Richard Attenborough, ο παραγωγικός ευπατρίδης του βρετανικού σινεμά

Richard Attenborough, ο παραγωγικός ευπατρίδης του βρετανικού σινεμά Facebook Twitter
0
Richard Attenborough, ο παραγωγικός ευπατρίδης του βρετανικού σινεμά Facebook Twitter
Ως σκηνοθέτης, προτιμούσε το περιεχόμενο από το στιλ. Ως ηθοποιός, μπορούσε να παίξει τα πάντα, απαλλαγμένος από νέος από το βάρος της φωτογενούς ομορφιάς.

Από τις λίστες με τους ηθοποιούς που βραβεύτηκαν με Όσκαρ σκηνοθεσίας, ποτέ δεν παραλείπουμε τον Γουόρεν Μπίτι, τον Μελ Γκίμπσον, τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ και τον Κέβιν Κόσνερ, αλλά πάντα μας διέφευγε ο Ρίτσαρντ Άτενμπρο, ή Ατέμπορο ελληνιστί, ο πιο υπεύθυνος και ευσυνείδητος εργάτης του αγγλικού κινηματογράφου.

Ίσως γιατί το πλατύ, διεθνές κοινό δεν τον ταύτισε με κάποιον συγκεκριμένο ρόλο (με την εξαίρεση του στοργικού παππού αλλά πλανεμένου επιχειρηματία στο Jurassic Park του Στίβεν Σπίλμπεργκ), αλλά με το Γκάντι, το ευγενές, ευαίσθητο και φιλειρηνικό έπος που "ανέβασε" στην μεγάλη οθόνη, υπογράφοντας την παραγωγή και την σκηνοθεσία, με κόπο, θυσίες και βάσανα, αλλά με τεράστια εμπορική, ηθική και καλλιτεχνική ανταμοιβή.


Πριν από το φιλμ των 8 Όσκαρ (τη χρονιά που κέρδισε τον Εξωγήινο, του Στίβεν Σπίλμπεργκ και πάλι), υπήρξε από τα πλέον οικεία πρόσωπα στους Βρετανούς σινεφίλ επί 40 συναπτά χρόνια πριν από το Γκάντι, έχοντας παίξει πάμπολλους χαρακτήρες στο μεταπολεμικό σινεμά της χώρας του, χωρίς να διστάζει να δοκιμαστεί στις ΗΠΑ αλλά και σε πιό καλλιτεχνικές ταινίες, όπως το θαυμάσιο Chess Players του Σατγιατζίτ Ρέϊ.

Για να του εμπιστευτούν τα κεφάλαια για το Γκάντι, είχε αποδείξει με το ιστορικό Young Winston (1972) και το πολεμικό Bridge Too Far (1977), πως ήταν ικανός να χειριστεί πολλούς ηθοποιούς, ακόμη περισσότερους κομπάρσους, συνεργεία, τοποθεσίες, εποχές και λογιστικά προβλήματα με αφηγηματική αποτελεσματικότητα.


Ωστόσο, αν πιστέψουμε τα Όσκαρ, ως σκηνοθέτης έμελλε να καταξιωθεί. Και γύρισε ουκ ολίγες ταινίες, πριν και μετά τη διπλή βράβευση του. Ανάμεσα σ' αυτές, την επίσης ευγενικά φιλελεύθερη Κραυγή Ελευθερίας για τον αγωνιστή Μπίκο, το νερόβραστο In Love and War, το μεγαλεπήβολο Τσάπλιν που αξίζει μόνο για την ιδιοφυΐα του Ρόμπερτ Ντάουνι, και το πολύ έξυπνο μελόδραμα Shadowlands, με την Ντέμπρα Γουίνγκερ και τον αγαπητό του Άντονι Χόπκινς.

Ως σκηνοθέτης, προτιμούσε το περιεχόμενο από το στιλ. Ως ηθοποιός, μπορούσε να παίξει τα πάντα, απαλλαγμένος από νέος από το βάρος της φωτογενούς ομορφιάς. Ως προσωπικότητα, βοήθησε με την παρουσία του και τις συντονισμένες κινήσεις του τη βρετανική βιομηχανία, με παραγωγές, lobbying, φιλανθρωπίες και συμμετοχές σε επιτροπές, πάντα με έναν καλό λόγο και πολύ συναίσθημα. Γι' αυτή την πλευρά του, τιμήθηκε παντοιοτρόπως στη χώρα του: Sir, Lord, πρόεδρος στο Channel 4 και Fellow στην Βρετανική Ακαδημία, αν και για τους συνομιλητές του και τον κόσμο, ήταν, χαϊδευτικά, ο Lord Dickie. Οι Αμερικανοί τον αποδέχθηκαν και τον εμπιστεύτηκαν για την πειθώ και την απλότητα του, το ιδιαίτερο ταλέντο του να στρογγυλεύει μεγάλα σενάρια, χωρίς να τα ευτελίζει.


Έφυγε πλήρης ημερών στα 90 του χρόνια, ευρέως καταξιωμένος αλλά βαθιά πικραμένος, αδυνατώντας να συνέλθει από το χαμό της κόρης και της εγγονής του στο φονικό τσουνάμι της Ταϊλάνδης το 2004. Έκτοτε, δεν έπαιξε στο σινεμά και αποτραβήχτηκε στο σπίτι του στο Λονδίνο. Τα τελευταία νέα γύρω από τη υγεία του μετέδιδε ο αδελφός του, διάσημος ντοκιμαντερίστας Ντέϊβιντ Άτενμπρο, το επώνυμο του οποίου παράφρασε η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη, ως Άτεμπεργκ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ