Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.
0

Γνωστός περισσότερο ως γραφιτάς, από την τοιχογραφία του στην Πειραιώς στο εργοστάσιο Ελαΐς και άλλες δουλειές στο δρόμο πολύ πριν μπει μέσα στις πιο κατεστημένες εκθεσιακές αίθουσες, ο Στέλιος Φαϊτάκης δημιουργεί τη δική του εικαστική γλώσσα, αναμειγνύοντας αναφορές από τη βυζαντινή εικονογραφία, τις μεξικάνικες τοιχογραφίες και την παραδοσιακή ιαπωνική τέχνη. Η μεγάλη του τοιχογραφία ο «Σωκράτης ήπιε το Κόνιο» στην πρώτη Μπιενάλε Αθηνών, όπου απεικονίζονταν φιγούρες αρχαίων φιλοσόφων σε δράσεις διαμαρτυριών συνυφασμένες με τον αντι-εξουσιαστικό χώρο, προκάλεσε έντονες συζητήσεις... Πέρσι η πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί The Breeder είχε μεγάλη απήχηση, ακόμη και στις διεθνείς foires.

— Πώς βιώνεις το δίπολο δουλειά στο δρόμο - δουλειά στον κλειστό χώρο της γκαλερί; Έξω, και μέσα στο εμπόριο της τέχνης;
Δεν με απασχολεί ιδιαίτερα. Κάνω κάθε φορά αυτό που ικανοποιεί εμένα, ανάλογα με τη στιγμή. Τελευταία δεν βγαίνω στον δρόμο, σχεδόν καθόλου μάλιστα, προτιμώ να δουλεύω ήσυχα στο εργαστήριό μου και να βουτάω όλο και πιο βαθιά στον κόσμο μου. Κάθε πράγμα σου προσφέρει κάτι διαφορετικό, οπότε έχω ξεπεράσει τις αγκυλώσεις και τα ψευδοδιλήμματα που είχα παλιά. Φτιάχνω ό,τι μου αρέσει εμένα και μόνο και χαίρομαι αυτή μου την ελευθερία.

Τελευταία δεν βγαίνω στον δρόμο, σχεδόν καθόλου μάλιστα, προτιμώ να δουλεύω ήσυχα στο εργαστήριό μου και να βουτάω όλο και πιο βαθιά στον κόσμο μου. Κάθε πράγμα σου προσφέρει κάτι διαφορετικό, οπότε έχω ξεπεράσει τις αγκυλώσεις και τα ψευδοδιλήμματα που είχα παλιά. Φτιάχνω ό,τι μου αρέσει εμένα και μόνο και χαίρομαι αυτή μου την ελευθερία.

— Πώς αισθάνεσαι με τη μεγάλη απήχηση που έχει η δουλειά σου τον τελευταίο χρόνο στη διεθνή σκηνή της σύγχρονης τέχνης; Συμβαίνει κάτι διαφορετικό σε σχέση με την ανταπόκριση που είχες όλα τα προηγούμενα χρόνια;
Όχι, περίπου τα ίδια. Σε κάποιους αρέσει η δουλειά και σε κάποιους δεν αρέσει και είναι πολύ λογικό - υπάρχουν τόσες διαφορετικές ιδιοσυγκρασίες και γνώμες, είτε προκατασκευασμένες είτε ελεύθερες, και δεν μπορεί κανείς και ούτε πρέπει να τις εκφράσει όλες. Είναι ωραίο που υπάρχει τέτοιος πλουραλισμός και ο καθένας μπορεί να διαλέξει με τι και ποιον θα επικοινωνήσει από ένα πολύ ευρύ πεδίο. Όσον αφορά την «απήχηση» που με ρωτάς δεν είναι για μένα παρά μια χίμαιρα. Είναι ευχάριστο σίγουρα να βλέπεις ότι υπάρχει επικοινωνία με τόσο κόσμο, δεν είναι όμως αυτός ο σκοπός ούτε το μέτρο που θα μου δείξει αν βαδίζω καλά. Κάλλιστα αύριο μπορεί να έχω κακές κριτικές, κανένας δεν μου εγγυάται ότι τα πράγματα είναι έτσι για να μείνουν. Σημαντικό για μένα είναι κατά πρώτον να περνάω τον πήχη που ορίζω εγώ ο ίδιος, κάτι που δεν έχει γίνει ακόμη, και να μπορώ να συζητάω σε ικανοποιητικό επίπεδο για τη δουλειά με συγκεκριμένους (ελάχιστους!) σημαντικούς ανθρώπους που έχω επιλέξει. Και μην ξεχνάμε ότι δεν είναι κάθε καλό σχόλιο θετικό: υπάρχουν άνθρωποι που είναι καλύτερα να έχουν κακή γνώμη για σένα. Αν έχουν κακή γνώμη για σένα αυτοί, σημαίνει πως πας καλά!

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.

— Πώς σου φάνηκε η καλλιτεχνική έκφραση στον «κόσμο της τέχνης» στην Ελλάδα το 2008;
Πολύ καλή, λαμβάνοντας υπόψη βέβαια το τι μπορεί να περιμένει κανείς από αυτήν τη χώρα στον τομέα του πολιτισμού. Υπάρχουν πολλοί νέοι άνθρωποι που δουλεύουν σε πολύ αντίξοες συνθήκες και παράγουν αξιόλογο έργο, το οποίο είναι πολύ ελπιδοφόρο και ελπίζω να συνεχιστεί.

— Το γενικότερο μήνυμα, οι ανησυχίες που εκφράζεις είναι σε άμεση συνάρτηση με αυτά που συμβαίνουν αυτή την περίοδο στην Ελλάδα;
Δεν είναι δυνατό για μένα να βλέπω γύρω μου όλες αυτές τις ασχήμιες και να ασχολούμαι με μια λεπτομέρεια μιας οποιασδήποτε φιλοσοφικής θεωρίας. Αυτό που κάνω, ή προσπαθώ τουλάχιστον να κάνω, είναι πιο βασικό και συνολικό: με αφορμή αυτά που παρατηρώ αναρωτιέμαι για την ανθρώπινη κατάσταση εν γένει. Συνεχίζω να δουλεύω προς αυτή την κατεύθυνση ώστε να καταφέρω να πυκνώσει και να μεστώσει η δουλειά. Βρίσκομαι εδώ και καιρό σε μια πολύ επίπονη αλλά ενδιαφέρουσα για μένα αναζήτηση.

— Θα ήθελες να σχολιάσεις και με λόγια την οργή και των ξεσηκωμό των νέων ανθρώπων απέναντι σε μια «παρακμασμένη» κοινωνία;
Αυτές τις μέρες κάποιοι άνθρωποι εξέπεμψαν ένα μήνυμα. Και το εξέπεμψαν με το μοναδικό τρόπο που μπορούσαν να το κάνουν. Το μήνυμα ήταν δυνατό και καθαρό. Μένει να δούμε αν το έλαβαν αυτοί που έπρεπε. Προσωπικά βλέπω εντελώς το αντίθετο από μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, αλλά έχω λόγους να μη θέλω να επιδοθώ δημόσια σε προβλέψεις για το τι μέλλει γενέσθαι. Τα πράγματα είναι ακόμη πολύ σύνθετα και πολύ ρευστά και υπάρχει μια δυναμική που ακόμα διαμορφώνεται. Τίποτα δεν έχει τελειώσει.

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Flood, 2008.
Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα Facebook Twitter
Ο Στέλιος Φαϊτάκης φωτογραφίζεται από τη Στέλλα Μουζή στις 11 Σεπτεμβρίου 2012 για τη LiFO
Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM