Την προηγούμενη Πέμπτη, στην Ταβέρνα των Φίλων, μια κοπέλα γύρω στα τριάντα έσκυψε να φυσήξει τα κεράκια της: με το ένα της χέρι κρατούσε τα μαλλιά της για να σβήσει την τούρτα με ασφάλεια και με το άλλο κρατούσε ένα Labubu που κρεμόταν από το σκουλαρίκι της, για να μη λαμπαδιάσει.
Λένε πως η γενιά μας δεν μπορεί να επενδύσει πια σε ένα σπίτι, σε ένα μέλλον, σε μια σταθερότητα, οπότε επενδύει σε μικρές εκρήξεις ντοπαμίνης: σε κουτάκια, τυφλές εκπλήξεις, αναμονή και επιβράβευση. Αυτά τα plush toys έχουν σπάσει ταμεία και ίσως αποτελούν την τέλεια έκφραση της καπιταλιστικής ειρωνείας.
Πάντως, δεν είναι απλώς φιγούρες, είναι σύμβολα μιας ανάγκης για στιγμιαία χαρά. Η ανθρωπότητα έχει γνωρίσει κι άλλες θρυλικές collectable φιγούρες, όμως καμία δεν ήρθε με τόση μανία να μας πάρει τα μυαλά και τα λεφτά. Ενήλικες που κάνουν συλλογές με υπερχαριτωμένα, fluffy λούτρινα παιχνίδια με σαρδόνιο χαμόγελο, μεγάλα μάτια και μυτερά αυτάκια, βγαλμένα από το νορβηγικό φολκλόρ, μοιάζουν να φλερτάρουν ταυτόχρονα με την αθωότητα και τον εφιάλτη. Η έκφραση των Labubu είναι κάτι μεταξύ «ήθελα να βοηθήσω» και «κατέστρεψα τα πάντα». Δημιουργία του Kasing Lung από το Χονγκ Κονγκ, ανήκουν στη σειρά «The Monsters» της Pop Mart, της κινεζικής εταιρείας που έκανε τα blind boxes εμμονή και playful πινελιά σε πανάκριβες τσάντες, καπέλα, ζώνες, ακόμα και σε σκουλαρίκια.
Κάθε κουτί κρύβει και μια μικρή έκπληξη. Δεν ξέρεις ποιο τέρας θα σου τύχει. Η αγωνία και η χαρά του unboxing είναι μοναδική. Πάντα ελπίζεις να σου τύχει κάποιο κομμάτι που δεν έχεις.
Ας δούμε τα Labubu με αριθμούς: Η Pop Mart τριπλασίασε τα κέρδη της το 2023 χάρη σε αυτά. Αυτήν τη στιγμή, ο CEO της, Wang Ning, είναι ήδη, στα 38 του, στους δέκα πιο πλούσιους ανθρώπους της Κίνας. Η μετοχή της εταιρείας ξεπέρασε τα 270 δολάρια Χονγκ Κονγκ φέτος.
Μπορείς να τους κάνεις custom αλλαγές: tattoo, νύχια, ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ. Κάθε κουτί κρύβει και μια μικρή έκπληξη. Δεν ξέρεις ποιο τέρας θα σου τύχει. Η αγωνία και η χαρά του unboxing είναι μοναδική. Πάντα ελπίζεις να σου τύχει κάποιο κομμάτι που δεν έχεις. Και το πιο όμορφο; Όταν συναντάς στον δρόμο μια άλλη κοπέλα με Labubu, υπάρχει μια σιωπηλή συγκατάβαση, ένας κοινός ενθουσιασμός που μοιράζεστε χωρίς πολλά λόγια.
Η Λένια Παγωνάκη, visual merchandiser, art director και founder του @Soma.athens, γνώρισε τα Labubu μέσα από μια φίλη της στο TikTok. «Δεν είμαι collector, αλλά αυτό το ένα Labubu που μου έκαναν δώρο από το φυσικό κατάστημα στο Παρίσι είναι μοναδικό για μένα. Έχω αρκουδάκια και φιγούρες με περίεργες μορφές από μικρή, οπότε τώρα ήρθε κι έδεσε. Ανήκω μάλλον σ’ εκείνους που τους αρέσει να συνδυάζουν το χαριτωμένο με το παράξενο. Αν δεν μου το είχαν κάνει δώρο και κάποιος το ήθελε πολύ, ίσως του το χάριζα, αλλά δεν θα το πουλούσα ποτέ».

Η Pop Mart μέχρι πρόσφατα ήταν σχετικά άγνωστη στη Δύση. Τον Μάιο αποσύρθηκε από τα φυσικά καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο λόγω υπερβολικής ζήτησης – ακόμα και μέσα στη νύχτα δημιουργούνταν ουρές. Μια πιο έμπειρη συλλέκτρια είναι η Βάσια Κοντοκώστα (@vassiakont), η οποία εξηγεί: «Το πρώτο μου Labubu το είδα να κρέμεται από την τσάντα μιας κοπέλας στο Λονδίνο. Το εντόπισα στα Hamleys, όπου επέτρεπαν μόνο ένα ανά άτομο. Έτσι άρχισαν όλα. Στην αρχή τα αγόραζα για μένα, αλλά πολύ γρήγορα με τράβηξε και ο κόσμος του reselling. Η αρχική τιμή είναι γύρω στα 18 ευρώ, αλλά σπάνια κομμάτια μπορεί να φτάσουν και τα 180. Το δεύτερο που απέκτησα, ένα secret Macaron, το έχω δει να πουλιέται τόσο. Θα στεκόμουν και σε ουρά για να πάρω ένα!».
Η ροή του TikTok έχει κατακλυστεί με unboxing βίντεο των Labubu. Οι χρήστες, κυρίως γυναίκες 25-40, με δημιουργική και ψηφιακή κουλτούρα,— κυνηγούν την επόμενη αλλόκοτα γλυκιά φιγούρα. Τα Labubu φοριούνται ως charms σε τσάντες, καπέλα ή μπρελόκ. Μικρά, πολύχρωμα και fun, γίνονται δίνουν μια παιχνιδιάρικη, λίγο άγρια πινελιά στο στυλ.


Ο Κωνσταντίνος Τζάχας (@mrtzachas), content creator και social media manager, είναι άλλος ένας φαν: «Το πρώτο Labubu το πήρα online, αλλά μου ήρθε λάθος, ήταν Lafufu. Μετά πήγα στο Pop Mart στο Λονδίνο και πήρα κι άλλα. Τώρα έχω τέσσερα Labubu και ένα lafufu. Είναι κάτι που μου φτιάχνει τη διάθεση, ολοκληρώνει outfits και μπαίνει εύκολα στην kid-core αισθητική μου. Το αγαπημένο μου είναι το “Fall in Wild”, με καπέλο και σαλοπέτα. Ήταν το πρώτο που έγινε viral και τώρα είναι sold out».
«Ονομάζομαι Αλέξανδρος Μάνος (@alex_ma) και είμαι freelancer content creator. Είδα για πρώτη φορά Labubu μπροστά μου όταν μου το έκαναν δώρο: ήταν πολύ χαριτωμένο και κρατούσε ένα γυάλινο μπουκάλι Coca-Cola. Δεν είχα ιδέα ότι υπήρχαν και ότι είχαν προκαλέσει τόσο μεγάλο πανικό. Μου το έφεραν από το Παρίσι, από το φυσικό κατάστημα του Pop Mart. Δυστυχώς, δεν έχω καταφέρει ακόμα να δημιουργήσω συλλογή, γιατί είναι μονίμως όλα sold out. Θα ήθελα όμως να αποκτήσω πολλά Labubu στο μέλλον και ελπίζω να τα καταφέρω. Νομίζω ότι είναι τόσο δημοφιλή επειδή ο κόσμος έχει την ανάγκη να ξοδεύει λίγα χρήματα χωρίς να το σκέφτεται ιδιαίτερα και χωρίς τύψεις».

Υπάρχουν κάποια πολύ βασικά σημάδια για να καταλάβεις αν κάτι είναι Labubu ή Lafufu
• Το QR code πάνω στη συσκευασία είναι γυαλιστερό και όχι ματ.
• Έχει 9 δόντια
• Το άνοιγμα της συσκευασίας είναι smooth
• Όλα τα αυθεντικά Labubu έχουν πάνω τους ετικέτα με QR code που σε στέλνει στην ιστοσελίδα της εταιρείας.
«Είμαι ο Υobet, store manager στο @FlowerKickz. Όταν έφτασε το πρώτο Labubu στο μαγαζί, κατάλαβα ένα πράγμα, ότι το blind box είναι εθισμός. Τα Labubu ήρθαν στο μαγαζί με τη σκανταλιάρικη τους φάτσα και σιγά σιγά άρχισα να παρατηρώ τι προκαλούν γύρω τους. Ο κόσμος έρχεται να τα αγοράσει με τεράστιο ενθουσιασμό. Εδώ, στο FlowerKickz, το βλέπουμε καθημερινά αυτό. Πολλοί μπαίνουν απλώς για να χαζέψουν και καταλήγουν να φεύγουν με δύο κουτιά, και μετά γυρνάνε για τρίτο και τέταρτο. Είναι καταπληκτική η εμπειρία του ανοίγματος της συσκευασίας, αυτό το smooth κρακ που κάνει όταν ανοίγει. Αρχικά είναι η ένταση, η προσμονή, η φαντασίωση ότι θα τύχεις το secret, και μετά η αποκάλυψη. Είναι ένα μικρό roller-coaster που πακετάρεται σε ένα κουτί δέκα εκατοστών. Δεν είναι μόνο το τι θα τύχεις, είναι το πώς σε κάνει να νιώθεις, και αυτό μου ήταν αρκετό για να του δώσω προσοχή. Δεν είμαι συλλέκτης, τουλάχιστον όχι ακόμα, αλλά μου αρέσει πολύ η σειρά «Big into energy». Υπάρχει κάτι ανάμεσα στην παιδικότητα και sτον ηλεκτρισμό της που με τραβάει. Θυμάμαι, όταν άνοιξα το πρώτο μου Labubu box, Ήμουν και αγχωμένος και ενθουσιασμένος. Ένιωθα σαν να γύριζα στην παιδική μου ηλικία. Δεν πέτυχα secret, αλλά με άγγιξε όλη η διαδικασία. Ήταν τόσο διασκεδαστικό.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.