Τα AI dating apps και η δίψα μας για συντροφικότητα

ailove
0


ΕΝΑ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΡΑΔΥ του περασμένου Δεκέμβρη, στον πολυχώρο ΠΛΥΦΑ στον Βοτανικό και στην παράσταση του έργου της Δανάης Λιοδάκη «Match» από τη θεατρική ομάδα b.p.m. theater group, είδα να προσυπογράφεται από μια ομάδα νέων παιδιών το τέλος του έρωτα όπως τον ξέραμε αλλά και η αντίσταση σε αυτό. Ήταν μία ακόμα παράσταση της ομάδας b.p.m. που προσεγγίζει κυρίως σύγχρονους κοινωνικούς προβληματισμούς και αυτήν τη φορά το θέμα τους ήταν ο έρωτας στην εποχή των dating apps.

Το «Match» είναι η ιστορία της Ελ, μιας νέας γυναίκας που, απογοητευμένη από τις συμβατικές εφαρμογές γνωριμιών, καθώς το τέλειο match ποτέ δεν έρχεται, αποφασίζει να δημιουργήσει μαζί με δύο φίλους της μια νέα εφαρμογή από την οποία δεν θα λείπει ο ρομαντισμός. Η εφαρμογή που δημιουργούν βασίζεται στο ουσιαστικό ταίριασμα μεταξύ των χρηστών και προσφέρει μια ολοκληρωμένη ρομαντική εμπειρία, μέχρι και σκηνοθετημένες εκ του σύνεγγυς ρομαντικές πρώτες γνωριμίες.

Η ιδέα τους θα έχει τεράστια επιτυχία αλλά κάποια στιγμή θα ξεφύγει από τον έλεγχό τους, με απρόβλεπτες συνέπειες. Το κείμενο της Λιοδάκη ήταν πολύ φρέσκο, μιλώντας κυρίως τη γλώσσα των millennials, και απευθυνόταν με χιούμορ σε όσους έμαθαν να φλερτάρουν από το ίντερνετ και αντιμετωπίζουν τα dating apps ως μια φυσική και αναπόφευκτη εξέλιξη. Η ηλικιακή κατανομή των θεατών το επιβεβαίωνε, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας δεν ξεπερνούσε τα 35. Το βασικό ερώτημα της παράστασης δεν ήταν άλλο από το: «Ήρθε το τέλος του έρωτα; Έχει εκλείψει ή βαδίζουμε με μαθηματική ακρίβεια στο να εκλείψει;».

O ρομαντισμός υπάρχει και στην τυχαιότητα του χαοτικού ίντερνετ και σε μια σειρά συμπτώσεων που φέρνουν μπροστά σου το επόμενο ταίρι σου, για το οποίο για ένα δευτερόλεπτο θα διστάσεις ανάμεσα στο swipe left και στο swipe right.

Οι τρεις νέοι ηθοποιοί (Μαρία Κωνσταντά, Ευσταθία Λαγιόκαπα και Αντώνης Χρήστου) ζωντανεύουν επί σκηνής όλη την παράνοια, τις ελπίδες, τις προσδοκίες, την απελπισία και πάνω από όλα τη μοναξιά της εποχής. «Αντιστάσου μαζί μας στο τέλος του έρωτα!», το μότο του Matchmaker, δηλαδή της φανταστικής εφαρμογής γνωριμιών που ανέπτυξαν, αλλά εν τέλει και της ίδιας της παράστασης.

Τα dating apps πέθαναν, ζήτω τα AI dating apps Facebook Twitter
Το βασικό ερώτημα της παράστασης «Match» δεν ήταν άλλο από το: «Ήρθε το τέλος του έρωτα; Έχει εκλείψει ή βαδίζουμε με μαθηματική ακρίβεια στο να εκλείψει;». Φωτ.: Νίκος Κατσαρός

Η κωμωδία «Match», ένα έργο που αντικατοπτρίζει ακριβώς την εποχή που γράφτηκε, καταφέρνει να διακρίνει αυτό που ονομάζεται πλέον dating app burnout ή dating fatigue, δηλαδή την κόπωση που έχουν επιφέρει στους χρήστες οι εφαρμογές γνωριμιών αλλά και το μέλλον των dating apps που είναι ήδη εδώ και δεν είναι άλλο από την Τεχνητή Νοημοσύνη. Όταν η πρωτοποριακή εφαρμογή αρχίσει να αναπτύσσεται υπερβολικά, οι ιδρυτές της θα προσπαθήσουν να βρουν χρηματοδότες για να δημιουργήσουν νέα εργαλεία που θα χρησιμοποιούν AI.

Η εξάντληση από το ατελείωτο swiping αποδείχτηκε μη αναστρέψιμη, όπως αποδείχτηκαν φρούδες και οι υποσχέσεις των dating apps. Οι τόσο πολλές δυνατότητες γνωριμιών ήταν τελικά μια φούσκα, με όλα τα στραβά των apps να απογοητεύουν τους χρήστες και να οδηγούν πολλούς σε άτακτη φυγή: η ψευδαίσθηση της υπερπληθώρας επιλογών που επ’ ουδενί δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα, οι υπερβολικές προσδοκίες, η κατασκευή μιας ψεύτικης, εξιδανικευμένης εικόνας του εαυτού που στον πραγματικό κόσμο καταρρέει, ο ανταγωνισμός και οι αρχές του marketing που τα διαπνέουν, συμπεριφορές όπως το catfishing, το ghosting και το αδερφάκι του το zombieing, το slutshaming και ο μισογυνισμός, η ευκολία με την οποία απορρίπτουμε κάποιον με την πιο ασήμαντη αφορμή και, το πιο βασικό, το αίσθημα ματαίωσης που ακολουθεί μετά από μία ακόμα αποτυχημένη προσπάθεια και ένα ακόμα αποτυχημένο ραντεβού.

Τα κλασικά dating apps φαίνεται να παραπαίουν, κι ας εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το Tinder πάνω από 75 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Έρευνες δείχνουν πως η Gen Z ήδη μοιάζει να σνομπάρει τα dating apps και να αναζητά άλλες, πιο παραδοσιακές μεθόδους γνωριμιών, μακριά από το Tinder, το Bumble, το Ok Cupid, το Hinge και το Grindr. Για όσους δεν δοκίμασαν ποτέ την τύχη τους σε ένα dating app, ίσως ακούγεται περίεργο να μιλάμε για κάτι ήδη κορεσμένο.

Αλλά οι κοινωνικές αλλαγές που έχει φέρει η τεχνολογία είναι τόσο αλματώδεις που δεν θα γινόταν να μην επηρεαστεί και ο τρόπος με τον οποίο γνωρίζονται και ερωτεύονται οι άνθρωποι σήμερα. Αν μιλάμε, βεβαίως, για ανθρώπους και όχι για chatbots, καθώς όλο και πιο συχνά ξεφυτρώνουν εφαρμογές που υπόσχονται πως θα σε ταιριάξουν με τον ιδανικό φίλο ή ερωτικό σύντροφο, μόνο που αυτός είναι ένα λογισμικό.

Στην πραγματικότητα, ο ρομαντισμός δεν έχει εκλείψει. Οι άνθρωποι εξακολουθούν να επιθυμούν να ερωτευτούν. Μόνο που ξέρουν πως σήμερα δεν είναι απαραίτητο να συναντηθούν τυχαία σε έναν διάδρομο σούπερ μάρκετ, τη στιγμή που πάνε να πιάσουν το τελευταίο μπουκάλι από το αγαπημένο τους κρασί, όπως σκηνοθετείται σε κάποια σκηνή της παράστασης «Match». Γνωρίζουν πως ο ρομαντισμός υπάρχει και στην τυχαιότητα του χαοτικού ίντερνετ και σε μια σειρά συμπτώσεων που φέρνουν μπροστά σου το επόμενο ταίρι σου, για το οποίο για ένα δευτερόλεπτο θα διστάσεις ανάμεσα στο swipe left και στο swipe right. Ένας άνθρωπος όπως εσύ μπορεί να βρίσκεται πίσω από ένα άγνωστο προφίλ, ένας άνθρωπος που μπορεί να είναι εξίσου ματαιωμένος και εξίσου εξουθενωμένος από τα apps με εσένα.

Η δυσκολία στο ερωτικό ταίριασμα σήμερα εντοπίζεται αλλού και όχι στην ψυχρότητα των μηχανών ή στον κυνισμό των apps. Τι πιο ψυχρό και υπολογιστικό από τον ανθρώπινο εγκέφαλο; Το πρόβλημα έγκειται στο ότι ο «αλγόριθμος» που αποφασίζει πως το ένα και όχι το άλλο άτομο μάς κάνει, που πάντα υπήρχε φυσικά, πλέον είναι αδιανόητα πολύπλοκος. Ακόμα κι όσοι ψάχνουν με σημαία τους ταμπέλες όπως «no strings attached», «casual sex», «fun casual dates» και το παράδοξο «intimacy without commitments», ακόμα και οι άντρες που διατείνονται πως θέλουν σεξ στο πιάτο, χωρίς πολλές προϋποθέσεις, και δεν έχουν χρόνο για χάσιμο, πλανώνται πλάνην οικτράν, νομίζοντας πως τα πράγματα θα είναι απλά. Οι σχέσεις γίνονται πιο πολύπλοκες, όσο η ζωή γίνεται πιο πολύπλοκη, τα κριτήρια επιλογής συντρόφου πολλαπλασιάζονται και ακόμα και τα one night stands θυμίζουν λίστες όπου κάνεις τικ σε κουτάκια με τα ανάλογα γούστα και προτιμήσεις.

Πιστεύουμε πως έχουμε ξεμάθει να αγαπάμε, ισχυριζόμαστε πως οι νεότερες γενιές μεγαλώσαμε με Special Snowflake Syndrome και γίναμε κακομαθημένα παλιόπαιδα και ατομιστές και τα social media είναι μια παρέλαση από υπερτροφικά «εγώ», αλλά δεν φταίει αυτό που τόσοι άνθρωποι δυσκολεύονται να βρουν κάποιον να ταιριάξουν. Φταίει που πλέον διακρίνουμε στους άλλους τα red flags και τα εν δυνάμει κακοποιητικά μοτίβα που άλλοτε δεν βλέπαμε, φταίει που δεν ψάχνουμε για μια οποιαδήποτε σχέση και μια οποιαδήποτε επαφή, φταίει που παραμερίσαμε τις αυταπάτες και τα ροζ συννεφάκια των παλιότερων γενιών, τις καταπιεστικές κοινωνικές επιταγές, τα έμφυλα στερεότυπα, και είδαμε την αλήθεια γυμνή: οι σχέσεις πάντα ήταν δύσκολες και το match μια μαθηματική εξίσωση και μάλιστα από τις πολύ απαιτητικές.

Το 2013 κυκλοφόρησε η ταινία «Her» του Σπάικ Τζόνζι που διαδραματίζεται στο προσεχές μέλλον και στην οποία ένας μοναχικός άντρας ερωτεύεται ένα λειτουργικό σύστημα και μια γυναικεία φωνή που ακούει στο όνομα Samantha. Η ταινία κυκλοφόρησε ως ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Σήμερα είναι πραγματικότητα, καθώς όλο και περισσότερα AI apps προσφέρουν chatbots με συζητήσεις που προσομοιάζουν με τις ανθρώπινες, σύμφωνα με τα θέλω του κάθε χρήστη, και όλο και περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα chatbots για παρέα. Ό,τι άλλοτε έμοιαζε δυστοπία, σήμερα είναι καθημερινότητα.

Το Character A.I. είναι μία τέτοια εφαρμογή AI που σου προσφέρει τον τέλειο φίλο και το τέλειο φλερτ, όπως τα ονειρεύεσαι. Η εφαρμογή διαφημίζει τα υπερ-ευφυή, εξελιγμένα chatbots της, «που σε ακούνε, σε καταλαβαίνουν και σε θυμούνται». Δημιουργείς έναν χαρακτήρα, του δίνεις το όνομα, τα χαρακτηριστικά και τα ενδιαφέροντα που θες και μπορείς να συζητάς μαζί του ανά πάσα στιγμή, όπως με έναν άνθρωπο, χωρίς όμως να φοβάσαι πως θα σου κάνει ghosting ή θα σε αφήσει στο «διαβάστηκε».

Το chatbot απαντά αμέσως, είναι ευγενικό και δείχνει ενσυναίσθηση. Μπορεί να γίνει βέβαια και επικίνδυνο. Η προειδοποιητική σημείωση στο τέλος κάθε chat πως «αυτό είναι ένα chatbot Τεχνητής Νοημοσύνης και όχι πραγματικό άτομο. Αντιμετωπίστε ό,τι λέει ως μυθοπλασία. Όσα λέγονται δεν πρέπει να θεωρούνται αληθή ή συμβουλές» κρίνεται απαραίτητη, ειδικά αν σκεφτούμε πως το συγκεκριμένο app έχει κατηγορηθεί ότι ώθησε στην αυτοκτονία έναν 14χρονο έφηβο που είχε δεθεί συναισθηματικά με ένα chatbot.

Αλλά και για όσους δεν αρκούνται σε μια συζήτηση με ένα chatbot, όσο γοητευτικός και να είναι ο «συνομιλητής» τους, και δεν φοβούνται τα ρίσκα μιας αληθινής επαφής, αυξάνονται όλο και περισσότερο τα dating apps που χρησιμοποιούν αποκλειστικά την Tεχνητή Νοημοσύνη, όπως το Iris Dating. Το Iris Dating υποστηρίζει πως με τη βοήθεια της AI προσπαθεί να καταλάβει ποιος τύπος ανθρώπου έλκει κάθε χρήστη και να τον ταιριάξει με άτομα που έλκονται από αυτόν. Βασίζεται δηλαδή στην αμοιβαία φυσική έλξη, ένα dating app για ρομαντικούς, θα λέγαμε, σαν αυτό που οραματίστηκαν και οι ήρωες του «Match».

Πίσω από τα chatbots και τα dating apps, με όποιον τρόπο και να εξελίσσονται, κρύβεται η διαχρονική ανάγκη για τον άλλον και η δίψα για συντροφικότητα. Η «επιδημία της μοναξιάς» είναι μια αδήριτη πραγματικότητα, ωστόσο η μοναξιά δεν είναι επιλογή. Αν ήταν πιο εύκολο να βρίσκουμε αληθινούς ανθρώπους για να μιλήσουμε, μάλλον κανείς δεν θα είχε ανάγκη από chatbots. Τι άλλο είναι όλα αυτά εκτός από ενδείξεις της απεγνωσμένης ανάγκης μας για επικοινωνία; Κόντρα σε όλες τις αντιξοότητες της εποχής, κόντρα σε όλες τις τεχνοφοβικές κορόνες, και όσο κι αν οι τρόποι γνωριμίας και τα μέσα αλλάζουν, οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να ερωτεύονται και να προσδοκούν ένα match.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Match» εδώ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ