύουν και στο μέλλον ως βίωμα και όχι μέσα από φωτογραφίες εποχής.

Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Φωτο: Ελίνα Αγγέλη, Αύγουστος 2016
Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Τούβλο από τα ερείπια του σχολείου, με την επιγραφή του ντόπιου παρασκευαστή του. Πλινθοποιίες ακόμα λειτουργούν στην περιοχή της Βρισάς. Φωτο: Φωτεινή Χαλβαντζή, Ιούνιος 2017
Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Κουρμαδάς, Αύγουστος 2016
Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Τα σουβελίκια σε όλο τους το μεγαλείο. Φωτο: Γιώργος Κουρμαδάς, Αύγουστος 2016
Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Τα σουβελίκια σε όλο τους το μεγαλείο. Φωτο: Γιώργος Κουρμαδάς, Αύγουστος 2016
Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Κουρμαδάς, Αύγουστος 2016
Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Κουρμαδάς, Αύγουστος 2016
Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Η Βρίσα ήταν ένα πολύ όμορφο χωριό. Είχε την τύχη να μην αλλοιωθεί, γιατί οι κάτοικοί του το αγαπούσαν και πρόσεχαν αυθόρμητα να φροντίζουν τα κτήρια, πολύ πριν ανακηρυχθεί «παραδοσιακός οικισμός» το 2002. Φωτο: Ελίνα Αγγέλη, Αύγουστος 2016
Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Φωτο: Γιώργος Κουρμαδάς, Αύγουστος 2016
Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Πριν από το σεισμό: Ένα από τα καφενεία του πλάτανου, με το κατάστημα Μανώλα στα δεξιά. Φωτο: Γιώργος Κουρμαδάς, Αύγουστος 2016

Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
Το κατάστημα Μανώλα πριν... Φωτο: Γιώργος Κουρμαδάς, Αύγουστος 2016
 

Για το χωριό της μητέρας μου, τη Βρισά Facebook Twitter
... και μετά την καταστροφή. Φωτο: Φωτεινή Χαλβαντζή, Ιούνιος 2017

Ο Γιώργος Κουρμαδάς είναι αρχιτέκτονας μηχανικός/ αναστηλωτής ΕΜΠ

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ