Ο Nobu Matsuhisa χρησιμοποιεί ελαιόλαδο στα ιαπωνικά εστιατόριά του σε όλο τον κόσμο

Ο Nobu Matsuhisa χρησιμοποιεί ελαιόλαδο στα ιαπωνικά εστιατόριά του σε όλο τον κόσμο Facebook Twitter
Ο Nobu ταξιδεύει δέκα μήνες τον χρόνο ώστε να παρακολουθεί από κοντά τα εστιατόριά του, να αναζητεί πρώτες ύλες και να αξιοποιεί όσο μπορεί στο μενού του τα υλικά που μπορεί να βρει στην εκάστοτε αγορά. Φωτο: George Santamousis / www.wedtimestories.com
0

Αντιπροσωπεύει τo απόλυτο success story: από το μηδέν στην κορυφή, με όπλο το ξεχωριστό του ταλέντο να παντρεύει τις γεύσεις με ιδιαίτερο τρόπο. Ο Ιάπωνας σεφ Nobu Matsuhisa κάλυψε μεγάλη απόσταση στην καριέρα του, από τις μικρές καντίνες, όπου με δυσκολία έβγαζε τα προς το ζην, έως τη σημερινή του αυτοκρατορία με τα δεκάδες εστιατόρια και ξενοδοχεία ανά τον κόσμο που έχουν το όνομά του. Ο Nobu είναι ένας επιχειρηματίας του οποίου η περιουσία υπολογίζεται στα 500 εκατομμύρια δολάρια αλλά και ένας εμβληματικός σεφ των καιρών μας, που η μαγειρική του αποτελεί πλέον ένα ξεχωριστό είδος κουζίνας με φανατικούς οπαδούς και μιμητές σε όλη την υφήλιο.


Αυτό ακριβώς που κάνει τον Nobu να ξεχωρίζει είναι ο πρωτότυπος συνδυασμός των εξαιρετικών πρώτων υλών της παραδοσιακής γιαπωνέζικης κουζίνας που έρχονται σε επαφή με δημιουργικές επιρροές από τη λατινοαμερικάνικη, κυρίως, γευστική κουλτούρα. «Πόσο δύσκολο είναι να "τρέχεις" μια μεγάλη αυτοκρατορία και ταυτόχρονα να διατηρείς τη δημιουργικότητά σου στην κουζίνα;» τον ρωτήσαμε κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψής του στην Αθήνα.

Με συναρπάζει το να αναζητώ καινούργιες ιδέες, το να μαγειρεύω με την καρδιά μου και οι πελάτες μου να είναι ευχαριστημένοι. Αυτό βοηθά τη δουλειά και φέρνει περισσότερα χρήματα, όμως τα χρήματα δεν είναι ο πρωταρχικός μου στόχος. Με ενδιαφέρει οι πελάτες να χαμογελούν όταν δοκιμάζουν το φαγητό μου.


«Η διοίκηση κάθε μεγάλης επιχείρησης έχει αυξημένες απαιτήσεις» απαντά ο Nobu και προσθέτει: «Θεωρώ όμως τον εαυτό μου τυχερό γιατί τα τελευταία χρόνια, καθώς η επιχείρηση αναπτύσσεται, μπόρεσα να έχω πολύ καλούς συνεργάτες, τους οποίους αισθάνομαι δίπλα μου. Οι συνεργάτες μου γνωρίζουν τη φιλοσοφία μου πολύ καλά και μπορούν να "τρέχουν" τα εστιατόρια που φέρουν το όνομά μου με αποτελεσματικότητα. Προσπαθώ να αξιοποιώ τα προϊόντα κάθε χώρας όσο περισσότερο μπορώ. Η Ελλάδα είναι πλούσια σε ψάρια και θαλασσινά. Εγώ δεν είμαι εκεί για να διαχειριστώ αυτή την πρώτη ύλη, όμως οι άνθρωποί μου ψάχνουν καθημερινά στην τοπική αγορά και διαλέγουν τα υλικά που είναι κατάλληλα για τα πιάτα μας. Ταυτόχρονα, αποκτούν εμπειρίες από διαφορετικές αγορές, αφού δουλεύουν στα εστιατόριά μας σε διάφορα μέρη του κόσμου. Το μυστικό της ανάπτυξης μας είναι ότι μεγαλώνουμε όχι μόνο ως επιχείρηση αλλά και ως οικογένεια».

Ο Nobu Matsuhisa χρησιμοποιεί ελαιόλαδο στα ιαπωνικά εστιατόριά του σε όλο τον κόσμο Facebook Twitter
White fish dry miso


Ο Nobu μαγειρεύει ασταμάτητα από τα 18 του χρόνια και ποτέ δεν έκρυψε ότι η μαγειρική, η αναζήτηση των πρώτων υλών και των συνδυασμών τους είναι το πάθος του. Παλιότερα είχε δηλώσει ότι τα πρώτα χρόνια της καριέρας του δεν κέρδιζε χρήματα, αλλά το διασκέδαζε. Είναι αυθόρμητη η ερώτηση αν σήμερα αισθάνεται την ίδια χαρά στην κουζίνα. «Η μαγειρική είναι η ζωή μου» λέει με έμφαση και συνεχίζει: «Μου αρέσει πάντα να ψάχνω την αγορά, να γνωρίζω διαφορετικές κουλτούρες, διαφορετικές τροφές, και η δουλειά μου με βοηθά σε αυτό, αφού ταξιδεύω σε πολλές χώρες. Με συναρπάζει το να αναζητώ καινούργιες ιδέες, το να μαγειρεύω με την καρδιά μου και οι πελάτες μου να είναι ευχαριστημένοι. Αυτό βοηθά τη δουλειά και φέρνει περισσότερα χρήματα, όμως τα χρήματα δεν είναι ο πρωταρχικός μου στόχος. Με ενδιαφέρει οι πελάτες να χαμογελούν όταν δοκιμάζουν το φαγητό μου. Οι ικανοποιημένοι πελάτες φέρνουν κι άλλους πελάτες και αυτό οδηγεί σε ανάπτυξη και περισσότερα έσοδα. Έτσι, έχουμε μια αλυσίδα της οποίας όλοι οι κρίκοι είναι στη θέση τους και εγώ είμαι ευτυχής γιατί έχουμε ταυτόχρονα ευχαριστημένους πελάτες και επιχειρηματική ανάπτυξη».


Στην Ελλάδα ο Nobu έχει παρουσία εδώ και αρκετά χρόνια, αρχικά στη Μύκονο, στο ξενοδοχείο Belvedere, και στη συνέχεια στην Αθήνα, στον Αστέρα Βουλιαγμένης. Ο Nobu ταξιδεύει δέκα μήνες τον χρόνο ώστε να παρακολουθεί από κοντά τα εστιατόριά του, να αναζητεί πρώτες ύλες και να αξιοποιεί όσο μπορεί στο μενού του τα υλικά που μπορεί να βρει στην εκάστοτε αγορά. «Ήδη χρησιμοποιούμε ελληνικό ελαιόλαδο σε όλα τα εστιατόριά μας και σε μεγάλο βαθμό υλικά όπως οι ελιές και η κάππαρη. Έχουμε δοκιμάσει και πιάτα όπως το greek ceviche με τυρί φέτα» σχολιάζει.

Ο Nobu Matsuhisa χρησιμοποιεί ελαιόλαδο στα ιαπωνικά εστιατόριά του σε όλο τον κόσμο Facebook Twitter
Το εστιατόριο του Nobu Matsuhisa στον Αστέρα Βουλιαγμένης. Φωτο: Νίκος Ρέσκος

Ο Nobu ήταν ο υπεύθυνος για τη διεθνοποίηση μιας τοπικής κουζίνας όπως η περουβιανή, έτσι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η γνώμη του για το πώς θα μπορούσε η ελληνική κουζίνα να ξεπεράσει τα γεωγραφικά της όρια. «Η ελληνική μαγειρική είναι απλή στη βασική της ιδέα. Ίσως διαφορετική παρουσίαση του φαγητού και μικρότερες μερίδες να έκαναν τη διαφορά. Γενικότερα, η ελληνική κουζίνα θα χρειαζόταν μια ανανέωση στην εμφάνιση, ώστε να παρουσιάσει πιο όμορφα και περισσότερο ελκυστικά πιάτα που θα αξιοποιούν ακόμα καλύτερα τα ελληνικά προϊόντα. Και μιλάω για τα περισσότερα εστιατόρια, όχι μόνο για ορισμένα που δίνουν έμφαση σε αυτό τον τομέα».


Η κουζίνα του Nobu Matsuhisa μιλά άπταιστα τη διάλεκτο της δημιουργικής γεύσης με διαχρονική συνέπεια και καθαρότητα. Η έμπνευσή του συνδυάζει πρωτότυπα τις πιο εκλεπτυσμένες τεχνικές και τις καλύτερες πρώτες ύλες της παραδοσιακής γιαπωνέζικης κουζίνας με δημιουργικές επιρροές από τη δυτική και κυρίως τη λατινοαμερικάνικη γευστική κουλτούρα.

Ο Nobu Matsuhisa χρησιμοποιεί ελαιόλαδο στα ιαπωνικά εστιατόριά του σε όλο τον κόσμο Facebook Twitter
Προσπαθώ να αξιοποιώ τα προϊόντα κάθε χώρας όσο περισσότερο μπορώ. Η Ελλάδα είναι πλούσια σε ψάρια και θαλασσινά. Εγώ δεν είμαι εκεί για να διαχειριστώ αυτή την πρώτη ύλη, όμως οι άνθρωποί μου ψάχνουν καθημερινά στην τοπική αγορά και διαλέγουν τα υλικά που είναι κατάλληλα για τα πιάτα μας.


Καθώς η δημιουργικότητα του Nobu βρίσκεται πάντα σε εκρηκτική διάθεση, έχει ενδιαφέρον να μάθει κανείς τι εστιατόριο θα έφτιαχνε τώρα αν άνοιγε κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτά που έχει ήδη. «Θα με ενδιέφερε ίσως να κάνω ένα εστιατόριο του οποίου η κεντρική ιδέα θα ήταν το γκριλ. Θα μπορούσε να έχει ψάρια, κρέας, κοτόπουλο, όστρακα, λαχανικά, που όλα θα πέρναγαν από το γκριλ. Αυτή την προσέγγιση την χρησιμοποιείτε στην Ελλάδα και νομίζω ότι θα μπορούσε να αποτελέσει μια καλή ιδέα για ένα καινούργιο concept εστιατορίου» σχολιάζει.


Η φιλοσοφία του Nobu είναι βασισμένη κυρίως στη γιαπωνέζικη αισθητική, δηλαδή στην απόλυτη αφαίρεση και λιτότητα, στις λεπτές ισορροπίες και στην ανάδειξη της ουσίας των πραγμάτων, την οποία παντρεύει αρμονικά με την αντίθετη αισθητική της νοτιοαμερικάνικης παράδοσης, με την ένταση, την κάψα και την εκφραστικότητα. Η τελειομανία και η αναζήτηση της ποιότητας τον χαρακτηρίζει τόσο στην κουζίνα όσο και στις επιλογές του γενικότερα, αποτελώντας τα συστατικά της επιτυχίας του. Ωστόσο ο ίδιος δηλώνει ότι τα όνειρά του πλέον είναι πολύ συγκεκριμένα: «Δεν έχω μεγάλα όνειρα. Κάθε λεπτό που περνάει προσπαθώ να κάνω το καλύτερο και αυτό με ικανοποιεί απόλυτα. Κανείς δεν γνωρίζει το μέλλον του, αλλά αν η ζωή μου διαρκούσε ακόμα μία ημέρα, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Θεό γιατί ο δρόμος που έχω περπατήσει στη ζωή μου ήταν αυτός που πράγματι ήθελα».

Ο Nobu Matsuhisa χρησιμοποιεί ελαιόλαδο στα ιαπωνικά εστιατόριά του σε όλο τον κόσμο Facebook Twitter
Short Ribs
Ο Nobu Matsuhisa χρησιμοποιεί ελαιόλαδο στα ιαπωνικά εστιατόριά του σε όλο τον κόσμο Facebook Twitter
Φωτο: Νίκος Ρέσκος
Ο Nobu Matsuhisa χρησιμοποιεί ελαιόλαδο στα ιαπωνικά εστιατόριά του σε όλο τον κόσμο Facebook Twitter
Το εστιατόριο του Nobu Matsuhisa στον Αστέρα Βουλιαγμένης
Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Όταν παραγγέλνεις delivery μαναβική, θα σου φέρουν ό,τι πιο άγουρο υπάρχει»

Οι γαστρονομικές απογνώσεις του Κυρίου Ρεμί / «Όταν παραγγέλνεις delivery μαναβική, θα σου φέρουν ό,τι πιο άγουρο υπάρχει»

Ο κύριος Ρεμί τρώει σπίτι του πιο συχνά απ' ότι νομίζεις, προτείνει να παίρνεις καλύτερες φακές και λέει αυτό που ξέρουμε όλοι και δεν λέμε για το delivery.
ΡΕΜΙ
Από τη Νεμέα στην Καλιφόρνια: Ο Άρης Τσέλεπος ταξιδεύει στην καρδιά του αμερικανικού κρασιού

Το κρασί με απλά λόγια / Από τη Νεμέα στην Καλιφόρνια: Ο Άρης Τσέλεπος ταξιδεύει στην καρδιά του αμερικανικού κρασιού

Ο χαρισματικός οινοποιός Άρης Τσέλεπος μεταφέρει την Υρώ Κολιακουδάκη-Dip WSET και τον Παναγιώτη Ορφανίδη στη Napa Valley και στα αμπέλια της Καλιφόρνιας μέσα από μια συναρπαστική συζήτηση για το κρασί και τα μαθήματα που μπορεί να αντλήσει η Ελλάδα από μια από τις πιο εμβληματικές οινοπαραγωγικές περιοχές του κόσμου.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ & ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ
Θύμηση, μια νέα κρεμερία στο Παγκράτι

Γεύση / Θύμηση: Ο Νίκος και ο πατέρας του έφεραν ξανά το γαλακτοπωλείο στο Παγκράτι

Παίρνει στοιχεία από τα παλιά γαλακτοπωλεία αλλά δεν στέκεται εκεί. Προσθέτει γλυκά –λευκά, όπως αυτά που του αρέσουν– και πίτες. Αυτή η κρεμερία είναι μία από τις καλύτερες ιδέες που έχουμε δει στο χώρο της ζαχαροπλαστικής φέτος.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Τα σαλιγκάρια και ένα λάθος αιώνων που οφείλει να διορθωθεί

Nothing Days / Τα σαλιγκάρια και ένα λάθος αιώνων που οφείλει να διορθωθεί

Από την πιο αρχαία καλλιέργεια στην ιστορία μέχρι τις γκουρμέ, ακριβές εκδοχές τους, τα σαλιγκάρια κατέληξαν από βασική τροφή να γίνουν υποτιμημένη και σπάνια, και η αφορμή για τοξικά σχόλια στα social media.
M. HULOT
Οι γεύσεις του καλοκαιριού που φυλάξαμε για το χειμώνα

Γεύση / Φρυγανισμένα, λιόκαφτα, παστά, ξιδάτα: Έτσι μένει η γεύση του καλοκαιριού

Η τέχνη της συντήρησης των τροφών πάει χιλιάδες χρόνια πίσω και έχει ακόμα λόγο ύπαρξης γιατί μεταμορφώνει τα υλικά σε κάτι άλλο. Και αυτό το «άλλο» έχει γαστρονομική και συναισθηματική αξία.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Το πρώτο ελληνικό ουίσκι: Όταν μια παρέα φίλων εμφιάλωσε το όνειρό της

Radio Lifo / Aυτό είναι το πρώτο ελληνικό ουίσκι

Μια ομάδα εννέα φίλων, χωρίς καμία επαγγελματική σχέση με την ποτοποιία, κατάφερε με πείσμα και πολλή αγάπη για το ουίσκι να δημιουργήσει το πρώτο ελληνικό single malt whisky. Δύο από αυτούς, ο Γιάννης Χριστοφορίδης και ο Ντίνος Οικονομόπουλος, μιλούν στη Μερόπη Κοκκίνη γι' αυτό το «ταξίδι» από το κριθάρι και το νερό του Ταΰγετου μέχρι τα βαρέλια vinsanto και τις αμέτρητες δυσκολίες.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Το 2025 είναι εξαιρετική χρονιά για τον οινολόγο, ο καλλιεργητής όμως κλαίει»

Το κρασί με απλά λόγια / «Το 2025 είναι εξαιρετική χρονιά για τον οινολόγο, ο καλλιεργητής όμως κλαίει»

Πώς κύλησε ο φετινός τρύγος σε διαφορετικές γωνιές του κόσμου; Από τον βορρά ως τον νότο της Ελλάδας, αλλά και σε εμβληματικές περιοχές όπως το Μπορντώ, η Βουργουνδία και η Μεντόζα, οι Έλληνες οινολόγοι καταθέτουν την εμπειρία τους και μιλούν για τις προκλήσεις που φέρνει η κλιματική αλλαγή.
THE LIFO TEAM
Το Χάνι της Ρέρεσης είναι ένα από τα τελευταία της Ελλάδας

Γεύση / Παγόνια, αντίκες και μαγειρευτά σε ένα χάνι που αντέχει στον χρόνο

Το Χάνι της Ρέρεσης, ένα από τα τελευταία της Ελλάδας, παραμένει ανοιχτό για ταξιδιώτες και ντόπιους, με την κυρία Νίτσα να κρατά ζωντανή την παράδοση της φιλοξενίας σε ένα μαγειρείο που θυμίζει λαογραφικό μουσείο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
47’ στο Hygge με την Anne Meurling

Γεύση / Hygge: Ένας φούρνος που μυρίζει θαλπωρή στην Ιπποκράτους

Με νοσταλγία για τις συνταγές της πατρίδας της, μια Σουηδέζα φτιάχνει ψωμί, γλυκά, αέρινο βούτυρο και άψογη μηλόπιτα, δημιουργώντας ατμόσφαιρα βόρειας Ευρώπης - μόλις δυο βήματα από τη λεωφόρο Αλεξάνδρας.
M. HULOT
«Μα πώς γεμίζει αυτή η τρύπα;»: Πριν από 40 χρόνια, τα «Δυο Λουξ» ξάφνιασαν τα Χανιά

Θρυλικά Μπαρ / «Μα πώς γεμίζει αυτή η τρύπα;»: Πριν από 40 χρόνια, τα «Δυο Λουξ» ξάφνιασαν τα Χανιά

Ξέρετε πολλές τσαγερί που να έχουν εξελιχθεί σε ολοήμερα στέκια, να έχουν μισθώσει λεωφορεία για να δουν οι θαμώνες τους μια έκθεση σε άλλον νομό ή να βγάζουν μια βάρκα γεμάτη με μελομακάρονα για κέρασμα στον δρόμο; Και όμως, αυτό το μέρος υπάρχει και έχει ξενυχτήσει γενιές στο λιμάνι των Χανίων.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ