Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter

Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα

0

Μία από τις σημαντικότερες συλλογές έργων τέχνης της χώρας, αυτήν του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, θα φιλοξενήσει το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη στο πλαίσιο της έκθεσης «Πολύτιμα έργα ζωγραφικής από το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου», που εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2019, στις 20.00.

Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Μαΐου 2019, περιλαμβάνει περισσότερα από ενενήντα σημαντικά έργα ελληνικής ζωγραφικής, κυρίως του 20ού αιώνα.


Το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, του οποίου οι συλλογές ζωγραφικής, γλυπτικής, σχεδίων και κατασκευών σήμερα στεγάζονται σε τέσσερα αυτόνομα κτίρια, ξεκίνησε το 1960 ως Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου, τα επίσημα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιήθηκαν το 1964.

Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Μαΐου 2019, περιλαμβάνει περισσότερα από ενενήντα σημαντικά έργα ελληνικής ζωγραφικής, κυρίως του 20ου αιώνα. 


Εμπνευστής και ουσιαστικά δημιουργός της υπήρξε ο τότε νομάρχης Δωδεκανήσου, ο νομικός Ανδρέας Ιωάννου.

Ο Ιωάννου, πνευματική προσωπικότητα της εποχής, λογοτέχνης και μελετητής της νεοελληνικής ζωγραφικής, έθεσε ως βασική προτεραιότητά του την πνευματική ανάπτυξη της Ρόδου, ιδρύοντας κατά τη διάρκεια της θητείας του, εκτός από την Πινακοθήκη, και τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Δωδεκανήσου.


Η Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου στεγάστηκε στον πρώτο όροφο του μεγάρου της Ιονικής Τράπεζας, στην Πλατεία Σύμης, και στόχος του Ανδρέα Ιωάννου ήταν η συλλογή να επικεντρωθεί στον εικοστό αιώνα και να γίνει πόλος έλξης για όσους ενδιαφέρονται για τη σύγχρονη νεοελληνική ζωγραφική – χαρακτηριστική της τόλμης του είναι η απόφασή να αφήσει πίσω του τη Σχολή του Μονάχου, παρότι οι εκπρόσωποί της στην Ελλάδα χαίρουν μεγάλης αναγνώρισης.

Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Θεόφιλος (Χατζημιχαήλ), Αντάμωση Ερωτόκριτου και Αρετούσας


Ο Ιωάννου διασφαλίζει, με ειδικό κυβερνητικό νόμο, ότι η Πινακοθήκη Ρόδου θα διαθέτει διοικητικό συμβούλιο και καλλιτεχνική επιτροπή, όργανα στα οποία έκτοτε συμμετείχαν αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες καθηγητές της ΑΣΚΤ της Αθήνας και έμπειροι τεχνοκριτικοί.

Τα πρώτα έργα που αποκτά η Πινακοθήκη χρηματοδοτούνται με κονδύλια της νομαρχίας Δωδεκανήσου, του δήμου Ρόδου και του υπουργείου Παιδείας, ενώ ακολουθούν σημαντικές δωρεές από εταιρείες και ιδιώτες.


Χρησιμοποιώντας τις γνώσεις αλλά και τις προσωπικές του γνωριμίες, ο Ανδρέας Ιωάννου κατορθώνει «να δημιουργήσει μια λαμπρή συλλογή, ώστε όχι μόνο να προβάλει τη φυσιογνωμία της νεοελληνικής τέχνης, αλλά να συμβάλει άμεσα και στην αισθητική διαπαιδαγώγηση του κοινού».


Στις 19 Ιουνίου 1964, ο Ιωάννου αναχωρεί από τη Ρόδο, καθώς τοποθετείται νομάρχης Κορινθίας, και η εφημερίδα Ροδιακή γράφει: «Δεν πρέπει να λησμονείται ότι ο κ. Ιωάννου αφήνει και ένα μέγα έργον εις την Ρόδον, ένα έργον το οποίον θα διατηρηθή ανά τους αιώνας και θα επιβεβαιοί την δραστηριότητά του εις τον τομέαν που έκρινε ότι εχρειάζετο δραστηριότης: Πρόκειται περί της Πινακοθήκης».

Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Σπύρος Βασιλείου, Το τραπεζι της Καθαρής Δευτέρας,1950


Ο Ιωάννου θα συνεχίζει το έργο του σε άλλες νομαρχίες, δεν θα σταματήσει ποτέ όμως να παρακολουθεί την πορεία της Δημοτικής Πινακοθήκης Ρόδου, φροντίζοντας για τον εμπλουτισμό της.

Το 1971 διορίζεται διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης και δίνει αμέσως προτεραιότητα στην τέχνη του 20ού αιώνα. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, ο Αλέξανδρος Ιόλας πραγματοποιεί μια σημαντική δωρεά έργων σύγχρονων, ξένων κυρίως, καλλιτεχνών.

Λίγους μήνες αργότερα, τον Αύγουστο του 1972, ο Ανδρέας Ιωάννου πεθαίνει αιφνίδια από καρδιακό επεισόδιο. Η μνήμη του θα παραμείνει μέχρι σήμερα άρρηκτα συνδεδεμένη με την Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου.


Στους τρεις εκθεσιακούς ορόφους του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη θα παρουσιαστούν, από τη συλλογή του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, αντιπροσωπευτικοί πίνακες σπουδαίων καλλιτεχνών όπως οι Θεόφιλος, Κωνσταντίνος Παρθένης, Νικόλαος Λύτρας, Φώτης Κόντογλου, Γιάννης Τσαρούχης, Νίκος Εγγονόπουλος, Γιάννης Μόραλης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Σπύρος Βασιλείου, Γιώργος Μπουζιάνης, Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Βλάσης Κανιάρης, Νίκος Κεσσανλής, Αλέξης Ακριθάκης, Κώστας Τσόκλης, Παύλος, Δημήτρης Μυταράς, Αλέκος Φασιανός, Δημοσθένης Κοκκινίδης, Σωτήρης Σόρογκας, Βασίλης Θεοχαράκης, Γιάννης Ψυχοπαίδης, Χρόνης Μπότσογλου, Όπυ Ζούνη, Παύλος Σάμιος, Χρήστος Μποκόρος, και πολλοί άλλοι σημαντικοί ζωγράφοι.

Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Αλέξης Ακριθάκης, Μπόσα Νόβα 1β΄, 1971
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Νίκος Εγγονόπουλος, Ο Όρκος, 1952
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Τέτσης Παναγιώτης, Μπαλκόνια.
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Νεκρή Φύση, 1934
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Γιάννης Γαΐτης, Παρέλαση, 1974
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Νίκος Εγγονόπουλος, Ορφέας, 1957.
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, Αξιωματικός της Αεροπορίας Καταθέτων Στέφανον,1950-51
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Μαλέας, Η Ακρόπολη από την Πνύκα, 1914-1917.
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Οικονόμου Μιχάλης, Σπίτια στην Αίγινα.
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, Παίκτης του Μπάσκετ, 1949.
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Φώτης Κόντογλου, ο Αϊβαλιώτης Καπετάνιος, 1955
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Μαλέας, Παρθενώνας.
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Καθισμένο Γυμνό, 1952.
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Τριανταφυλλίδης Θεόφραστος, Μάσκες
Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα Facebook Twitter
Σπυρόπουλος Γιάννης, Παρελθόν.


Info

Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη

Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, 210 3611206

Διάρκεια έκθεσης: 11 Φεβρουαρίου – 12 Μαΐου 2019

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00 / Πέμπτη: 10:00-20:00 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich

Εικαστικά / Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich ανθίζουν στο ΕΜΣΤ

Η διεθνής καλλιτέχνιδα και δημιουργός της πολύχρωμης τοιχογραφίας «Επικούρειος Εδέμ» περιγράφει όσα κρύβονται στην εξωτική βλάστηση και στα λαμπερά χρώματα των έργων της, μιλά για την ερωτική τους διάσταση και απαντά στο αν την ενοχλεί που κάποιοι χαρακτηρίζουν τη δουλειά της περισσότερο ως διακοσμητική.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Εικαστικά / Στην πρώτη έκθεση με έργα του Μarcel Duchamp στην Ελλάδα

Η έκθεση «Re(a)Duchamp» μας προσκαλεί σε μια διανοητική συζήτηση με τα έργα του Duchamp, που περισσότερο από κάθε άλλου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν τους σύγχρονους δημιουργούς σε ένα ευρύ και σύνθετο πνευματικό πεδίο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Εικαστικά / O σουρεαλισμός κλείνει τα 100 και ο κόσμος μας μοιάζει πιο σουρεαλιστικός από ποτέ

Ένας αιώνας συμπληρώνεται φέτος από το «Σουρεαλιστικό Μανιφέστο» του Μπρετόν και μια σειρά από εκθέσεις και εκδηλώσεις ανά την υδρόγειο γιορτάζουν την επέτειο αναζητώντας τα ίχνη του κινήματος στις παράξενες μέρες μας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Εικαστικά / Η συναρπαστική ζωή της Λίζα Πόντι και τα σχέδιά της που θα δούμε στην Αθήνα

Ακολουθώντας το μότο της ζωής της «δεν χρειάζεται να κάνεις πολλά», η κόρη του διάσημου Ιταλού αρχιτέκτονα και εκδότη Τζίο Πόντι έκανε σχέδια που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην γκαλερί The Breeder.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ