Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Διαμάντια της ελληνικής ζωγραφικής από μια συλλογή της Ρόδου στην Αθήνα

Η συλλογή ζωγραφικής του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου που θα παρουσιαστεί στο Ίδρυμα Θεοχοράκη περιλαμβάνει έργα των Τσαρούχη, Μόραλη, Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Παρθένη, Εγγονόπουλου και πολλών άλλων.

Μία από τις σημαντικότερες συλλογές έργων τέχνης της χώρας, αυτήν του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, θα φιλοξενήσει το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη στο πλαίσιο της έκθεσης «Πολύτιμα έργα ζωγραφικής από το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου», που εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2019, στις 20.00.

 

Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Μαΐου 2019, περιλαμβάνει περισσότερα από ενενήντα σημαντικά έργα ελληνικής ζωγραφικής, κυρίως του 20ού αιώνα.


Το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, του οποίου οι συλλογές ζωγραφικής, γλυπτικής, σχεδίων και κατασκευών σήμερα στεγάζονται σε τέσσερα αυτόνομα κτίρια, ξεκίνησε το 1960 ως Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου, τα επίσημα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιήθηκαν το 1964.

 

Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Μαΐου 2019, περιλαμβάνει περισσότερα από ενενήντα σημαντικά έργα ελληνικής ζωγραφικής, κυρίως του 20ου αιώνα. 


Εμπνευστής και ουσιαστικά δημιουργός της υπήρξε ο τότε νομάρχης Δωδεκανήσου, ο νομικός Ανδρέας Ιωάννου.

 

Ο Ιωάννου, πνευματική προσωπικότητα της εποχής, λογοτέχνης και μελετητής της νεοελληνικής ζωγραφικής, έθεσε ως βασική προτεραιότητά του την πνευματική ανάπτυξη της Ρόδου, ιδρύοντας κατά τη διάρκεια της θητείας του, εκτός από την Πινακοθήκη, και τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Δωδεκανήσου.


Η Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου στεγάστηκε στον πρώτο όροφο του μεγάρου της Ιονικής Τράπεζας, στην Πλατεία Σύμης, και στόχος του Ανδρέα Ιωάννου ήταν η συλλογή να επικεντρωθεί στον εικοστό αιώνα και να γίνει πόλος έλξης για όσους ενδιαφέρονται για τη σύγχρονη νεοελληνική ζωγραφική – χαρακτηριστική της τόλμης του είναι η απόφασή να αφήσει πίσω του τη Σχολή του Μονάχου, παρότι οι εκπρόσωποί της στην Ελλάδα χαίρουν μεγάλης αναγνώρισης.

 

Θεόφιλος (Χατζημιχαήλ), Αντάμωση Ερωτόκριτου και Αρετούσας
Θεόφιλος (Χατζημιχαήλ), Αντάμωση Ερωτόκριτου και Αρετούσας


Ο Ιωάννου διασφαλίζει, με ειδικό κυβερνητικό νόμο, ότι η Πινακοθήκη Ρόδου θα διαθέτει διοικητικό συμβούλιο και καλλιτεχνική επιτροπή, όργανα στα οποία έκτοτε συμμετείχαν αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες καθηγητές της ΑΣΚΤ της Αθήνας και έμπειροι τεχνοκριτικοί.

 

Τα πρώτα έργα που αποκτά η Πινακοθήκη χρηματοδοτούνται με κονδύλια της νομαρχίας Δωδεκανήσου, του δήμου Ρόδου και του υπουργείου Παιδείας, ενώ ακολουθούν σημαντικές δωρεές από εταιρείες και ιδιώτες.


Χρησιμοποιώντας τις γνώσεις αλλά και τις προσωπικές του γνωριμίες, ο Ανδρέας Ιωάννου κατορθώνει «να δημιουργήσει μια λαμπρή συλλογή, ώστε όχι μόνο να προβάλει τη φυσιογνωμία της νεοελληνικής τέχνης, αλλά να συμβάλει άμεσα και στην αισθητική διαπαιδαγώγηση του κοινού».


Στις 19 Ιουνίου 1964, ο Ιωάννου αναχωρεί από τη Ρόδο, καθώς τοποθετείται νομάρχης Κορινθίας, και η εφημερίδα Ροδιακή γράφει: «Δεν πρέπει να λησμονείται ότι ο κ. Ιωάννου αφήνει και ένα μέγα έργον εις την Ρόδον, ένα έργον το οποίον θα διατηρηθή ανά τους αιώνας και θα επιβεβαιοί την δραστηριότητά του εις τον τομέαν που έκρινε ότι εχρειάζετο δραστηριότης: Πρόκειται περί της Πινακοθήκης».

 

Σπύρος Βασιλείου, Το τραπεζι της Καθαρής Δευτέρας,1950
Σπύρος Βασιλείου, Το τραπεζι της Καθαρής Δευτέρας,1950


Ο Ιωάννου θα συνεχίζει το έργο του σε άλλες νομαρχίες, δεν θα σταματήσει ποτέ όμως να παρακολουθεί την πορεία της Δημοτικής Πινακοθήκης Ρόδου, φροντίζοντας για τον εμπλουτισμό της.

 

Το 1971 διορίζεται διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης και δίνει αμέσως προτεραιότητα στην τέχνη του 20ού αιώνα. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, ο Αλέξανδρος Ιόλας πραγματοποιεί μια σημαντική δωρεά έργων σύγχρονων, ξένων κυρίως, καλλιτεχνών.

 

Λίγους μήνες αργότερα, τον Αύγουστο του 1972, ο Ανδρέας Ιωάννου πεθαίνει αιφνίδια από καρδιακό επεισόδιο. Η μνήμη του θα παραμείνει μέχρι σήμερα άρρηκτα συνδεδεμένη με την Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου.


Στους τρεις εκθεσιακούς ορόφους του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη θα παρουσιαστούν, από τη συλλογή του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, αντιπροσωπευτικοί πίνακες σπουδαίων καλλιτεχνών όπως οι Θεόφιλος, Κωνσταντίνος Παρθένης, Νικόλαος Λύτρας, Φώτης Κόντογλου, Γιάννης Τσαρούχης, Νίκος Εγγονόπουλος, Γιάννης Μόραλης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Σπύρος Βασιλείου, Γιώργος Μπουζιάνης, Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Βλάσης Κανιάρης, Νίκος Κεσσανλής, Αλέξης Ακριθάκης, Κώστας Τσόκλης, Παύλος, Δημήτρης Μυταράς, Αλέκος Φασιανός, Δημοσθένης Κοκκινίδης, Σωτήρης Σόρογκας, Βασίλης Θεοχαράκης, Γιάννης Ψυχοπαίδης, Χρόνης Μπότσογλου, Όπυ Ζούνη, Παύλος Σάμιος, Χρήστος Μποκόρος, και πολλοί άλλοι σημαντικοί ζωγράφοι.

 

Αλέξης Ακριθάκης, Μπόσα Νόβα 1β΄, 1971
Αλέξης Ακριθάκης, Μπόσα Νόβα 1β΄, 1971

 

Νίκος Εγγονόπουλος, Ο Όρκος, 1952
Νίκος Εγγονόπουλος, Ο Όρκος, 1952

 

Τέτσης Παναγιώτης, Μπαλκόνια.
Τέτσης Παναγιώτης, Μπαλκόνια.

 

Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Νεκρή Φύση, 1934
Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Νεκρή Φύση, 1934

 

Γιάννης Γαΐτης, Παρέλαση, 1974
Γιάννης Γαΐτης, Παρέλαση, 1974

 

Νίκος Εγγονόπουλος, Ορφέας, 1957.
Νίκος Εγγονόπουλος, Ορφέας, 1957.

 

Γιάννης Τσαρούχης, Αξιωματικός της Αεροπορίας Καταθέτων Στέφανον,1950-51
Γιάννης Τσαρούχης, Αξιωματικός της Αεροπορίας Καταθέτων Στέφανον,1950-51

 

Κωνσταντίνος Μαλέας, Η Ακρόπολη από την Πνύκα, 1914-1917.
Κωνσταντίνος Μαλέας, Η Ακρόπολη από την Πνύκα, 1914-1917.

 

Οικονόμου Μιχάλης, Σπίτια στην Αίγινα.
Οικονόμου Μιχάλης, Σπίτια στην Αίγινα.

 

Γιάννης Τσαρούχης, Παίκτης του Μπάσκετ, 1949.
Γιάννης Τσαρούχης, Παίκτης του Μπάσκετ, 1949.

 

Φώτης Κόντογλου, ο Αϊβαλιώτης Καπετάνιος, 1955
Φώτης Κόντογλου, ο Αϊβαλιώτης Καπετάνιος, 1955

 

Κωνσταντίνος Μαλέας, Παρθενώνας.
Κωνσταντίνος Μαλέας, Παρθενώνας.

 

Γιάννης Μόραλης, Καθισμένο Γυμνό, 1952.
Γιάννης Μόραλης, Καθισμένο Γυμνό, 1952.

 

Τριανταφυλλίδης Θεόφραστος, Μάσκες
Τριανταφυλλίδης Θεόφραστος, Μάσκες

 

Σπυρόπουλος Γιάννης, Παρελθόν.
Σπυρόπουλος Γιάννης, Παρελθόν.


Info

Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη

Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, 210 3611206

Διάρκεια έκθεσης: 11 Φεβρουαρίου – 12 Μαΐου 2019

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00 / Πέμπτη: 10:00-20:00 

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Μόραλης – το πορτρέτο ενός μεγάλου ζωγράφου
Σκιαγράφηση μίας από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του ελληνικού 20ού αιώνα μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον γνώρισαν προσωπικά και μελέτησαν το έργο του, με αφορμή την έκθεση που εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη
Η Άνδρος υποδέχεται μια μεγάλη αναδρομική έκθεση στο έργο του Δημήτρη Μυταρά
Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή διοργανώνει για το φετινό καλοκαίρι ένα αφιέρωμα στον πολυσχιδή καλλιτέχνη
Ο ρευστός, πάμφωτος κόσμος του Κωνσταντίνου Παρθένη
Σαν σήμερα γεννιέται ο σπουδαίος, κοσμοπολίτης δάσκαλος του Τσαρούχη και του Εγγονόπουλου: πολεμήθηκε, απομονώθηκε και η ζωή του παραμένει ακόμα και σήμερα τυλιγμένη με πέπλο μυστηρίου
Μπήκαμε στο σπίτι του Γιάννη Τσαρούχη που άνοιξε ξανά για το κοινό
Κάθε γωνιά της ιστορικής κατοικίας και εργαστηρίου στο Μαρούσι είναι διαποτισμένη από την αύρα του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου
Διαμαντής Διαμαντόπουλος: «Δεν είναι δυνατόν να φτιάχνω έργα για να στολίζουν τα σπίτια των εφοπλιστών...»
13 πίνακες του Διαμαντή Διαμαντόπουλου σε υψηλή ανάλυση
Ο Νίκος Χατζηκυριάκος - Γκίκας μέσα από τα έργα του
Αφιέρωμα στον μεγάλο Έλληνα ζωγράφο που σαν σήμερα γεννήθηκε

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη
Στην έκθεση «Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα» παρουσιάζονται εντυπωσιακές ταπισερί και χαλιά δίπλα στα αντίστοιχα, πρωτότυπα ζωγραφικά έργα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, από τα οποία προήλθαν.
«Christian Zervos & Cahiers d’Art»: Η σημαντικότερη έκθεση ζωγραφικής που έγινε το 2019 στην Αθήνα
Μια υπέροχη περιήγηση στον κόσμο ενός σχεδόν άγνωστου στο πλατύτερο κοινό Έλληνα που διέπρεψε στον κόσμο των εκδόσεων και των τεχνών στο Παρίσι του Μεσοπολέμου και κατά την πρώτη μεταπολεμική περίοδο.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Το έργο μιας εξέχουσας προσωπικότητας της κινεζικής ζωγραφικής παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη.
Γιατί η άηχη «Κραυγή» του Έντβαρτ Μουνκ συγκλονίζει ακόμη
Σαν σήμερα γεννιέται ο καλλιτέχνης που τόλμησε να αποτυπώσει στους πίνακες του την απόγνωση του νου και την ψυχική διαταραχή, χωρίς ντροπή και περιστροφές
6 εναλλακτικές εικαστικές εκθέσεις που γίνονται αυτές τις μέρες στην Αθήνα
Ό,τι αξίζει να δείτε από τη σύγχρονη εικαστική κίνηση.
Η «μπανάνα» του Κατελάν είναι σοβαρό έργο, αντίθετα από τις δημαγωγικές φάρσες του Banksy
 Christian Zervos στο Μουσείο Μπενάκη: Ένας μεγάλος Έλληνας στην σημαντικότερη έκθεση του 2020
Ο Κριστιάν Ζερβός μεσουράνησε στην ακμή του μοντερνισμού ως εκδότης, κριτικός τέχνης και συλλέκτης τέχνης. Ωστόσο, λίγοι στην Ελλάδα γνωρίζουν την τεράστια επίδραση που είχε στην εποχή του και στο Παρίσι αυτός ο σπουδαίος Έλληνας. Τον Δεκέμβριο στο Μουσείο Μπενάκη θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε μια μεγάλη έκθεση για τη ζωή και το έργο του.
Η σπαρακτική ιστορία της «κακοαγαπημένης» γλύπτριας Καμίλ Κλοντέλ
Σαν σήμερα γεννήθηκε η σπουδαία Γαλλίδα γλύπτρια, της οποίας η διαβόητη ιστορία αγάπης με τον Ογκίστ Ροντέν κατέληξε να είναι γνωστότερη και από το ίδιο το έργο της
ViZ: Ένα σύγχρονο εργαστήριο για τον οπτικό πολιτισμό ξαναζωντανεύει την πλατεία Θεάτρου
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Viz, Κωστής Σταφυλάκης, μας ξεναγεί στον νεοσύστατο χώρο πολιτισμού που στεγάζεται στο θρυλικό Bar Guru Bar και θα φιλοξενεί θεματικές εκθέσεις, εργαστήρια, θεωρητικά σεμινάρια και προγραμματισμένες εκδηλώσεις.
Τα πιο εντυπωσιακά και «κουλά» εκθέματα οίκων μόδας στην Art Basel Miami Beach 2019
Η διάσημη φουάρ σύγχρονης τέχνης του Μαϊάμι που συγκεντρώνει κάθε χρόνο πλήθος celebrities από τον χώρο της τέχνης, της μόδας και του χρήματος, λειτουργεί και ως ευκαιρία για φίρμες όπως η Louis Vuitton και η Miu MIu να εισχωρήσουν στην καλλιτεχνική κοινότητα.
Ο Ντεγκά στην όπερα, εκεί όπου αισθανόταν σαν στο σπίτι του
Μια μεγαλειώδης έκθεση στο Μουσείο Ορσέ, στο Παρίσι, αποτυπώνει την παθιασμένη σχέση του Γάλλου ζωγράφου με τον χώρο της όπερας.
«It moves and it shouts»: Μια εικαστική έκθεση φέρνει την queer θεωρία κοντά στη σύγχρονη τέχνη
Ο Πάνος Γιαννικόπουλος, επιμελητής της έκθεσης που εγκαινιάζεται στο Haus N Athen, εξηγεί τα κριτήρια επιλογής των έργων, προσεγγίζοντας παράλληλα το σημαντικό ζήτημα της διατήρησης της μνήμης ενός αποθανόντα καλλιτέχνη.
Η ονειρική φαντασίωση μιας αλλαγής απασχολεί τον νεαρό εικαστικό Μανώλη Δασκαλάκη-Λεμό στα έργα του
Θραύσματα από μάρμαρο, κομμάτια μια ιδιότυπης συλλογής από τις μεγάλες πορείες της Αθήνας, αιωρούνται σαν αστρική σκόνη σε νυχτερινό ουρανό στη συμμετοχή του νεαρού εικαστικού στην έκθεση «The state of emergency has become the rule» της γκαλερί Can.
Ευφροσύνη Δοξιάδη: «Η καθημερινότητά μας, αγαπητέ, σπάνια αγγίζει την τελειότητα»
Με αφορμή την αγγλική έκδοση των «Πορτρέτων του Φαγιούμ» από τη Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηρακλείου, η εικαστικός, ερευνήτρια και συγγραφέας του μνημειώδους αυτού έργου μάς μιλά για τέχνη, ποίηση, ιστορία αλλά και για καταστάσεις «ροκ», καταθέτοντας μνήμες κι εμπειρίες μιας πολύ ιδιαίτερης ζωής.
Μάκης Θεοφυλακτόπουλος: «Βλέπω νέα παιδιά, χαρά Θεού- η ελπίδα, το καλό κομμάτι της κοινωνίας»
O σπουδαίος Έλληνας ζωγράφος Μάκης Θεοφυλακτόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή