Ενώ η δημιουργική street art μικρών διαστάσεων έχει σχεδόν χαθεί από τους δρόμους της Αθήνας και το old school γκράφιτι επιστρέφει, τα μεγάλα έργα είναι πιο δημιουργικά και όμορφα από ποτέ.

Από τον M.Hulot

Gospel, «Amphoreus», Αθλητικό Κέντρο Ολυμπιακού Xωριού

Ένα έργο 50 μέτρων που αποτελεί μια αναπαράσταση διαφόρων γνωστών ολυμπιακών αθλημάτων, τα οποία δημιουργούν στο σύνολό τους μια landscape σύνθεση, επηρεασμένη από τον γνωστό ελληνικό αμφορέα της αρχαϊκής εποχής. H τοιχογραφία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον αθλητικό σύλλογο «Φοίβος» και το υπουργείο Aθλητισμού.

Taxis, «Κλεάνθης», Βοτανικός

O Κλεάνθης του mural είναι ένας νέος άντρας που δουλεύει από τις έξι το πρωί και για δώδεκα ώρες την ημέρα στην οικογενειακή επιχείρησή του, ένα μηχανουργείο, στον Βοτανικό. Ο Τaxis τον ζωγράφισε στον τοίχο του μηχανουργείου του.

Taxis, «At the river», οδός Πανόρμου

Ολόκληρος ο τίτλος του έργου που έγινε για τη δράση «For the Love of Greece» και θέλει να μας θυμίζει τα συναισθήματα που νιώθουμε όταν είμαστε στη φύση, είναι «At The River (ή “Places and memories soon to be forgotten, if we don’t protect our natural heritage from greedy disgusting people”)». Θέλει να φέρει τη δροσιά των νερών μέσα στην τσιμεντένια πόλη, όπου η θερμοκρασία ανεβαίνει απειλητικά. Θέλει να μας κινητοποιήσει να σώσουμε αυτά τα κλιματικά καταφύγια, να τα προστατεύσουμε από τη βιομηχανοποίηση και την ανθρώπινη δραστηριότητα που οδηγεί σε ξηρασία και αφανισμό της βιοποικιλότητας.

Cacao Rocks, Λόρδος Βύρων

«Φόρος τιμής στον φιλέλληνα ποιητή. Από τα σχολικά χρόνια με γοήτευε ο χαρακτήρας του Λόρδου Βύρωνα. Φανταστείτε κάποιον σήμερα να έχει στάτους ροκ σταρ και να τα παρατάει για να πάει σε μια χώρα της Ανατολής και να αγωνιστεί για την ελευθερία των κατοίκων της μέχρις εσχάτων. Μια ανάλογη προσωπικότητα τον 20ό αιώνα θα μπορούσε να είναι ο επαναστάτης Τσε Γκεβάρα, σε ένα διαφορετικό πλαίσιο».

Melina Koan, «Soul/Αειφορία», Πλατεία Θεάτρου

«Η “ψυχή” απεικονίστηκε ως ένα κοριτσάκι, γιατί τα παιδιά είναι αυτά που αποτελούν την ελπίδα για το αύριο, άρα και την ψυχή του κόσμου. Κάποτε ήμασταν εμείς παιδιά και το μέλλον του κόσμου. Δεν ξέρω αν αυτό που δημιουργήσαμε ήταν αυτό που είχαμε φανταστεί. Ξέρω ότι ήταν το καλύτερο που μπορούσαμε, με ό,τι διαθέταμε. Τώρα πλέον τη θέση μας παίρνουν τα νέα παιδιά και αυτά είναι που θα δημιουργήσουν το αύριο. Το φυτό που καταφέρνει να σπάσει το τσιμέντο και να βγει στην επιφάνεια δίνει ελπίδα. Για να πετύχουμε ένα καλύτερο μέλλον και να μπορέσει η ψυχή να δυναμώσει και να φωτίσει πρέπει να αναδείξουμε την αειφορία. Να μπορούν δηλαδή οι σημερινές γενιές να ικανοποιούν τις ανάγκες τους, χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο τις επόμενες».

Atek, «Today for the future», Κουκάκι

Ένα αφαιρετικό έργο το οποίο δείχνει κόσμο σε κίνηση, που αποτυπώνεται σε τρία διαφορετικά ενσταντανέ. Με έντονα χρώματα και στοιχεία από τον κυβισμό και τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, συμβολίζει την πορεία προς το μέλλον.

ΙΝΟ, «Apocalypse Now», Ψυρρή

Δημιουργήθηκε για ένα ντοκιμαντέρ του Smithsonian Channel που έχει τίτλο «Aerial Greece» και παρουσιάζει την Ελλάδα με λήψεις από drone. Ήταν το πρώτο έργο που δοκίμασε να κάνει ο ΙΝΟ με σχοινιά. Απεικονίζει μια νέα κοπέλα που φοράει μάσκα του σκι. Ο ΙΝΟ αφήνει τον θεατή να επιλέξει τη δική του ερμηνεία της εικόνας. Είναι μήπως ένα γνώριμο πρόσωπο που μετά από καιρό αποκαλύπτει τι πραγματικά ήταν; Ένας νέος που αποφασίζει να εκφράσει την αγανάκτηση του μέσω της βίας καλύπτοντας το πρόσωπό του;

Ηλίας Παπαηλιάκης, «Το Φιλί», Πλατεία Αυδή

Ανάθεση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. «Το φιλί είναι μια εικόνα οικουμενική με την οποία μπορούν να ταυτιστούν όλοι, ανεξαιρέτως φύλου, ηλικίας και εθνικότητας. Η λιτότητα των γραμμών που συνθέτουν το “Φιλί” παραπέμπει στις ανάγλυφες συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη στο ξενοδοχείο Χίλτον, ενώ η αμεσότητα της εικόνας και του μηνύματος που αυτή μεταδίδει μαγνητίζει τα βλέμματα των περαστικών. Όπως κάθε φιλί στην ιστορία της τέχνης (το “Φιλί” του Rodin, του Klimt, του Brancusi, του Warhol και άλλων καλλιτεχνών που στο παρελθόν καταπιάστηκαν με αυτό το θέμα), έτσι και η τοιχογραφία του Παπαηλιάκη στέλνει ένα ενωτικό μήνυμα και οξύνει τις αισθήσεις μας. Μνημειώνει μια ιδιωτική στιγμή που ενίοτε είναι και δημόσια – ειδικά μεταξύ των νέων».

ΙΝΟ, «Spasiba», Ψυρρή, οδός Σαρρή

Δημιουργήθηκε για το διεθνές project της Converse «City Forests» στο οποίο οι καλλιτέχνες σχεδιάζουν με μπογιά που απορροφά διοξείδιο του άνθρακα. Απεικονίζει ένα μικρό κορίτσι με ένα μεγάλο σφυρί. Ο συμβολισμός του είναι το σπάσιμο των φραγμών της ανισότητας, κάτι που μπορεί να προέλθει κυρίως από τη νέα γενιά.

ΙΝΟ, «New Born Order», Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Αιγάλεω

Δημιουργήθηκε στο πλαίσιο τοιχογραφιών που έγιναν με σκοπό το άνοιγμα διαλόγων μέσω της τέχνης. Το έργο απεικονίζει ένα έμβρυο που επιβιώνει σε αντίξοες συνθήκες με αντιασφυξιογόνο μάσκα, όπως και οι ιδέες που γεννιούνται σε ένα περιβάλλον με δυσκολίες, αλλά και στον χώρο του πανεπιστημίου που είναι ένας χώρος ανοιχτής σκέψης, γνώσης και ελευθερίας, όπου προστατεύονται και αναπτύσσονται.

ΙΝΟ, «My World», Βαρβάκειος Αγορά

Δημιουργήθηκε στο πλαίσιο μιας περιβαλλοντικής εκστρατείας του Impact Hub Athens, με σκοπό την ενημέρωση για την κλιματική αλλαγή. Απεικονίζει ένα κορίτσι που κοιτάει μελαγχολικά τη γη. Μπορεί επίσης να ερμηνευτεί ως μια νέα κοπέλα που έχει φτιάξει τον κόσμο της και τον βλέπει να καταρρέει.

Σοφία Στεβή, «Κύμα/Γνέψιμο», πλατεία Μαβίλη

Ανάθεση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Μια γυναικεία φιγούρα γνέφει προς τα κάπου, ενώ κοντά της βρίσκεται ένα μαύρο σύννεφο, που σαν κύμα είναι έτοιμο να την καταπιεί. Ίσως αυτό το σύννεφο να συμβολίζει το μέλλον. Τα τελευταία χρόνια ήταν αρκετά δύσκολα για την ανθρωπότητα, η πανδημία και η κλιματική αλλαγή έχουν κάνει τη ζωή δύσκολη για πολλούς ανθρώπους και αφόρητη για ακόμα περισσότερους. Αυτό το έργο έχει να κάνει με την ανησυχία και την αβεβαιότητα τού να ζεις υπό τέτοιες συνθήκες, σε μια καθημερινότητα όπου τα άσχημα νέα έχουν γίνει πλέον σταθερά. Έχει όμως να κάνει και με την αισιοδοξία της αλλαγής και της ελπίδας, κάτι που πιστεύω ότι είναι εγγενές στην ανθρώπινη φύση».

KRAH SR-101, «Δάφνη», νέο πάρκο Κορυδαλλού

«Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ο θεός Απόλλωνας πρόσβαλε τον Έρωτα, κι αυτός για να τον τιμωρήσει του έριξε ένα χρυσό βέλος, κάνοντάς τον να ερωτευτεί τη νύμφη Δάφνη. Έπειτα ο Έρωτας έριξε ένα μολυβένιο βέλος στη Δάφνη, έτσι που να μην ερωτευτεί ποτέ τον Απόλλωνα και τη μεταμόρφωσε σε δέντρο για να γλιτώσει από το κυνήγι του θεού. Του έδειξε έτσι ότι ο έρωτας είναι πιο δυνατός από αυτό που νόμιζε ότι ήταν…».

Soteur, «Childhood dreams build the future», ΜΙΝΙΟΝ, Πατησίων

Το κτίριο του ιστορικού πολυκαταστήματος ΜΙΝΙΟΝ ανακατασκευάζεται και ο Soteur το φιλοτεχνεί με τα σχέδιά του για όσο θα διαρκέσει η διαδικασία. Έντυσε τους τοίχους περιμετρικά του κτιρίου 16.00 τ.μ. με γεωμετρικά σχέδια και το βράδυ μετατρέπεται σε ένα εικαστικό και φωτιστικό έργο.

Guido Van Helten, «Οι βιβλιοδέτες», Εξάρχεια, Πρωτοπορία

Το έργο του Αυστραλού καλλιτέχνη εστιάζει στα βιβλιοπωλεία και βιβλιοδετεία των Εξαρχείων που για αυτόν «συμβολίζουν την ελευθερία της σκέψης, τη φιλοσοφία, τη δημοσιογραφία, αλλά και τη σταδιακή έκλειψη οικογενειακών επιχειρήσεων και παραδοσιακών εμπορικών δραστηριοτήτων. Σε ένα από τα καταστήματα που επισκέφθηκα, συνάντησα τους βιβλιοδέτες Γεώργιο και Βασίλη. Το συγκεκριμένο ζευγάρι δασκάλου - μαθητή ξεχώρισε στα μάτια μου μέσα από την αφοσίωση, τη δέσμευσή τους και τη σχέση ζωής που ανέπτυξαν».

Gera 1, «Contemporary Athena», Αβραμιώτου, Μοναστηράκι

«Η ιδέα ήταν να συνδυάσω την αρχαία ελληνική ιστορία της Αθηνάς με μία μοντέρνα προοπτική, για να δώσω τη δικιά μου ερμηνεία για το πώς θα έμοιαζε η θεά της σοφίας σήμερα».

Gera 1, «Eternal Luv», οδός Καραϊσκάκη, Ψυρρή

«Σύμφωνα με τον μύθο, ο Απόλλωνας και η Δάφνη είναι μια ιστορία ενός ανεκπλήρωτου έρωτα. Είναι όμως τόσο έντονη, επειδή όταν η Δάφνη μεταμορφώθηκε σε δέντρο για να τον αποφύγει, αυτός έκοψε ένα κλαδί της και το έβαλε στο κεφάλι του. Ήταν ένας τρόπος να είναι μαζί για πάντα! Από τότε η δάφνη είναι ιερό δέντρο και σύμβολο αιωνιότητας και αθανασίας».

SimpleG, «So many books so little time», Μεγάλου Αλεξάνδρου, μετρό Μεταξουργείου

Μια γυναίκα που διαβάζει ένα βιβλίο, και ένα από τα πιο όμορφα mural στους τοίχους της Αθήνας.

SimpleG, «100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή», Νέα Ιωνία

Ένα έργο που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τη Μικρασιατική Καταστροφή από τη Μητρόπολη Νέας Ιωνίας.

Same84, «Γιάννης Αντετοκούνμπο», Αθλητικό Κέντρο Σεπολίων

Ο δήμος Αθηναίων και ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου (ΟΠΑΝΔΑ), με τη συνεργασία και τη στήριξη της Disney, «μεταμόρφωσαν» τα δύο γήπεδα των Σεπολίων στα οποία φιλοξενήθηκαν τα κινηματογραφικά γυρίσματα της ταινίας με θέμα τα παιδικά και εφηβικά χρόνια του «Greek Freak» και ο Same84 έφτιαξε τον Γιάννη σε μεγάλο μέγεθος στο τερέν.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ