Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του

Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Τα δύο μέρη του πολυτελούς αντικειμένου είχαν χωριστεί κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '20, ενώ πρόκειται για μία κατασκευή από φίλντισι, διαμάντια και άλλα πολύτιμα πετράδια, με εξαίσιο φινίρισμα και λεπταίσθητη δουλειά σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση των πολύτιμων λίθων.
3

Ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ -και από τα πλέον ακριβά και πολυτελή της διάσημης συλλογής- αναμένεται να συμπληρωθεί με το πολυτελές αντικείμενο που κρυβόταν στο εσωτερικό του, μετά από χρόνια και κατά τη διάρκεια έκθεσης που διοργανώνεται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Χιούστον.

Τα δύο μέρη του πολυτελούς αντικειμένου είχαν χωριστεί κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '20, ενώ πρόκειται για μία κατασκευή από φίλντισι, διαμάντια και άλλα πολύτιμα πετράδια, με εξαίσιο φινίρισμα και λεπταίσθητη δουλειά σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση των πολύτιμων λίθων.

Το αυγό ανήκει στη συλλογή McFerrin Fabergé Collection, μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές στον κόσμο, ενώ το πολύτιμο αντικείμενο που αρχικά βρισκόταν στο εσωτερικό του αυγού αποτελεί τμήμα της βρετανικής Βασιλικής Συλλογής και στο Μουσείο του Χιούστον φτάνει ως δάνειο της Βασίλισσας Ελισάβετ. 

Αντίστοιχης σπουδαιότητας με το αυγό είναι το εσωτερικό του, ένα χειροποίητο φιλντισένιο ελεφαντάκι, μικροσκοπικό, ωστόσο λεπτοδουλεμένο και με μεγάλη ιστορία. Το συγκεκριμένο Φαμπερζέ είχε δημιουργηθεί κατά παραγγελία του Τσάρου Αλέξανδρου Γ' ως δώρο για τη σύζυγό του Μαρία Φιοντόροβνα το Πάσχα του 1892.

Όταν οι συντηρητές καθάρισαν και επιμελήθηκαν τα δύο αντικείμενα, εκστατικοί διαπίστωσαν ότι ο μηχανισμός που εξαρχής τα κρατούσε ενωμένα δούλευε ακόμη.

Η Φιοντόροβνα, γνωστή και ως Πριγκίπισσα Δάγμαρ του Κίτρινου Παλατιού της Δανίας είχε λάβει τότε ένα ακριβές αντίγραφο του σήματος της Ορδής των Ελεφάντων, που αποτελούσε και το ανώτατο ιπποτικό αξίωμα της χώρας της. Ήταν επίσης το πρώτο Φαμπερζέ που διέθετε τέτοιο αυτοματισμό στο άνοιγμα, ενώ ήταν το δεύτερο αυγό που ο Τσάρος είχε παραγγείλει για τη σύζυγό του και μάλιστα με θέμα εμπνευσμένο από την πατρίδα της.

Η Τσαρίνα έπαψε να λαμβάνει ως δώρα τις πανάκριβες μινιατούρες, όταν ο Τσάρος Αλέξανδρος πέθανε ξαφνικά στα 49 του χρόνια το 1894. Λίγα χρόνια αργότερα αυτή την παράδοση επιχείρησε να συνεχίσει ο γιος τους Τσάρος Νικόλαος ΙΙ, χαρίζοντας αυγά Φαμπερζέ τόσο στη μητέρα όσο και στη δική του σύζυγο. Από τη συλλογή του συγκεκριμένου είναι που χάθηκαν -όπως εκτιμάται- και κάποια από τα πολυτιμότερα κομμάτια, πάλι με θέμα εμπνευσμένο από τη γενέτειρα της μητέρας του.

Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter

Το διαμαντένιο αυγό και ο ελέφαντας που κρυβόταν στο εσωτερικό του κατασχέθηκε από τους Μπολσεβίκους, όταν κατέλαβαν το παλάτι της Αγίας Πετρούπολης το 1917. Λίγα χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1930, το πολύτιμο αντικείμενο θα έβγαινε στο σφυρί από τη Σοβιετική κυβέρνηση και προκειμένου να ενισχυθεί το κρατικό ταμείο.

Τότε είναι που το περίτεχνο αντικείμενο σπάει σε τρία κομμάτια -στη βάση του, στο αυγό και το εσωτερικό του- για να πουληθεί ευκολότερα και, φυσικά, ακριβότερα. Το 1935 ο Βασιλιάς Γεώργιος V αγοράζει το πολύτιμο ελεφαντάκι, αγνοώντας, ωστόσο ότι είναι τμήμα του Αυτοκρατορικού Αυγού ή έστω ότι αποτελεί τμήμα ενός αυγού Φαμπερζέ.

Από τότε ο Ελέφαντας θα μείνει στη Βασιλική Συλλογή για δεκαετίες. Μέχρι πριν από δύο χρόνια, όταν η Caroline de Guitaut, επικεφαλής της Βασιλικής Συλλογής παρατήρησε την ομοιότητα των υλικών ανάμεσα στη μινιατούρα του ελέφαντα της Βασιλικής Συλλογής και στο αυγό Φαμπερζέ που εικονιζόταν, και με λεπτομερή περιγραφή σε έναν σχετικό κατάλογο.

Αυτό ήταν αρκετό για να κινήσει τις διαδικασίες έρευνας, προκειμένου να διαπιστωθεί, αν όντως υπήρχε κάποια σχέση ανάμεσα στα δύο πολύτιμα αντικείμενα.

Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter

Άλλωστε, το να εξακριβωθεί αυτό δεν ήταν καθόλου δύσκολο: μια ματιά στον εσωτερικό μηχανισμό της μινιατούρας και στο κάστρο που κουβαλούσε στην πλάτη ο ελέφαντας ήταν αρκετές για να διαπιστώσει ο έμπειρος εκτιμητής το σήμα - κατατεθέν του Καρλ Φαμπερζέ και του περιώνυμου οίκου του.

Το ακόμη ωραιότερο; Όταν οι συντηρητές καθάρισαν και επιμελήθηκαν τα δύο αντικείμενα, εκστατικοί διαπίστωσαν ότι ο μηχανισμός που εξαρχής τα κρατούσε ενωμένα δούλευε ακόμη. Στο βίντεο μπορεί κανείς να δει τα πόδια του ελέφαντα να κινούνται και να δείχνουν με τι πραγματικά έμοιαζε αυτό το πανάκριβο δώρο - παιχνίδι προς μία αυτοκράτειρα.


 
Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Ανακαλύπτοντας μετά από χρόνια τι έκρυβε ένα σπάνιο αυγό Φαμπερζέ στο εσωτερικό του Facebook Twitter
Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ