Η Ευφροσύνη Δοξιάδη, ζωγράφος και συγγραφέας του εμβληματικού λευκώματος «Τα μυστηριώδη Πορτρέτα Φαγιούμ: Πρόσωπα από την αρχαία Αίγυπτο» έστειλε στη LIFO την ακόλουθη επιστολή, την οποία και δημοσιεύουμε αυτούσια.

 

Αγαπημένοι μου φίλοι της Lifo,

 

Πάει καιρός τώρα που έχω ξεκινήσει να  γράφω ένα κείμενο για τα κακώς κείμενα στην αγαπημένη μου Δήλο. Με ενδιέφερε πολύ το σπουδαίο άρθρο σας με τίτλο: «Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα», με την ημερομηνία 3.12.2017 γραμμένο από τον φίλο Χρήστο Παρίδη. Σε αυτό ανακοινώνεται η τότε έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

 

Σήμερα σας στέλνω ένα δικό μου κείμενο που ολοκληρώθηκε τώρα ως  αντίδραση στα πρόσφατα γεγονότα και συγκεκριμένα στα εγκαίνια της έκθεσης του Άγγλου γλύπτη Antony Gormley στη Δήλο. («Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου» που αναφέρετε απεικονίζει τον Διόνυσο επάνω σε Τίγρη. Είναι άλλο από το ακόμα γνωστότερο ψηφιδωτό της Οικίας των Προσωπείων το οποίο δείχνει τον Διόνυσο καβάλα σε μια Λεοπάρδαλη. Εσείς στο άρθρο σας πολύ σωστά δείχνετε φωτογραφία του Διόνυσου καβάλα πάνω σε Τίγρη, το οποίο ήταν στην έκθεση της Αθήνας. Είχα την τύχη να το δω στη Δήλο τον Ιούνιο 2018 μέσα στο μουσείο σαν μέρος της έκθεσης που είχε μόλις έρθει από την Αθήνα και επρόκειτο να ανοίξει στο μουσείο της Δήλου σε λίγες μέρες. Είχε στην επιφάνειά του ένα βερνίκι υπερβολικά γυαλιστερό αλλά το οποίο τέλος πάντων έκανε ορατά τα συγκλονιστικά του χρώματα. Για να λυθεί αυτή η παρεξήγηση των δύο Διονύσων έγραψα αυτό το κείμενο) 

 

Ο «Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης» ο πασίγνωστος από την Ιστορία της Τέχνης και τις άπειρες δημοσιεύσεις της εικόνας του, κείτεται σκανδαλωδώς παραμελημένος σε ένα ασκούπιστο πάτωμα, καλυμμένο με ελαφριά μπάζα. 

Γράφω τώρα την επιστολή αυτή σε εσάς για να σας πω ότι ένα άλλο ψηφιδωτό, ίσως και το διασημότερο ψηφιδωτό που έχει επιζήσει από την αρχαιότητα, «Ο Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης» βρίσκεται ακόμα στη θέση όπου βρέθηκε, στην Οικία των Προσωπείων. Βρώμικο, σκεπασμένο με χώματα και γενικά εγκαταλελειμμένο και απροστάτευτο. Στο έλεος του Θεού μέσα στην Οικία των Προσωπείων, μερικώς ορατό πίσω από μία ξύλινη πόρτα διάτρητη που επιτρέπει περιορισμένη θέαση του έργου.



Διαπίστωσα με βεβαιότητα ότι οι φωτογραφίες που είχα τραβήξει στις 11 Ιουνίου του 2018 στην «Οικία των Προσωπείων» της Δήλου ήσαν όντως φωτογραφίες του σημαντικότερου και γνωστότερου από τα ψηφιδωτά της Δήλου. Ο «Διόνυσος πάνω στη Ράχη της Λεοπάρδαλης» ο πασίγνωστος από την Ιστορία της Τέχνης και τις άπειρες δημοσιεύσεις της εικόνας του, κείτεται σκανδαλωδώς παραμελημένος σε ένα ασκούπιστο πάτωμα, καλυμμένο με ελαφριά μπάζα. Δεν είναι καν προστατευμένο από τους τοίχους του μουσείου.

 

Επειδή έχω θεωρήσει εγκληματική αυτή την αμέλεια εκ μέρους της πολιτείας, βγήκα από τα ρούχα μου στην κυριολεξία όταν έμαθα ότι ελικόπτερα θα φέρουν σιδερένια γλυπτά σύγχρονης τέχνης για να αναζωπυρώσουνε το ενδιαφέρουν του διεθνούς κοινού για την καημένη τη Δήλο. Οι προτεραιότητες του Υπουργείου Πολιτισμού είναι εντελώς λανθασμένες. Έχουν «φτύσει» το διαχρονικό αυτό αριστούργημα. 

 

Με αγάπη,

Ευφροσύνη Δοξιάδη

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗΣ ΔΟΞΙΑΔΗ 

Άδηλον το σπανιότερο ψηφιδωτό του κόσμου

 

 

 


 


 

 

_______________

Η Ευφροσύνη Δοξιάδη είναι ζωγράφος και συγγραφέας του εμβληματικού λευκώματος «Τα μυστηριώδη Πορτρέτα Φαγιούμ: Πρόσωπα από την αρχαία Αίγυπτο»