Ημερολόγιο Αμοργού: «Είναι ποτέ δυνατόν έξι μέρες να γεμίσουν τα ελλείμματα όλου του χρόνου»

Ημερολόγιο Αμοργού/ Απέραντα σύντομοι Facebook Twitter
Ο Χρήστος στο μοναστήρι της Αγίας Άννας, λίγο πριν ξημερώσει – Αμοργός, 2025.
0

Εγώ στ' αλήθεια τώρα νιώθω ότι δεν θα πεθάνω ποτέ. 

Έξι παρά είκοσι το πρωί. Παίρνουμε τη στροφή για την παραλία της Αγίας Άννας πιο γρήγορα απ’ όσο θα έπρεπε. Ξεχασμένα άδεια μπουκάλια νερού χοροπηδούν στο πίσω κάθισμα, καπνός μες στο αμάξι. Δυναμώνω τα ηχεία κι άλλο, μέχρι να τρέμουν από την ένταση. Έξω από το παράθυρο του αυτοκινήτου ξημερώνει αργά, σαν να μας δίνει χρόνο μέχρι να φτάσουμε, και ο Χρήστος χτυπάει με δύναμη το καντράν του συνοδηγού και δηλώνει ότι τώρα στ' αλήθεια νιώθει πως δεν θα πεθάνει ποτέ. Πλησιάζουμε. 

Πριν από τρεις ώρες, παραδομένοι στις άβολες καρέκλες ενός ρεμπετάδικου στην πλατεία της Χώρας, παραδεχόμασταν λέξεις που δεν μας ξαφνιάζουν πια, ανηδονία, ρωτάω επίμονα «μα γιατί» λες και δεν καταλαβαίνω, «μα γιατί», αφού η δουλειά σου πάει καλά –που σημαίνει ότι σου εξασφαλίζει τα απαραίτητα, ίσα-ίσα για να βγει ο μήνας και σίγουρα όχι αρκετά για να δίνεις τριακόσια ευρώ στα ακτοπλοϊκά–, «μα γιατί», αφού έχεις την κοπέλα σου –που σημαίνει ότι τα καταφέρνετε λίγες μέρες τον μήνα και τις υπόλοιπες ένας από τους δύο νιώθει πως δεν παίρνει αρκετό χρόνο, προσοχή, φροντίδα, στοργή, ηδονή, κοφτά μηνύματα, σύντομα τηλεφωνήματα, εκνευρισμένα «διαβάστηκε»–, οδηγώ και βλέπω μια σκοτεινή σκιά απέραντου νερού, κατεβαίνουμε και ακούω χαμηλόφωνα τον αχό της θάλασσας και θυμάμαι μια ιστορία για ένα ανδρόγυνο που το σκάφος τους αναποδογύρισε στα ανοιχτά. Όταν έφτασαν οι διασώστες, τους βρήκαν να παλεύουν μέσα στο νερό – ο ένας προσπαθούσε να κρατηθεί στην επιφάνεια σπρώχνοντας τον άλλον προς τον βυθό. 

Η ενοχή ησυχάζει, ο θυμός, μέχρι και η αφόρητη χρονική πίεση να στριμώξω την απόλαυση όλου του χρόνου στις έξι ημέρες διακοπών στο νησί ησυχάζει. Λες και είναι ποτέ δυνατόν έξι μέρες να γεμίσουν τα ελλείμματα όλου του χρόνου. Λες και μόλις φύγεις από τις Κυκλάδες τελειώνει ο κόσμος, πεθαίνεις στο φέρι της επιστροφής και στον Πειραιά ξεβράζεται ένα πτώμα. 

Εγώ τώρα στ' αλήθεια νιώθω ότι δεν θα πεθάνω ποτέ. 

Αφήνουμε το αμάξι σε ένα τεράστιο άδειο πάρκινγκ που σε λίγες ώρες θα είναι γεμάτο από νοικιασμένα ασημί Toyota Augo. Πενήντα σκαλιά πιο κάτω, το εκκλησάκι της Αγίας Άννας. «Εδώ γυρίστηκε το “Απέραντο Γαλάζιο”;» Κι εγώ μάλλον είμαι καταδικασμένος να ερωτεύομαι μόνο όσες στιγμές μοιάζουν με ταινία. Κατηφορίζουμε και δύο τεράστιοι βράχοι αρχίζουν να ξεπροβάλλουν καταμεσής της θάλασσας, ξημερώνει αργά μέσα μου, αλλά φοβάμαι για το χτυπημένο μου γόνατο και φωτίζω τα βήματά μου με το κινητό. 

Βλέπουμε τα τεράστια καφέ πλευρά του βουνού να φανερώνονται αργά, πίσω και μακριά μας τους φιδωτούς δρόμους και τα νυχτερινά κόκκινα φώτα των αμαξιών, βλέπω συστάδες λευκών σπιτιών καρφωμένες στα πλευρά των βουνών και ο Χρήστος λέει ότι είναι συγκινητικό πόσο όμορφος είναι ο κόσμος και μετά συμπληρώνει «αν έχεις λεφτά, υγεία και ανήκεις στην ευνοούμενη μεριά του πλανήτη», γιατί η ενοχή του επιζήσαντα που μπορούμε και φοράμε ακριβά μαγιό και τρώμε φρέσκο ψάρι υπάρχει πάντα και σε όποιο νησί και να βρίσκεσαι· όταν αποβιβάζεσαι στις Κυκλάδες δεν σημαίνει ότι βγαίνεις εκτός πραγματικότητας, προστατευμένος από ένα κουκούλι αντηλιακού και ευφορίας. Το παράλογο και το άδικο και το άνισο υπάρχουν και δίπλα από τη θάλασσα, ακόμη και σ’ ένα γραφικό αμοργιανό πανηγύρι, όπου μία παρέμβαση με πανό αντιμετωπίζεται σαν δολοφονική επίθεση, τραγουδοποιοί θίγονται και τάχα θυμούνται την Κύπρο και στα οτοστόπ που παίρνουμε μάς λένε ότι τοπικοί παράγοντες ψάχνουν ποιοι σήκωσαν το πανό, να τους τακτοποιήσουν και να τους απολύσουν από τις εποχικές δουλειές τους στο νησί, και αναρωτιέσαι πώς πολιτικοποιήθηκαν συγκεκριμένες σημαίες και συνθήματα. Στο επόμενο πανηγύρι ομολογώ στην Ειρήνη ότι νιώθω περίεργα να φωνάζουμε συνθήματα ενώ καλοπερνάμε σε ένα νησί και η Ειρήνη θυμώνει, με ρωτάει αν μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο από εδώ, όχι δεν μπορούμε, ε, τότε να κάνουμε έστω αυτό, και η Ειρήνη έχει δίκιο.  

Αλλά εγώ, τώρα, στ' αλήθεια νιώθω ότι δεν θα πεθάνω ποτέ. 

Περνάμε το λευκό μοναστήρι, στηρίζουμε τα χέρια μας πάνω σε βράχους και προσγειωνόμαστε στην παραλία της Αγίας Άννας. Άδεια και απέραντη κι εμείς στεκόμαστε και κοιτάμε. Απλά στεκόμαστε και κοιτάμε. Απλά αναπνέουμε με τον ρυθμό των κυμάτων, όταν ξαφνικά ακούμε βήματα πίσω μας. Γυρίζουμε και βλέπουμε έναν μικροκαμωμένο άνδρα, που έχει κατέβει σιωπηλά τα σκαλιά, να σφυρίζει ανέμελα με μια μπεζ πετσέτα περασμένη στον ώμο. Σκύβει και βάζει διακριτικά το μαγιό του πίσω από έναν βράχο. Ύστερα κατηφορίζει, μας καλημερίζει ήσυχα, περνάει ανάμεσά μας, βγάζει τα λευκά του κροκς και σφυρίζοντας προχωράει για την καθιερωμένη του πρωινή βουτιά. Μόλις ακούω το μικρό του πλαδαρό σώμα να πέφτει ήσυχα στο νερό μ’ έναν ελάχιστο ήχο, κάτι μέσα μου ησυχάζει. Η ενοχή ησυχάζει, ο θυμός, μέχρι και η αφόρητη χρονική πίεση να στριμώξω την απόλαυση όλου του χρόνου στις έξι ημέρες διακοπών στο νησί ησυχάζει. Λες και είναι ποτέ δυνατόν έξι μέρες να γεμίσουν τα ελλείμματα όλου του χρόνου. Λες και μόλις φύγεις από τις Κυκλάδες τελειώνει ο κόσμος, πεθαίνεις στο φέρι της επιστροφής και στον Πειραιά ξεβράζεται ένα πτώμα. 

Τον κοιτάζουμε να κολυμπάει ήρεμα προς τον ορίζοντα, προς το περίγραμμα του ήλιου που ανατέλλει. Κοιτάζω· με ηρεμία σχίζει ο μικρός κύριος το απέραντο, σαν να του ανήκει. Σαν να νιώθει ότι δεν θα πεθάνει ποτέ. 

Γδύνομαι, βουτάω και τρέμω από το κρύο και την ομορφιά. Γι' αυτές τις λίγες στιγμές που νιώθουμε πως νικάμε το σύμπαν και τον εαυτό μας. Για τις στιγμές που μια απέραντη γαλήνη αναπνέει μέσα μας και μας βοηθάει να αντέχουμε το παράλογο του κόσμου.  

Κάθε καλοκαίρι η ίδια ιστορία, η ίδια επιθυμία. Το απέραντο που ζητάμε και το λίγο που έχουμε. 

Κοιτάζω τον μικρόσωμο άνδρα να συνεχίζει άφοβα. Μικρές κινήσεις των χεριών προς το απέραντο. 

Ξημερώνει. 

Ταξίδια
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΕΞ Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Πήραν τη θάλασσα στα χέρια τους, πριν να είναι πολύ αργά και την χάσουν. Το «Αμοργόραμα» δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά στοίχημα ζωής – και πρότυπο για την αλιεία όλης της χώρας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το χωριό δεν είναι απλώς ένας όμορφος τόπος να ζεις, αλλά ένα σημείο εκκίνησης»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Με φίλους στο καφενείο, πίνουμε τσίπουρα, γελάμε»: Η ψυχοθεραπεία μας

Ο διεθνούς φήμης φωτογράφος Μιχάλης Παππάς δεν θεωρεί τυχαίο πως οι σημαντικότερες διακρίσεις της πορείας του ήρθαν μετά την επιστροφή του στο χωριό, την Κήρινθο στη βόρεια Εύβοια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ιαπωνία: Ταξίδι στη χώρα της ανεξάντλητης καλοσύνης

Ταξίδια / Ιαπωνία: Ταξίδι στη χώρα της ανεξάντλητης καλοσύνης

Είναι πολύ δύσκολο για τον Δυτικό, από τη στιγμή που θα έρθει σε επαφή με την ευγένεια των Ιαπώνων, να επιστρέψει στη βορβορώδη αγένεια, στη χοντροκοπιά και στην παντελή αδιαφορία για τον διπλανό.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Κωνσταντινούπολη: Το ελληνικό νεκροταφείο είναι ένα αληθινό μουσείο αρχιτεκτονικής και γλυπτικής

Ταξίδια / Κωνσταντινούπολη: Το ελληνικό νεκροταφείο είναι ένα υπαίθριο μουσείο

Το ελληνορθόδοξο κοιμητήριο στο Σισλί είναι ένας θησαυρός αρχιτεκτονικής και γλυπτικής, κρυμμένος στην καρδιά της Πόλης, και θεωρείται από τα σπουδαιότερα της Ευρώπης. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν ήταν απλώς μια απόφαση να μετακομίσω στο χωριό, ήταν φυσική ολοκλήρωση»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στα βουνά βρήκα τον εαυτό μου και τον σκοπό μου»

Ο Κωνσταντίνος Βασιλακάκος ζει από το 2013 σε ένα μικρό ορεινό χωριό, το Πετρίλο στα Άγραφα, που έχει μόλις δέκα μόνιμους κάτοικους τον χειμώνα, και δείχνει τον τρόπο σε όποιον θέλει να ακολουθήσει το παράδειγμά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Τι έμαθα δίπλα στους θαλασσινούς νομάδες του Ινδικού Ωκεανού

Ταξίδια / Τι έμαθα δίπλα στους θαλασσινούς νομάδες του Ινδικού Ωκεανού

Ένα ταξίδι στην Κένυα γίνεται αφορμή να γνωρίσουμε αυτή την ιδιαίτερη περίπτωση ανθρώπων που βρίσκουν στην περιπλάνηση σκοπό και σωτηρία, ένα αντίδοτο στη μελαγχολία και την επιθετικότητα της ζωής στην πόλη.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΣ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Το ότι ζω στα βουνά το θεωρώ το μεγαλύτερο επίτευγμα και τη μεγαλύτερη τύχη στη ζωή μου»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Απ' τα βουνά πηγάζει η ελπίδα, γι' αυτό επιστρέφουμε και τα προστατεύουμε»

Η Άρτεμις Μπλατσή άφησε την Αθήνα για τη Στρώμη, στις παρυφές της Γκιώνας, και έφερε την Οικοψυχολογία, τη μελέτη της σύνδεσης του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον, στη Φωκίδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Χους εις τέφραν, εις ύδωρ. Στα νερά του Γάγγη κλείνει ο κύκλος

Φωτογραφία / Άλλη μια μέρα στον Γάγγη που καίνε νεκρούς

Μια φωτογραφική περιπλάνηση στο Βαρανάσι και στον κόσμο του, με τελικό προορισμό τον Γάγγη, όπου η καύση νεκρών, παρότι ενέχει το στοιχείο του μεταφυσικού, μοιάζει με μία ακόμα καθημερινή δραστηριότητα.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ