Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες;

Όσα αποκαλύπτουν οι φετινοί επιμελητές του καλλιτεχνικού θεσμού που επιστρέφει στην πόλη στις 26 Οκτωβρίου

Στις 26 Οκτωβρίου, με τον τίτλο «ANTI» η Μπιενάλε της Αθήνας παρουσιάζει την 6η διοργάνωσή της από το 2007, μια καθόλου αμελητέα πορεία στον χρόνο και απόδειξη της ισχυροποίησής της ως θεσμού στην εικαστική ζωή της πόλης.


Θα φιλοξενηθεί σε ένα σύμπλεγμα κτιρίων γύρω από την πλατεία της Παλαιάς Βουλής με κύριο εκθεσιακό χώρο το περίφημο κτίριο ΤΤΤ στην οδό Σταδίου 15 (που μέχρι πρόσφατα λειτουργούσε ως κτίριο του ΟΤΕ και η ονομασία του προέρχεται από την Εταιρεία Τηλεφώνων, Τηλεγράφων και Ταχυδρομείων που στεγαζόταν εκεί στο απώτερο παρελθόν).

 

Θα συμμετάσχουν περισσότεροι από 90 διεθνείς καλλιτέχνες και θα είναι μια έκθεση που τολμά να παραδεχτεί στον ίδιο της τον εαυτό ότι θα αποτελέσει μια «ευκαιρία για να δούμε τον εκθεσιακό μηχανισμό σαν καθαρτήριο χωρίς κάθαρση», δηλαδή σαν ατέρμονο δράμα με του οποίου την ύπαρξη εις το διηνεκές θα έπρεπε, πολύ απλά, να συμβιβαστούμε.


Η φετινή Μπιενάλε συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (μέσω ΕΣΠΑ) και βρίσκεται υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού με την υποστήριξη του Δήμου Αθηναίων και της Περιφέρειας Αττικής. Θα συμμετάσχουν περισσότεροι από 90 διεθνείς καλλιτέχνες και θα είναι μια έκθεση που τολμά να παραδεχτεί στον ίδιο της τον εαυτό ότι θα αποτελέσει μια «ευκαιρία για να δούμε τον εκθεσιακό μηχανισμό σαν καθαρτήριο χωρίς κάθαρση», δηλαδή σαν ατέρμονο δράμα με του οποίου την ύπαρξη εις το διηνεκές θα έπρεπε, πολύ απλά, να συμβιβαστούμε.

 

Επιμελητές του «ΑΝΤΙ» είναι η Stefanie Hessler, ο Κωστής Σταφυλάκης και ο Poka-Yio. Για τη Stefanie Hessler, που είναι μεν Γερμανίδα, αλλά οι σταθερές βάσεις της είναι το Λονδίνο και η Στοκχόλμη, φημολογείται ότι είναι η πιο περιζήτητη επιμελήτρια εκθέσεων σύγχρονης τέχνης παγκοσμίως. Επίσης, ότι είναι υπερπαραγωγική.


Αυτές τις φήμες, είτε πρόκειται για «παραμυθοπλασία» (parafiction) είτε είναι «μετα-αλήθεια» (post–truth) ‒για να αξιοποιήσουμε δύο όρους που ανακύπτουν τακτικά στο langage του «ΑΝΤΙ»‒, μάλλον δεν θα έπρεπε να τις αντιμετωπίσουμε ως «απολαυσιακά απορρίμματα» αλλά ούτε και να τις πάρουμε ως δεδομένες.

 

Heather Phillipson, What’s the Damage, still from video, 2017. 
Image courtesy of the artist
Heather Phillipson, What’s the Damage, still from video, 2017. Image courtesy of the artist


Αξίζει, ωστόσο, να συγκρατήσουμε το ακόλουθο απόσπασμα από δικές της αναφορές στην αθηναϊκή Μπιενάλε, που φαίνεται να αποκαλύπτει ένα ενδιαφέρον στίγμα των προθέσεων της έκθεσης: «Το "ΑΝΤΙ" αφορά την ανάκτηση της διαφοροποίησης πέρα από τα "σαγόνια" της μόδας και του μίσους της ακρο-δεξιάς».


Κατά τα άλλα, ο Κωστής Σταφυλάκης και ο Poka-Yio συνυπογράφουν μια πολύ μεστή και εύστoxη «εισαγωγή» στην έκθεση ειδικά για τη LiFO: «Το ερώτημα της 6ης Μπιενάλε είναι "τι σημαίνει ΑΝΤΙ"; Τι μέρος του λόγου είναι; Με αφορμή την έκθεση πολλοί περιμένουν να τους καλέσουμε να αντισταθούν σε κάτι. Θα κάνουμε μάλλον το αντίθετο. Τους καλούμε να ενδώσουν στη σαγήνη του ίδιου του "ΑΝΤΙ": στις μορφές που παίρνει η διαδεδομένη επιθυμία για καταγγελία του συστήματος, εναλλακτική ζωή, φυγή και διαδικτυακή εναντίωση.


Το "ΑΝΤΙ" είναι το σύγχρονο παιχνίδι ρόλων στην online και offline ζωή μας. Από τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του αιώνα το "ΑΝΤΙ" συνδέεται άρρηκτα με τον τρόπο που κάποιος απολαμβάνει. Το "ΑΝΤΙ" χαρακτηρίζει την ίδια τη δομή της απόλαυσης. Η έκθεση αναζητάει, λοιπόν, τις εκφράσεις του "ΑΝΤΙ" μέσα στις αρένες της καθημερινής ζωής, μέσα στους μηχανισμούς που παράγουν τον σύγχρονο εαυτό.

 

Marianna Simnett, Worst Gift (still), 2017
Courtesy: the artist and Matt's Gallery
Marianna Simnett, Worst Gift (still), 2017 Courtesy: the artist and Matt's Gallery


Προτείνουμε, λοιπόν, να προπονηθείτε με τον Iepe Rubingh στο νεοσύστατο άθλημα του Chessboxing, να συμμετάσχετε στον οργιαστικό χορό των Young Boy Dancing Group, να ντυθείτε γουρούνια και να μπείτε στη λαστιχένια γουρούνα της Saeborg, να πιείτε ζωμό σέλερι στη λέσχη ευκαιριών του Jakub Jansa, να παρελάσετε με το Μέτωπο του Γερμανικού Μήλου, να παίξετε στα LARP (Live Action Role-Playing) του Ed Fornieles, να επισκεφτείτε έναν ναό αλμπίνων μοναχών από τον Λυκούργο Πορφύρη, να παίξετε τα Lo-Fi βιντεοπαιχνίδια της Porpentine Charity Heartscape, να επενδύσετε στα κρυπτονομίσματα του Fornieles και της Sarah Friend, να κατασκευάσετε όπλα μαζικής εξόντωσης υπό τις οδηγίες της Helle Siljeholm, να βυθιστείτε στον κόκκινο ναό της συνωμοσίας της Joey Holder, να ξεναγηθείτε σε μασονικές στοές από τους Lizzie Fitch και Ryan Trecartin, να ανακαλύψετε τον bdsm νεογοτθικό μουσικό κόσμο της Actually Huizenga, να γιορτάσετε τον ελληνογερμανικό έρωτα στην ταβερνομπιραρία GiGi, να χαλαρώσετε στο American Dinner της Monira Al Qadiri, να ακολουθήσετε το πλάσμα-σμήνος του Johannes Paul Raether μέχρι τον βράχο της Ακρόπολης, να διδαχτείτε νέους τρόπους περιποίησης του εαυτού στο SPA της Geumhyung Jeong, και τόσα άλλα που δεν γίνεται να αναφερθούν εδώ. Επίσης, αν αυτοπροσδιορίζεστε ως "μαρξιστής που πεθαίνει", μπορείτε να δειπνήσετε με άλλους "μαρξιστές που πεθαίνουν" στο γεύμα του Quenton Miller. Μια χρήσιμη συμβουλή: μην αντιστέκεστε».

 

Tabita Rezaire, Sugar Walls Teardom installation view, 2016, Installation with HD video, Edition of 3. 
Image courtesy of the artist and the Goodman Gallery
Tabita Rezaire, Sugar Walls Teardom installation view, 2016, Installation with HD video, Edition of 3. Image courtesy of the artist and the Goodman Gallery

 

Panos Sklavenitis, Cargo, 2018
Panos Sklavenitis, Cargo, 2018

 

Shana Moulton, Breath Pray Dream, 2018, video installation
Shana Moulton, Breath Pray Dream, 2018, video installation

 

Ed Fornieles, The Cel, 2018, video
Ed Fornieles, The Cel, 2018, video

 

The Peng! Collective, Civil Financial Regulation Office, 2018, installation
The Peng! Collective, Civil Financial Regulation Office, 2018, installation

 

Wong Ping, An Emo Nose, 2015. Single channel video animation.
Image courtesy of the artist and Edouard Malingue Gallery
Wong Ping, An Emo Nose, 2015. Single channel video animation. Image courtesy of the artist and Edouard Malingue Gallery

 

Ivana Basic, Stay inside or perish, 2016. Φωτο: Courtesy of Annka Kultys Gallery
Ivana Basic, Stay inside or perish, 2016. Φωτο: Courtesy of Annka Kultys Gallery

 

Carsten Höller. Installation view Plant Decision-Making Based on Human Smell of Fear and Joy, ”The Florence Experiment”, Palazzo Strozzi, Florence, 2018.
© Attilio Maranzano, Courtesy Carsten Höller
Carsten Höller. Installation view Plant Decision-Making Based on Human Smell of Fear and Joy, ”The Florence Experiment”, Palazzo Strozzi, Florence, 2018. © Attilio Maranzano, Courtesy Carsten Höller

 

Delaine LeBas, The House Of Le Bas Gyspy Couture. Painting by Damian Le Bas (1963-2017)
Φωτο: Delaine Le Bas. Residency Czarna Gora Poland 2018
Delaine LeBas, The House Of Le Bas Gyspy Couture. Painting by Damian Le Bas (1963-2017) Φωτο: Delaine Le Bas. Residency Czarna Gora Poland 2018

 

Nike, 2018, Theo Triantafyllidis. Print on Plywood, HD V on Wooden stand
Room Scale Tracking, Gaming PC, Performance Documentation
Nike, 2018, Theo Triantafyllidis. Print on Plywood, HD V on Wooden stand Room Scale Tracking, Gaming PC, Performance Documentation

 

Rachel Mc Lean, Eyes 2 Me, 2015, video.
Rachel Mc Lean, Eyes 2 Me, 2015, video.

 

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία και Γεωλογία στη Γαλλία και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Παλαιοντολογία. Το 1992, εγκατέλειψε την επιστήμη του για να ασχοληθεί κυρίως με μεταφράσεις και επιμέλειες λογοτεχνικών κειμένων, καθώς και με την αρθρογραφία συνεργαζόμενος ως ανεξάρτητος δημοσιογράφος με διάφορα έντυπα, αποκλειστικά και μόνο ποικίλης ύλης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αυτή είναι η εγκατάσταση της Μπιενάλε που θα δροσίσει το κέντρο της Αθήνας
Η 6η Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ παρουσιάζει το Microclimatic Heat Shelter στις πλατείες του κέντρου
Τα πρώτα νέα της 6ης Μπιενάλε της Αθήνας
Από τα βιντεοπαιχνίδια μέχρι το Netflix, από τον Žižek μέχρι την Rihanna

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Ένας πίνακας-σύμβολο που έγινε διάσημος χάρη σε μια κινηματογραφική ταινία
Η ιστορία του πίνακα που εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της σκηνής έναρξης της ταινίας του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι «1900».
Η Κόλαση του Δάντη αναβιώνει πάνω στα βιολιά-κομψοτεχνήματα του Leonardo Frigo
«Dante Alighieri – Inferno»:Ο Ιταλός καλλιτέχνης αφιέρωσε τέσσερα χρόνια σε ένα πρότζεκτ σχεδιάζοντας λίγα έργα τέχνης με απίστευτες λεπτομέρειες πάνω σε βιολιά και τσέλο
10 νέα μουσεία θα ανοίξουν μέσα στο 2020, αλλάζοντας το χάρτη της Τέχνης
Στόχος των curators και των διευθυντών αυτών των μουσείων είναι να δημιουργήσουν πιο «ρευστές« αφηγήσεις για τους επισκέπτες τους
5 εκθέσεις εικαστικών και φωτογραφίας που θα δούμε τους επόμενους δύο μήνες
Σύγχρονη τέχνη, ιστορικές φωτογραφίες, εξαιρετική ζωγραφική στις γκαλερί και τα μουσεία της πόλης
Αρκτική: Το Βρετανικό Μουσείο μόλις ανακοίνωσε την πιο ξεχωριστή έκθεση της χρονιάς με θέμα τη βορειότερη περιοχή του πλανήτη
Η curator της έκθεσης, Amber Lincoln, περιγράφει πώς είναι πραγματικά η ζωή και ο πολιτισμός στο πιο βόρειο σημείο του κόσμου, πέρα από τις αχανείς παγωμένες εκτάσεις και την άγρια ζωή.
Άλμπρεχτ Ντύρερ στη Βιέννη. Μια ρετροσπεκτίβα εξόχως σημαντική
Μια έκθεση το Μουσείο Αλμπερτίνα της Βιέννης με μερικά από τα πιο σπουδαία έργα του μεγάλου γερμανού ζωγράφου, ανατρέπει την πάγια πεποίθηση που υπάρχει στην ιστορία της τέχνης ότι τα χαρακτικά απλώς προηγούνται των πινάκων ζωγραφικής
Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο
Μία έκθεση στο Βρετανικό μουσείο επιχειρεί να καταδείξει ότι η αποικιοκρατία δεν είναι μόνο υπόθεση γεωγραφική, αλλά και καλλιτεχνική.
Η Λένα Κιτσοπούλου ζωγράφος (και καλή μάλιστα)
H σαρωτική κι αισθαντική προσωπικότητα του θεάτρου και της λογοτεχνίας εισέρχεται πλέον στον στίβο της ζωγραφικής με την έκθεση «Between my legs» που ανοίγει τον Δεκέμβριο στην γκαλερί The Breeder
SimpleG: «Να κοιτάξουμε την ψυχή μας» - Ο street artist μιλά για την τέχνη στο αστικό τοπίο
Street artist, αγιογράφος, ζωγράφος: Ο SimpleG μεταμορφώνει με τα έργα του το αστικό τοπίο της Αθήνας και όχι μόνο
Τρεις επιμελήτριες εκθέσεων ανθολογούν όσα βίωσαν στην εικαστική Αθήνα της τελευταίας δεκαετίας
Πληγές, δυνάμεις, ψυχραιμία: Οι σημαντικές στιγμές στην εικαστική Αθήνα της δεκαετίας 2010-2019.
Ανασκόπηση 2010-2019: Η τέχνη στον τρίφτη της κρίσης
Σύντομη εξιστόρηση της τροπής των πραγμάτων στον εγχώριο εικαστικό κόσμο κατά την τελευταία δεκαετία.
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη
Στην έκθεση «Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα» παρουσιάζονται εντυπωσιακές ταπισερί και χαλιά δίπλα στα αντίστοιχα, πρωτότυπα ζωγραφικά έργα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, από τα οποία προήλθαν.
«Christian Zervos & Cahiers d’Art»: Η σημαντικότερη έκθεση ζωγραφικής που έγινε το 2019 στην Αθήνα
Μια υπέροχη περιήγηση στον κόσμο ενός σχεδόν άγνωστου στο πλατύτερο κοινό Έλληνα που διέπρεψε στον κόσμο των εκδόσεων και των τεχνών στο Παρίσι του Μεσοπολέμου και κατά την πρώτη μεταπολεμική περίοδο.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Το έργο μιας εξέχουσας προσωπικότητας της κινεζικής ζωγραφικής παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη.
Γιατί η άηχη «Κραυγή» του Έντβαρτ Μουνκ συγκλονίζει ακόμη
Σαν σήμερα γεννιέται ο καλλιτέχνης που τόλμησε να αποτυπώσει στους πίνακες του την απόγνωση του νου και την ψυχική διαταραχή, χωρίς ντροπή και περιστροφές
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή