Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Η κόλαση στα μάτια του Ρασπούτιν

Ο πιο διάσημος μουζίκος της Ρωσίας, που αγαπήθηκε με πάθος από τους βασιλείς και την αριστοκρατία στα χρόνια του λυκόφωτος της Ρωσικής Αυτοκρατορίας
THE LIFO TEAM

 

Στις αρχές του 20ου αιώνα ένας αμόρφωτος χωρικός από τη Σιβηρία έγινε ο άνθρωπος που βρισκόταν πιο κοντά από οποιονδήποτε άλλον στον ηγέτη του ενός έκτου της γης, του Νικόλαου του Β' της Ρωσίας και της οικογένειάς του. Ο Γκριγκόρι Γιεφίμοβιτς Ρασπούτιν ήταν πολύ πιο επιδραστικός από την αριστοκρατική ελίτ, πολύ πιο συναρπαστικός από εμπόλεμες καταστάσεις ή τους επισκέπτες ξένων βασιλικών οίκων και πολύ πιο ενδιαφέρων από τις αυλικές κοινωνικές εκδηλώσεις. Ήταν ένας απλός μουζίκος που έγινε αντικείμενο έλξης για τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της εποχής του. Με έναν μυστηριώδη τρόπο προέβλεψε το θάνατο της βασιλικής οικογένειας και την πτώση της ρωσικής αυτοκρατορίας. Λίγο πριν από το θάνατό του, είπε στην αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα Φιοντόροβνα: «Σύντομα μετά το θάνατό μου, θα φύγετε κι εσείς»

 

 Ο Ρασπούτιν έμοιαζε με έναν οποιονδήποτε Ρώσο μουζίκο. Γεννήθηκε στη Σιβηρία -γιος χωρικών- και παρόλο που πήγε σχολείο παρέμεινε αμόρφωτος― δεν ήξερε καν να γράφει. Οι πνευματικές του αναζητήσεις τον οδήγησαν 18 ετών σε μοναστήρι, όπου μυήθηκε στη διδασκαλία των «Μαστιγουμένων», μίας αίρεσης, τα μέλη της οποίας μαστιγώνονταν για λόγους μετανοίας και εξιλασμού. Αλλοίωσε τα κηρύγματα της αίρεσης και διατύπωσε το δικό του δόγμα, σύμφωνα με το οποίο η σεξουαλική εξάντληση ήταν το καλύτερο μέσο για να φθάσει ο πιστός στην κατάσταση της «θείας αταραξίας» και να βρεθεί πιο κοντά στον Θεό. Ο Ρασπούτιν δεν έγινε ποτέ μοναχός· εγκατέλειψε το μοναστήρι, επέστρεψε στο χωριό του όπου παντρεύτηκε και απέκτησε τέσσερα παιδιά. Το 1901 όμως αποφάσισε να γίνει προσκυνητής και πέρασε μεγάλο διάστημα περιπλανώμενος φτάνοντας μέχρι το Άγιο Όρος και τα Ιεροσόλυμα έως ότου επιστρέψει στην Αγία Πετρούπολη.

 

Αν τα μάτια είναι ο καθρέπτης της ψυχής τότε τα μάτια του Ρασπούτιν καθρέφτιζαν την κόλαση... Με την κόρη του Μαρία  (δεξιά) το 1914.
Αν τα μάτια είναι ο καθρέπτης της ψυχής τότε τα μάτια του Ρασπούτιν καθρέφτιζαν την κόλαση... Με την κόρη του Μαρία (δεξιά) το 1914.
 

 

Οι πνευματικές του αναζητήσεις τον οδήγησαν 18 ετών σε μοναστήρι, όπου μυήθηκε στη διδασκαλία των «Μαστιγουμένων», μίας αίρεσης, τα μέλη της οποίας μαστιγώνονταν για λόγους μετανοίας και εξιλασμού. Αλλοίωσε τα κηρύγματα της αίρεσης και διατύπωσε το δικό του δόγμα, σύμφωνα με το οποίο η σεξουαλική εξάντληση ήταν το καλύτερο μέσο για να φθάσει ο πιστός στην κατάσταση της «θείας αταραξίας» και να βρεθεί πιο κοντά στον Θεό.

 

Με τις υποτιθέμενες θεραπευτικές του δυνάμεις (και την διαβόητη σεξουαλική συμπεριφορά του) σε συνδυασμό με την μανία της υψηλής κοινωνίας για τον μυστικισμό και τον αποκρυφισμό κατάφερε να αποκτήσει φήμη στους ανώτερους κοινωνικούς κύκλους της Αγίας Πετρούπολης και να αποκτήσει οικονομική δύναμη από τις δωρεές των πλούσιων οπαδών του. Ποτέ όμως δεν απέκτησε κάτι αριστοκρατικό ούτε στους τρόπους ούτε στην εμφάνισή του. Είχε μια μακριά γενειάδα και στιλπνά μαλλιά χωρισμένα στη μέση. Κοιτώντας όμως τις φωτογραφίες του κάποιος σίγουρα ξεχωρίζει το βλέμμα του. Αν τα μάτια είναι ο καθρέπτης της ψυχής τότε τα μάτια του Ρασπούτιν καθρέφτιζαν την κόλαση. 

 

Η αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα Φεντοροβόνα με τον διάδοχο Αλεξέι Νικολάγεβιτς. Πίστευε στις αποξρυφιστικές δυνάμεις του Ρασπούτιν και έγινε υποχείριό του.
Η αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα Φεντοροβόνα με τον διάδοχο Αλεξέι Νικολάγεβιτς. Πίστευε στις αποξρυφιστικές δυνάμεις του Ρασπούτιν και έγινε υποχείριό του.

 

Η φήμη του προσέλκυσε πολλούς σημαντικούς ανθρώπους της εποχής. Μεταξύ αυτών ήταν οι πριγκίπισσες Μηλικία και Στάνα (Αναστασία) του Μαυροβουνίου, οι οποίες είχαν έντονο ενδιαφέρον για τον αποκρυφισμό και πίστευαν ότι είχαν και οι ίδιες αποκρυφιστικές δυνάμεις. Οι δύο πριγκίπισσες ήταν πολύ κοντά στην αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα Φιοντόροβνα -μια βαθιά θρησκευόμενη γυναίκα- και την έφεραν σε επαφή με τον Ρασπούτιν κατά τη διάρκεια ενός βασιλικού πικνίκ. Ο ίδιος παρουσιάστηκε στην τσαρίνα ως «άγιος» άνθρωπος. Η Αλεξάνδρα Φιοντόροβνα τρομερά θορυβημένη για την υγεία του γιού της και διάδοχου του θρόνου, πρίγκηπα Αλεξέι που γεννήθηκε με την «νόσο των αριστοκρατών» της Ευρώπης, την αιμοφιλία -ανίατη εκείνη την εποχή- πίστεψε στις θεραπευτικές δυνάμεις του Ρασπούτιν. Είδε στο πρόσωπό του αυτόν που θα μπορούσε να σώσει το παιδί της.

 

ΠΡΙΓΚΙΨ ΓΙΟΥΣΟΥΠΟΦ, Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΤΟΥ ΡΑΣΠΟΥΤΙΝ: Ο πρίγκιπας Φέλιξ Γιουσούποφ, κόμης Σουμαρόκοφ–Ελστον (1887-1967) ήταν ο επιφανέστερος της καραταιάς δυναστείας Γιουσούποφ που ήταν πλουσιότερη ακόμη κι από την δυναστεία των Ρομανόφ. Ο πριγκιψ υπήρξε έντονα θηλυπρεπής και η μητέρα του τον έντυνε με κοριτσίστικα ρούχα. Μερικές φορές ο μικρός Φέλιξ κοιτώντας έξω από το παράθυρο φώναζε στους περαστικούς: «Κοιτάξτε πόσο όμορφη είμαι!». Ωστόσο, το 1914 παντρεύτηκε την Μεγάλη Δούκισσα Ιρίνα, ανιψιά του Τσάρου Νικολάου Β’ (φωτ. δεξιά). Τον Δεκέμβρη του 1916 ο Φέλιξ οργάνωσε μια συνωμοσία που κατέληξε στη δολοφονία του Γκριγκόρι Ρασπούτιν στο αρχοντικό της οικογένειας του επί της οδού Μόικα, στην Αγία Πετρούπολη.
ΠΡΙΓΚΙΨ ΓΙΟΥΣΟΥΠΟΦ, Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΤΟΥ ΡΑΣΠΟΥΤΙΝ: Ο πρίγκιπας Φέλιξ Γιουσούποφ, κόμης Σουμαρόκοφ–Ελστον (1887-1967) ήταν ο επιφανέστερος της καραταιάς δυναστείας Γιουσούποφ που ήταν πλουσιότερη ακόμη κι από την δυναστεία των Ρομανόφ. Ο πριγκιψ υπήρξε έντονα θηλυπρεπής και η μητέρα του τον έντυνε με κοριτσίστικα ρούχα. Μερικές φορές ο μικρός Φέλιξ κοιτώντας έξω από το παράθυρο φώναζε στους περαστικούς: «Κοιτάξτε πόσο όμορφη είμαι!». Ωστόσο, το 1914 παντρεύτηκε την Μεγάλη Δούκισσα Ιρίνα, ανιψιά του Τσάρου Νικολάου Β’ (φωτ. δεξιά). Τον Δεκέμβρη του 1916 ο Φέλιξ οργάνωσε μια συνωμοσία που κατέληξε στη δολοφονία του Γκριγκόρι Ρασπούτιν στο αρχοντικό της οικογένειας του επί της οδού Μόικα, στην Αγία Πετρούπολη.

 

Ο Ρασπούτιν επέβαλλε σε ύπνωση τον νεαρό πρίγκιπα, και του έδωσε χωρίς να έχει καθόλου ιατρικές γνώσεις τα δικά του ελιξήρια. Το γεγονός ότι ο Αλέξιος παρουσίασε σημάδια βελτίωσης του άνοιξε διάπλατα τις πόρτες του παλατιού.  Η τσαρίνα τον επέβαλλε στην αυτοκρατορική αυλή και στην οικογένειά της και ήταν κάτω από την τρομερή επιρροή του. Ο μόνος που τον αντιμετώπιζε με καχυποψία ήταν ο τσάρος Νικόλαος ο οποίος είχε πληροφορίες για την υπεραναπτυγμένη λίμπιντο και την άσωτη ζωή του.

 

Η δύναμη του Ρασπούτιν έφτασε στο απόγειό της μετά το 1915, όταν ο Νικόλαος έφυγε στο μέτωπο κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Ο τσάρος Νικόλαος ανέλαβε προσωπικά την ηγεσία του στρατού επειδή ο Ρασπούτιν ισχυρίστηκε ότι είδε σε όραμα, ότι σε αντίθετη περίπτωση θα χανόταν ο πόλεμος. Με την απουσία του Νικολάου, η αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα διαδραμάτισε έναν πιο ενεργό ρόλο στη διακυβέρνηση και έτσι ο Ρασπούτιν κατάφερε χειραγωγώντας την να ασκήσει σημαντική επιρροή διορίζοντας και παύοντας το προσωπικό του κράτους κατά τις επιθυμίες του.

 

Το πυροβολημένο σώμα του ρίχτηκε στα παγωμένα νερά του ποταμού Νέβα. Όταν το σώμα του βρέθηκε την επόμενη στον ποταμό, το ένα χέρι του είχε απελευθερωθεί από τα δεσμά του και οι πνεύμονες του ήταν γεμάτοι με νερό.
Το πυροβολημένο σώμα του ρίχτηκε στα παγωμένα νερά του ποταμού Νέβα. Όταν το σώμα του βρέθηκε την επόμενη στον ποταμό, το ένα χέρι του είχε απελευθερωθεί από τα δεσμά του και οι πνεύμονες του ήταν γεμάτοι με νερό.

 

Η τεράστια δύναμή του είχε σαν  αποτέλεσμα τη δημιουργία ορκισμένων και φανατικών εχθρών και αρκετές απόπειρες δολοφονίας του. Με κάποιο μαγικό τρόπο ο Ρασπούτιν πάντα κατάφερνε να επιβιώσει, μέχρι το Δεκέμβριο του 1916, όταν ο θηλυπρεπής σύζυγος της ανιψιάς του Τσάρου, Γιουσούποφ, προσκάλεσε τον Ρασπούτιν στο σπίτι του και του προσέφερε δηλητηριασμένο κρασί και γλυκό. 

 

Το τέλος του Ρασπούτιν όμως ήταν εξίσου επεισοδιακό με τη ζωή του. Ενώ ήπιε το δηλητηριασμένο κρασί και έτρωγε τα γλυκά, δεν έδειχνε κανένα ίχνος αδιαθεσίας. Τότε ο Γιουσούποφ τον πυροβόλησε στην καρδιά. Ο Ρασπούτιν καταφέρνει να συρθεί μέχρι την αυλή, όπου τον κυνήγησαν και άδειασαν πάνω του ολόκληρο γεμιστήρα. Στη συνέχεια τύλιξαν το σώμα του μέσα σε μια κουβέρτα, του έδεσαν ένα βαρίδι και το έριξαν στα παγωμένα νερά του ποταμού Νέβα. Όταν το σώμα του βρέθηκε την επόμενη στον ποταμό, το ένα χέρι του είχε απελευθερωθεί από τα δεσμά του και οι πνεύμονες του ήταν γεμάτοι με νερό. Φαίνεται ότι αυτός ο άνθρωπος είχε μια φανταστική δύναμη και θέληση να ζήσει και συνέχισε να αγωνίζεται για τη ζωή του ακόμα και μετά τη βύθισή του στο παγωμένο νερό. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αχανής Ρωσία πριν την Οκτωβριανή επανάσταση
Οι έγχρωμες φωτογραφίες του Prokudin-Gorskii καταγράφουν τις τελευταίες μέρες της Ρωσικής αυτοκρατορίας
Πώς να φτιάξετε την αγαπημένη μακαρονάδα του Τολστόι
Μία συνταγή από το The Cookbook, το βιβλίο συνταγών της οικογένειας Τολστόι
Αγία Πετρούπολη: Η πρωτεύουσα της διασκέδασης και των τεχνών
Δεν έχεις κανένα λόγο για να χάσεις αυτό το ταξίδι
Φωτογραφίες από την εντυπωσιακή παρέλαση στη Μόσχα για την 72η επέτειο από τη νίκη επί του ναζισμού
Περισσότεροι από 10.000 ένστολοι, τεθωρακισμένα οχήματα, τανκς και αντιαεροπορικά συστήματα παρέλασαν στην Κόκκινη Πλατεία
Για την Άννα Αχμάτοβα
Και το «Φως του προβολέα»
Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια  τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του
Το πανάκριβο δώρο του Τσάρου Αλέξανδρου προς τη σύζυγο του εκτίθεται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Χιούστον και τα δύο μέρη του ενώνονται μετά από χρόνια, προκαλώντας ενθουσιασμό σε ειδικούς και επισκέπτες
Οι ταριχευτές του Λένιν
Η ιστορία του Μαυσωλείου από τα μέσα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βερολίνο, Δημοκρατία της Βαϊμάρης: κοκαΐνη, ξενύχτια, ασυλλόγιστο σεξ και στο βάθος οι ναζί
Στο βιβλίο του Norman Ohler «Υπερδιέγερση, Τα ναρκωτικά στο Τρίτο Ράιχ», που μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, η γκλάμορους ντέκα της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης και το Βερολίνο της δεκαετίας του '20, ζωγραφίζονται με τα πιο ζωηρά, εξπρεσιονιστικά χρώματα.
Ο ομοφυλοφιλικός έρωτας στην αρχαία Ελλάδα είχε πολλές, διαφορετικές εκδοχές
Μια ομιλία του ιστορικού Τζέιμς Ντέιβιντσον, συγγραφέα του ριζοσπαστικού βιβλίου «Οι Έλληνες και ο ελληνικός έρως», ρίχνει ακόμα περισσότερο φως στο πολυσύνθετο ζήτημα της ομοφυλοφιλίας στην αρχαία Ελλάδα.
Πώς με αφορμή την Ολυμπιάδα, η Αθήνα έγινε μια επιτηρούμενη πόλη όπου σε παρακολουθούν από παντού
Και πώς η Ελλάδα αγόρασε έναντι 1,2 δις δολαρίων το σύστημα «καθολικής παρακολούθησης» C4i που όχι μόνο δεν λειτούργησε ποτέ επαρκώς, αλλά χρησιμοποιήθηκε ως εικονικό έργο, δηλαδή ως πύλη διόδου χρημάτων για πληρωμές συμβούλων, δωροδοκίες κ.λπ.
H αρχαία Περσέπολη: Να τι θα χαθεί αν ο Τραμπ βομβαρδίσει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Ιραν
Ένα σπάνιας ομορφιάς οδοιπορικό στο εμβληματικό μνημείο της ιρανικής ερήμου κατ' αποκλειστικότητα στο LIFO.gr
Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο
Μία έκθεση στο Βρετανικό μουσείο επιχειρεί να καταδείξει ότι η αποικιοκρατία δεν είναι μόνο υπόθεση γεωγραφική, αλλά και καλλιτεχνική.
Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος: «Είμαστε μια κοινωνία που μυξοκλαίμε και παίζουμε τις drama queens για να μας προσέξουν»
Ο αναπληρωτής καθηγητής Σύγχρονης Πολιτικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και γραμματέας σύνταξης της «Νέας Εστίας» μιλά στη LiFO με αφορμή το νέο του βιβλίο «Φάσεις και αντιφάσεις του ελληνικού κράτους στον 20ό αιώνα, 1910-2001».
Τα κάπως ασυνάρτητα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς είναι ένα δειλό τραγούδι αγάπης
Λύνοντας μια απορία που με έτρωγε από παιδί.
Οι λιγάκι εκκεντρικές μέρες της Ισιδώρας Ντάνκαν στην Αθήνα του 1903
Το θυελλώδες πέρασμα από την Αθήνα της γυναίκας που άλλαξε την ιστορία του χορού και αγαπούσε τόσο την αρχαία Ελλάδα ώστε να κυκλοφορεί με χιτώνες και σανδάλια. Με σπάνιες φωτογραφίες.
Μεσαιωνικές συμβουλές για ένα επιτυχημένο ρεβεγιόν
Από το μπλογκ γάλλων ιστορικών του Μεσαιώνα "Actuel Moyen Age"
Ο Ρόντρικ Μπήτον ευελπιστεί ότι οι εορτασμοί του 2021 θα διαλύσουν τους μύθους της εθνικής μας αφήγησης
Αποκλειστική συνέντευξη με τον αειθαλή φιλέλληνα Ρόντρικ Μπήτον, τον κορυφαίο Βρετανό νεοελληνιστή και καθηγητή Σύγχρονης Ελληνικής και Βυζαντινής Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας, με αφορμή τη συμμετοχή του στην Επιτροπή «Ελλάδα 2021».
Οι διαχρονικές χειμωνιάτικες γιορτές των Αθηναίων
Τα «Χριστούγεννα» και η «Πρωτοχρονιά» ήταν μεγάλες γιορτές των Αθηναίων πολύ πριν από τη γέννηση του Χριστού.
Οι 10 σπουδαιότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις στην Ελλάδα τη δεκαετία 2010-2019
Είτε επρόκειτο για τυχαίο εύρημα είτε για προϊόν συστηματικής ανασκαφής, οι συγκεκριμένες ανακαλύψεις άλλαξαν το αρχαιολογικό τοπίο όπως το ξέραμε.
Οι ανασκαφές στο μετρό Θεσσαλονίκης φέρνουν στο φως αριστουργήματα
Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που αποκαλύπτονται οδηγούν τον επισκέπτη σ' ένα ταξίδι στον χρόνο, στη Θεσσαλονίκη του χτες, της ρωμαϊκής και βυζαντινής περιόδου
Η σύγκρουση για τις αρχαιότητες στο μετρό της Θεσσαλονίκης: Ποιες είναι, τι λένε οι εμπλεκόμενοι
Τι λένε στη LiFO η αρχαιολόγος και πρώην γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Βλαζάκη και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας
Περσέπολις 1971: To φαραωνικό πάρτι του Σάχη της Περσίας που κατέληξε στην ατιμωτική εξορία του
Ένα βιβλίο των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης διεκτραγωδεί την folie de grandeur που οδήγησε στην Ιρανική Επανάσταση.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή