H μαγική στιγμή που ο Miles Davis αυτοσχεδιάζει για το «Ασανσέρ για δολοφόνους» του Λουί Μαλ

H μαγική στιγμή που ο Miles Davis αυτοσχεδιάζει για το «Ασανσέρ για δολοφόνους» του Λουί Μαλ Facebook Twitter
H Jeanne Moreau με τον Miles Davis στην ηχογράφηση του soundtrack της ταινίας.
0

Το 1957 ο Miles Davis βρίσκεται στο Παρίσι για να κάνει μια εμφάνιση στο διάσημο κλαμπ της εποχής Saint-Germain. Την ίδια εποχή ο Louis Malle ετοιμάζει την νέα του ταινία που έχει τίτλο «Elevator to the Gallows (Ascenseur pour l’Echafaud)», ένα θρίλερ που θα βγει στους κινηματογράφους το 1958 με πρωταγωνίστρια την Jeanne Moreau.

Ο βοηθός του Malle, επηρεασμένος από ατμοσφαιρικά τζαζ σάουντρακ των ταινιών του Roger Vadim και Alexander Mackendrick, προτείνει στον σκηνοθέτη να συνεργαστεί με τον Davis. Μετά από μια ιδιωτική προβολή ο σπουδαίος συνθέτης και τρομπετίστας αναλαμβάνει να κάνει το σάουντρακ. Ήταν το πρώτο του σκορ που θα έκανε για ταινία και ήταν η πρώτη ταινία που σκηνοθετούσε ο Louis Malle.

Αυτές οι ηχογραφήσεις που διήρκεσαν 2 ημέρες σε ένα παρισινό στούντιο στις 4 και 5 Δεκεμβρίου του 1957, κινηματογραφήθηκαν.

 

Miles Davis - Ascenseur pour l'échafaud - Lift to the Gallows (Full Album)

Ένας πιο φανατικός οπαδός της τζαζ θα διακρίνει τα πρώτα σημάδια στο παίξιμο και στην συνθετική δεινότητα του Davis που οδήγησαν αργότερα σε έναν από τους πιο αριστουργηματικούς δίσκους της καριέρας του, το «A Kind of Blue» του 1959. Το A Kind of Blue θεωρείται ένας από τους κορυφαίους δίσκους όλων των εποχών που άλλαξε δραματικά τον ήχο της σύγχρονης τζαζ.

Το κλιπ αυτού του διήμερου σέσιον με τους 4 μουσικούς του είναι ένα πραγματικό ντοκουμέντο της αυτοσχεδιαστικής του ιδιοφυΐας. «Ο Davis έδωσε μόνο στους μουσικούς μερικές στοιχειώδεις μουσικές κλίμακες που σκέφτηκε στο δωμάτιο του ξενοδοχείου και όταν τους εξήγησαν το σενάριο, το συγκρότημα αυτοσχεδίασε χωρίς υπάρχει από πριν ένα συγκεκριμένο θέμα καθώς επεξεργασμένες λούπες των σχετικών σκηνών του φιλμ με μουσική παίζονταν στο βάθος». Αυτές οι στιγμές των ηχογραφήσεων είναι σαγηνευτικές. Ο Davis και η μπάντα του κοιτούν έντονα στην οθόνη και δημιουργούν στην στιγμή την ατμόσφαιρα του φιλμ. Όπως έγραψαν χαρακτηριστικά στο Dangerous Minds είναι «σαν να βλέπεις τον Πικάσο να ζωγραφίζει».

Δεν είπε πολλά γι’ αυτήν του την εμπειρία αλλά είναι εμφανές ότι απογείωσε το ταλέντο του. «Ήταν σαν να κατανόησε τον τραγικό χαρακτήρα της μουσικής του που πριν είχε μόνο αμυδρά εκφραστεί», έγραψε αργότερα ένας διάσημος κριτικός της τζαζ.

Το trailer της ταινίας:

 
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT