Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος: Ο ποιητής του Ελληνικού Αμπελώνα συνεχίζει να ζει μέσα από τις ετικέτες που δημιούργησε

Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος: Ο ποιητής του Ελληνικού Αμπελώνα συνεχίζει να ζει μέσα από τις ετικέτες που δημιούργησε Facebook Twitter
Ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος κατάφερε να κλείσει σε μια φιάλη κρασί τα αρώματα, τις γεύσεις και τις αναμνήσεις της γης και των αμπελιών που με τόσο πάθος αγάπησε.
0

Στις 21 Φεβρουαρίου, συμπληρώθηκαν 30 χρόνια που ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος δεν είναι μαζί μας. Ο οινοποιός που αφιέρωσε σχεδόν όλη του τη ζωή στην οινοποίηση και τους περίφημους Αμπελώνες του, για τον οποίο γράφει χαρακτηριστικά ο συγγραφέας Χρήστος Α. Μούλιας «Λίγοι καλότυχοι έζησαν με αυτό που αγάπησαν και ένας από αυτούς ήταν ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος».

Γεννημένος στην Πάτρα, στις 23 Απριλίου του 1948 από τον Αλέκο και την Ελένη Αντωνοπούλου, ο Κωνσταντίνος μυήθηκε από νεαρή ηλικία στον αμπελοοινικό κόσμο δίπλα στον πατέρα του, ο οποίος διετέλεσε για πολλά χρόνια Διευθυντής του Χημείου της Achaia Clauss, αποτελώντας έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους του οινοποιείου. Δεν είναι, λοιπόν, καθόλου τυχαίο ότι ο Αντωνόπουλος αγάπησε τον κόσμο αυτό με όλη την ψυχή του και αφιέρωσε όλο του το είναι.

Κ.ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος

Το όνειρό του άρχισε να υλοποιείται το 1983. Εκείνη την παραμονή Χριστουγέννων γεννήθηκε η ιδέα για τους Αμπελώνες Αντωνόπουλου και το όραμα να δημιουργήσει διεθνείς ποικιλίες αλλά και να αναδείξει ελληνικές όπως το Μοσχοφίλερο, το Λαγόρθι και η Βολίτσα. Τα Γαλανοπουλέϊκα Βασιλικού Αχαΐας, στις Αρχαίες Κυδωνιές ήταν το κατάλληλο σημείο. Μάλιστα, ο ίδιος έμενε πάντα πιστός στη γη, το αμπέλι και τους καρπούς του.

Όπως έλεγε χαρακτηριστικά: «Τόσο έδωσε η φετινή χρονιά, τόσο θα δώσω στην κατανάλωση», ενώ στο ημερολόγιό του ξεκάθαρα ανέφερε ότι αν το κρασί δεν ήταν έτοιμο και δεν του άρεσε, δεν το εμφιάλωνε. Καθώς ο ίδιος ήταν ο αυστηρότερος κριτής του εαυτού του και της δουλειάς του, συνεχώς αναζητούσε με θάρρος να δημιουργήσει κάτι νέο, κάτι μεγαλειώδες.

Με το ίδιο αυτό θάρρος εμπνεύστηκε δύο μεγαλειώδη κρασιά: τα Ορεινά Κτήματα και τη Νέα Δρυς. Τον Απρίλιο του 1989 αγόρασε δυο καινούργια βαρέλια από γαλλική δρυ με στόχο να τα γεμίσει με Cabernet Sauvignon της σοδειάς του 1988. Ήταν σίγουρος πως η αρμονία ανάμεσα στην ποικιλία αυτή και τα χαρακτηριστικά της γαλλικής δρυός θα οδηγούσε σε ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα –και για άλλη μια φορά δεν είχε άδικο. Σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, παρέα πάντα με τον στενό του φίλο Λεωνίδα Σωτηρόπουλο αποφάσισε να τολμήσει και πάλι, αυτή τη φορά με ένα Μοσχοφίλερο από τη Μαντινεία. Κάπως έτσι γεννήθηκαν τα Ορεινά Κτήματα, ένα κρασί με υψηλές οξύτητες, που ο ίδιος πίστευε ότι θα έχει μέλλον.

Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος: Ο ποιητής του Ελληνικού Αμπελώνα συνεχίζει να ζει μέσα από τις ετικέτες που δημιούργησε Facebook Twitter
Ορεινά Κτήματα

Από το 1989 έως και σήμερα τα δύο αυτά κρασιά συνεχίζουν να εξελίσσονται και να μαγεύουν με το προφίλ τους, δικαιώνοντας τον εμπνευστή τους. Η ομάδα των Αμπελώνων Κ. Αντωνόπουλου ακολουθώντας πιστά το όραμα του Κωνσταντίνου συνεχίζει την κυκλοφορία αυτών των ετικετών αξιοποιώντας το Μοσχοφίλερο και το Cabernet από τους ορεινούς ιδιόκτητους αμπελώνες στο Λεόντιο Αχαΐας που βρίσκεται σε υψόμετρο που κυμαίνεται μεταξύ 800 και 930 μέτρων. Με αυτόν τρόπο δημιουργούν κρασιά που κρατούν ζωντανό το πνεύμα του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου, ενώ ταυτόχρονα υλοποιούν όλες τις σύγχρονες ιδέες χάρη στην υψηλή τεχνογνωσία τους.

Άλλωστε, όπως η τέχνη έτσι και το κρασί στο τέλος αφήνεται στην κρίση του κόσμου κι ο Αντωνόπουλος πίστευε ότι «στην οινική φιλοσοφία, την ποιότητα δεν την επιβάλεις, την υποβάλεις με σεμνότητα». Αυτή είναι η πραγματική του αξία.

Οι Αμπελώνες Κ. Αντωνόπουλου εκφράζουν αδιάκοπα όλο το πάθος του δημιουργού τους. Ενός ανθρώπου για τον οποίο το κρασί δεν ήταν μόνο παραγωγή. Ο ίδιος συνέκρινε τους σταθμούς της οινοποίησης με τις εμπειρίες που κατακτά ένας ποιητής. Μόνο που ο οινοποιός αντί για χαρτί χρησιμοποιεί τα αμπέλια του, αντί για στίχους έχει στο μυαλό του αρώματα και γεύσεις. Παρομοιάζοντας το κρασί με ένα έργο τέχνης έλεγε: «και τα δύο σού μιλούν με αφοπλιστική αμεσότητα χωρίς να ψεύδονται.» Άλλωστε, όπως η τέχνη έτσι και το κρασί στο τέλος αφήνεται στην κρίση του κόσμου κι ο Αντωνόπουλος πίστευε ότι «στην οινική φιλοσοφία, την ποιότητα δεν την επιβάλεις, την υποβάλεις με σεμνότητα». Αυτή είναι η πραγματική του αξία.

Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος: Ο ποιητής του Ελληνικού Αμπελώνα συνεχίζει να ζει μέσα από τις ετικέτες που δημιούργησε Facebook Twitter
Νέα Δρυς

Γιατί το κρασί είναι αναμνήσεις, χαρούμενες και θλιμμένες, οικογενειακές και φιλικές, ενός μεγάλου έρωτα και ενός χωρισμού, μιας επανένωσης και ενός αποχωρισμού. Δεν κάνει διακρίσεις. Θα συνοδεύσει ένα απλό κυριακάτικο τραπέζι αλλά και το πιο σημαντικό επίσημο δείπνο. Θα χαρίσει στιγμές μαγικές που χαράσσονται για πάντα στην μνήμη και την καρδιά των ανθρώπων. Γιατί το κρασί φέρει μέσα του ιστορία. Την ιστορία της γης από την οποία προήλθαν τα σταφύλια, την ιστορία του οινοποιείου στο οποίο παράχθηκε αλλά και τις ιστορίες όλων εκείνων των ανθρώπων που πριν καλά - καλά χαράξει ο ήλιος, βρίσκονται ήδη στα αμπέλια.

Ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος κατάφερε να κλείσει σε μια φιάλη κρασί τα αρώματα, τις γεύσεις και τις αναμνήσεις της γης και των αμπελιών που με τόσο πάθος αγάπησε. Αν και δεν είναι πια εδώ, το όνειρό του θα συνεχίσει να υπάρχει μέσα από τα κρασιά και τις ετικέτες που δημιούργησε και μέσα από όλους εκείνους τους ανθρώπους που κατάφερε να αγγίξει στην πορεία της ζωής του.

Γεύση
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Χάνι της Ρέρεσης είναι ένα από τα τελευταία της Ελλάδας

Γεύση / Παγόνια, αντίκες και μαγειρευτά σε ένα χάνι που αντέχει στον χρόνο

Το Χάνι της Ρέρεσης, ένα από τα τελευταία της Ελλάδας, παραμένει ανοιχτό για ταξιδιώτες και ντόπιους, με την κυρία Νίτσα να κρατά ζωντανή την παράδοση της φιλοξενίας σε ένα μαγειρείο που θυμίζει λαογραφικό μουσείο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
47’ στο Hygge με την Anne Meurling

Γεύση / Hygge: Ένας φούρνος που μυρίζει θαλπωρή στην Ιπποκράτους

Με νοσταλγία για τις συνταγές της πατρίδας της, μια Σουηδέζα φτιάχνει ψωμί, γλυκά, αέρινο βούτυρο και άψογη μηλόπιτα, δημιουργώντας ατμόσφαιρα βόρειας Ευρώπης - μόλις δυο βήματα από τη λεωφόρο Αλεξάνδρας.
M. HULOT
«Μα πώς γεμίζει αυτή η τρύπα;»: Πριν από 40 χρόνια, τα «Δυο Λουξ» ξάφνιασαν τα Χανιά

Θρυλικά Μπαρ / «Μα πώς γεμίζει αυτή η τρύπα;»: Πριν από 40 χρόνια, τα «Δυο Λουξ» ξάφνιασαν τα Χανιά

Ξέρετε πολλές τσαγερί που να έχουν εξελιχθεί σε ολοήμερα στέκια, να έχουν μισθώσει λεωφορεία για να δουν οι θαμώνες τους μια έκθεση σε άλλον νομό ή να βγάζουν μια βάρκα γεμάτη με μελομακάρονα για κέρασμα στον δρόμο; Και όμως, αυτό το μέρος υπάρχει και έχει ξενυχτήσει γενιές στο λιμάνι των Χανίων.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Χταπόδι με σύκα: Μια για πολλούς άγνωστη και σίγουρα απρόσμενη συνταγή

Γεύση / Χταπόδι με σύκα: Μια για πολλούς άγνωστη και σίγουρα απρόσμενη συνταγή

«Όπου υπάρχουν συκιές, λίγο πιο πέρα αρχίζουν τα βότσαλα και μετά η Μεσόγειος και μετά το χταπόδι. Και κάπου, σ’ ένα πανηγυρικό τραπέζι, συναντώνται το χταπόδι και τα σύκα. Μαγειρεμένο το χταπόδι, μαγειρεμένα και τα λιόκαφτα, ξερά σύκα».
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Η ιεροτελεστία του πανηγυρικού πιλαφιού του Δεκαπενταύγουστου στο Καρπάθιο

Γεύση / Tα πιλάφια του Δεκαπενταύγουστου: Έτσι τιμούν τη μεγάλη γιορτή σε Κάσο και Κάρπαθο

Ακολουθώντας τελετουργικό χρόνων, στήνουν καζάνια πάνω σε φωτιές και φτιάχνουν πιλάφι, κρέας κοκκινιστό και τηγανητές πατάτες για να τιμήσουν τη μεγαλύτερη γιορτή του καλοκαιριού.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Agora symi

Γεύση / Agora: Η πιο γραφική ανηφόρα της Σύμης οδηγεί σε μια κουζίνα με χαρακτήρα

Σε ένα μικρό μπαλκόνι με θέα τα παστέλ αρχοντικά της Σύμης, ο Χρήστος Σιδηρόπουλος σερβίρει μια ελληνική κουζίνα που συνομιλεί με το παρελθόν χωρίς να το αντιγράφει – μιλάει χαμηλόφωνα, αλλά ακούγεται καθαρά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Οι ανθοί της cucina povera

Γεύση / Κολοκυθανθοί: Τα λουλούδια της φτωχής αλλά σοφής κουζίνας

Τα άνθη που είτε βουτιούνται στο κουρκούτι είτε γίνονται τροφαντός ντολμάς κρύβουν φθαρτή ομορφιά και μεγάλη γευστική παράδοση — πολύ πριν ο οδηγός Michelin αναδείξει τάσεις σαν το zero waste και το «από το χωράφι στο τραπέζι».
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Αμπέλι, άστρα και συναίσθημα: Ο Θοδωρής Κοντογιάννης και η βιοδυναμική οινοποίηση

Το κρασί με απλά λόγια / Αμπέλι, άστρα και συναίσθημα: Ο Θοδωρής Κοντογιάννης και η βιοδυναμική οινοποίηση

Πώς επηρεάζει η αστρονομία τις καλλιεργητικές πρακτικές στο αμπέλι; Η Υρώ Κολιακουδάκη και ο Παναγιώτης Ορφανίδης σε μια συζήτηση με τον Θοδωρή Κοντογιάννη για τη σχέση του ανθρώπου με τη γη, την τεχνολογία και το κρασί, έξω από τα συνηθισμένα.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ
Οι ιδιαίτερες γεύσεις του καλοκαιριού στο Αιγαίο

Γεύση / Σαρδέλες Καλλονής, Φούσκες, Σκίζα. Αυτή είναι η γεύση του Αιγαίου

Οι μένουλες Καρπάθου, το σπινιάλο Καλύμνου, η σκίζα της Μήλου και η μόστρα της Μυκόνου: Από τον ιωδιούχο αφρό του Αιγαίου ως τα μητάτα των Κυκλάδων, η γεύση του καλοκαιριού αποτυπώνεται σε προϊόντα που φέρουν την ιστορία και το φως των νησιών.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ