Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου

Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
0

Η αξιαγάπητη περίοδος του θερινού ηλιοστάσιου μας προσφέρει δύο παράλληλες εκθέσεις του Διονύση Καβαλλιεράτου. Εκείνην του Οργανισμού Πολιτισμού ΝΕΟΝ, που, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών, ανέθεσε στον καλλιτέχνη τη διοργάνωση –στο Ηρώδειο, για φέτος– του δημοφιλούς προγράμματος «Έργο στην Πόλη». Και την έκθεση σχεδίων του με μολύβια και παστέλ, στην γκαλερί Bernier/Εliades, τα οποία, προσθέτουν προεκτάσεις στις γλυπτικές μορφές του Ηρωδείου.


Και οι δύο, άψογες από κάθε άποψη.


Γι' αυτό και θα ήταν άσκοπο να τις συγκρίνει κάποιος. Αν το κάνει, θα είναι σαν να αποσπά από ένα όλον το μισό του. Παρόλ' αυτά, δεν μπορεί και να μη σταθεί στην έκπληξη που προκαλεί η δύναμη της ένταξης των γλυπτών του Καβαλλιεράτου στο Ηρώδειο. Παρά το μάλλον μικρό μέγεθός τους, ο θεατής, όταν τα κοιτάζει από κοντά, στο επίπεδο που βρίσκονται, γρήγορα αποκτά την αίσθηση ότι συγκρατούν κοντά τους, δήθεν ανέμελα, αλλά υποτακτικά, ολόκληρο τον μαρμάρινο όγκο του αρχαίου θεάτρου, ως εάν αυτός τους ανήκε. Και έτσι, σχηματίζεται μια άλλη αντίληψη της γενικής κλίμακας της σύνθεσης, πολύ πιο υποβλητική και καθηλωτική.

Το έργο του Διονύση Καβαλλιεράτου προσφέρει στον θεατή τέρψη και ευθυμία, αποδίδοντας τα σοβαρά αδιέξοδα του σημερινού ανθρώπου ως παρωδία του εαυτού τους – τα αδιέξοδα, που οφείλονται στον οικειοθελή εξαναγκασμό μας να ακολουθούμε τον μονόδρομο που ούτε κατά λάθος δεν θα μας οδηγούσε στην ευτυχία.


Οι παράξενες γλυπτικές φιγούρες που «χορεύουν» ακίνητες στην ορχήστρα του Ηρωδείου και εκείνες των σχεδίων στην γκαλερί Bernier/Εliades είναι «ανθρωπόμορφες», με την έννοια ότι διακρίνονται κεφαλή, σώμα, άνω και κάτω άκρα, όπως αυτά προκύπτουν από ολίγον εφιαλτικές συγκολλήσεις αντικειμένων.

Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Installation viewΔιονύσης ΚαβαλλιεράτοςΑποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης Φωτογραφία © Ναταλία ΤσουκαλάΕυγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη


Επιπλέον, η στάση του σώματος όλων τους και η κίνηση που αυτή αποδίδει, συναισθητικά οδηγεί τον θεατή στην ιθυφαλλική σιλουέτα του περίφημου μπρούτζινου αγαλματιδίου του Σειλινού, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, που στηρίζεται στο ένα πόδι, κρατώντας το άλλο λίγο ανασηκωμένο με ένα κάποιο σκέρτσο και με τα χέρια ελαφρώς υψωμένα και λυγισμένα στους αγκώνες και τις παλάμες να ατενίζουν τον ουρανό. Φυσικά, παραπέμπει και σε όλες τις αναπαραστάσεις «ορχούμενων κωμαστών», δηλαδή, των μισομεθυσμένων χορευτών στο τελετουργικό των διονυσιακών εορτών, από το οποίο κατάγεται η κωμωδία και οι οποίοι απεικονίζονται πάντα σε αυτήν τη χορευτική πόζα.


Οι «σταμνούλες» (εμπνευσμένες μάλλον από τη μακρά παράδοση άγαρμπων τουριστικών σουβενίρ), ο «κολοκυθάκης» (που μάλλον τον έχει «φάει» η ορθοβιωτική νεύρωση για bio και μόνο bio), ο «αρχιτεκτονικούλης» (που η τέχνη του είναι και οι παρωπίδες του, που φιλτράρουν το σύνολο των εξωτερικών ερεθισμάτων που προσλαμβάνει), ο (χαμένος στην κατοχυρωμένη χλιδή) «πισινούλης» και όλα τα υπόλοιπα γλυπτά με τους τόσο διασκεδαστικούς και αποκαλυπτικούς τίτλους, μαζί τους και μια «καρτουνίστικη» εκδοχή της αιγυπτιακής Μεγάλης Σφίγγας (μάλλον ως εκπρόσωπος του αρχαίου πολιτισμού που διατίθεται πλέον και ως καταναλωτικό προϊόν), επιδίδονται με ολοκληρωτική αφοσίωση στο να κάνουν όσο το δυνατόν πιο εκφραστικό και παθιασμένο αυτό τον απεγνωσμένο χορό.


Ανάμεσα τους «τρυπώνει» σαρκαστική και ανελέητη η φιγούρα του θανάτου, συμμετέχοντας στον απονενοημένο οίστρο της όμορφης αυτής συντροφιάς, η οποία, μέσω των αλληγοριών, απαρτίζεται από την γενικευμένη σύγχυση, την μπουρζουά και μποέμ μπουρζουά αντίληψη του εαυτού, την «καταναλωτική μανία» για διάκριση και αναγνώριση, μια σκοτεινή αποικιοκρατικής καταγωγής επιθετικότητα και άλλα επίκτητα ή κληρονομημένα ηδονιστικά παθήματα, τα οποία συνεργούν ώστε να γίνεται η πραγματικότητα που βιώνουμε παραβατική της κοινής λογικής και με πλήρη εκτροπή της προς το πεδίο της αήθειας.

Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Πολίνα Κοσμαδάκη & Διονύσης Καβαλλιεράτος.© Ναταλία Τσουκαλά / Ευγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ
Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Διονύσης Καβαλλιεράτος, Ηθοποιός που υποδύετο έναν ηθοποιό που έπαιζε τον ηθοποιό, 2020. Λαμαρίνα, ανοξείδωτο ατσάλι. Installation view, Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης. © Ναταλία Τσουκαλά / Ευγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη


Μία συνθήκη που είναι βέβαιο ότι κάνει «αμφίβολη» κάθε ανθρώπινη τραγωδία, προκρίνοντας τη ροπή της προς το σατυρικό δράμα, το οποίο κατά κάποιο τρόπο είναι φυσικό να κυριαρχεί στο ρεπερτόριο της εποχής μας, όπου το δραματικό στοιχείο «πατινάρει», για να το περιγράψουμε με έναν απλό τεχνικό όρο, που είναι πολύ πιο πρόσφορος για να ερμηνεύσει τους αμήχανους και μαλθακούς αυτοσχεδιασμούς της ύπαρξης, προκειμένου να καταφέρνει να επιβιώνει. Επιπλέον, το «πατινάρισμα» κάθε σύγχρονου δράματος υπογραμμίζει τη διάλυση, την ευτέλεια και την ασημαντότητα που επιβάλλει η κοινωνικο-πολιτισμική παρακμή που βιώνουμε σε παγκόσμιο επίπεδο.


Το έργο του Διονύση Καβαλλιεράτου προσφέρει στον θεατή τέρψη και ευθυμία, αποδίδοντας τα σοβαρά αδιέξοδα του σημερινού ανθρώπου ως παρωδία του εαυτού τους – τα αδιέξοδα, που οφείλονται στον οικειοθελή εξαναγκασμό μας να ακολουθούμε τον μονόδρομο που ούτε κατά λάθος δεν θα μας οδηγούσε στην ευτυχία.


Τέλος, θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην τονιστεί ότι τα κεραμικά έργα του Καβαλλιεράτου είναι απαράμιλλης τεχνικής αρτιότητας. Τα τελευταία χρόνια με την αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος των καλλιτεχνών για την κεραμική, η οποία δίνει μια πολύ ικανοποιητική απάντηση στο γενικευμένο αίτημα για υλικότητα στη σύγχρονη τέχνη, δεν έχουν παρουσιαστεί στην Αθήνα άλλα κεραμικά Ελλήνων εικαστικών που να μπορούν να επιδείξουν τέτοιο επίπεδο κατασκευαστικής τελειότητας και τιθάσευσης του υλικού. Ακριβώς ανάλογη βέβαια είναι και η ποιότητα των σχεδίων του. Πρόκειται για τη δουλειά ενός μετρ.

Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Διονύσης Καβαλλιεράτος, Οι Σταμνούλες, 2019. Κεραμικό, κόντρα πλακέ80×70×30 εκ. Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης © Ναταλία Τσουκαλά / Ευγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη
Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Installation view, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης. © Ναταλία Τσουκαλά / Ευγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη
Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Διονύσης ΚαβαλλιεράτοςΤο όνειρο της Ισαδώρας, 2018Κεραμικό57 x 77 x 33 εκ.Installation viewΑποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτηςΦωτογραφία © Ναταλία ΤσουκαλάΕυγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη
Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Διονύσης ΚαβαλλιεράτοςΑποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης (Κυρία Διονυσία), 2020Κεραμικό, γύψος43 x 43 x 10 εκ.Installation viewΦωτογραφία © Ναταλία ΤσουκαλάΕυγενική παραχώρηση του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη
Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Διονύσης Καβαλλιεράτος, "Πισινέλο / Pischinelo", 2020.
Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Διονύσης Καβαλλιεράτος, "Σταμνούλες (λευκό) / Pitches (white)" , 2020.
Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Διονύσης Καβαλλιεράτος, "Make America Again (colour)" , 2020
Το σατυρικό καλοκαίρι του Διονύση Καβαλλιεράτου Facebook Twitter
Διονύσης Καβαλλιεράτος, "Αλήτες του Δυτικού Κόσμου / Vagabonds of the Western World", 2019.

Διονύσης Καβαλλιεράτος - Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης

5/6/-3/7

Ωδείο Ηρώδου του Αττικού

Τρ.-Κυρ. 17:00-20:30, Δευ. κλειστά

Διονύσης Καβαλλιεράτος - Chorus/Χορός

Γκαλερί Bernier-Eliades (Επταχάλκου 11, Θησείο)

18/6-18/7

Τρ.-Σάβ. 12:00-21:00

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

 

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτας σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ