Θα ήμουν αντιστασιακός ή δήμιος (ή απλός παρατηρητής);

Θα ήμουν αντιστασιακός ή δήμιος (ή απλός παρατηρητής); Facebook Twitter
Εβραίοι με το κίτρινο αστέρι στο γκέτο της Θεσσαλονίκης.
0

ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΟΛΥΣ ΛΟΓΟΣ αυτές τις μέρες για το «Βραχιόλι της Φωτιάς», τη σειρά της ΕΡΤ που έχει καθηλώσει ένα μεγάλο αριθμό τηλεθεατών με τη θεματική της. Βασισμένη στο γνωστό βιβλίο της Βεατρίκης Σαΐας-Μαγρίζου, εστιάζει στην ιστορία των Κοέν, μιας εβραϊκής οικογένειας της Θεσσαλονίκης, από την καταστροφική πυρκαγιά του 1917 ως τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον σχεδόν πλήρη αφανισμό της εν λόγω κοινότητας.

Η σειρά καταγράφει τον διάχυτο αντισημιτισμό που είχε διαφανεί στον εμπρησμό της εβραϊκής φτωχογειτονιάς Κάμπελ στις αρχές του ’30, και βέβαια την κλιμάκωση και θεσμοποίησή του μέσω των αντιεβραϊκών μέτρων που επέβαλαν το 1942-43 οι Γερμανοί εισβολείς. Τι έκαναν όμως οι χριστιανοί της πόλης για να σωθούν οι Εβραίοι συντοπίτες τους;

Τι έκαναν όμως οι χριστιανοί της πόλης για να σωθούν οι Εβραίοι συντοπίτες τους; Έμειναν άπραγοι μπροστά στη θηριωδία που συνέβαινε μπροστά στα μάτια τους, ενώ αρκετοί απ’ αυτούς εκμεταλλεύτηκαν το κενό και τις μικρές ή μεγάλες περιουσίες που άφηναν πίσω τους οι Σαλονικιοί Εβραίοι.

Η γνωστή ρήση πως εκατοντάδες συμπολίτες μας ριψοκινδύνεψαν σώζοντας εβραϊκές οικογένειες, κρύβοντάς τες, είναι στην καλύτερη περίπτωση μια χονδροειδέστατη υπερβολή – αρκεί να διαβάσει κανείς τον Γιώργο Ιωάννου για να πάρει μια γερή γεύση αλήθειας. Στην πλειοψηφία τους οι χριστιανοί της πόλης έμειναν άπραγοι μπροστά στη θηριωδία που συνέβαινε μπροστά στα μάτια τους, ενώ αρκετοί απ’ αυτούς εκμεταλλεύτηκαν το κενό και τις μικρές ή μεγάλες περιουσίες που άφηναν πίσω τους οι Σαλονικιοί Εβραίοι.

Θα ήμουν αντιστασιακός ή δήμιος (ή απλός παρατηρητής); Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τη σειρά της ΕΡΤ «Βραχιόλι της Φωτιάς», που εστιάζει στην ιστορία των Κοέν, μιας εβραϊκής οικογένειας της Θεσσαλονίκης, από την καταστροφική πυρκαγιά του 1917 ως τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Πώς θα αντιδρούσε όμως ο καθένας από εμάς σε μια τέτοια ακραία συνθήκη, όπως ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, η Κατοχή και η βίαιη γκετοποίηση, ο εξευτελισμός, η εκτόπιση και, εν τέλει, ο μερικός αφανισμός των Ελλήνων Εβραίων; Αυτή είναι η ερώτηση που έθετε ο Γάλλος καθηγητής Λογοτεχνίας και ψυχαναλυτής Pierre Bayard στο προ δεκαετίας πόνημά του με τίτλο Αντιστασιακοί ή Δήμιοι (εκδ. Minuit, 2013). Πώς όμως μπορεί κανείς να προσδώσει ουσία σε ένα ερώτημα που είναι εξαρχής καταδικασμένο στην αβεβαιότητα και τις υποθέσεις;

Ο Bayard ασχολείται αρχικά με το δεύτερο σκέλος της ερώτησης. Τι σπρώχνει τους ανθρώπους στην τυφλή υπακοή, συχνά, εντολών με τις οποίες μπορεί και να μη συμφωνούν; Ο ίδιος κάνει αναφορά στο γνωστό πείραμα του Αμερικανού κοινωνικού ψυχολόγου Stanley Milgram στο Πανεπιστήμιο Γέιλ στις αρχές της δεκαετίας του ’60 που κατέληγε πως έχουμε μια εγγενή τάση υπακοής στις επιταγές ενός ανθρώπου με κύρος.

Ο Milgram έδινε στους εθελοντές που είχε επιλέξει τη δυνατότητα να επιφέρουν φυσικό πόνο μέσω ηλεκτροσόκ σ ’έναν άνθρωπο που βρισκόταν δεμένος σε μια καρέκλα στο διπλανό δωμάτιο κάθε φορά που θα έδινε λάθος απάντηση σε μια δέσμη ερωτήσεων. Σε κρίσιμα σημεία δισταγμού ο Milgram τους παρότρυνε, «πρέπει να συνεχίσετε!», υποτίθεται για το καλό της επιστήμης, ενώ τους καθησύχαζε πως ο πόνος ήταν παρωδικός και δεν θα είχε καμιά πραγματική επίπτωση στην υγεία τους.

Το τρομακτικό ήταν πόσο λίγοι αντιστάθηκαν στην παρακίνηση του να αυξήσουν τη δοσολογία των βολτ παρά τα παρακαλετά, τα κλάματα και τις κραυγές που ακούγονταν από δίπλα, δίχως να γνωρίζουν πως ήταν όλα στημένα και ο διπλανός τους ένας ηθοποιός. Ο ηρωισμός και η αντίσταση στην εξουσία δεν είναι ακριβώς ο μέσος όρος, κατέληγε ο Αμερικανός επιστήμονας και κατ’ επέκταση ο Bayard.

Ενώ όμως ο Bayard εικονογραφεί τα στάδια της μετατροπής κάποιου σε δήμιο ή συνοδοιπόρο, όχι πάντα χωρίς να γενικεύει, δεδομένου πως η θεωρία του Milgram έχει τα (εμφανή) όριά της, φροντίζει να μιλήσει και για την πολύ πιο δύσκολη επιλογή της αντίστασης ή της παροχής βοήθειας στους διωκόμενους: τι ακριβώς συμβαίνει όταν η Sophie Scholl, που έστησε την περίφημη αντιστασιακή οργάνωση Weisse Rose στο Μόναχο, αδιαφορεί για τις επιπτώσεις, ή διπλωμάτες καριέρας, όπως ο Πορτογάλος πρόξενος στο Παρίσι, Aristides de Sousa Mendes, και ο Ιταλός πρόξενος στη Θεσσαλονίκη, Guelfo Zamponi, που έδιναν σωρηδόν πορτογαλικά και ιταλικά διαβατήρια σε Γάλλους και Έλληνες Εβραίους αντίστοιχα, δεν σκέφτονται τις πειθαρχικές κυρώσεις;

«Τι είναι αυτό που σε κάνει να ξεπερνάς τον φραγμό του φόβου και να είσαι διαθέσιμος στο «κάλεσμα του καλού;» αναρωτιέται ο Bayard. Το βιβλίο δεν δίνει μια σαφή απάντηση, αλλά αναλογίζεται ποια μυστήρια συνθήκη σπρώχνει κάποιους ανθρώπους να ξεπεράσουν τα εγωκεντρικά πάθη τους και να αφουγκραστούν ένα εσωτερικό κάλεσμα, στο οποίο είναι αδύνατο να μην ανταποκριθούν.

Θα ήμουν αντιστασιακός ή δήμιος (ή απλός παρατηρητής); Facebook Twitter
Tο γνωστό πείραμα του Αμερικανού κοινωνικού ψυχολόγου Stanley Milgram στο Πανεπιστήμιο Γέιλ στις αρχές της δεκαετίας του ’60 κατέληγε πως έχουμε μια εγγενή τάση υπακοής στις επιταγές ενός ανθρώπου με κύρος.

Το ενδιαφέρον με το βιβλίο του Bayard είναι πως ο ίδιος δεν έχει απολύτως καμία βεβαιότητα πως θα άκουγε αυτό το κάλεσμα, πως θα κατέληγε με τους αντιστασιακούς και πως θα είχε μια μεγαλειώδη μοίρα. Σταθμίζει τις πιθανότητες και καταλήγει πως εάν είχε γεννηθεί το 1922, όπως ο πατέρας του, θα είχε (μάλλον) ακολουθήσει τη δική του πορεία, δηλαδή ανώτατες σπουδές, καταλήγοντας δημόσιος υπάλληλος.

Και ενώ (μάλλον) θα ταραζόταν από το καθεστώς του Βισί, εν τέλει θα επέλεγε μια μορφή ελάχιστης αντίστασης και αυτό θα ήταν όλο. Όμως αφήνει και ένα παράθυρο στο να συνέβαιναν απρόοπτα – για παράδειγμα να ερωτευόταν μια νεαρή κοπέλα, φανατική αναγνώστρια του Κάφκα, που θα τον έκανε να αγαπήσει τη Μίλενα, να ευαισθητοποιηθεί σε σχέση με τις εβραϊκές διώξεις και να αναλάβει αντιστασιακή δράση.

Ή το αντίθετο, ένα τυχαίο περιστατικό που ίσως να τον έφερνε κοντά στους συνεργάτες των ναζί – όπως γίνεται για παράδειγμα στην αριστουργηματική ταινία Lacombe Lucien (1974) του μεγάλου Γάλλου σκηνοθέτης Λουί Μαλ, όπου ο κεντρικός ήρωας, που έχει αποφασίσει να μπει στην Αντίσταση, καταλήγει συνεργάτης των κατακτητών εξαιτίας ενός σκασμένου λάστιχου στο λάθος σημείο, τη λάθος στιγμή.

Η ιδεολογική, ταξική ή όποια άλλη παράμετρος αναφέρεται μεν, αλλά δεν αναλύεται επαρκώς από τον Bayard ως στοιχείο που μπορεί να τον έσπρωχνε προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση, και αυτό είναι βεβαίως μια μεγάλη αδυναμία του πονήματός του.

Θα ήμουν αντιστασιακός ή δήμιος (ή απλός παρατηρητής); Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την αριστουργηματική ταινία «Lacombe Lucien» (1974) του μεγάλου Γάλλου σκηνοθέτης Λουί Μαλ, όπου ο κεντρικός ήρωας, που έχει αποφασίσει να μπει στην Αντίσταση, καταλήγει συνεργάτης των κατακτητών.

Όμως το τυχαίο και το κοινότοπο είναι στοιχεία που αναδύονται έντονα και στην πρόσφατη αυτοβιογραφία του σημαντικού ιστορικού Αντώνη Μόλχο (Η κοινοτοπία του καλού, εκδ. Πατάκης, 2022) με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη. Ο Μόλχο περιγράφει μια συγκλονιστική σκηνή στην κατοχική Αθήνα, όπου, στο τραμ, ένας παντελώς άγνωστος βοηθά ενστικτωδώς και χωρίς καμία προεργασία την Εβραία μητέρα του να ξεφύγει από έναν τυχαίο έλεγχο ταυτοτήτων, με αποτέλεσμα να σωθεί όχι μόνο εκείνη αλλά και ο ίδιος ο ανήλικος συγγραφέας.

Ο ίδιος το ονομάζει ευρηματικά «κοινοτοπία του καλού» ‒ και δεν είναι η μόνη τέτοια περίπτωση που αναδύεται στις σελίδες του βιβλίου του. Εξίσου κοινότοπο, βέβαια, αλλά εντελώς καταστροφικό, ήταν συχνά και το κακό, σύμφωνα με τη γνωστή ρήση της Hanna Arendt.

«Αν δεν κάνω ό,τι μπορώ για να τους αποτρέψω, είμαι συνεργός», έγραφε τo 1946 ο Γερμανός φιλόσοφος Karl Jaspers που ήξερε για τι πράγμα μιλούσε, αφού γνώριζε καλά το ναζιστικό καθεστώς. Στο εμβληματικό του βιβλίο της ίδιας χρονιάς, Die Schuldfrage (Το ζήτημα της ενοχής), έκανε λόγο για μια μεταφυσική ενοχή που πηγάζει από την ίδια την ανάγκη για αλληλεγγύη. Μέσω αυτής της μεταφυσικής ενοχής, ο καθένας από μας νιώθει συνυπεύθυνος για όσα εγκλήματα διαπράττονται, εφόσον γνωρίζει την ύπαρξή τους.

Το ζητούμενο για τον Bayard, τον Jaspers, τον Μόλχο, ίσως ακόμα και για τους συντελεστές της σειράς της ΕΡΤ, είναι πώς αυτή η διαλεκτική μεταξύ αυτού που είμαστε και αυτού που θα θέλαμε ή θα μπορούσαμε να ήμασταν, μεταξύ αυτών που ακολουθούν την επιταγή της εξουσίας (ή αδιαφορούν) και αυτών που αντιστέκονται και/ή τείνουν χείρα βοηθείας, και στο τέλος-τέλος η διαλεκτική μεταξύ του καλού και του κακού συχνά ξεδιπλώνονται εντελώς συγκυριακά στις κρίσιμες στιγμές.

O Κωστής Κορνέτης είναι επίκουρος καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας στο Αυτόνομο Πανεπιστήμιο Μαδρίτης.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λεόν Σαλτιέλ: «Δεν υπήρξε, γενικά μιλώντας, κανένα ενδιαφέρον για τη μοίρα των Ελλήνων Εβραίων της κατεχόμενης Θεσσαλονίκης… δυσκολεύομαι ακόμα να εξηγήσω το γιατί»

Λεόν Σαλτιέλ / «Δεν υπήρξε κανένα ενδιαφέρον για τη μοίρα των Ελλήνων Εβραίων της Θεσσαλονίκης»

Με έναυσμα το βραβευμένο τελευταίο του βιβλίο όπου εξετάζει πώς (δεν) αντέδρασαν οι τοπικές αρχές και φορείς στην εξόντωση της εβραϊκής κοινότητας από τους ναζί, ο Θεσσαλονικιός ερευνητής, συγγραφέας και εκπρόσωπος του Παγκόσμιου Εβραϊκού Συμβουλίου στον ΟΗΕ στη Γενεύη μιλά για εκείνα τα γεγονότα αλλά και για τον αντισημιτισμό ως διαχρονικό φαινόμενο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ